Långslagig 29er som blev en Spindrift [Edit: Nu med en liten review!]

Gimpen

Aktiv medlem
Denna kunde nog också funka.
Småhjulsvarianten har iaf hyllats unisont!

https://m.pinkbike.com/news/the-new-radon-swoop-170.html
p3pb16528014.jpg

Stream

Aktiv medlem
Jädrar, det var en läcker hoj. Grattis!

AX3L sa:
glitch sa:
Men kan vi få några bilder på åbäket då?=P

Självklart! Den är något omgjord till 2019 med lite finare svetsar, men grunden ska vara samma. Sjukt läcker på sitt eget vis imho! Och kul med ett företag som vågar gå sin egen väg med lite egna lösningar, med dämparplaceringen osv.

.

glitch

Aktiv medlem
Ts bör få tummen ur nu och bjucka på lite bilder till happykollektivet :)
Den är trots allt inkörd nu.

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:

Haha fan vad du hetsar glitch ?

Men mycket riktigt! Cykeln hämtades upp hos Paketmords central på fredagskvällen efter att den varit ute och åkt lastbil i Stockholm närmare två dygn först. Lördagsförmiddagen spenderades med att bygga upp den, preppa med skyddsfilm och montera bashguard. Efter det har den gått cirka 6-7h i winter wonderland. Lite intryck:

Cykeln var välpacketerad och väl embalerad. Inga större extravaganser i övrigt med en instruktionsbok som knappt borde uppfylla kraven för att CE-märka prylen, men allt gjorde sitt jobb. Lite obetydligt lackskav på några ställen på tex droppern från montering. Nåväl. Efter sedvanlig inställning på parkeringen och en snabb inkörning av bromsarna var det så dags.

Vilken jävla maskin! Nu var ju föret långt ifrån optimalt för den här typen av cykel, men jag kan ändå konstatera att den klättrar bättre än förväntat. Helt otroligt mycket bättre än förväntat faktiskt. Ska jag vara ärlig är skillnaden mellan min Hightower och denna betydligt mindre än jag trodde, trots 45mm slag bak på Spindriften. Även tekniska klättringar klarar den med bravur. Trampa i småstök likaså. Den håller sig högt i slaget så pedal strikes var inget större problem heller. Nu har jag inte så många liknande hojar som referens, men det känns som natt och dag mot den Whyte G170 som jag körde med en vecka i Alperna i somras.

Nedför är svårt att uttala sig om egentligen. Det jag körde kändes den trygg och stabil, och nåt dropp på en meter var helt odramatiskt. Underlaget gjorde det svårt att pressa så mycket, så den mer fullständiga recensionen får vänta. Däremot kan jag konstatera att den är väldigt tyst! Förutom det ganska aggressiva navet hördes inget skrammel eller rassel vare sig av kablar eller drivlina.

Slutligen bjuder jag på några bilder signerat vår obetalda proffsfotograf Makten:

Bilagor

• IMG_20190126_174509_266.jpg
    IMG_20190126_174509_266.jpg
    187.4 KB · Besök: 100
  • IMG_20190126_174509_265.jpg
    IMG_20190126_174509_265.jpg
    164.7 KB · Besök: 103
  • DSC04302.jpg
    DSC04302.jpg
    448.5 KB · Besök: 88
  • DSC04306.jpg
    DSC04306.jpg
    584 KB · Besök: 96

Mini_me

Aktiv medlem
Om du ändå hade nåt som matchade dina crankboots ;)

Plus varför hänger det 2m vajer under hojen?

Sjuk fin hoj!!

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja den där vajerdragningen ska man nog fundera lite över innan cykeln körs ut för långt i snårig terräng eller terräng med lös sten.

Annars, snygg. Gillar att det finns några märken som inte hakat på trenden med hängbuk.

AX3L

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Om du ändå hade nåt som matchade dina crankboots ;)

Plus varför hänger det 2m vajer under hojen?

Sjuk fin hoj!!

Jag har span på en Stumpy med röda gaffelben som jag snart kommer att knycka. Kommer bli skitbra!

Rattnalle sa:
Ja den där vajerdragningen ska man nog fundera lite över innan cykeln körs ut för långt i snårig terräng eller terräng med lös sten.

Annars, snygg. Gillar att det finns några märken som inte hakat på trenden med hängbuk.

Bra poänger med kablarna! Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det. Att korta växelwiren är ju en smal sak, men bromsen är ju lite krångligare.. Har inget luftkit till de här bromsarna heller, får försöka fixa det först. Man kan såklart bara dra upp dem till styret, men det är ett meck för fult ens för fulmeck-tråden.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ser riktigt fin ut!
Finns det någon uttalad tanke/poäng med att sätta dämparen bakom framtriangeln? Känns som den sitter ganska exponerad för grus och jord från bakhjulet...

durietz

Medlem
Nypåmtb sa:
Ser riktigt fin ut!
Finns det någon uttalad tanke/poäng med att sätta dämparen bakom framtriangeln? Känns som den sitter ganska exponerad för grus och jord från bakhjulet...

Kanske för att få plats med vattenflaska i framtriangeln utan hängbuk??

Rattnalle sa:

Nja, så där har det sett ut på iaf två av mina hojar och det har aldrig varit några problem med att vajrar fastnar eller skadas av stenar. Drar man ihop dem med en kattstrypare är man rätt safe.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Nja, så där har det sett ut på iaf två av mina hojar och det har aldrig varit några problem med att vajrar fastnar eller skadas av stenar. Drar man ihop dem med en kattstrypare är man rätt safe.
Jag har bara haft en cykel med den dragningen. Minns det som att de tog rätt mycket stryk där. Men det är nog mycket otur inblandat också. Men skulle jag dra till alperna och köra stenskravel i hög fart hade jag velat ha lite extra skydd typ en bit slang eller nåt för. Det låter ju som om ramen ska gå av titt som tätt när det slår upp sten och bakbromsen är jobbig att vara utan..

AX3L

Aktiv medlem
durietz sa:
Nypåmtb sa:
Ser riktigt fin ut!

Kanske för att få plats med vattenflaska i framtriangeln utan hängbuk??

Nja, det är en efterkonstruktion i så fall. 2019 är första året med fäste för flaska, hör och häpna! Och deras design är iaf 5-6 år.

Angående kablarna.. 2019 är också första året med intern dragning så jag antar att de inte riktigt fått till snitsen än. Jag kanske gör ett fulmeck och zippar fast dom i bashen så länge.

AX3L

Aktiv medlem
Classe75 sa:
AX3L sa:
Slutligen bjuder jag på några bilder signerat vår obetalda proffsfotograf Makten:

Var har du fått tag i din bakskärm? Ser ut att göra jobbet utan att vara modell Mudhugger.

Den fanns faktiskt vid leverans! Förr var den i coolfiber, men nu vanlig plast. Verkar dock göra jobbet utmärkt som sagt!

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
Classe75 sa:
AX3L sa:

Var har du fått tag i din bakskärm? Ser ut att göra jobbet utan att vara modell Mudhugger.

Den fanns faktiskt vid leverans! Förr var den i coolfiber, men nu vanlig plast. Verkar dock göra jobbet utmärkt som sagt!
Jobbet att skydda dämparen antar jag att ni menar för någon som helst funktionell likhet med en mudhugger har den ju inte ;-)

Classe75

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Classe75 sa:
AX3L sa:

Jobbet att skydda dämparen antar jag att ni menar för någon som helst funktionell likhet med en mudhugger har den ju inte ;-)
Någon som har en aning om var man får tag i en liknande? Inte Mudhugger.

qma

Aktiv medlem
AX3L sa:
glitch sa:

Haha fan vad du hetsar glitch ?

Men mycket riktigt! Cykeln hämtades upp hos Paketmords central på fredagskvällen efter att den varit ute och åkt lastbil i Stockholm närmare två dygn först. Lördagsförmiddagen spenderades med att bygga upp den, preppa med skyddsfilm och montera bashguard. Efter det har den gått cirka 6-7h i winter wonderland. Lite intryck:

Cykeln var välpacketerad och väl embalerad. Inga större extravaganser i övrigt med en instruktionsbok som knappt borde uppfylla kraven för att CE-märka prylen, men allt gjorde sitt jobb. Lite obetydligt lackskav på några ställen på tex droppern från montering. Nåväl. Efter sedvanlig inställning på parkeringen och en snabb inkörning av bromsarna var det så dags.

Vilken jävla maskin! Nu var ju föret långt ifrån optimalt för den här typen av cykel, men jag kan ändå konstatera att den klättrar bättre än förväntat. Helt otroligt mycket bättre än förväntat faktiskt. Ska jag vara ärlig är skillnaden mellan min Hightower och denna betydligt mindre än jag trodde, trots 45mm slag bak på Spindriften. Även tekniska klättringar klarar den med bravur. Trampa i småstök likaså. Den håller sig högt i slaget så pedal strikes var inget större problem heller. Nu har jag inte så många liknande hojar som referens, men det känns som natt och dag mot den Whyte G170 som jag körde med en vecka i Alperna i somras.

Nedför är svårt att uttala sig om egentligen. Det jag körde kändes den trygg och stabil, och nåt dropp på en meter var helt odramatiskt. Underlaget gjorde det svårt att pressa så mycket, så den mer fullständiga recensionen får vänta. Däremot kan jag konstatera att den är väldigt tyst! Förutom det ganska aggressiva navet hördes inget skrammel eller rassel vare sig av kablar eller drivlina.

Grym hoj! Jag är mer än lite småsugen på att byta min DH mot nåt sånt där...

Kabeldragningen under vevhylsan är precis som på pre-SBG Transor såsom min. Snaggade det en gång i början utan skada, sen dess har det magiskt varit omärkbart, på en hoj med väldigt lågt BB.

AX3L

Aktiv medlem
Finns det någon fördel med att det är draget sådär jämfört med tightare? Jag tänker att de flexar bort snarare än kläms mot vevlagret vid ett slag, men samtidigt inte så ofta som man slår i där iom att klingan/bashen tar emot först. Lite mindre tighta knyckar också eventuellt, men det känns försumbart.

larsaw

Aktiv medlem
Skulle kunna tänka mig att det drar lite kablage när baktriangeln rör sig genom slaget. Däremot är det isf helt idiotiskt att dra kablarna så...
O andra sidan kanske det mest är att nojja i onödan om det går att Zip’a fast kablarna i bash eller skydda dom på annat vis.

Iaf snygg hoj! Skulle jag nån gång gå n+1 inom MTB, så skulle det troligen bli en liknande hoj. :)

AX3L

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
På Specialized rätades böjen ut när länkaget rörde sig. Det behövde alltså vara lite slack där för att det ska funka.

Bra tänkt! Med mer fjädringsväg lär ju det bli ännu större drag så att säga. Ska försöka kolla när jag sitter på cykeln nästa gång.

larsaw sa:
Skulle kunna tänka mig att det drar lite kablage när baktriangeln rör sig genom slaget. Däremot är det isf helt idiotiskt att dra kablarna så...
O andra sidan kanske det mest är att nojja i onödan om det går att Zip’a fast kablarna i bash eller skydda dom på annat vis.

Iaf snygg hoj! Skulle jag nån gång gå n+1 inom MTB, så skulle det troligen bli en liknande hoj. :)

Ja det får nog bli så för lite peace of mind trots allt!

Tack! :)

Startgas

Aktiv medlem
Det var likadan dragning på min Giant Glory eller Mondraker Summum, eller båda två. Minns inte riktigt. Men höljena var lite matta/blästrade, men inget mer än så. De sträcktes när fjädringen komprimerades.
Vid full bottning så har man ju klinga och ev bash som tar i backen så det är rätt liten risk att man skulle klippa av höljena mot någon sten.

AX3L

Aktiv medlem
unsuspected sa:
Går det få en mer utförlig recension av Spindriften nu drygt 6 månader in?

Det ska vi absolut kunna ordna inom närmsta dagarna! För den som är intresserad var den också med i enduro-mtbs senaste nummer.

unsuspected

Aktiv medlem
Hur känns skillnaden 27,5" mot 29"? Var det långa klättringar på Madeira och i så fall hur kändes det eller bara utför? Hade du byggt ihop den annorlunda idag?

AX3L

Aktiv medlem
unsuspected sa:
Hur känns skillnaden 27,5" mot 29"? Var det långa klättringar på Madeira och i så fall hur kändes det eller bara utför? Hade du byggt ihop den annorlunda idag?

Nu ska sägas att min 29a och denna är två helt olika typer, och även om de delar länkage och känns snarlika på många sätt är det svårt att säga vad som beror på hjulstorlek och annat. Men med det sagt så är jag helt säker på att det som gör Spindriften så lekfull trots sin slaglängd och geometri är hjulstorleken. 29ornas förmåga att rulla över stök är uppenbar och den som kör mycket i teknisk terräng (typ Hellas) och framförallt mot klockan har antagligen inte mycket att hämta hos 29an. Däremot tror jag att en 180-slagar-enduro med 29" skulle vara ett as att kränga runt i tighta switchbacks eller liknande, och norrmannen som körde en Yeti SB150 29" som vi körde med på Maderia var inne på samma spår. Jag kunde hålla hyfsat jämna steg med honom där det var tight och svårcyklat trots att han var en uppenbart bättre cyklist, men när det öppnade upp mer seglade han iväg. Så, nu har jag killgissat färdigt om hjulstorlek.

Jag kan inte se något jag hade ändrat idag faktiskt. Den råa alu-looken hade jag helt klart behållt, drivlina och dämperi likaså. Kanske, kanske att jag hade lagt till climb-switchen bak á ca 1000kr, men den hade sannorlikt inte använts ändå. Gaffeln är jag vansinnigt nöjd med och tror jag hade ångrat mig om jag köpt en Yari. Bromsarna är jag så nöjd med att jag köpte exakt likadana till stigcykeln. Naven kunde man ju inte välja, och fälgbanan var ett påslag på typ 600kr om jag minns rätt så det hade jag antagligen valt exakt samma igen.

Topp