Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner och lärdomar......

Manurhin2

Aktiv medlem
Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner och lärdomar......
Sub-16 om du tänker 4-5 obligatoriska stopp tycker jag är hyfsat bra. Det är 25 i totalsnittsnitt och är det solo så är det ingen piss i Mississippi att fixa. I grupp så blir det andra bullar och där tycker jag ändå att allt under 13h sticker ut med 30 i totalsnitt.

Men det finns ett spektrum av åsikter här, själv unnar jag mig en sittning med mat på allt över 300km.
Mao, om man är en grupp som rullar 32-33 och fikar lagom så gör man inte bort sig.
Det låter görbart.

nieves

Aktiv medlem
Mao, om man är en grupp som rullar 32-33 och fikar lagom så gör man inte bort sig.
Det låter görbart.
Det där med fika lagom finns det riktiga experter på, jag tillhör oftast inte dom.
Men det är ruggiga tidsvinster att tjäna, jag förstår bara inte hur när jag ser stopptider under 2h på en 60-milare. Hatten av för den disciplinen, där ligger nog mycket kunskap i hur mycket man stoppar i sig samt vad som funkar samt en otroligt välpaceat lopp.

Batavus

Aktiv medlem
Åtminstone en extra slang ska du ha med. Om du inte är hundra på däcken så byt till fräscha innan du ger dig iväg - kan byta tillbaka senare. Jag vet inte om jag inbillar mig eller bara blivit sååå trött, men mot slutet av en del långturer har jag önskat att jag kunnat olja kedjan igen.

glitch

Aktiv medlem
Korv med bröd, pizza, hamburgare – bara att välja.

De senaste långturerna har jag haft tunnbrödsrullar med ost, messmör och lite salt på med mig som snacks mellan stoppen (ska prova banan och jordnötssmör som pålägg nästa gång). Inför de sista tio milen plockar man fram winegum och lakrits. Matpung vid styret är kanon!

Fast det är ju korv med bröd, pizza och sån som bara lägger sig som en tung klump i magen jag vill slippa.

Jordnötssmörsrullar lät bra, ja lite salta nötter överhuvudtaget.
@Grimpeur lyxigt med baguette!=)

Vad behöver man i lampväg i juni?
Finns det nåt prisvärt randopaket som rekommenderas? Kommer få begränsat med användning då jag har lampor för mörka årstiden.

el_gabri

Aktiv medlem
Fast det är ju korv med bröd, pizza och sån som bara lägger sig som en tung klump i magen jag vill slippa.

Finns det nåt prisvärt randopaket som rekommenderas? Kommer få begränsat med användning då jag har lampor för mörka årstiden.
Låter som du har lampor?

Peth

Aktiv medlem

Tycker inte man blir så tung i magen av en pizza efter 20 mil eller så. Ska man cykla snabbt är dock pizza något att undvika – det tar ju sån tid. Då är korv med bröd bättre, eller en baguette att äta på cykeln.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är inte många timmar mörkt om det är fint väder.
Precis köpt en gvolt70 som verkar lovande. Den fästes upp&ner vilket gör den till en vinnare för mig men beror på hur du har det med väskan.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag smörjer alltid kedjan med wet lube. Lampolja, vax och annat bjäfs försvinner med daggen på kvällen.
När åker vi?

patten

Aktiv medlem

Nästa långtur tänkte jag testa tortillarullar med ris och jordnötssås. Tänker att det är mättande, rikt på energi och enkelt att ha med och att göra.

glitch

Aktiv medlem
Nästa långtur tänkte jag testa tortillarullar med ris och jordnötssås. Tänker att det är mättande, rikt på energi och enkelt att ha med och att göra.

Mmm tortillabröd håller ju ihop bättre än tunnbröd också och går att klämma kompakt. Ris känns dock som det är risk för att man får ris överallt :)

@Fjärdebrunn arbetshypotesen är helgen innan eller helgen efter midsommar.

patten

Aktiv medlem
Mmm tortillabröd håller ju ihop bättre än tunnbröd också och går att klämma kompakt. Ris känns dock som det är risk för att man får ris överallt :)

@Fjärdebrunn arbetshypotesen är helgen innan eller helgen efter midsommar.
Haha ja ris har en förmåga att leta sig dit den inte ska vara. Jag tänkte även röra ned lite bönor i riset, solorunda och vredesutbrott är ett möjligt scenario. Ska testa och utvärdera!

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att det huvudsakligen är dissonansen mellan ostron och bubbel å ena sidan och luftskåp å andra sidan som gör att ostron och bubbel inte slagit på längre lopp.

SuperApe

Aktiv medlem
När drar vi? Har inte cyklat så långt sen Toni slutade svara på mina frågor om när fan vi är framme. Aldrig sett honom sur förrän då. Var väl 100 år sen typ. Vem bryr sig. Hur svårt kan det va. Jag kör om datum passar.

Moons lampor har jag varit nöjd med. Framförallt för att de har fästen till sadel, ram hjälm etc. som håller över tid. Inbyggda batterier. Hitta en variant med lagom ljusstyrka, borde vara möjligt. Jag har använt dem till pendling, cykel och löpning i skog. Tidigare brukade Merlincycles vara billigast. Har nog ändrats i och med Brexit. https://www.merlincycles.com/brand/moon/

kitzblitz

Aktiv medlem
När drar vi? Har inte cyklat så långt sen Toni slutade svara på mina frågor om när fan vi är framme. Aldrig sett honom sur förrän då. Var väl 100 år sen typ. Vem bryr sig. Hur svårt kan det va. Jag kör om datum passar.
Haha - ja det var ett tag sedan... När du började mummla om att du snart skulle ramla in i diket hoppades jag bara på att det skulle hända ;-)

glitch

Aktiv medlem
Moons lampor har jag varit nöjd med. Framförallt för att de har fästen till sadel, ram hjälm etc. som håller över tid. Inbyggda batterier. Hitta en variant med lagom ljusstyrka, borde vara möjligt. Jag har använt dem till pendling, cykel och löpning i skog. Tidigare brukade Merlincycles vara billigast. Har nog ändrats i och med Brexit. https://www.merlincycles.com/brand/moon/

Ser bra ut! Kanske ska smuggla via syrran i uk. Vad tror vi om denna?
4h med 900 lm lät ju bra

HåkanC

Aktiv medlem
Ser bra ut!
...
Vad tror vi om denna?
Ser inte bra ut
Ljusbilden ser ut som en illegalt bländande kina(?)-lampa
Åtminstone enl den reklamljusbild jag har hittat
26323_moon_meteor_storm_1700_front_light.jpg

CatEye GVolt 70.1 som tipsades om tidigare i tråden verkar bättre på alla sätt, inkl priset
Så här ser ljusbilden för den ut enl CatEyes reklam
images

Det går åtminstone enkelt att se vilken som ger ett olagligt bländande ljus,
men kanske inte så mkt mer. Som med alla reklamljusbilder.

REDIGERAT
Det här omdömet har ljuset från CatEye 70.1 fått i den här recensionen
"Ein sehr passendes Lichtbild fürs Rennradfahren auf der Straße"
"eine überragende Leuchtdauer von 4 Stunden und 40 Minuten auf der hellsten Stufe"
"Die Ratschenband-Klemmung des Cateye GVolt 70.1 ist vorbildlich flexibel und hält bombenfest"
men även
"Leider ist das Band zu kurz für Aero-Lenker"

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Lezyne Power Pro 115 håller en hel augustinatt på mellersta och högsta läget blandat. Går tyvärr inte att ladda och använda samtidigt.

Ser bra ut! Kanske ska smuggla via syrran i uk. Vad tror vi om denna?
4h med 900 lm lät ju bra

En kompis har just den modellen. Hon är nöjd. Kör den även på stigar i mörkret. Det blir ljust inte så kul att åka framför.

Jag ska se om jag kan låna den och ta en bild.

NLC

Aktiv medlem
Körde med GVolt 70 förra året som backup/halvljus-lampa och en Lupine Neo som fjärrljus. Funkis men lite kort batteritid för att köra med som huvudlampa en hel natt

glitch

Aktiv medlem
När man ändå hade cyklat till landet kunde man likagärna cykla hem också tänkte jag.
Det visade sig vara lite mindre festligt med motvind i plytet exakt 100% av tiden. Blir ju lite dumt när resan går i en mer eller mindre rak linje rätt emot vinden.

Provade "tortillarulle med jordnötssmör, bacon och banan" som ombyte till barsen. Efter 4 timmar hade jag magknip deluxe och svårt att få i mig energi och blev allmänt deppig av att se snittfarten sjunka för varje km i takt med att kraften avtog.. Skyllde direkt på tortillarullarna som var det enda avvikande i min kosthållning mot vad jag brukar peta i mig men är fortfarande bubblig i magen så här två dagar efteråt så det kanske inte var så enkelt ändå.
I slutändan höll jag ändå högst snitteffekt någonsin på sträckan / över så pass många timmar trots att snittfarten var den lägsta. Så summasummarum var det ju egentligen positivt.

Men 40 mil....det är fasen långt....

Är mer och mer inne på starta tidigt. Då får man i alla fall några timmars sömn inför cyklingen.
Med kvällstart kommer man ju vara trött redan från start.

I sedvanlig ordning överanalyserar jag så klart, bara att trampa ju....(eller hur).

nieves

Aktiv medlem
När man ändå hade cyklat till landet kunde man likagärna cykla hem också tänkte jag.
Det visade sig vara lite mindre festligt med motvind i plytet exakt 100% av tiden. Blir ju lite dumt när resan går i en mer eller mindre rak linje rätt emot vinden.

Provade "tortillarulle med jordnötssmör, bacon och banan" som ombyte till barsen. Efter 4 timmar hade jag magknip deluxe och svårt att få i mig energi och blev allmänt deppig av att se snittfarten sjunka för varje km i takt med att kraften avtog.. Skyllde direkt på tortillarullarna som var det enda avvikande i min kosthållning mot vad jag brukar peta i mig men är fortfarande bubblig i magen så här två dagar efteråt så det kanske inte var så enkelt ändå.
I slutändan höll jag ändå högst snitteffekt någonsin på sträckan / över så pass många timmar trots att snittfarten var den lägsta. Så summasummarum var det ju egentligen positivt.

Är mer och mer inne på starta tidigt. Då får man i alla fall några timmars sömn inför cyklingen.

I sedvanlig ordning överanalyserar jag så klart, bara att trampa ju....(eller hur).
På något konstigt vis känns alltid 40-milaren längst. Det beror väl oftast på att jag cyklat 60-milaren med sovpaus och då blir det typ 350+250 km fördelat på 2 dagar (maxtid 40h).

NLC

Aktiv medlem
Det blir ofta så att ju längre rundor, desto mer cykling "åt samma håll" vilket kan vara mer eller mindre fostrande givet väder och vind. Bara att trampa på och vara glad.

Grimpeur

Aktiv medlem
Det blir ofta så att ju längre rundor, desto mer cykling "åt samma håll" vilket kan vara mer eller mindre fostrande givet väder och vind. Bara att trampa på och vara glad.
På 40 mila kan man även råka ut för sol på samma sida. Som nybliven randonneur lockades jag bränna min vänstra i solen. Medans högra var oberörd.

patten

Aktiv medlem
Jag tar på mig den och är helt bekväm med att du lägger skulden på tortillaförlaget. Ber om ursäkt till ett mindre lyckat förslaget :)

glitch

Aktiv medlem
Jag tar på mig den och är helt bekväm med att du lägger skulden på tortillaförlaget. Ber om ursäkt till ett mindre lyckat förslaget :)

Haha nejdå, tvärtom försökte jag ju friskriva tortillan i det att det fortfarande bubblar i kistan. Rullen var ju grymt god liksom och tätt rullad tar den ju ganska lite plats och är smidig att förtära då allt håller ihop bra.
Däremot det där förslaget med ris i tror jag än mindre på idag än sist :P

Raggamuffin

Aktiv medlem

Tycker tvärtom, på kvällen är man pigg och morgonen är man trött. Kan ha ett samband på bristen av barn i mitt hus.

patten

Aktiv medlem
Haha nejdå, tvärtom försökte jag ju friskriva tortillan i det att det fortfarande bubblar i kistan. Rullen var ju grymt god liksom och tätt rullad tar den ju ganska lite plats och är smidig att förtära då allt håller ihop bra.
Däremot det där förslaget med ris i tror jag än mindre på idag än sist :P

Haha för mig var ris och bönor var själva grejen från start innan tortillabrödet kom in i bilden. Rasera inte mina fantasier om en lättäten gourmetupplevelse :p

HåkanC

Aktiv medlem
I slutändan höll jag ändå högst snitteffekt någonsin på sträckan / över så pass många timmar trots att snittfarten var den lägsta.
Hur kan det komma sig?
Satt du i ngn konstig, sämre aerodynamisk, sittställning (kanske pga magproblemen?)
eller kommer dina effektsiffror från pulsmätaren?
Eller vad?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer