Långslagig 29er som blev en Spindrift [Edit: Nu med en liten review!]

AX3L

Aktiv medlem
Behöver en n+1 som klarar av lite mer stök och bröt. Delvis för att jag tycker en lite flackare, lite kralligare cykel hade passat bra som komplement när man åker till Gesunda/Järvsö/Alperna. Delvis för att stallet behöver lite redundans så man kan mecka med den andra cykeln i lugn och ro.

Tanken är alltså n+1 och en cykel som är ett bra komplement till min Hightower (135/150, typ Stumpjumper). Anledningen till att jag vill ha en 29er till är för att jag ska kunna byta hjul mellan cyklarna och köra finhjul på fulcykeln, fulhjul på fulcykeln och vice versa. Är detta ett gravt feltänk på den här typen av hoj?

Trampa uppför är av marginellt intresse på den här cykeln, så den bör vara utförsorienterad. Ett annat önskemål är Eagle av något slag (för kompatibilitet med den andra cykeln), annars får den uppgraderingen räknas in i budgeten. Stora plus i kanten om den delar andra standarder med Hightowern så den kan dela på lite reservdelar. Riktpris 30kkr, gärna närmare 20 men ev upp emot 35 om det känns befogat.

Vad köper man?

Edit:
Efter att marr och Jofa mfl fått mig att nyktra till lite i min rosa fluffvärld där man byter hjul ungefär lika enkelt som man byter skor är nu kravet en bra parkhoj som man ändå kan cykla i lite större berg med. Är den 29" gör det ingenting, men det viktigaste är att den funkar bra till det den är avsedd för.

Jag är 184 cm lång för övrigt, men brukar sizea upp till XL på de flesta hojar pga mitt stora apindex. Om någon nu vill tipsa om en specifik hoj.

Edit 2: Cykel beställd! Mer om detta i första inlägget på sida 6: https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3445521#msg-3445521

Edit 3: Spindriften har landat! Mer om detta inkl bilder här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3485432#msg-3485432

Edit 4: Dags för något slags review!

Den här tråden hade fallit lite i glömska, men en review efterfrågades och det hör väl till god ton att ta sig den tiden efter att man startat en tråd och bett om köptips. Cykeln har nu rullat en hel del i Hellas, en vecka på Madeira, en helg i Gesunda och några enduro-rejs i den nedre delen av resultatlistan. Det ska dock tilläggas att hela våren inkl Madeira-resan tillbringades med en gaffel som en annan legendarisk happyit sedan dömde ut så till den milda grad att han vägrade cykla längre än en halvtimme när han fick klämma på cykeln i Hellas, så jag är väl kanske inte den mest finkänsliga recensent. Hur som helst.

Köregenskaper
Rent allmänt är jag riktigt nöjd med cykeln! Jag tyckte direkt att den kändes väldigt familjär jämfört med min primära stigcykel (OG Santa Cruz Hightower), på ett väldigt bra sätt. Lite kan säkert vara placebo eftersom jag visste redan sedan innan att den delar dess VPP-länkage, men den känns liksom Santan trampeffektiv och poppig (nåja, för sin slaglängd) samtidigt som den är väldigt plush och trevlig utför. Jag har kört ett antal ganska snabba pass i Hellas, och den skäms faktiskt inte för sig på sådana heller. Det märks ju helt klart att det är utför och i luften som den trivs som bäst, men jag tycker ändå att jag lyckas pumpa och hoppa riktigt bra däremellan även på plattare stig. Även på Madeira där man ofta låg och jobbade med nästan hela slaglängden konstant lyckades jag utan problem behålla kontrollen. Det känns som att den är använder saglängden väldigt effektivt, för även om man ställer den ganska plush har jag aldrig bottnat speciellt hårt trots att jag gjort många ofrivilliga försök.

Det märks att det är en stor cykel som kräver mycket input från cyklisten. Så det är helt klart en fördel om man är i bra form och hyfsat pigg den dagen, de där dagarna när benen känns tunga och allt är jobbigt blir i det närmsta outhärdliga om man har ambitionen att trampa på lite. Vikten känns väldigt centralt placerad, men så har jag i och för sig i vanlig ordning avrundat storlekstabellen uppåt och köpt en cykel i övre spannet av vad jag borde ha. Det är lätt att tynga ner framhjulet och få bra grepp där utan att för den sakens skull tappa bakänden. Ja, utförsegenskaperna är ju givetvis den här cykelns stora paradgren och där har jag ingenting att utmärka faktiskt. Den har i alla fall pushat min nivå inom det området otroligt mycket!

Kvalité och finish
Vad kvalitétskänsla beträffar känns den över lag solid, med några små irritationsmoment. Skruvarna till bakdämparen hade lite väl tighta hål och är ett aber att få ut. Dessutom försvann det svarta som känns som härdningen på skruvarna redan efter första gången jag tog ut dem, helt okej och normalt enligt Propain men inte enligt Axel. Nu är det vanliga maskinskruv och inga problem att ersätta med bättre dito, men ändå. Skruvarna till flaskstället såg också ut som något från Vasaskeppet redan efter en kort tid, inte heller det någon stor grej att byta såklart men ändå små saker som drar ned betyget.

Själva ramen känns däremot väldigt gedigen utan något märkbart flex. Den är också väldigt tyst i stök, något jag verkligen uppskattar med cyklar. Nu är min erfarenhet av andra aluminiumramar begränsad, men både den Canyon jag hade för några år sedan och den Whyte G170 jag hyrde i alperna förra hösten kändes helt klart som läskburkar i jämförelse. För mig som tillverkningsnörd känns ramen över lag förtroendeingivande, både med sina väl synliga och fina svetsar och frästa länkar. Gängat vevlager borde ses som en självklarhet, men det underlättar ju också vid service. Styrlager som inte behöver pressas är också ett plus i min bok. Pivotlagren har något slags tätning på sig, lite oklart om det hjälper men de känns i alla fall efter ett halvår fortfarande väldigt fina. Ytterligare ett lite oväntat plus i kanten är att det är gott om utrymme för stora däck i baktriangeln. Jag provade att smälla på ett 3.0" mest för skojs skull, och på 30mm invändig fälg hade det nog nästan funkat. 2.8" skulle i alla fall ha gått utan problem. Nu säger jag inte att detta är en cykel som gör sig bra som pluscykel, men den frigången innebär ju plats för typ 2.5" med god marginal för lera och lite skeva fälgar.

På komponentnivå är det över lag inte mycket att orda om heller. Riktigt bra spec för pengen! BikeYoke Revive från fabrik var något som besparade mig ett antal tusenlappar eftersom det garanterat åkt på ändå, liksom GX-eagle. Både Deluxe-dämpen och Lyriken gör sitt jobb, även om Lyriken som sagt fick åka till Danmark för sedvanliga positiva/negativa kammare-problemet där den även fick en ny chargerdämpare. Cura4 bromsarna känns intiutiva, lite svårt att justera så de inte skubbar emot dock.

Den stora besvikelsen är hjulen, eller snarare naven. Jag har inte lyckats hitta med säkerhet vilka som har gjort naven som är brandade Propain, men det är ett skräpnav med justerbara lager som gärna börjar glappa och behöver ständig omvårdnad. Jag tror att det är en starkt bidragande faktor till problemen med att få bakbromsen att inte skubba emot skivan. Fälgen, en Stans Flow mk3 som man kunde uppgradera till för en spottstyver sköter sig bra utan några bucklor eller annat tjafs men när man inte kan välja bort de där skräpnaven spelar det liksom mindre roll. Ekrarna är också av vanlig oreducerad skräpmodell med nipplar gjorda i mjukost. Styre och styrstam är inte heller någon höjdare, men det känns ändå som ett klart vettigt ställe att spara på eftersom så många kommer byta det ändå. Styrlagret är CaneCreeks instegsmodell och lär också behöva bytas snart när den körs i Sverige med omnejd, men återigen inget stort problem.

Summering
Jag återkommer gärna med en mer utförlig review lite längre fram, men så här långt är jag väldigt nöjd med cykeln bortsett ifrån naven som drar ned betyget. Jag är väldigt glad att jag valde att prova en 27.5a, för jag tillskriver den lekfullhet som cykeln har trots sin slaglängd i alla fall till viss del dess hjulstorlek. Det är en stor cykel som trivs bäst utför, även om den med rätt cyklist faktiskt kan kajka runt hyfsat även i Hellas etc så länge man håller nere tempot lite. Till det jag köpte den, en downhillcykel som även kan cykla uppför i större berg och i nödfall utgöra lite redundans på hemmastigarna fungerar den utmärkt!

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Bird AM9 verkar ju superfin om man ska en heldämpad 29 för okej pengar. Men med tanke på att du redan har en Hightower kommer cyklarna ligga ganska nära varandra. Är det inte bättre då att köpa en mer extrem parkcykel med massor av slanglängd och utan dyr Eagle för att trasha med liftåkning?

marr

Moderator
Forumvärd
Jag hade inte prioriterat förmågan att kunna flytta runt hjul och så.

Du kommer ju ha en reservcykel oavsett.

Leta upp en kul parkhoj utan att måla in dig i ett hörn.

Sen kan det vara smidigt att köra liknande bromsar och så, för att hålls nere lagret reservdelar. Men låt det inte styra.

zinkpasta

Aktiv medlem
Annat förslag utan värdering om den är bättre eller sämre val än Birden: Commencal Meta AM 29. 170/160, €2999 som billigast (tror jag).

Jag har ju själv försökt köpa en Ibis Ripmo (160/145) som ev skulle kunna vara nåt också, men utan rabatter trillar den utanför budgeten.

AX3L

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Bird AM9 verkar ju superfin om man ska en heldämpad 29 för okej pengar. Men med tanke på att du redan har en Hightower kommer cyklarna ligga ganska nära varandra. Är det inte bättre då att köpa en mer extrem parkcykel med massor av slanglängd och utan dyr Eagle för att trasha med liftåkning?

Ja den har jag också sneglat på, men den blir som sagt ganska lik den jag har. Men egentligen är du inne på något där. Man borde kanske skippa kravet på 29" och köpa en mer extrem 27" parkcykel med typ 170mm slaglängd. Problemet är att jag redan har ett trevligt set med hållbara kol-hjul till Hightowern och det vore trevligt att kunna växla mellan olika hjul beroende på däck och typ av åkning. Bygger jag en parkcykel vill jag ju isf ha riktigt kraftiga hjul, men då blir den väl ett helvete i Hellas om man tar dit den. Eagle-systemet får gärna vara NX för övrigt, och då är det inte mycket större pengar än ett 10-11 delat system. Och en ordentligt låg växel är kanske smart när man väl ska asa åbäket på en slingrig grusväg uppför en alptopp.

marr sa:
Jag hade inte prioriterat förmågan att kunna flytta runt hjul och så.

Du kommer ju ha en reservcykel oavsett.

Leta upp en kul parkhoj utan att måla in dig i ett hörn.

Sen kan det vara smidigt att köra liknande bromsar och så, för att hålls nere lagret reservdelar. Men låt det inte styra.

Tack för input! Nej ni har kanske en poäng där. Det känns som att man lätt blir stående med två ganska liknande cyklar, och det känns lite onödigt.

zinkpasta sa:
Annat förslag utan värdering om den är bättre eller sämre val än Birden: Commencal Meta AM 29. 170/160, €2999 som billigast (tror jag).

Jag har ju själv försökt köpa en Ibis Ripmo (160/145) som ev skulle kunna vara nåt också, men utan rabatter trillar den utanför budgeten.

Den har jag också fått tips om sedan tidigare! Ser riktigt potent ut, och att den väger som ett mindre ånglok är kanske inte i hela världen på den här typen av cykel. Ripmon är ju väldigt snarlik den jag har, till och med så snarlik att det finns många face-to-face dueller mellan dom. Inte för att det är något negativt för Ripmon och det är säkert en fantastisk cykel, men jag hade hellre köpt något mer olikt den jag har.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Fast jag är också inne på att du inte ska översskatta det där med att byta hjul. Varför köra dyra kolfiberhjul i bikepark? Sedan är väl du en ganska stor kille, du lär ju vilja ha stora bromsskivor på parkcykeln som du kanske inte vill ha skrapandes i skogen. Kommer du någonsin vilja ha stigdäck i parken, eller parkdäck i skogen?

Om du vill ha en 29a så är ju Bird AM9, Nukeproof Mega 290 och Commencal Meta 29 alla fina och prisvärda. Om du är okej med 27,5" får du oftast in mer slanglängd. Mycket slaglängd är tufft.

Om du ska kunna trampa upp för stora berg är naturligtvis typ Eagle en bra grej, men det är ju också betydligt känsligare för smällar än vad de andra system är. Att bara jämföra den initiala konstnaden återspeglar nog inte skillnaden i vad det har kostat på sikt.

AX3L

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Fast jag är också inne på att du inte ska översskatta det där med att byta hjul. Varför köra dyra kolfiberhjul i bikepark? Sedan är väl du en ganska stor kille, du lär ju vilja ha stora bromsskivor på parkcykeln som du kanske inte vill ha skrapandes i skogen. Kommer du någonsin vilja ha stigdäck i parken, eller parkdäck i skogen?

Om du vill ha en 29a så är ju Bird AM9, Nukeproof Mega 290 och Commencal Meta 29 alla fina och prisvärda. Om du är okej med 27,5" får du oftast in mer slanglängd. Mycket slaglängd är tufft.

Om du ska kunna trampa upp för stora berg är naturligtvis typ Eagle en bra grej, men det är ju också betydligt känsligare för smällar än vad de andra system är. Att bara jämföra den initiala konstnaden återspeglar nog inte skillnaden i vad det har kostat på sikt.

Hmm... Nej ni har gett mig lite av en tankeställare! Jag gillar känslan i kolhjulen och tycker det känns som att de är betydligt mer underhållsfria än de alu-varianter jag haft, men å andra sidan kanske det ändras snabbt om jag börjar köra mycket dödsbröt med dom.. Sant med däcken, men å andra sidan vill jag verkligen ha stigdäck om jag ska släpa ut den i Hellas någon gång. Som sagt, halva grejen med cykeln är att ha en extra cykel i reserv (eller när man vill ha lite omväxling).

Ja det stämmer! Klockar nog in på iaf 90 pannor med utrustning, kanske tom lite mer nuförtiden. 185 cm över havet, så jag brukar ligga i L-XL territoriet.

Jag var egentligen helt inställd på en Intense Carbine och tänkte beställa hem en sån i helgen. 155mm VPP-ish plush fjädring, 29" och en grymt snygg kolram i sån där lysande fin orange färg. Men jag missade att deras engelska sida där den fanns på lager inte skickade till Sverige, och deras EU-sida hade den inte på lager i rätt storlek.

glitch

Aktiv medlem
Jag vet att du vet att svaret stavas Capra hur trist det än må vara. ;-)
Gärna alu, trasha skiten ur den med ett leende. Ha pengar över till en eagle grupp du aldrig kommer köpa och åk istället på en kul resa.

Den går i nödfall stigtrampa om HT rasar men är en finfin parkhoj till rimliga pengar.

jofahjalm

Aktiv medlem
AX3L sa:
Hmm... Nej ni har gett mig lite av en tankeställare! Jag gillar känslan i kolhjulen och tycker det känns som att de är betydligt mer underhållsfria än de alu-varianter jag haft, men å andra sidan kanske det ändras snabbt om jag börjar köra mycket dödsbröt med dom.. Sant med däcken, men å andra sidan vill jag verkligen ha stigdäck om jag ska släpa ut den i Hellas någon gång. Som sagt, halva grejen med cykeln är att ha en extra cykel i reserv (eller när man vill ha lite omväxling).

Ja det stämmer! Klockar nog in på iaf 90 pannor med utrustning, kanske tom lite mer nuförtiden. 185 cm över havet, så jag brukar ligga i L-XL territoriet.

Jag var egentligen helt inställd på en Intense Carbine och tänkte beställa hem en sån i helgen. 155mm VPP-ish plush fjädring, 29" och en grymt snygg kolram i sån där lysande fin orange färg. Men jag missade att deras engelska sida där den fanns på lager inte skickade till Sverige, och deras EU-sida hade den inte på lager i rätt storlek.

Jag har ju testat detta med att byta hjul mellan cyklar och det är inte så smidigt som man kan tro. För att man inte ska behöva justera bromsar och växlar ska man ha exakt samma nav, kassetter och bromsskivor. Det blir snabbt ganska mycket jobb.

Nu har jag en cykel med EXO-däck som får vara konstant stigcykel och en cykel med köttdäck som är parkcykel/rejshoj. Om stigcykeln går sönder är det inte värren än att jag kan leva med att cykla freeridehoj i skogen till jag har fixat stigcykeln.

Jag skulle tro att du har mest glädje av att hitta en riktigt krallig hoj som du kan åka utför så bra som möjligt på.

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Jag vet att du vet att svaret stavas Capra hur trist det än må vara. ;-)
Gärna alu, trasha skiten ur den med ett leende. Ha pengar över till en eagle grupp du aldrig kommer köpa och åk istället på en kul resa.

Den går i nödfall stigtrampa om HT rasar men är en finfin parkhoj till rimliga pengar.

Haha ja hur mycket man försöker värja sig står den där och tittar på en likt producenternas extrabilar när gamla Top Gear gänget åkte på utmaningar. Det går inte att komma ifrån att den är jäkligt förnuftig på alla sätt egentligen. Man får väl fortfarande inte in en vettig flaska i den, men det kanske man kan leva med. e13-kassetten känns också jäkligt onödig, men det är ju inte värre än att man byter till en vanlig SRAM 11-delad när den ger upp.

jofahjalm sa:
AX3L sa:

Jag har ju testat detta med att byta hjul mellan cyklar och det är inte så smidigt som man kan tro. För att man inte ska behöva justera bromsar och växlar ska man ha exakt samma nav, kassetter och bromsskivor. Det blir snabbt ganska mycket jobb.

Nu har jag en cykel med EXO-däck som får vara konstant stigcykel och en cykel med köttdäck som är parkcykel/rejshoj. Om stigcykeln går sönder är det inte värren än att jag kan leva med att cykla freeridehoj i skogen till jag har fixat stigcykeln.

Jag skulle tro att du har mest glädje av att hitta en riktigt krallig hoj som du kan åka utför så bra som möjligt på.

Där sa du också något. I min tanke har det varit väldigt enkelt att byta hjul om det är samma hjulstandard, men det är det såklart inte. Att kunna välja hjul lite efter smak och dagsform är nog något som fungerar bättre i teorin, eller om man har egen mekaniker.

Ändrar trådstarten lite..

glitch

Aktiv medlem
Flaskställ på parkhoj? Din vattenflaska / camelbak står vid liften och väntar mellan åken. Du stannar inte mitt i spåret för att dricka i Sverige och på de långa episka alpåken har du Camelbak.

E13 växleriet spelar ingen roll för du trampar minimalt utför. Kör tills det rasar.
Cykeln kommer stå merparten av året, lägg inte onödigt med cash på en cykel som mest samlar damm.

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Flaskställ på parkhoj? Din vattenflaska / camelbak står vid liften och väntar mellan åken. Du stannar inte mitt i spåret för att dricka i Sverige och på de långa episka alpåken har du Camelbak.

E13 växleriet spelar ingen roll för du trampar minimalt utför. Kör tills det rasar.
Cykeln kommer stå merparten av året, lägg inte onödigt med cash på en cykel som mest samlar damm.

Sluta vara så logisk Christopher! Jag tänker ändå att den kommer vara med på lite små endurotävlingar här i Sverige, och då är det trevligt att få med lite extra vatten så man slipper ryggan. Men visst, det är ingen dealbreaker på den här cykeln (däremot skulle jag aldrig köpa en stigcykel utan flaskställ).

Fan, det kanske blir en cykel som mest samlar damm som du säger. Jag har ju en tanke om att ändå ta ut den i Stockholms-terrängen ibland som omväxling, men det kanske man tröttnar snabbt på. Kom precis på mig själv att söka efter den nya fina nomaden, men som sagt. Lugn och fin nu Axel, håll dig till budget för en gångs skull.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har ju kört min Nukeproof Mega 275 (170 mm fram och 165 mm bak) med Maxxis DD-däck en hel del i Hellas när de var ny och det är helt okej. Nu när den inte längre är nyhetens behag så föredrar jag helt klart min Orange Five i plattskog, men till ett SBR blir det ofta Megan. Är för svensk ganska lam enudro tycker inte jag att den är någon jättefördel med någon lätt trampbar cykel. Sträckorna är så pass korta att man kan leva med att cykeln är mindre effektiv och runt kommer man oavsett. Jag tycker inte heller man ska överskatta betydelsen av en massa dyra prylar. Jag har ju kört en massa helåk i stora berg med en Rockshox Yari och även om det inte är den bästa gaffeln jag har använt så funkar det långt över förväntan. Det är lätt roligare att köpa resor än en mer bling cykel.

AX3L

Aktiv medlem
Både Mega och Torque står högt upp på listan. Körde en Whyte G170S en vecka i alperna i somras och det var också en riktigt trevlig bekantskap. Nya ser ännu bättre ut, och den borde jag ha innanför dörren inom budgeten. Vilka mer 170mm-ish cyklar har jag missat?

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är ju en rätt extrem cykel, men Commencal Meta SX verkar riktigt fet. Det kanske är lite väl om man ska hålla på att cykla storbergsenduro, men jag har inte testat den.

R-P

Aktiv medlem
Radon Swoop 170? Verkar alltid få bra recensioner och är prisvärd.

Octagon

Aktiv medlem
Hade du tänkt att den ska gå att trampa omkring på eller är det en ren parkcykel för lift och putta?
Screenshot_20181021-201017_Chrome.jpg

AX3L

Aktiv medlem
Cool commencal där Jofa! Förstår mig inte riktigt på konceptet för den var inte så extrem i geometrin, men fet var den onekligen!

Capra, både 27.5 och 29" är fortfarande helt klart två bra alternativ! Egentligen har de nog allt jag söker, även om det är vissa detaljer jag skulle ändra om jag fick drömma. Men det får man ju inte riktigt i sub 30k kategorin.

Octagon, ja den måste gå att trampa med! Halva poängen är att den ska gå att cykla med i Hellas också, om än inte optimalt. Men den ska ändå kunna ersätta stigcykeln när så krävs. Däremot behöver den inte vara någon speciellt bra klättrare, och majoriteten av höjdmetrarna den tar kommer ju antingen vara assisterade eller på grusväg eller motsvarande (och då funkar det mesta som inte är en DH cykel).

mikaeljc

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Har någon nämnt YT Capra 29? Inte 170mm(väl?) Men den lär ju gå att smacka på rätt bra med.

Capra 29 är bara en avbitartång och en 300 kronors airshaft från att vara 170/170. I alla fall med RS spec.

mikaeljc sa:
Luthman Photography sa:
Har någon nämnt YT Capra 29? Inte 170mm(väl?) Men den lär ju gå att smacka på rätt bra med.

Capra 29 är bara en avbitartång och en 300 kronors airshaft från att vara 170/170. I alla fall med RS spec.

Ursäkta en outbildad kulturarbetare, men avbitartång?

Startgas

Aktiv medlem
AX3L sa:
Cool commencal där Jofa! Förstår mig inte riktigt på konceptet för den var inte så extrem i geometrin, men fet var den onekligen!

Jag är rätt säker på att Jofa syftar på Commencal Supreme SX, som tyvärr verkar ha varigt väldigt kortvarig.
Commencal Meta SX är väl iofs lite samma koncept, men den kom redan 2012 och blir nu i vinter ersatt av nya modellen Commencal Clash. Den kanske kan vara ett intressant alternativ. 180mm fram/165mm bak.
Hade jag inte köpt en Scott Voltage FR(som på bild högre upp i tråden, riktigt kul hoj) i sommras så hade jag nog köpt en Clash(Edit: Då Scott verkar ha lagt ner voltage FR).

Senast ändrad:

mikaeljc

Aktiv medlem

Shrue

Aktiv medlem
Största nackdelen med Capran är alla satans E13-komponenter som de strösslat hojen med. På min Capra 29 CF har samtliga strulat på något vis och majoriteten har bytts ut, så det får nog tyvärr vägas in i kostnadsberäkningarna. I övrigt är det en riktigt grym hoj!

Ang. slaglängden så har samtliga 29or (utom den fetaste) 160mm slag bak (230x60-dämpare), vill man ha 170 så är det "bara" att skaffa 230x65-dämpare. Gärna coil eller en luft med riktigt stor luftburk pga. det progressiva länkaget.

jofahjalm

Aktiv medlem
Ja, fel av mig. Der var såklart Supreme SX jag syftade på.

Jag hade (och har) också valt bort Capran för all E13-skit som sitter på den.

AX3L

Aktiv medlem
Startgas sa:
AX3L sa:

Jag är rätt säker på att Jofa syftar på Commencal Supreme SX, som tyvärr verkar ha varigt väldigt kortvarig.
Commencal Meta SX är väl iofs lite samma koncept, men den kom redan 2012 och blir nu i vinter ersatt av nya modellen Commencal Clash. Den kanske kan vara ett intressant alternativ. 180mm fram/165mm bak.
Hade jag inte köpt en Scott Voltage FR(som på bild högre upp i tråden, riktigt kul hoj) i sommras så hade jag nog köpt en Clash(Edit: Då Scott verkar ha lagt ner voltage FR).

Aha, då förstår jag. Meta SX såg riktigt skum ut, som en gammaldags freeride cykel så att säga. Såg att Rose hade någon motsvarighet till den i sin Soul Fire, men den verkar lite väl extrem. Den hade också en specad vikt på typ 16.5kg, lite väl kan jag tycka.

Som sagt, hade inte Capra haft så mycket e13 grejer utan typ eagle istället hade det nog stått en sån i lägenheten som n+1 redan. Som det ser ut just nu ligger Torque rätt bra till. 24kkr ger helt okej komponenter ändå, 180 slag fram och 175 bak. En stor nackdel för mig med taxben är att sadelröret är väldigt långt (som på många av fultyskarna), och sizear jag upp på XL vilket jag skulle behöva för ETT och reach kan jag antagligen inte använda medföljande stolpe.

Hade det inte varit en uttalad n+1 och buscykel hade jag nog köpt en Nomad, men det känns som en lite för fin cykel för att dra runt i Järvsö-gruset. Ingen som bara råkat hitta en sån för runt 35k?

mikaeljc

Aktiv medlem
Shrue sa:
Största nackdelen med Capran är alla satans E13-komponenter som de strösslat hojen med. På min Capra 29 CF har samtliga strulat på något vis och majoriteten har bytts ut, så det får nog tyvärr vägas in i kostnadsberäkningarna. I övrigt är det en riktigt grym hoj!

Ang. slaglängden så har samtliga 29or (utom den fetaste) 160mm slag bak (230x60-dämpare), vill man ha 170 så är det "bara" att skaffa 230x65-dämpare. Gärna coil eller en luft med riktigt stor luftburk pga. det progressiva länkaget.

Har själv inte haft problem med E13 prylarna ännu, men det kanske kommer. Som sagts tidigare, om man har RS dämparen så är den begränsad med en distansplatta till 230*60. Klipper man bort den så blir den 230*65.

Själv har jag inte haft några problem att utnyttja hela slaglängden på deluxen trots endast 22-23% sag.

glitch

Aktiv medlem
Tar du den hemska beiga finns den dessutom i XL

http://www.ltmracing.com/ofertas/outlet/outlet-nomad-4-2018/santacruz-nomad-4-c-kit-r-2018-ink-gold

http://www.ltmracing.com/ofertas/outlet/outlet-nomad-4-2018/santacruz-nomad-4-c-kit-r-2018-tan-black

Men din aversion mot e13 prylarna är bara en dålig ursäkt för att du inte går igång på YT som märke. Förståeligt men tänk vad mycket droppers och drivlinor du kan köpa för mellanskillnaden mot en Nomad ;-)
På Al Comp modellen är bara droppern, kassetten och styraren e13. Dt hjul så du slipper mosat frihjul. Sälj kassetten ny och sätt på en Shimano och när droppern pajar köper du en ny och säljer utbytet.
Styrare om något tror jag e13 klarar att bygga givet att det var typ så det började :)

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Ransom torde skjuta lite över budget? Annars har jag egentligen inga betänkligheter vad gäller märke. Visst, jag är svag för fina boutique-prylar från Santa Cruz osv och kan betala lite mer för det men det är absolut inget krav.

glitch sa:
Tar du den hemska beiga finns den dessutom i XL

http://www.ltmracing.com/ofertas/outlet/outlet-nomad-4-2018/santacruz-nomad-4-c-kit-r-2018-ink-gold

http://www.ltmracing.com/ofertas/outlet/outlet-nomad-4-2018/santacruz-nomad-4-c-kit-r-2018-tan-black

Men din aversion mot e13 prylarna är bara en dålig ursäkt för att du inte går igång på YT som märke. Förståeligt men tänk vad mycket droppers och drivlinor du kan köpa för mellanskillnaden mot en Nomad ;-)
På Al Comp modellen är bara droppern, kassetten och styraren e13. Dt hjul så du slipper mosat frihjul. Sälj kassetten ny och sätt på en Shimano och när droppern pajar köper du en ny och säljer utbytet.
Styrare om något tror jag e13 klarar att bygga givet att det var typ så det började :)

Ja jag har varit inne på din länk med Nomaden mer än en gång. Men som sagt, det börjar ändå bli väldigt mycket pengar. Hade den gröna funnits i vuxenstorlek kanske jag hade plockat hem en ändå dock, jag är inte helt riktig i huvudet.

Haha ja det kanske ligger något i det! Det var väl egentligen det som fällde avgörandet till en Hightower istället för race-varianten av Jeffsyn för ett år sedan (fick båda för exakt samma pris då). Det hade varit det logiska valet absolut, men det är bara nånting med YTs cyklar som inte tickar i den sista boxen hos mig. Sen hjälper det ju inte när det dessutom sitter fel grejer på, även om jag inser att man kan uppdatera mycket för mellanskillnaden.

jofahjalm

Aktiv medlem
Capran har också problemet att man går 32/46 på 29” som lättaste utväxling, även med byte av body och kassetten till Shinanogrejer. Det är inget jag hade klätttat upp för alperna med. Jag kör 32/50 på 27,5” för sådant.

Rattnalle

Aktiv medlem
Birds LT version av småhjulingen borde väl passa både pris och ändamål? Tror den är e13-fri också.

Maakus

Aktiv medlem
Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Birds LT version av småhjulingen borde väl passa både pris och ändamål? Tror den är e13-fri också.

Ooh, den hade jag inte sett förut! 160/170 slag känns ju helt klart godkänt, framförallt eftersom den verkar ha en trevlig geometri. Får inte fram någon vettig vikt ens när jag väljer alla delar, men det är säkert också inom felmarginalen. Den går in på ca 29kkr med frakt, inom budget men lite dyrare än min bild av Bird sen tidigare. Och som sagt, Bird verkar ha en bra hantering av garantiärenden och support vilket jag ser som väldigt viktigt.

larsaw sa:
Har jag missat något här, men är inte Canyon Torque mest bang för bucks’n i denna kategori?
https://www.canyon.com/sv/gravity/torque/torque-al-6-0.html
Har iof EN e13-produkt i form av kedjestyrare, men den borde väl fan inte kunna rasa...

Nej jag tror inte du missat något faktiskt. Den ser helt klart ut att bli en av topp-kandidaterna. En nackdel för mig är som sagt det långa sadelröret, men det kan jag nog kompensera för med rätt stolpe. Lite utslag på högerfoten kanske jag får av den e13 styraren, men det går nog att behandla med nån salva.

Maakus sa:
Har för mig att det finns en Svart storlek L, 2018 av Rocky Mountain Slayer (27,5" 170/165) i GBG.
Oklart vad det är för utrustningsnivå på den dock.

http://www.bikes.com/en/bikes/slayer/2018

Fick lite en liten släng av n+1 och frågade idag vad en Instinct Alloy 50 BC (29" 160/155) skulle kosta.
Har inte fått något svar ännu.

http://www.bikes.com/en/bikes/instinct/2019?tid=72

RM vore riktigt trevlig! Såg en sån Slayer i verkligheten och den ser galet fet ut. Men.. Det blir väl iaf närmare 40kkr för en sådan?

jofahjalm

Aktiv medlem
Vill du ha 29 och Bird så tror jag Bullit har kört en sådan med 170 mm-gaffel och angelset och varit nöjd.

Topp