Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner och lärdomar......

GoranS

Aktiv medlem
Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner och lärdomar......
I mitt fall var det mer att jag insåg att det skulle gå åt pepparn förr eller senare men att jag tyckte det var kul att haka på så länge det varade. Var helt inställd på att det var stor risk för 10+ mil solo med känd ofördelaktig vindriktning.

Hade det varit första gången jag cyklat en 30-milare hade jag med all sannolikhet släppt långt tidigare. Nu vet jag dock att om inte cykeln brakar ihop så kommer jag hem även om jag kört slut på mig halvvägs. Sen var det inte någon tvättäkta bonkning med total energilöshet. Mer bara att det gick för fort för mig egentligen. När jag kört på det sättet har jag svårt att riktigt komma tillbaka även om jag får i mig (snabb) energi. Stannade på båda kvarvarande depåer och fyllde på ordentligt men det gick segt resten av turen (dock inte bonksegt).

Men, som sagt egentligen ett medvetet val, även om jag hade funderingar in till både Furusund och Grisslehamn att jag borde ta ett längre stopp och släppa iväg hetsporrarna.

bigmollo

Aktiv medlem
Det där fixar du. Det handlar bara om inställning och att lägga upp dagen på rätt sätt. Planera ett kort fikastopp varannan eller var tredje timme. Lägg in en lite längre lunch någonstans halvvägs. Se fika och matstoppen som delmål på resan. Tänk inte på hela distansen. Stressa inte och se till att ha det kul på cykeln. Jag brukar lyssna på ljudböcker när jag cyklar långt ensam. Om det är en bra bok så springer tiden iväg snabbt.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det där fixar du. Det handlar bara om inställning och att lägga upp dagen på rätt sätt. Planera ett kort fikastopp varannan eller var tredje timme. Lägg in en lite längre lunch någonstans halvvägs. Se fika och matstoppen som delmål på resan. Tänk inte på hela distansen. Stressa inte och se till att ha det kul på cykeln. Jag brukar lyssna på ljudböcker när jag cyklar långt ensam. Om det är en bra bok så springer tiden iväg snabbt.
jag brukar tänka att i nästa lilla stuga står en vacker kvinna i trevliga underkläder i dörröppningen ( tanken går att applicera på män med) ännu efter ett antal hundra mil har jag inte sett ngn så bara att trampa vidare till nästa

NLC

Aktiv medlem
Ha! Det ryktades om att på en av våra 40-milare stod det ett gäng nakna människor och kastade frisbee mitt på vägen någonstans i mörkaste Småland. Själv siktade jag bara en JC Indigo 3000. 2016 var tydligen året.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bonk och bonk, har inte händer, rumpa och nacke fler dnf på sina samvete än benen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
jag brukar tänka att i nästa lilla stuga står en vacker kvinna i trevliga underkläder i dörröppningen ( tanken går att applicera på män med) ännu efter ett antal hundra mil har jag inte sett ngn så bara att trampa vidare till nästa
Självbedrägeri de luxe!?

mkallstrom

Aktiv medlem
Det fina med att cykla långt är att det inte alltid är så enkelt att ge upp, man måste ju liksom ta sig hem igen.

GoranS

Aktiv medlem
Eller så rullar man in till närmsta hus och gör en Zlatan (ringer på och köper kåken). Riskerar dock att kraftigt öka på budgeten för ett brevet.

Peth

Aktiv medlem
Eller så rullar man in till närmsta hus och gör en Zlatan (ringer på och köper kåken). Riskerar dock att kraftigt öka på budgeten för ett brevet.
Fast, det är ju så billigt annars med rando. Nån enstaka liten extrakostnad till trots så är det fortfarande billigare än många motionslopp om man väger in resor och boende etc.
(Tar för givet att huset ligger i obygden, där ett hus kostar mindre än vad ett shureguardförråd kostar på ett år.)

Hasse#7

Aktiv medlem
Fast, det är ju så billigt annars med rando. Nån enstaka liten extrakostnad till trots så är det fortfarande billigare än många motionslopp om man väger in resor och boende etc.
(Tar för givet att huset ligger i obygden, där ett hus kostar mindre än vad ett shureguardförråd kostar på ett år.)
Vi hade väl en tråd här för länge sen där det avhandlades möjligheten att ha olika cyklar, kläder, sovplats mm genom att äga många fastigheter efter vägen. 🤣

GoranS

Aktiv medlem
Ett alternativ på lite mer exklusiva adresser kan kanske, med Peths inlägg i åtanke, kanske vara Shureguardförråd?!

Mange.

Aktiv medlem
På nån brevet sa vi att man fick välja ett hus att äga, men bara ett och man får inte ångra sig.
Det är ett bra tidsfördriv och väntar man för länge så kanske det inte kommer fler sådana fantastiska hus

nieves

Aktiv medlem
Billigt och billigt, jag har tittat över ekonomin efter vissa lopp och upptäckt att det har handlats friskt längs vägen.
Hittar man en buffé längs vägen så går man med vinst😀

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är alltid nyfiken på om såna här trådar leder till något bra? Framförallt är jag nyfiken på om det är trådskaparen eller andra som inspireras. Trådskapare har ofta redan en nykter bild över vad som är möjligt.

glitch

Aktiv medlem
Tror inget i världsläget blivit värre än av tråden i alla fall.
Vem vet, kanske står det till och med ett gäng envisa åsnor tillsammans för start om nån månad :)

Peth

Aktiv medlem
Billigt och billigt, jag har tittat över ekonomin efter vissa lopp och upptäckt att det har handlats friskt längs vägen.
Hittar man en buffé längs vägen så går man med vinst😀
Många småköp tenderar det att bli.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tror inget i världsläget blivit värre än av tråden i alla fall.
Vem vet, kanske står det till och med ett gäng envisa åsnor tillsammans för start om nån månad :)
Planen är alltså att starta en och en med bra mellanrum. Snitta 27 km/h. Stanna snabbt och göra många små men dyra inköp och spara kvittona. Starten går i dagsljus, pågår i dagsljus och avslutas i dagsljus. Sträckan är 400 km och motvind är ett stort plus.

Peth

Aktiv medlem
Planen är alltså att starta en och en med bra mellanrum. Snitta 27 km/h. Stanna snabbt och göra många små men dyra inköp och spara kvittona. Starten går i dagsljus, pågår i dagsljus och avslutas i dagsljus. Sträckan är 400 km och motvind är ett stort plus.
Glöm inte bort att göra minst ett husköp på vägen.

kitzblitz

Aktiv medlem
Det här blir inget svårt, glitch! Vi körde ju min första VR i samma happyklunga och det gick ju galant. Nu är detta iofs 10 mil till, och jag tappade klungan, men hur svårt ska det vara? ;-) Just det, och sedan var det där 2008 (kanske).

Hasse#7

Aktiv medlem
Du tappade klungan? Orkade de inte hänga på dig så att du råkade bli solo?

nieves

Aktiv medlem
Nu snacksr ni, om Vättern tar 7:30 tar väl en 40-milsre 10 timmar🤘
Absolut eller iaf runt 12h som förresten är mitt rekord på rulltid på en BRM400. Tyvärr vart depåstoppen (3?) lite för långa så sluttiden hamnade på dryga 14.
Med det var långt före Strava så det gills inte.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Ska man köra 10 timmar totaltid på 40 mil får man dock undvika BRM400.

GoranS

Aktiv medlem
Fast är det inte lite för platt för att använda effekt per viktsenhet som urvalsmått? Borde inte luftmotståndskoefficienten tas med i det hela också?

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Kul att se SuperApe skriva här, länge sen. Trodde han kilat vidare nästan.
Angående deltagande:
1. Bra datum
2. Bra väder
3. Bra taggad
4. Bra självförtroende den dagen
och om man får vara med. Ja då skulle det kunna vara kul?

uandt

Aktiv medlem
Skulle det finnas någon som får kalla fötter p.g.a fartfantomer så kan undertecknad tänka sig göra en Audax-ritt av det hela och kvasta av banan.
Totalsnitt på 22.5 ger då runt 18h för hela rutten.
Bara om det medför besök i Vansö och Torshälla kyrka. I Torshälla finns en Pictor på en tjej som hamnar i helvetet för att hon dansar på en söndag som jag vill se

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer