[Långt] (igen! men denna gång MTB): Super Travessia

Nu har totalresultaten kommit ut på hemsidan: http://www.supertravessia.com/

1. João Marinho 23,58 km/h 42:26:51

32. Jonas Larsson 15,55 km/h 63:55:28

35. Reimert Sjöblom 15,20 km/h 65:52:22

Jonas klättrade i resultatlistan hela loppet, första etappen som nummer 36, sen 35 några etapper och sedan 33 för att avsluta som 32. Bra kört!

cerberos pendlade lite mer runt sin placering men även det strongt, speciellt med sårig röv!

cerberos

Aktiv medlem
Hej på er och tack för gratulationerna det är väldigt mycket intryck som far runt i huvudet.. Loppet var tungt, riktigt tungt men roligt. Hade det varit lätt hade det inte varit kul att klara det :)

Jonas var grymt stark. Jag lyckades bara komma i mål före honom på första och sjunde etappen. Vi var nog rätt så jämbördiga på platten. Dock var jag möjligen lite vassare i klättringarna fast när det blev tekniskt och riktigt håriga utförslöpor så var det inget snack Jonas var KUNG!

Jag har så mycket roliga bilder i huvudet. Tyvärr fotograferade vi inte mycket. Ja nästan inget alls det var fullt upp att ta sig fram och förbereda sig mellan etapperna. Men nu är det klart 1001km och ca 20500 höjdmeter! Ha, ha!!

Det som var jobbigast för mig var nog de många stigningarna. De första dagarna var vädret som ett somrigt Sverige, helt hanterbart. Ju längre fram i etapperna vi kom desto varmare blev det. Jag minns speciellt en 4km klättring med ca 40 graders värme det var brant och relativt dåligt underlag. När man satt i en sådan klyfta och sakta klättrade uppåt i 5-6km/tim så gick det vätska. Jag var ute i 9 timmar en sådan varm dag och drack 10-11 liter elektrolyt lik förbaskat hade jag vätskebrist när jag gick i mål……

Jag kom dock undan lindrigt. Jag vurpade bara en gång. Jag kom ned för en utförslöpa, singeltrack, med en del stenblock rätt var det var så träffade framhjulet en stor sten som gav vika jag och cykeln slängdes framåt och åt sidan. Jag hade tur och landade på rygg i en taggbuske. Det enda som hände var att jag rev mig en del, bröt en nagel och tryckte ur vätskan ur Camelbacken genom gängan på locket.

Det fanns de som inte hade sådan tur. En man bröt höften och ytterligare två bröt nyckelbenen. De var bland det övre skiktet av åkare som har lite mer bråttom. Själv tog jag det väldigt vackert utför. Gjorde man ett misstag så kunde det bli det sista. Detta var speciellt tydligt etapp två när vi korsade klyftan över floden Douro. En stig med stensteg som bara var några decimeter bred på de sämsta ställena på ena sidan otrevliga buskage, på andra ett stup. Jag bar cyklen större delen av den åkningen. Hade inte banan gått där hade jag nog inte ens promenerat där utan cykel ens. Sista etappen erbjöd också en del ”do or die”-åkning som Jonas tyckte om själv tog jag en del promenader. Ett par engelska killar jag lärde känna berätttade hur de såg en av de Portugisiska killarna försöka sig på en riktigt brant lös, stenig utförslöpa, det såg bra ut i början sedan gick det åt fanders han gjorde kullerbyttor med cykeln och tillslut så stoppades han av ett buskage. De gjorde sig redo att ringa ambulans men ortoligt nog reste han sig borstade av sig sanden och fortsatte.

Det fanns en del löljigt starka och skickliga cyklister på plats…. Det är bara att lyfta på hatten.

Det var svårt att åka så jämnt att man hade tillräckligt med kraft att fixa etappen dagen efter.

Oj, oj oj vad mycket det finns att berätta jag måste samla tankarna och återkomma.

På det hela taget ett superarrangemang med mycket trevlig atmosfär. Jag kommer att sakna många av de nya vännerna man fått. När man umgås så intensivt under så extrema förhållanden så blir det sammansvetsat. Det är ju bara 50 deltagare. Det var otroligt blandat klientel allt från sköterskor till före detta amerikanska guvernörer.

bigmollo

Aktiv medlem
Härligt Cerberos. Det måste ha varit nåt riktigt extra. 8 etapper helt galna stigar. Helt otroligt. Du får berätta mer över ett par öl senare.
/J

cerberos

Aktiv medlem
Jag har snabbkollat bilderna på http://www.agneloquelhas.com/transportugal/index.php?option=com_expose&Itemid=29 och hittat följande bilder:

Jonas: etapp 5 bild 1 han är i mitten

Jag själv: etapp 1 bild 5 jag är trea från höger
etapp 2 blid 11
etapp 7 bild 10

Och ja jag hade problem med bakdelen på riktgit för första gången blod i byxorna varje dag. Blöjan läkte fast i rumpan när man satt och när det började skumpa lossnade det. Helmysigt..... nåväl det gick att uthärda. Stod så fort jag fick en ursäkt. Skaffade något nytt klet för bebisar de hade på plats "Halibut" beserat på fiskolja. Det lindrade men det lösta inte problemt jag var ju redan skadad. vekar dock grymt om man aplicerar det innan man har problem! Kan vara något att hålla i minnet om man har problem!

Grimpeuse

Aktiv medlem
Starkt jobbat! Det ser underbart men samtidigt förfärligt ut. Precis som en bra utmaning ska vara. Stort grattis!
/ Åsa

JLarsson

Aktiv medlem
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------

> Det var otroligt blandat klientel allt
> från sköterskor till före detta amerikanska
> guvernörer.

Hehe, sköna Gary: http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_E._Johnson
Jag ska samla mina tankar och försöka summera rejset också. Men alltihop är en enda sörja faktiskt.

cerberos

Aktiv medlem
Tack Åsa!

Jag har laddat ned lite bilder jag tog. De flesta blev sådär men här kommer några som blev "ok"

P6030096.JPG ht=544

Min hoj (en katt bland Hermelinerna)

P6050109.JPG ht=544

Min nummerskylt

P6030098.JPG ht=544

Jonas hoj

P6030097.JPG ht=544

P6050103.JPG ht=544

P6050105.JPG ht=544

Hög standard på hojarna

P6080115.JPG ht=544

Avslutningsmiddag

Sedan bleb det utgång till det lokal ölschappet i Sagres för att köra några rundor med våra nyfunna vänner inga bilder av det dock :)

Det schyssta är att det vanligaste ölet i Portugal heter just Sagres. Det blev några Superbock också.....

Aron

Moderator
En fantastisk prestation! Ni är grymma grabbar!

Senast redigerad av en moderator:

JLarsson

Aktiv medlem
Japp, tack för alla glada tillrop i tråden och per sms.

Det var en härlig resa, och vi fick se väldigt mycket fint. Det var också en riktigt tuff tur där det hela tiden gällde att inte gå för hårt. Första dagens stigar var minst sagt gnarly och dessutom leriga - jag undrade verkligen hur det skulle gå i det läget. Som tur var blev det snabbare stigar framöver, den mest minnesvärda kom på dag tre då vi körde på spanska gränsen.

Fin utsikt från dag 1
P6010054Small.JPG ht=480

38 km kvar till mål - framme vid Atlanten
P6080057Small.JPG ht=480

Målgången!
P6080067Small.JPG ht=480

Åsså rakt ut i vattnet
P6080069Small.JPG ht=480

cerberos

Aktiv medlem
Gjorde en inntressant upptäckt i dag. Jag tyckte att byxorna satt lite ledigare än förut redan under loppet och jag fick kommentarer av folk i min omgivning i dag - har du gått ned i vikt?

När jag kom hem i kväll så vägde jag mig, 88kg. Innan loppet har jag legat på ca 94kg länge. Jag har alltså tappat 6kg på 8 dagar! Tyvärr inte enbart fett men ändå jag tyckte jag vräkte i mig mat men det hjälpte inte! Trans-Portugal måste vara världens effektivaste bantningskur!

cerberos

Aktiv medlem
Härligt, tyvärr är siten spärrad från mitt jobb så jag får titta när jag kommer hem......... jag skall ut och mtb:a lite med en kollega i eftermiddag sedan blir det att bränna hem och titta.... nu är man nyfiken på att återuppleva lite av Trans-Portugal.......

JLarsson

Aktiv medlem
Några bilder från etapp 1

Cykeln monterad och redo
DSC_5196.JPG

Vid mål väntade ett bord med snacks och dricka
DSC_5403.jpg

Cerberos går i mål på etapp 1
DSC_5423.jpg

Jag och Andre går i mål på etapp 1
DSC_5429.jpg

JLarsson

Aktiv medlem
Etapp två

Pushbike på gammal romersk väg. Jag först, Paul West efter
DSC_5494.jpg

DSC_0096.JPG

Lite längre upp
DSC_5495.jpg

DSC_0097.JPG

Gnarly nerfart. Och rätt scary.
DSC_0061.JPG

Cerberos
DSC_0107.JPG

orienteraren

Ny medlem
Helt otroligt vilken resa! Men hur hittade ni rätt? Var leden uppmärkt eller var det karta som gällde? Kan inte föreställa mig att någon sätter upp såna där oranga trianglar i 1000 km, men så kanske var fallet?

orienteraren skrev:
> men så kanske var fallet?

Alla fick GPS-rutter laddade i sin GPS inför var etapp.

JLarsson

Aktiv medlem
Man var antingen tvungen att ha en egen GPS av typen 60CSx eller Colorado eller vista. Men det gick visst att hyra också. Man kollade hela tiden på den lilla skärmen.

cerberos

Aktiv medlem
Hittade en bild på mig själv på en transportsträcka på etapp 6. Orakad leende som ett fån och hejandes på fotografen.... :)

Nåväl så såg man ut i Portugal

DSC_6271.jpg ht=482

cerberos

Aktiv medlem
Mer bilder på mig.

Transportsträcka
DSC_6555.jpg ht=482

Målgång etapp 7
DSC_6786.jpg ht=482

Målgång etapp 8 i Sagres slut på loppet
DSC_7168.jpg ht=482

Antonio Malvar loppets fader lyckönskar mig efter målgången, känns bra, riktigt bra....
DSC_7169.jpg ht=720

cerberos

Aktiv medlem
PeterA skrev:
> Såg trevligt ut!
> Är det någon som ska åka 2009?
> /Peter

Jag hade gärna åkt varje år. Dock kostar det pengar och tid. Jag vill dock köra det igen någon dag. Det är ett helt underbart äventyr. Efter sista etappen saknade jag briefingen inför nästa etapp och kunde ha fortsatt några dagar till fast kroppen kanske inte hade velat det. Jag kommer nog tyvärr ha svårt att komma ifrån nästa år också..... men man vet aldrig :)

edit: för sent för att skriva bra får nog sova nu........

Senast redigerad av en moderator:

JLarsson

Aktiv medlem
Jag skulle också gärna åka nästa år. Vi får se...

Hur är det då att åka?
I början var det jobbigt. Mycket smala stigar och tekniska klättringar. Utförskörningarna var plågsamt långsamma. I takt med att vi jobbade oss söderut blev det mer och mer grusväg och doubletrack. Upp och ner. Upp och ner. Hela tiden upp och ner. Hela tiden mycket att se och ofta bedövande vyer.

De målgångarna som var uppe i medeltida befästningar hatade man, men när man väl var uppe så var känslan desto skönare. Tänk att gå i mål i detta:

DSC_6239.jpg

Som jag tidigare nämnt var etappen när vi körde på spanska gränsen en av de mer spektakulära.

DSC_0031.JPG

För oss icke-svetton gällde det paradoxalt nog att försöka köra så långsamt som möjligt utan att riskera maxtiden. Den dag jag tryckte på ordentligt (dag 6) fick jag äta upp med ränta dagen efter då jag var helt kraftlös.

Det bästa var organisationen; När vi kom i mål fanns det recoverydricka, snacks, iste, cola, vatten, ost, skinka mm mm. Det fanns cykeltvätt och mek. Man gick upp på hotellrummet där ens bagage redan stod. Man duschade. Sen middag klockan 20. Briefing för nästa dag 21:30. Somnade i allmänhet 23. Upp 8:00 för frukost. Startade 10:00. Man led inte brist på sömn i alla fall.

DSC_6302.jpg

En annan sak som gör rejset helt unikt är antalet deltagare som är begränsat till 50. Vi passerade orter där det var stora problem att inkvartera alla (48 deltagare i år, 15 i organisationen samt några medföljande anhöriga). Detta gör att man snabbt lär känna de flesta vid förnamn. Denna känsla av samhörighet resulterar också i att man verkligen hjälper varandra på banan. Jag körde exempelvis solo de flesta etapperna, de enda avbrotten var när man körde förbi nån (eller blev omkörd). Men hade nån ett problem så var det fullkomligt naturligt att stanna och hjälpa.

Man ska också komma ihåg att vi passerade några av de fattigaste delarna av Portugal, man kände sig ganska malplacerad när man kom på sin svindyra hoj och passerade en man som hade spänt sina två åsnor framför träplogen och försökte göra nåt åt sin stenmättade åkerplätt.

Sista etappen som avslutades med nära fyra mil längs atlantkusten skulle jag vilja köra om och om igen. Vilken skrattfest. Vilka vyer. Och framförallt vilken rolig cykling.

DSC_6935.jpg

DSC_6975.jpg

DSC_7218.jpg

cerberos

Aktiv medlem
De lyckades fånga mig på transportsträckorna av någon anledning..... fast det fanns annat också.....

DSC_6924.jpg ht=482

i överflöd :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer