Långslagig 29er som blev en Spindrift [Edit: Nu med en liten review!]
Behöver en n+1 som klarar av lite mer stök och bröt. Delvis för att jag tycker en lite flackare, lite kralligare cykel hade passat bra som komplement när man åker till Gesunda/Järvsö/Alperna. Delvis för att stallet behöver lite redundans så man kan mecka med den andra cykeln i lugn och ro.
Tanken är alltså n+1 och en cykel som är ett bra komplement till min Hightower (135/150, typ Stumpjumper). Anledningen till att jag vill ha en 29er till är för att jag ska kunna byta hjul mellan cyklarna och köra finhjul på fulcykeln, fulhjul på fulcykeln och vice versa. Är detta ett gravt feltänk på den här typen av hoj?
Trampa uppför är av marginellt intresse på den här cykeln, så den bör vara utförsorienterad. Ett annat önskemål är Eagle av något slag (för kompatibilitet med den andra cykeln), annars får den uppgraderingen räknas in i budgeten. Stora plus i kanten om den delar andra standarder med Hightowern så den kan dela på lite reservdelar. Riktpris 30kkr, gärna närmare 20 men ev upp emot 35 om det känns befogat.
Vad köper man?
Edit:
Efter att marr och Jofa mfl fått mig att nyktra till lite i min rosa fluffvärld där man byter hjul ungefär lika enkelt som man byter skor är nu kravet en bra parkhoj som man ändå kan cykla i lite större berg med. Är den 29" gör det ingenting, men det viktigaste är att den funkar bra till det den är avsedd för.
Jag är 184 cm lång för övrigt, men brukar sizea upp till XL på de flesta hojar pga mitt stora apindex. Om någon nu vill tipsa om en specifik hoj.
Edit 2: Cykel beställd! Mer om detta i första inlägget på sida 6: https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3445521#msg-3445521
Edit 3: Spindriften har landat! Mer om detta inkl bilder här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3485432#msg-3485432
Edit 4: Dags för något slags review!
Den här tråden hade fallit lite i glömska, men en review efterfrågades och det hör väl till god ton att ta sig den tiden efter att man startat en tråd och bett om köptips. Cykeln har nu rullat en hel del i Hellas, en vecka på Madeira, en helg i Gesunda och några enduro-rejs i den nedre delen av resultatlistan. Det ska dock tilläggas att hela våren inkl Madeira-resan tillbringades med en gaffel som en annan legendarisk happyit sedan dömde ut så till den milda grad att han vägrade cykla längre än en halvtimme när han fick klämma på cykeln i Hellas, så jag är väl kanske inte den mest finkänsliga recensent. Hur som helst.
Köregenskaper
Rent allmänt är jag riktigt nöjd med cykeln! Jag tyckte direkt att den kändes väldigt familjär jämfört med min primära stigcykel (OG Santa Cruz Hightower), på ett väldigt bra sätt. Lite kan säkert vara placebo eftersom jag visste redan sedan innan att den delar dess VPP-länkage, men den känns liksom Santan trampeffektiv och poppig (nåja, för sin slaglängd) samtidigt som den är väldigt plush och trevlig utför. Jag har kört ett antal ganska snabba pass i Hellas, och den skäms faktiskt inte för sig på sådana heller. Det märks ju helt klart att det är utför och i luften som den trivs som bäst, men jag tycker ändå att jag lyckas pumpa och hoppa riktigt bra däremellan även på plattare stig. Även på Madeira där man ofta låg och jobbade med nästan hela slaglängden konstant lyckades jag utan problem behålla kontrollen. Det känns som att den är använder saglängden väldigt effektivt, för även om man ställer den ganska plush har jag aldrig bottnat speciellt hårt trots att jag gjort många ofrivilliga försök.
Det märks att det är en stor cykel som kräver mycket input från cyklisten. Så det är helt klart en fördel om man är i bra form och hyfsat pigg den dagen, de där dagarna när benen känns tunga och allt är jobbigt blir i det närmsta outhärdliga om man har ambitionen att trampa på lite. Vikten känns väldigt centralt placerad, men så har jag i och för sig i vanlig ordning avrundat storlekstabellen uppåt och köpt en cykel i övre spannet av vad jag borde ha. Det är lätt att tynga ner framhjulet och få bra grepp där utan att för den sakens skull tappa bakänden. Ja, utförsegenskaperna är ju givetvis den här cykelns stora paradgren och där har jag ingenting att utmärka faktiskt. Den har i alla fall pushat min nivå inom det området otroligt mycket!
Kvalité och finish
Vad kvalitétskänsla beträffar känns den över lag solid, med några små irritationsmoment. Skruvarna till bakdämparen hade lite väl tighta hål och är ett aber att få ut. Dessutom försvann det svarta som känns som härdningen på skruvarna redan efter första gången jag tog ut dem, helt okej och normalt enligt Propain men inte enligt Axel. Nu är det vanliga maskinskruv och inga problem att ersätta med bättre dito, men ändå. Skruvarna till flaskstället såg också ut som något från Vasaskeppet redan efter en kort tid, inte heller det någon stor grej att byta såklart men ändå små saker som drar ned betyget.
Själva ramen känns däremot väldigt gedigen utan något märkbart flex. Den är också väldigt tyst i stök, något jag verkligen uppskattar med cyklar. Nu är min erfarenhet av andra aluminiumramar begränsad, men både den Canyon jag hade för några år sedan och den Whyte G170 jag hyrde i alperna förra hösten kändes helt klart som läskburkar i jämförelse. För mig som tillverkningsnörd känns ramen över lag förtroendeingivande, både med sina väl synliga och fina svetsar och frästa länkar. Gängat vevlager borde ses som en självklarhet, men det underlättar ju också vid service. Styrlager som inte behöver pressas är också ett plus i min bok. Pivotlagren har något slags tätning på sig, lite oklart om det hjälper men de känns i alla fall efter ett halvår fortfarande väldigt fina. Ytterligare ett lite oväntat plus i kanten är att det är gott om utrymme för stora däck i baktriangeln. Jag provade att smälla på ett 3.0" mest för skojs skull, och på 30mm invändig fälg hade det nog nästan funkat. 2.8" skulle i alla fall ha gått utan problem. Nu säger jag inte att detta är en cykel som gör sig bra som pluscykel, men den frigången innebär ju plats för typ 2.5" med god marginal för lera och lite skeva fälgar.
På komponentnivå är det över lag inte mycket att orda om heller. Riktigt bra spec för pengen! BikeYoke Revive från fabrik var något som besparade mig ett antal tusenlappar eftersom det garanterat åkt på ändå, liksom GX-eagle. Både Deluxe-dämpen och Lyriken gör sitt jobb, även om Lyriken som sagt fick åka till Danmark för sedvanliga positiva/negativa kammare-problemet där den även fick en ny chargerdämpare. Cura4 bromsarna känns intiutiva, lite svårt att justera så de inte skubbar emot dock.
Den stora besvikelsen är hjulen, eller snarare naven. Jag har inte lyckats hitta med säkerhet vilka som har gjort naven som är brandade Propain, men det är ett skräpnav med justerbara lager som gärna börjar glappa och behöver ständig omvårdnad. Jag tror att det är en starkt bidragande faktor till problemen med att få bakbromsen att inte skubba emot skivan. Fälgen, en Stans Flow mk3 som man kunde uppgradera till för en spottstyver sköter sig bra utan några bucklor eller annat tjafs men när man inte kan välja bort de där skräpnaven spelar det liksom mindre roll. Ekrarna är också av vanlig oreducerad skräpmodell med nipplar gjorda i mjukost. Styre och styrstam är inte heller någon höjdare, men det känns ändå som ett klart vettigt ställe att spara på eftersom så många kommer byta det ändå. Styrlagret är CaneCreeks instegsmodell och lär också behöva bytas snart när den körs i Sverige med omnejd, men återigen inget stort problem.
Summering
Jag återkommer gärna med en mer utförlig review lite längre fram, men så här långt är jag väldigt nöjd med cykeln bortsett ifrån naven som drar ned betyget. Jag är väldigt glad att jag valde att prova en 27.5a, för jag tillskriver den lekfullhet som cykeln har trots sin slaglängd i alla fall till viss del dess hjulstorlek. Det är en stor cykel som trivs bäst utför, även om den med rätt cyklist faktiskt kan kajka runt hyfsat även i Hellas etc så länge man håller nere tempot lite. Till det jag köpte den, en downhillcykel som även kan cykla uppför i större berg och i nödfall utgöra lite redundans på hemmastigarna fungerar den utmärkt!
Tanken är alltså n+1 och en cykel som är ett bra komplement till min Hightower (135/150, typ Stumpjumper). Anledningen till att jag vill ha en 29er till är för att jag ska kunna byta hjul mellan cyklarna och köra finhjul på fulcykeln, fulhjul på fulcykeln och vice versa. Är detta ett gravt feltänk på den här typen av hoj?
Trampa uppför är av marginellt intresse på den här cykeln, så den bör vara utförsorienterad. Ett annat önskemål är Eagle av något slag (för kompatibilitet med den andra cykeln), annars får den uppgraderingen räknas in i budgeten. Stora plus i kanten om den delar andra standarder med Hightowern så den kan dela på lite reservdelar. Riktpris 30kkr, gärna närmare 20 men ev upp emot 35 om det känns befogat.
Vad köper man?
Edit:
Efter att marr och Jofa mfl fått mig att nyktra till lite i min rosa fluffvärld där man byter hjul ungefär lika enkelt som man byter skor är nu kravet en bra parkhoj som man ändå kan cykla i lite större berg med. Är den 29" gör det ingenting, men det viktigaste är att den funkar bra till det den är avsedd för.
Jag är 184 cm lång för övrigt, men brukar sizea upp till XL på de flesta hojar pga mitt stora apindex. Om någon nu vill tipsa om en specifik hoj.
Edit 2: Cykel beställd! Mer om detta i första inlägget på sida 6: https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3445521#msg-3445521
Edit 3: Spindriften har landat! Mer om detta inkl bilder här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3437575/3485432#msg-3485432
Edit 4: Dags för något slags review!
Den här tråden hade fallit lite i glömska, men en review efterfrågades och det hör väl till god ton att ta sig den tiden efter att man startat en tråd och bett om köptips. Cykeln har nu rullat en hel del i Hellas, en vecka på Madeira, en helg i Gesunda och några enduro-rejs i den nedre delen av resultatlistan. Det ska dock tilläggas att hela våren inkl Madeira-resan tillbringades med en gaffel som en annan legendarisk happyit sedan dömde ut så till den milda grad att han vägrade cykla längre än en halvtimme när han fick klämma på cykeln i Hellas, så jag är väl kanske inte den mest finkänsliga recensent. Hur som helst.
Köregenskaper
Rent allmänt är jag riktigt nöjd med cykeln! Jag tyckte direkt att den kändes väldigt familjär jämfört med min primära stigcykel (OG Santa Cruz Hightower), på ett väldigt bra sätt. Lite kan säkert vara placebo eftersom jag visste redan sedan innan att den delar dess VPP-länkage, men den känns liksom Santan trampeffektiv och poppig (nåja, för sin slaglängd) samtidigt som den är väldigt plush och trevlig utför. Jag har kört ett antal ganska snabba pass i Hellas, och den skäms faktiskt inte för sig på sådana heller. Det märks ju helt klart att det är utför och i luften som den trivs som bäst, men jag tycker ändå att jag lyckas pumpa och hoppa riktigt bra däremellan även på plattare stig. Även på Madeira där man ofta låg och jobbade med nästan hela slaglängden konstant lyckades jag utan problem behålla kontrollen. Det känns som att den är använder saglängden väldigt effektivt, för även om man ställer den ganska plush har jag aldrig bottnat speciellt hårt trots att jag gjort många ofrivilliga försök.
Det märks att det är en stor cykel som kräver mycket input från cyklisten. Så det är helt klart en fördel om man är i bra form och hyfsat pigg den dagen, de där dagarna när benen känns tunga och allt är jobbigt blir i det närmsta outhärdliga om man har ambitionen att trampa på lite. Vikten känns väldigt centralt placerad, men så har jag i och för sig i vanlig ordning avrundat storlekstabellen uppåt och köpt en cykel i övre spannet av vad jag borde ha. Det är lätt att tynga ner framhjulet och få bra grepp där utan att för den sakens skull tappa bakänden. Ja, utförsegenskaperna är ju givetvis den här cykelns stora paradgren och där har jag ingenting att utmärka faktiskt. Den har i alla fall pushat min nivå inom det området otroligt mycket!
Kvalité och finish
Vad kvalitétskänsla beträffar känns den över lag solid, med några små irritationsmoment. Skruvarna till bakdämparen hade lite väl tighta hål och är ett aber att få ut. Dessutom försvann det svarta som känns som härdningen på skruvarna redan efter första gången jag tog ut dem, helt okej och normalt enligt Propain men inte enligt Axel. Nu är det vanliga maskinskruv och inga problem att ersätta med bättre dito, men ändå. Skruvarna till flaskstället såg också ut som något från Vasaskeppet redan efter en kort tid, inte heller det någon stor grej att byta såklart men ändå små saker som drar ned betyget.
Själva ramen känns däremot väldigt gedigen utan något märkbart flex. Den är också väldigt tyst i stök, något jag verkligen uppskattar med cyklar. Nu är min erfarenhet av andra aluminiumramar begränsad, men både den Canyon jag hade för några år sedan och den Whyte G170 jag hyrde i alperna förra hösten kändes helt klart som läskburkar i jämförelse. För mig som tillverkningsnörd känns ramen över lag förtroendeingivande, både med sina väl synliga och fina svetsar och frästa länkar. Gängat vevlager borde ses som en självklarhet, men det underlättar ju också vid service. Styrlager som inte behöver pressas är också ett plus i min bok. Pivotlagren har något slags tätning på sig, lite oklart om det hjälper men de känns i alla fall efter ett halvår fortfarande väldigt fina. Ytterligare ett lite oväntat plus i kanten är att det är gott om utrymme för stora däck i baktriangeln. Jag provade att smälla på ett 3.0" mest för skojs skull, och på 30mm invändig fälg hade det nog nästan funkat. 2.8" skulle i alla fall ha gått utan problem. Nu säger jag inte att detta är en cykel som gör sig bra som pluscykel, men den frigången innebär ju plats för typ 2.5" med god marginal för lera och lite skeva fälgar.
På komponentnivå är det över lag inte mycket att orda om heller. Riktigt bra spec för pengen! BikeYoke Revive från fabrik var något som besparade mig ett antal tusenlappar eftersom det garanterat åkt på ändå, liksom GX-eagle. Både Deluxe-dämpen och Lyriken gör sitt jobb, även om Lyriken som sagt fick åka till Danmark för sedvanliga positiva/negativa kammare-problemet där den även fick en ny chargerdämpare. Cura4 bromsarna känns intiutiva, lite svårt att justera så de inte skubbar emot dock.
Den stora besvikelsen är hjulen, eller snarare naven. Jag har inte lyckats hitta med säkerhet vilka som har gjort naven som är brandade Propain, men det är ett skräpnav med justerbara lager som gärna börjar glappa och behöver ständig omvårdnad. Jag tror att det är en starkt bidragande faktor till problemen med att få bakbromsen att inte skubba emot skivan. Fälgen, en Stans Flow mk3 som man kunde uppgradera till för en spottstyver sköter sig bra utan några bucklor eller annat tjafs men när man inte kan välja bort de där skräpnaven spelar det liksom mindre roll. Ekrarna är också av vanlig oreducerad skräpmodell med nipplar gjorda i mjukost. Styre och styrstam är inte heller någon höjdare, men det känns ändå som ett klart vettigt ställe att spara på eftersom så många kommer byta det ändå. Styrlagret är CaneCreeks instegsmodell och lär också behöva bytas snart när den körs i Sverige med omnejd, men återigen inget stort problem.
Summering
Jag återkommer gärna med en mer utförlig review lite längre fram, men så här långt är jag väldigt nöjd med cykeln bortsett ifrån naven som drar ned betyget. Jag är väldigt glad att jag valde att prova en 27.5a, för jag tillskriver den lekfullhet som cykeln har trots sin slaglängd i alla fall till viss del dess hjulstorlek. Det är en stor cykel som trivs bäst utför, även om den med rätt cyklist faktiskt kan kajka runt hyfsat även i Hellas etc så länge man håller nere tempot lite. Till det jag köpte den, en downhillcykel som även kan cykla uppför i större berg och i nödfall utgöra lite redundans på hemmastigarna fungerar den utmärkt!
Senast ändrad: