Långcykling Grövelsjön till Treriksröset

Jisse

Ny medlem
Hejsan! Jag funderar på att cykla från Grövelsjön till Treriksröset och undrar om någon har tips på bra cykelvägar? Går det ens att ta sig den här sträckan med cykel? Sverigeleden går väl mestadels på östra sidan av norra Sverige, finns det några motsvarande bra cykelleder genom västra eller mellersta Norrland? Vill cykla så nära fjällområdena som möjligt, men vill samtidigt hålla mig på hyfsat cykelvänliga vägar. Cyklar hellre lite omvägar då och då för att slippa vara på allt för trafikerade vägar hela tiden.
Tar tacksamt emot alla tips ni har! :-)

BFS

Aktiv medlem
Jag har cyklat E45:an från Arvidsjaur till Porjus och vad ska man säga? Det är väl...en väg? Vägarbeten då jag cyklade (några år sen) men bättre nu. Ingen vägren (men renar bredvid vägen) men inte supermycket trafik heller (hade ingen close call). Några hus här och där. Kanske nåt mindre samhälle. Skog i olika stadier. Myrar. Inte nåt för adrenalinknarkaren, men det är avslappnat, öde och fint. Tror det är närmsta sammanhängande väg närmast fjällen. Vill du ha mer fjällkänsla får du ta avstickare mot Norge (jag trampade till Stora Sjöfallet).

Bikzz

Aktiv medlem
Såklart det går, låter riktigt kul ! Om du vill cykla på småvägar skulle jag göra en egen planering, en bra bilkarta eller tex eniro.se onlinekartor räcker mkt långt. Då är det enkelt att se alla möjliga småvägar och fixa ihop en egen tur. Ibland kanske man måste välja mellan omvägar på grusvägar och tex Inlandsvägen med mkt trafik... En sådan planering är ju en stor del av nöjet oxå, men tänk på att man måste passera öppna affärer lite nu och då för att proviantera !

Bikzz

Aktiv medlem
Var ju tvungen att kolla lite på kartan. Idre-Tännäs-Ljungdalen-Myrviken-Mattmar-Föllinge-Gäddede-Dikanäs-Sorsele Osv. Men det är långt och öde !

Jisse

Ny medlem
Tack för tips BFS! Avslappnat, öde och fint är ungefär det jag är ute efter! :-)
Bikzz, ja du har rätt, man måste ju faktiskt inte ha en cykelkarta med speciella cykelleder. Kollade in din sträckning på min stora väggkarta över Sverige och det ser ju ut som en fin väg att cykla, även om det blir lite kringelikrokar. :-)
Tack båda två, nu blev jag inspirerad att planera vidare!

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, go for it. Viktigt med inspiration. Men på den sträckan är det som sagt långt och mkt backar. Så tänk efter i förväg. Det finns ju en massa fjällområden utan vägar längs gränsen, så om man vill cykla där så blir det såklart en massa omvägar.

Yonna

Aktiv medlem
Har cyklat många gånger den där sträckan på olika cyklar (racer, tour, fatbike) och det går mycket bra. Med fatbike finns det förstås mer val för den kör överallt (kör då mestadels på grus/skogsvägar) men E45 kan då vara tråkigt lång. Med racer går det härligt snabbt, innan man vet kör man in i Finland. Kan vara mycket knott och mygg sträckan Karesuando-Treriksröset så det är att cykla fort med så få vilorast som möjligt och med munnen stängt. Jag tältar alltid så då är det en ride-eat-sleep-repeat tur där.

Kolla Roadfinder http://roadfinder.se/ , den visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling (uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd). Finns fem nivåer med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade och grusvägar är alltid grå och tunna.

Jag använder bl.a Komoot som routeplanner och har GPS på styret men det behövs egentligen inte, det är bara att följa E45 upp till Finland.

Om du har tid kan du tar Vildmarksvägen som går över Stekenjokkplatån mellan Lappland och Jämtland men den är cirka 500km mer och går mycket uppuppupp. Har cyklat den några gånger men bara för att komma i fjällen (alltså med fatbike). Vägen är ofta bara öppen från juni till 15okt pga mycket snö. Snödjupet längs vägen i Stekejokk kan ibland vara 6 eller 7 meter, kul att cykla där. Och mycket vackert. Men egentligen behöver man där en (bikepacking-)cykel som kan köra fjäll, det är synd att vara där och kör förbi härliga fjällstigar för att cykel har för tunna hjul eller/och för tung packning.

BFS

Aktiv medlem
Tack för tips BFS! Avslappnat, öde och fint är ungefär det jag är ute efter! :)
Bikzz, ja du har rätt, man måste ju faktiskt inte ha en cykelkarta med speciella cykelleder. Kollade in din sträckning på min stora väggkarta över Sverige och det ser ju ut som en fin väg att cykla, även om det blir lite kringelikrokar. :)
Tack båda två, nu blev jag inspirerad att planera vidare!
En fin (och oväntad) sak upplevde jag på hemvägen. Ganska tidig morgon. Stannade mitt på en liten bro över en rätt medioker bäck, som rann genom ett ganska stort myrområde. Satt kvar på cykeln och lutade mig mot räcket och tittade ner i vattnet. Hade tur att solen lyste ner i vattnet utan en massa reflexer. Och där simmade en förvånansvärt stor fisk, letades frukost, helt omedveten om att jag spanade på den. Vi skildes utan att hälsa. Det var en stunds andlig frid, och en bra start på en lång cykeldag. Såna möten får man inte överallt. :)

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Om du har tid kan du tar Vildmarksvägen som går över Stekenjokkplatån mellan Lappland och Jämtland men den är cirka 500km mer och går mycket uppuppupp. Har cyklat den några gånger men bara för att komma i fjällen (alltså med fatbike). Vägen är ofta bara öppen från juni till 15okt pga mycket snö. Snödjupet längs vägen i Stekejokk kan ibland vara 6 eller 7 meter, kul att cykla där. Och mycket vackert. Men egentligen behöver man där en (bikepacking-)cykel som kan köra fjäll, det är synd att vara där och kör förbi härliga fjällstigar för att cykel har för tunna hjul eller/och för tung packning.
Den vägen har jag spanat på många gånger (på kartan). Blir inte mindre sugen nu. Fast, svårt att välja "rätt" cykel. Iaf för en helt ordinär latmask. :)

MEL F.AT

Medlem
Alternativet är att köra på andra sidan gränsen (Norge) fina vägar och vackra fjäll. Ta västra sidan av Femunden om du inte har något emot omvägar.

Jisse

Ny medlem
Alternativet är att köra på andra sidan gränsen (Norge) fina vägar och vackra fjäll. Ta västra sidan av Femunden om du inte har något emot omvägar.

Det kan ju vara en idé också!

Yonna

Aktiv medlem
Den vägen har jag spanat på många gånger (på kartan). Blir inte mindre sugen nu. Fast, svårt att välja "rätt" cykel. Iaf för en helt ordinär latmask. :)
Har också cyklat Vildmarksvägen med fatbike plus packraft. Vackert och spännande, framförallt de många vattenfall och forsar. Först paddlar man lugn och lyckligt med fatbiken stort på båten, känner sig som en riktigt tuff mountain man and trapper in the wild west, tills man plötsligt hör det hemska ljudet av en dundrande fors. Då känner man sig mycket liten, sårbar och jättelöjligt med en cykel på en gummibåt, och är det snabbt som fan försöka paddla till vattenkanten innan forsen äter upp dig levande.

Vädret kan också vara spännande. Först sitter man happy i tältet vid en liten bäck, nöjd och trött, och njuter av utsikten till det plötsligt börjar hagla, snöa och storma. Då sitter man i hemskt oväder med blixtar och den lilla bäcken förvandlar snabbt i en stor vild älv. Och ingenstans finns skydd. Jo, då glömmer man aldrig cykelturen :)

32590598715_6b0e7b623f.jpg

Men som sagt Vildmarksvägen är mycket vackert:

P1090136.jpg

Med härliga tältplatser (om man har den rätta cykeln):

385.jpg

Glöm inte att cykla förbi Fatmomakke (cirka 10km grusväg från Vildmarksvägen):

P1090373.jpg

Och inte heller att hälsa på Jätte Jorm (Dunderklumpen):

P1090774.jpg

E45 är skönt om man älskar att trampa fort, och när man älskar roadkill food:

30462409877_6de475cdb8.jpg

Jisse

Ny medlem
Har också cyklat Vildmarksvägen med fatbike plus packraft. Vackert och spännande, framförallt de många vattenfall och forsar. Först paddlar man lugn och lyckligt med fatbiken stort på båten, känner sig som en riktigt tuff mountain man and trapper in the wild west, tills man plötsligt hör det hemska ljudet av en dundrande fors. Då känner man sig mycket liten, sårbar och jättelöjligt med en cykel på en gummibåt, och är det snabbt som fan försöka paddla till vattenkanten innan forsen äter upp dig levande.

Vädret kan också vara spännande. Först sitter man happy i tältet vid en liten bäck, nöjd och trött, och njuter av utsikten till det plötsligt börjar hagla, snöa och storma. Då sitter man i hemskt oväder med blixtar och den lilla bäcken förvandlar snabbt i en stor vild älv. Och ingenstans finns skydd. Jo, då glömmer man aldrig cykelturen :)

Visa bilaga 403366

Visa bilaga 403367

Visa bilaga 403368

Visa bilaga 403369

Visa bilaga 403370

Visa bilaga 403371

Vilka härliga bilder :-)

BFS

Aktiv medlem

Visa bilaga 403366

Visa bilaga 403367

Visa bilaga 403368

Visa bilaga 403369

Visa bilaga 403370

Visa bilaga 403371
Jättefina och inspirerande fjällnära bilder, med allt vad det innebär. Gillar verkligen fjällens vattendrag (från land). :) Fatbike är ju optimalt i fjällterräng, men det är många mils transportssträcka... Får kanske kasta in den i bilen och mer "dagstura"?

Bikzz

Aktiv medlem
Får kanske kasta in den i bilen och mer "dagstura"?
Good plan! Det beror ju på vilken upplevelse man är ute efter. Jag har kört Stekenjokk-vägen flera gånger med min RaceCar, riktigt fint. Men det är en tuff utmaning om man vill cykla hela den vägen. https://wildernessroad.eu/stekenjokk
Kommer oxå att ta bilen upp dit i sommar, med cykeln och packraften i baggaget, och göra 2-3 dagars turer -) !

d_anders

Medlem
Har åkt bil över stekenjokk många ggr och vandrat i närheten. Väldigt fin väg. Kolla väderleksrapporten innan. Börjar det blåsa kan det bli "intressant" (vindrekordet på strax under 50 m/s är därifrån och stormstyrka är vanligt).

BFS

Aktiv medlem
Good plan! Det beror ju på vilken upplevelse man är ute efter. Jag har kört Stekenjokk-vägen flera gånger med min RaceCar, riktigt fint. Men det är en tuff utmaning om man vill cykla hela den vägen. https://wildernessroad.eu/stekenjokk
Kommer oxå att ta bilen upp dit i sommar, med cykeln och packraften i baggaget, och göra 2-3 dagars turer -) !
Det låter klokt med några dagars äventyr. Min upplevelse kommer definitivt att vara på land (även om jag gärna skulle vilja vara mer bekväm på vatten, men jag får ta det i nästa liv). Och med en fatbike är ju hela kal/fjället öppet för cykling. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer