Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......

Manurhin2

Aktiv medlem
Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......
Man behöver väl inte cykla för att man skrivit i tråden hoppas jag?

GoranS

Aktiv medlem
Man behöver väl inte cykla för att man skrivit i tråden hoppas jag?
Jag är lite oklar på exakt hur tvångsanmälningssystemet fungerar. Antingen har jag av ngn anledning en personlig frisedel då jag spammat ner långt fler långcyklingstrådar än jag deltagit i lopp. Eller så ska tvångsanslutningssnacket mer ses som en vänligt menade rekryteringskampanj.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag är lite oklar på exakt hur tvångsanmälningssystemet fungerar. Antingen har jag av ngn anledning en personlig frisedel då jag spammat ner långt fler långcyklingstrådar än jag deltagit i lopp. Eller så ska tvångsanslutningssnacket mer ses som en vänligt menade rekryteringskampanj.
Skönt, har tänkt att cykla nån gång men inte i år.
Om det föreligger tvång får jag nog skicka en stand-in, trött jävel dock som aldrig lyckas snitta fortare än 34 men den enda randonisse jag "känner".

Edit: randonisse

WSMC

Aktiv medlem
Text

Jag kommer nog cykla solo osv osv...

Text
1_0UcPEJrnK35bFMVrC4Pm9A.png

Oftast när ovanstående bild kommer på tapeten har det en tendens att betyda att något har spårat ur i negativ mening.
Dock ej denna gång, kul med all entusiasm!!

nieves

Aktiv medlem
Bara om det medför besök i Vansö och Torshälla kyrka. I Torshälla finns en Pictor på en tjej som hamnar i helvetet för att hon dansar på en söndag som jag vill se
Jag har sällan så bråttom på distanser +200km som inte är lopp så att jag inte kan stanna för att beskåda nya saker.
Är tjejen inlåst med besökstider eller är det ute i det fria?

GoranS

Aktiv medlem
Jisses vad värmläningarna muterat sedan jag senast såg några.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det mest pinsamma med att svara "Jo!". Är att jag förmodligen inte klarar det själv och även om jag skulle vilja göra ett försök så vet jag inte om jag är hemma. 🤣🤣🤣
Jag kommer att hänga på nån gång men helst efter att ryggen läkt ihop.
Om ni inte är snälla så skickar jag @mhenry med min mask, pilutta er.

kitzblitz

Aktiv medlem
Mmmm, mhenry som kebabrulle och då kan man bara inte motstå detta kallas.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Spontan skulle jag säga helgen 19-20:e juni eller 3-4:e juli.
Sen beroende på kvällsstart / gristidig start kan man ju smyga igång på fredagen redan.
Starta fredag kväll. Rulla av på 17-18 tim och runda av med en eftermiddagsbira skulle smaka fågel.

glitch

Aktiv medlem
Vilket av datumen siktar du på? Jag vill hålla drömmen vid liv. Är norr om polcirkeln vid minst ett tillfälle.

Båda :)
Tänker det kan vara bra med reservdatum då jag för egen del vill ha lite värme och inget regn. Måste synka med familjen först också om det finns några preferenser.

Hasse#7

Aktiv medlem
Båda :)
Tänker det kan vara bra med reservdatum då jag för egen del vill ha lite värme och inget regn. Måste synka med familjen först också om det finns några preferenser.
Fair enough. De flesta är ju hemma och redo. Om jag varken är hemma eller redo är jag undantaget som bekräftar regeln.

Shiman

Medlem
Jag har cyklat en del längre turer men aldrig en 40 milare - nån gång ska ju vara den första så en 40 milare hamnade lite hux flux på listan av cykelmål för 2021.
Jag har heller aldrig cyklat runt Mälaren och då slog det mig att jag ju faktiskt kunde försöka slå två flugor i en smäll.
Det verkar finnas en 40 mila XL variant av Mälaren runt som kanske skulle lämpa sig?

För ett tag sen cyklade jag en gravelrunda på 250 km i rätt trista förhållande vilket gick alldeles utmärkt men likväl är 150 km till som ska avverkas för att få ihop 40 mil.

Funderingarna är många, ska jag satsa på att köra allt i ett svep eller vara "snäll" mot mig själv och försöka sova några timmar längs vägen?
Vad är lämplig uppdelning i så fall på sträckan?
Tidsmässigt tänker jag mig juni/början juli när det är varmare och ljust nästan hela natten i fall jag ska köra allt i ett svep.

Jag kommer nog cykla solo eftersom alla randogrejer verkar inställda pga. Covid. Skulle någon annan få för sig att 40 mil verkar skoj med start i Stockholm hojta!
I och med solokörningen är jag också lite fundersam kring att köra utan sovpaus - man brukar inte ha bästa omdömet efter ett tag och det ska ju vara hyfsat "säkert" också. Trots allt finns det fru och barn hemma som man ska hem till och frun är måttligt imponerad redan som det är.

Som sagt ett av alternativen är Mälaren runt XL, men det finns ju några andra 40 mila breveter också kring Stockholm. Finns det någon som är "snällare" eller värre?

Ska man starta gristidigt och köra in i natten eller starta mitt i natten och köra in i gryningen?

Har inga fartambitioner utan målet är att ta sig runt och göra det någorlunda bekvämt (hur bekvämt det nu kan vara).

Jag har stor respekt för distansen och vill känna mig så förberedd man kan bli för vad som onekligen kommer att bli en prövning.
Lite packning kommer kunna tas med i sadel och ramväska men det är rätt begränsat så klart och det är inte tanken att göra en bikepackingtur.

Tackar ödmjukast för era bästa tips och råd kring vad man ska tänka på (t.ex. ladda / powerbank för mobil och gps osv.)
Ha, ha. Frun är redan måttligt intresserad.
Min tar på sig hörselskydd om vi har något göromål i närheten av där cyklarna hänger.

Raemoe

Aktiv medlem
Tänkte cykla sthlm-gbg under midsommarhelgen, så en 40-milare i juni skulle ju vara en mysig uppvärmning!

A.Nilsson

Aktiv medlem
Jag är sugen på att köra redan i veckan. Tänker Södertäljes 30- eller 40-milare antingen på torsdag eller fredag. Det är ju vårväder på gång och ledigt från jobb så det gäller att passa på!

Planen är första pendeln till Södertälje. Få och relativt snabba stopp. Relativt hög och jämn fart. Det vore onekligen riktigt roligt om någon eller några också gick i liknande tankar :) Bra träning inför Sverigetempot eller TCR eller vad nu annars folk (förhoppningsvis) har att se fram mot i sommar...

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag är sugen på att köra redan i veckan. Tänker Södertäljes 30- eller 40-milare antingen på torsdag eller fredag. Det är ju vårväder på gång och ledigt från jobb så det gäller att passa på!

Planen är första pendeln till Södertälje. Få och relativt snabba stopp. Relativt hög och jämn fart. Det vore onekligen riktigt roligt om någon eller några också gick i liknande tankar :) Bra träning inför Sverigetempot eller TCR eller vad nu annars folk (förhoppningsvis) har att se fram mot i sommar...
Jag går i liknande tankar. jag tänker att det kommer bli bra för oss andra att läsa. gärna på torsdag då jag ska sitta hamnvakt 10-19

glitch

Aktiv medlem
Långhelg som skulle spenderas på landet så det fick bli till att cykla till landet för att få lite mil.
Kändes bra hela vägen, lite ömmande axlar / nacke men inte värst.
Men tanken på att vända om och cykla lika långt igen......ne det fick bli att öppna en chipspåse i väntan på familjen.
Efter att bara ha tryckt bars (hemgjorda och köpe, de hemgjorda var att föredra) var jag så sjukt less på sött. Kan inte nån göra en bacon bar? :)
Om man nu ska cykla lika långt till, vad skickar man i sig för energi som man kan bryta av mot det söta med utan att få magbekymmer?

Föresten ber jag redan nu om ursäkt för KTH-kittningen på cykeln 🤣 ville testa lvghjul på graveln och pallade intr montera bort skärmarna så det blev aerofail deluxe med högprofil och breda skärmar 😀

För övrigt magiskt väder! De första timmarna när allt håller på vaknar var tokigt fina.
20210513_193807.jpg

Bilagor

• 20210513_141856.jpg
    20210513_141856.jpg
    1.1 MB · Besök: 120

Peth

Aktiv medlem
Korv med bröd, pizza, hamburgare – bara att välja.

De senaste långturerna har jag haft tunnbrödsrullar med ost, messmör och lite salt på med mig som snacks mellan stoppen (ska prova banan och jordnötssmör som pålägg nästa gång). Inför de sista tio milen plockar man fram winegum och lakrits. Matpung vid styret är kanon!

nieves

Aktiv medlem
Korv med bröd, pizza, hamburgare – bara att välja.

De senaste långturerna har jag haft tunnbrödsrullar med ost, messmör och lite salt på med mig som snacks mellan stoppen (ska prova banan och jordnötssmör som pålägg nästa gång). Inför de sista tio milen plockar man fram winegum och lakrits. Matpung vid styret är kanon!
Jordnötssmör i korvbröd, galet gott gärna chunky style. För sälta en krispig ugnsstekt baconskiva penslad med bbq-sås.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vad brukar rullsnitt vara för en normalsnabb på exempelvis en 40-milare?
Är det främst längd på pauser som sorterar ut snabba/medelsnabba och långsamma eller hur funkar det?

GoranS

Aktiv medlem
Är det främst längd på pauser som sorterar ut snabba/medelsnabba och långsamma eller hur funkar det?
Fastslogs det inte i annan tråd att 40 km/h var bra!? Fast det kanske inte var på 40-milare, hm ...

Grimpeur

Aktiv medlem
Om man nu ska cykla lika långt till, vad skickar man i sig för energi som man kan bryta av mot det söta med utan att få magbekymmer?
Jag och frun brukar köra med baguetter. Man kan ha Serrano skinka eller nån god ost på dem. Fjolåret bakade vi mycket focaccia med feta och rosmarin.

Peth

Aktiv medlem
Senaste jag körde så var snittet strax under 29, men då var det jag som stod för större delen av farthållningen, och då går det inte fortare.

Manurhin2

Aktiv medlem
Senaste jag körde så var snittet strax under 29, men då var det jag som stod för större delen av farthållningen, och då går det inte fortare.
Låter i min värld som att det inte var du som var problemet utan svansen👍

nieves

Aktiv medlem
Sub-16 om du tänker 4-5 obligatoriska stopp tycker jag är hyfsat bra. Det är 25 i totalsnittsnitt och är det solo så är det ingen piss i Mississippi att fixa. I grupp så blir det andra bullar och där tycker jag ändå att allt under 13h sticker ut med 30 i totalsnitt.

Men det finns ett spektrum av åsikter här, själv unnar jag mig en sittning med mat på allt över 300km.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer