Långslagig 29er som blev en Spindrift [Edit: Nu med en liten review!]

JojjeM

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Så unik är ju inte heller Spectralen. Jag har ju sett massor med knäckta kedjestag på Medelklassalized och Trek också.

För att inte tala om Transition för några år sedan (Covert och Bandit mfl).

/Johan

glitch

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
Statistik från verkstäder etc hade varit sjukt intressant! Då hade man ju fått svart på vitt vad som går att lita på (om man kan lita på något). Känner 2pers som kör Capra och de har problem båda två. Men det blir ju skevt när man bara ser till den lilla grupp man cyklar på i skogen..

Fast på Capra verkar det ju främst vara e13 skitet som trasslar till det. Mjukostlassetter, spruckn nav och haveretande droppers.

Rattnalle

Aktiv medlem
JojjeM sa:
jofahjalm sa:
Så unik är ju inte heller Spectralen. Jag har ju sett massor med knäckta kedjestag på Medelklassalized och Trek också.

/Johan
Scout och Patrol också. Kanske inte senaste modellerna som blivit tyngre och fetare dock.

Magnus K

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
JojjeM sa:
jofahjalm sa:

/Johan
Scout och Patrol också. Kanske inte senaste modellerna som blivit tyngre och fetare dock.
Kanske är åkarna som blitt tyngre o fetare, då... :o Eller droppen...

Mvh
Magnus

happymtb.fr

Aktiv medlem
glitch sa:
happymtb.fr sa:
glitch sa:
Luft! Det enda som blir bättre med coil är........näe jag kommer inte på nåt.
Speciellt inte på en cykel som ska dubbla som reservstigcykel.
Vilka stigcyklar med coil har du provat?

Jag har provat bland annat Devinci Spartan tror jag den hette och en Wreckoning med coil och nån Scott, Dvs. mer utförsorienterade cyklar som också använts på stig. Inte rena stighojar som fått coil men det är inte det ts är ute efter heller. En luftfjäder är ju rätt mycket lättare att finjustera och dagens luftdämpare är inte kattskit direkt.
Så självklart var inte coil dämparna helt optimerade med rätt fjäder för mig osv. och på en ren utförshoj why not - men jag tror fortfarande att för TS ursprungliga behov är Capran / Torquen det förnuftigaste valet om än tråkigt.
Vad var det du ville säga? ?

glitch

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
glitch sa:
happymtb.fr sa:
glitch sa:
Luft! Det enda som blir bättre med coil är........näe jag kommer inte på nåt.
Speciellt inte på en cykel som ska dubbla som reservstigcykel.
Vilka stigcyklar med coil har du provat?

Jag har provat bland annat Devinci Spartan tror jag den hette och en Wreckoning med coil och nån Scott, Dvs. mer utförsorienterade cyklar som också använts på stig. Inte rena stighojar som fått coil men det är inte det ts är ute efter heller. En luftfjäder är ju rätt mycket lättare att finjustera och dagens luftdämpare är inte kattskit direkt.
Så självklart var inte coil dämparna helt optimerade med rätt fjäder för mig osv. och på en ren utförshoj why not - men jag tror fortfarande att för TS ursprungliga behov är Capran / Torquen det förnuftigaste valet om än tråkigt.
Vad var det du ville säga? ?

Att han borde beställt en Spindrift med coil för länge sen ?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ja den eller en Clash från commencal ??

"Den som velar för mycket mister ofta hela stycket" som man säger inom branschen

pnyberg

Aktiv medlem
Eller varför inte en Propain Spindrift?

Bilagor

• s1600_2018_Propain_Spindrift_Comp_raw01.jpg
    s1600_2018_Propain_Spindrift_Comp_raw01.jpg
    60.3 KB · Besök: 40

Bobloblaw

Medlem
Jag skulle nog köpt en Commencal. Haft stigvarianten av metan och även den kändes krallig.

Mondraker är fränt och går att hitta till lite mer rimliga priser nu för tiden. Foxyn kanske inte är så mycket komplement till en Hightower men en Dune kanske?

AX3L

Aktiv medlem
pnyberg sa:

Why not Zoidberg?

Som det känns nu är jag 95% säker på att det blir en Spindrift med luft bak och antagligen Lyrik fram. Det ska bara få mogna liiite till, för en vecka sedan hade jag aldrig hört talas om Propain ens.

Bobloblaw sa:
Jag skulle nog köpt en Commencal. Haft stigvarianten av metan och även den kändes krallig.

Mondraker är fränt och går att hitta till lite mer rimliga priser nu för tiden. Foxyn kanske inte är så mycket komplement till en Hightower men en Dune kanske?

Yes, Mondraker Dune har jag kikat på! Bonuspoäng för att de kommer från Alicante där jag var och cyklade i våras, kul när det på nåt sätt blir lite halvpersonligt. Men man behöver gå upp iaf 5-6k över 30-sträcket för att få en sån vad jag kan se.

Bobloblaw

Medlem
AX3L sa:
pnyberg sa:

Why not Zoidberg?

Som det känns nu är jag 95% säker på att det blir en Spindrift med luft bak och antagligen Lyrik fram. Det ska bara få mogna liiite till, för en vecka sedan hade jag aldrig hört talas om Propain ens.

Bobloblaw sa:

Yes, Mondraker Dune har jag kikat på! Bonuspoäng för att de kommer från Alicante där jag var och cyklade i våras, kul när det på nåt sätt blir lite halvpersonligt. Men man behöver gå upp iaf 5-6k över 30-sträcket för att få en sån vad jag kan se.

https://www.alltricks.com/F-11947-v...mtb_dune_sram_nx1_11s_dark_blue___orange_2019

Något billigare iaf!

glitch

Aktiv medlem
Såg ju sjysst ut! Kul att den billigase är lättast =)
Känns som man ska satsa på instegsmodellem eller dyraste, mellanmjölken känns rätt meningslös.

larsaw

Aktiv medlem
glitch sa:
Såg ju sjysst ut! Kul att den billigase är lättast =)
Känns som man ska satsa på instegsmodellem eller dyraste, mellanmjölken känns rätt meningslös.

Nä, tycker faktiskt dom har rätt vettig hopp mellan modellerna.
Enkel men funktionell insteg med Lyrik som ”lockbete”, dock är DT’s hjulset i 1900-serien utan deras ”världsbästa” StarRatchet-frihjulamekanism (vilket ju är en av dom två främsta anledningarna att köpa DT, den andra är topnotch finfälgar vilka 1900-serien saknar...)
9.0 har 1700-serien vilket är typ det bästa systemhjul du kan få tag på för kring 5Tkr = hela prisskillnaden mellan 8.0 upp till 9.0, sen är typ alla andra komponenter uppdaterade ett snäpp (på credd-skalan).
Detsamma gäller även hoppet upp till 10.0, som blir tyngst i trion pga biffigaste (tyngsta) bakdämparen samt SuperGravity-däck.
Skulle lätt välja denna Swoop (alltså 10.0’an) framför Capra/Tourqe/Vitus Sommet, 3599€ för en tandläkar-Fox-bling-försedd superenduro-hoj är fan inte illa pinkat!
Commencal ser så cool ut så skulle få vara med på listan som ”emotionellt val” samt Spindrift om det mer lutade åt ”fula ankungen”-hållet (dock med Formula Selva-gaffeln för att den verkar så justerbar).

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Swoop sa:

Bra tips! Den kom upp i mitt inta-flöde igår :) Jag har kikat på föregångaren också, men.. Som det känns nu kommer jag beställa hem en Spindrift så fort jag kommer hem från semestern :)

Är det en dålig idé med XL för mig som är 184 cm med 84 cm ben (korta) och jättelånga (190+) armar? Min Hightower i XL känns perfekt, men en sån här cykel kanske man vill sizea olika?

Edit: kanske får en dubblett på det här meddelandet nu, men jag får nåt konstigt felmeddelande när jag försöker posta.. Aja.

Senast ändrad:

konken

Ny medlem
Har för mig att dom på dirtmountainbike gnällde om länkaget på gamla Swoopen, men jag hittar inga kurvor påt. Den nya är väl ny dessutom :)
Borde vara standard med länkagekurvor tillsammans med geotabellen kan man tycka. Är ju ganska intressant om man bottnar en hoj på 170 mm med samma kraft som en annan på 120 mm.

Startgas

Aktiv medlem
Propains hemsida är helt trasig på mobil så hittar inte reach, men min Scott Voltage har reach på 442mm i storlek Large vill jag minnas. Det är ju alldeles för litet för en DH eller Trail för mina 194cm. Men som Park så är det fullt lagom, och jäkligt kul och lekfullt.
Så visst kan det löna sig att gå ner i storlek.

AX3L

Aktiv medlem
Startgas sa:
Propains hemsida är helt trasig på mobil så hittar inte reach, men min Scott Voltage har reach på 442mm i storlek Large vill jag minnas. Det är ju alldeles för litet för en DH eller Trail för mina 194cm. Men som Park så är det fullt lagom, och jäkligt kul och lekfullt.
Så visst kan det löna sig att gå ner i storlek.

Jag är ju iof ett halvt tjog centimetrar kortare än dig, men överkroppen är nog ungefär som din givet att du är normalbyggd. 485mm har XL i reach, jämfört med 475 på min hightower. L har 465 i Reach. ETT är 640 resp 623 i XL resp L, jämfört med 650 på min Hightower. Så rent spontant borde XL vara rätt, med reservation för att den typen av cykel ska vara kortare än en trailhoj.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att köper du en superenduro eller vad vi nu ska kalla dem för att köra stora berg och park så ska den definitivt inte vara kortare än din stigcykel.

Startgas

Aktiv medlem
Ja, det beror ju lite på syftet. DH/superenduro/enduro/trail skulle jag köpa långt. Park/freeride/slopestyle skulle jag köpa kort.
Med det sagt så kommer du ha betydligt roligare i bikepark med en lite kortare hoj.

AX3L

Aktiv medlem
Tack Startgas och Rattnalle, ni bekräftar mina tankar! Å ena sidan verkar många föredra att sizea ner om man ska hoppa mycket med cykeln (make sense om vi går till extremen gjord för ändamålet, slopestyle). Men nu kan ju inte jag hoppa, och lär inte göra det på ett sätt som ska diktera mitt val av cykel. När man ska lära sig det misstänker jag att en lite större cykel inte heller är någon direkt nackdel, för rent krasst är du mer i mitten av cykeln och borde därför vara mindre känslig för att landa fel.

jofahjalm

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jag skulle nog säga att köper du en superenduro eller vad vi nu ska kalla dem för att köra stora berg och park så ska den definitivt inte vara kortare än din stigcykel.

Jag skulle vilja påstå att det är normalt att man får kortare reach på mer utförorienterade cyklar. Dom som inte är Chris Porter eller Koko-Leo verkar inte vija ha oändligt lång hjulbas. Om man ska motverka detta när cyklarna blir flackare och får längre gafflar är reach en av de sakerna man kan dra ner på. För kortslagigare stigcyklar kan man dra på mer reach eftersom hjulbasen kortas av brantare vinklar och kortare gafflar. Dessutom ger längre reach mer utrymme i cockpit vid sittcykling, vilket inte är lika intresssant på mer utförorienterade cyklar. Själv har jag 442 mm reach på stigcykeln, 435 mm på freeride-enduron och 420 mm på DHn. Alla känns bra i storleken.

AX3L

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Rattnalle sa:

Jag skulle vilja påstå att det är normalt att man får kortare reach på mer utförorienterade cyklar. Dom som inte är Chris Porter eller Koko-Leo verkar inte vija ha oändligt lång hjulbas. Om man ska motverka detta när cyklarna blir flackare och får längre gafflar är reach en av de sakerna man kan dra ner på. För kortslagigare stigcyklar kan man dra på mer reach eftersom hjulbasen kortas av brantare vinklar och kortare gafflar. Dessutom ger längre reach mer utrymme i cockpit vid sittcykling, vilket inte är lika intresssant på mer utförorienterade cyklar. Själv har jag 442 mm reach på stigcykeln, 435 mm på freeride-enduron och 420 mm på DHn. Alla känns bra i storleken.

Intressant! Förutom att den blir jobbigare att kasta runt i tighta svängar (spontant en inte helt oviktig faktor i Alperna), vad ser du som största nackdelen med en lång hjulbas? Hur ser det förresten ut i praktiken när det blir brant på riktigt på den här typen av cykel? I teorin borde vikten hamna mer framåt vilket gör det lättare att få grepp, samtidigt som det blir mer OTB-benäget.

jofahjalm

Aktiv medlem
Nu har jag inte åkt min DH på över ett år, men av vad jag minns så känns den väldigt lik min Mega i geometrin. Det är också bra att veta att geometritabellen för Megan stämmer rätt illa med verkligheten. Megan har drygt 1200 mm hjulbas i storlek M, mätt statiskt, och 63,7 graders gaffelvinkel eller något sådant. Megan har ganska mycket bakåtgående hjulaxel och är ännu längre dynamiskt. Min Five ska ha 1178 mm hjulbas och 66 greaders gaffelvinkel. Något som jag märker stor skillnad på är hur bra cyklarna är i platta svängar. Det är mycket enklare att få grepp på framhjuet med Fiven i sådana situationer. Jag tror främst det är den brantare gaffelvinkeln som gör det lättare att komma över framhjuet. Megan tenderar att vilja putta ut framhjulet i motsvarande situationer. När det blir branta svängar känns det istället som man kommer för mycket över framaxeln och det hela känns sketchy.

När man åker cyklarna känner man man helt klart skillnad av hjulenbasen. Megan är stabilare och man kan flyga runt lite mer mellan hjulen utan att det blir läskigt. Cyklen är också stabilare i högre hastigheter. Att det är svårt att få runt cykeln tycker jag inte är så mycket en faktor i praktiken. Jag skulle väljan Megan eller min DH för switchbacks i alperna före Fiven alla dagar i veckan. Switchbacks i alperna brukar vara branta och stökiga. Att cykeln har mer slaglängd och är stabilare hjälper mer med att man vågar ta ut kurvorna genom stöket mer än vad det gör det svårare att få runt cykeln. Om man däremot ska svänga runt cykeln 180 grader på en parkeringsplats blir det väldigt stor skillnad mellan cyklarna, men jag tycker inte det är något som är en faktor när man faktiskt cyklar.

Man märker också stor skillnad i om man vill finessa cykeln över saker. Typ hoppa över en stock i låg fart eller liknande. Megan känns mindre exakt i vart den befinner sig och det märks att det är en längre cykeln om man ska över något, eller upp på en klack och liknande.

Jag tror inte man ska överskatta reachmåttet (ffa inte utan att ta med stack) för att avgöra hur bra en cykel känns för utförsåkning. Jag skulle snarare tippa att det är hjulbasen (den dynamiska hjulbasen) som bättre beskriver hur stabil cykeln kommer kännas.

AX3L

Aktiv medlem
Okej, så summa summarum. Stabilitet och att kunna röra sig på cykeln känns som en viktig faktor. Jag är också en ganska stor kille. Så en XL Propain lär beställas snart. Om jag inte lyckas få någon annan uppenbarelse innan jag trycker på köp.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag vill också berätta min åsikt!

En mer utförsorienterad cykel ska helst inte ha längre reach än en mindre utförsorienterad cykel.
Jag tänker så här: desto mer utförsorienterad det blir, desto mer av åkarens vikt kommer belasta styret och desto mer kommer åkaren vilja kompensera med att flytta sig bakåt. Tänk att du står på din cykel med bakhjulet på en ölback.
Om man bara förlänger reach-måttet på en befintlig cykel, blir det också så att man flyttar tyngpunkten/åkaren framåt.
Att kombinera båda 2 blir väldigt mycket vikt på framhjulet via styret vilket kan bli tröttsamt om man inte är byggd som Richie Rude...!

Stabilitet och trygghetskänslan ska komma från en slackare gaffelvinkel och mer slaglängd. Båda resulterar i en längre hjulbas.

Min ogrundad teori är att man kan behålla samma diagonalmått mellan reach och stack (eller mellan vevaxeln och kontaktpunkten för händerna) från en stigcykel till en dh-cykel. DHn kommer ha högre stack och kortare reach alt. händerna placerade högre upp och närmare.

Rattnalle

Aktiv medlem
För att förtydliga min åsikt så är den att varken upp eller downsiza jämfört med stigcykeln. Lagom är lagom. Vad det nu är för varje person.

Angående längre eller kortare reach och lutning utför så är möjligheten att inte kunna luta sig för långt bak något som för en amatör som mig faktiskt är positivt. Jag är tvingad att behålla lagom med vikt på framhjulet eftersom jag helt enkelt inte når långt bak nog att flytta bak den. Därför behåller jag visst grepp och kan fortfarande svänga. Problem som kan uppstå är i huvudsak att gaffeln packar ihop och cykeln tappar den där flacka gaffelvinkeln men det åtgärdas förslagsvis genom att se till att gaffeln håller sig uppe istället.

Jag har hittills aldrig cyklat nedför något brant och tänkt "fan vad långt fram jag hamnar, usch". Gränsen för för brant sätts normalt av psyket strax efter där det är helt hopplöst att ens försöka justera ner farten snarare än begränsa ökningen. Däremot kan jag ibland hemma tänka "jag borde ha något kortare och smidigare än det här åbäket".

Men det är min åsikt. Jag är inte en snabb fransos eller så. Bara en normal sopa.

jofahjalm

Aktiv medlem
DH-cyklar är väldigt konstanta i geometrin mellan olika märken och har varit så länge. Dom är också betydligt kortare i reach än många moderna stigcyklar. Jag tror faktiskt att just inom detta har man testa ganska mycket och hittat något som de flesta är nöjda med. Jag tycker den där fransosen för fram en bra poäng.

Rattnalle

Aktiv medlem
DHs har väl också växt en del på längden det senaste? Om inte alls lika mycket som endurohojar. I TS fall så är ju en enduro med ungefär samma reach som hans befintliga cykel praktiskt taget konservativt. Varken särskilt kort eller långt.

somebody

Medlem
Den nya swoopen ser onekligen spännande ut. Ordentligt lågt bb och modern geo, kanske dags att downsiza från L till M, jag är 177cm, trivs bra på en hoj med 450mm reach nu. Känns som att längden på L blir lite tungrodd och att framhjulet kommer och hamna väldigt långt bort även om den säkert funkar med 30mm stam. Inbillar mig att det kommer vara lättare att få bättre tryck på framhjulet när det inte är super brant med en något längre stam typ 40-50mm istället för 1cm extra reach eller är jag helt fel ute?

Allen91

Medlem
Någon som vet vad en Specialized stumpjumper EVO väger? Hittar inte den infon någonstans... Inte på Bird am9 heller!

jofahjalm

Aktiv medlem
Bird AM9 är ganska lätt för att vara en krallig cykel i aluminium. Tror bullit kan ha vägt sin och jag kan få detta ur honom. Men samtidigt tror jag inte man behöver välja denna typ av cykel för att vara lätt. Räkna med att det landar runt 15 kg och uppåt med riktiga däck om man inte vill lägga mycket pengar på att det ska vara lätt.

glitch

Aktiv medlem
Äntligen får sagan ett slut.
Ts lär återkomma - det ser bra ut kan jag meddela :)

Allen91

Medlem
jofahjalm sa:
Bird AM9 är ganska lätt för att vara en krallig cykel i aluminium. Tror bullit kan ha vägt sin och jag kan få detta ur honom. Men samtidigt tror jag inte man behöver välja denna typ av cykel för att vara lätt. Räkna med att det landar runt 15 kg och uppåt med riktiga däck om man inte vill lägga mycket pengar på att det ska vara lätt.
Nej det var de jag funderade på, om dom hojarna är uppe och nosar på 16kg som tex Transition Sentinel alloy är.

Senast ändrad:

Bullit

Medlem
Min Am9 väger in på nära15kg med pedaler och allt jag har med på race. Ramen väger in på 3kg utan dämpare i Medium long.

Topp