Långslagig 29er som blev en Spindrift [Edit: Nu med en liten review!]

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Äntligen får sagan ett slut.
Ts lär återkomma - det ser bra ut kan jag meddela :)

Mycket riktigt så! TS har torskat på en mysig tjänsteresa, ironiskt nog cirka 1.5h från Propains lokaler men utan tid eller möjlighet att ge dem ett besök. Well well, en cykel fick jag beställt innan jag åkte iaf! Stort tack till alla som kommit med tips och förslag förresten! Utan er hade jag garanterat inte köpt just denna cykeln, och antagligen inte fått tummen ur på ett bra tag.

Anyway, en Spindrift i XL blev det tillslut. Jag köper alla argument både om att sizea upp och ned, men det är som sagt ingen extrem geometri vi pratar om och båda hade antagligen funkat utmärkt. Baserat på tidigare erfarenhet vet jag att jag uppskattar mycket plats att röra mig på, och iom att jag är en rätt stor kille tror jag den friheten överväger den extra osmidigheten.

Capture.JPG

Hoppas att specen är läsbar. Annars är det väsentliga Lyrik över Yari, Formula Cura 4-kolvsok istället för 2-kolvs dito, luftdämpare istället för coil och MK3 istället för S1 samt Revive 160. Riktigt nice att kunna få BikeYoke som standard, för det hade nog blivit till att uppgradera till en sådan på sikt oavsett nu när man vant sig vid en sån på Santan. Dock är det upp till 45 dagar leveranstid, så jag håller tummarna på att tysk precision är bättre än företag från Täby-trakten och att den som senast blir en tidig hjulklapp.

Sjukt pepp!

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Men kan vi få några bilder på åbäket då?=P

Självklart! Den är något omgjord till 2019 med lite finare svetsar, men grunden ska vara samma. Sjukt läcker på sitt eget vis imho! Och kul med ett företag som vågar gå sin egen väg med lite egna lösningar, med dämparplaceringen osv.

Propain-Spindrift.jpg

received_346281759466809.jpeg

.

Bilagor

• aHR0cHM6Ly9mc3RhdGljMS5tdGItbmV3cy5kZS92My8yMS8yMTk3LzIxOTc1Nzktc3I3YmdzbzdubnpwLTMyOGE4NDE5LW...jpg
    aHR0cHM6Ly9mc3RhdGljMS5tdGItbmV3cy5kZS92My8yMS8yMTk3LzIxOTc1Nzktc3I3YmdzbzdubnpwLTMyOGE4NDE5LW...jpg
    276.7 KB · Besök: 42

AX3L

Aktiv medlem
Startgas sa:
Härligt! Får man fråga vad du fick ge för den?

Som glitch skriver, 3004 europengar med frakt och extra öra! För specen är det ju helt otroligt bra, iaf som jag ser det.

larsaw sa:
Coolt AX3L!!!
Den där tror jag det kommer vara många som vill provtrampa :)

Tack! :) Ja absolut, och det kommer nog finnas goda möjligheter till det! Även om tanken på att köpa en cykel ingen annan i närheten har är lite skrämmande, tycker jag det är jäkligt kul att vara först också :) Men jag spår en klar uppgång för Propain i Sverige snart!

Startgas

Aktiv medlem
Aha, ursäktar min slöhet, scrollade bara förbi specen... :) Men ja, det är ju riktigt prisvärt

AX3L

Aktiv medlem
Tack! Ja det ska bli riktigt kul att prova den även i Hellas faktiskt. Att den är mer kapabel nedför och i hopp än cyklisten är jag inte orolig för, men hur den är uppför blir väldigt spännande. Hoppas inte detta blir en ny Ripmo-tråd bara..

Hugene

Ny medlem
IMG_5424.JPG
Har bara goda erfarenheter av Propain. Leverans en vecka tidigare än utlovat datum. Supernöjd med min Hugene!

AX3L

Aktiv medlem
Hugene sa:
Har bara goda erfarenheter av Propain. Leverans en vecka tidigare än utlovat datum. Supernöjd med min Hugene!

Kul att höra! Över lag verkar folk väldigt nöjda med dom tycker jag det verkar som. Tror nån tidning skrev att "Propain have managed to succeed in turning the riders/customers into fans", och de verkar sätta en stolthet av att vara ett litet företag "by riders, for riders".

Hur länge har du haft din?

Hugene

Ny medlem
Två månader, har inte hunnit cykla så mycket pga förkylningar men är riktigt nöjd med den.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Hugene sa:
Två månader, har inte hunnit cykla så mycket pga förkylningar men är riktigt nöjd med den.

Kul! Vi får skapa en "Visa din propain" tråd så kanske fler hakar på :)

Jag valde bankbetalning denna gången, det ska tydligen vara lite billigare än kort. Inväntar bekräftelse under dagen med leveransdag osv! Tänkte också fråga om man kan få Lyriken i röd, även om jag tror det ser mörkt ut.

AX3L

Aktiv medlem
Sedärja! Produktionsdatum 30/11! Sen brukar det ju ta typ 3 dagar att skicka den från Tyskland.. Lite tidigare än jag väntade mig, så fingers crossed!

voidolf

Aktiv medlem
De brukar vara sjukt snabba också. Båda våra Propains har i princip blivit skickade innan produktionsdatum.

Hugene

Ny medlem
Tycker det är bra att propain erbjuder kund att ”skräddarsy” cykeln när det gäller färg, val av komponenter. Jag valde tex bort dropperpost eftersom jag redan hade en.

AX3L

Aktiv medlem
Hugene sa:
Tycker det är bra att propain erbjuder kund att ”skräddarsy” cykeln när det gäller färg, val av komponenter. Jag valde tex bort dropperpost eftersom jag redan hade en.

Verkligen! Riktigt fair priser för uppgraderingar också. Tex en BikeYoke för 215 (?) euro extra, när den kostar 400 euro annars. Som sagt, jag hoppas att man kan få välja färg på gaffeln också men där har jag väl mindre förhoppningar dessvärre.

glitch

Aktiv medlem
Hur många dagar kvar nu? Undra om min Santa hinner bli klar innan snurrtysken kommer =)

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Hur många dagar kvar nu? Undra om min Santa hinner bli klar innan snurrtysken kommer =)

Hmm, det är ju 21 dagar kvar till den ska byggas enligt prognos. Sen ytterligare säkert 5-6 dagar innan jag har den beroende på när den kommer iväg. Aja, har jag den vid Lucia ska jag inte klaga, men jag hoppas ju att den kommer på måndag efter jobbet givetvis.

AX3L

Aktiv medlem
"Can I get the 185mm BikeYoke dropper?"
- No unfortunately, we tried it but the insert became so deep that only a person too tall for the frame size could use it

"Can I get the Lyrik in red?"
- No unfortunately they couldn't provide us with a sufficient quantity in that color.

"Will you be able to build the bike last week as planned"
- Ehm, unfortunately there seems to be a bit of a problem here. We decided too late to make an XL version, so the first production batch of that size will not be here until earliest mid December.. You can expect the delivery mid January.

Well sod it. Men, det var en riktigt riktigt trevlig snubbe jag pratade med på Propain iaf! Fick en väldigt god magkänsla ändå om det blir några problem framöver, även om det börjar dra in lite Ripmo-moln på min himmel...

qma

Aktiv medlem
Surt när du väntat dig att få den innan julledigheten... Hoppas det nya estimatet håller.

AX3L

Aktiv medlem
qma sa:
Surt när du väntat dig att få den innan julledigheten... Hoppas det nya estimatet håller.

Ja självklart är det lite surt, men på hemsidan stod det upp till 45 dagar tror jag så egentligen var bara innan december en positiv överraskning. Är lite inne på att dra på nån resa i februari dock, så jag hoppas iaf den är här tills dess!

H.

Aktiv medlem
Fast att vänta lite i december är väl inte så farligt. Jämfört med Ripmo-debaclet mitt under säsongen.

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Fast att vänta lite i december är väl inte så farligt. Jämfört med Ripmo-debaclet mitt under säsongen.
De har fortfarande inte lyckats leverera alla beställda Ripmo. Snart ett år från beställning till leverans.

Jolinwood

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
H. sa:
De har fortfarande inte lyckats leverera alla beställda Ripmo. Snart ett år från beställning till leverans.

Så sjukt att Ibis kommer undan med detta! Tänk om det varit Canyon, vilket liv det hade varit.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Så sjukt att Ibis kommer undan med detta! Tänk om det varit Canyon, vilket liv det hade varit.

Kommer de verkligen undan med det då?

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jolinwood sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Alla som väntar har inte avbeställt. Det det får väl räknas?

H.

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Jolinwood sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Hur många potentiella kunder har de sumpat, nu och i framtiden? Den är svårare att svara på.

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Jolinwood sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Hur många potentiella kunder har de sumpat, nu och i framtiden? Den är svårare att svara på.
Många.

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Är de så omodernt korta att du som inte är särskilt lång behöver XL alltså?

Alltså, nae. Eller.. Jo. Alltså, jag är ju ett freak på 184 cm med 84 cm långa ben (oftast funna på folk som är 175 typ) och armar som är cirka 191 cm. Så min korthet sitter mest på höjden.

AX3L

Aktiv medlem
H. sa:

Nej jag menar det! Verkligen ingen fara, speciellt inte iom att det inte är min primära hoj. Jo visst ska den testas lite i Hellas, men det lär jag antagligen tröttna på långt innan parkerna öppnar och den ska användas på riktigt. Om något bra att jag tvingas skippa de värsta månaderna så jag slipper byta lager första året..

glitch

Aktiv medlem
Topp