Långt ner i Hagenburg

Calle F

Ny medlem
Långt ner i Hagenburg
I juni och juli tog jag och dottern en liten tur med bilen genom Europa till Barcelona. Tre veckor och 919 mil blev det. En av de sista dagarna, i Tyskland på väg mot Hannover, minns jag i höjd med Porta Westfalica något jag såg i ögonvrån i ett skyltfönster nordost om Lahde i fjol när jag hade motorcykeln på långsemestern. Autobahn är ändå inte så skojig runt Hannover så vi svänger av norrut för att leta upp den där saken jag såg.

Fast jag kommer inte riktigt ihåg exakt var jag såg föremålet, och vid tillfället var jag extremt morgontrött efter en kylig natts dålig sömn. Vi kör in till Lahde för att ta ut pengar och köpa mat. Sen börjar vi köra den väg jag körde i fjol. När vi till slut kör in i Hagenburg så undrar jag om jag verkligen minns rätt om hur jag körde förra året. Då ser jag den: Hojen!

Vi parkerar tvärs över gatan, och betraktar strax en unik cykel. Ju mer jag kollar desto mer fundersam blir jag över vad jag ser. Mycket fjädring, men remdriven? Vid ett skrivbord inne i lokalen sitter en man och betraktar oss. Dottern säger till mig att gå in, men jag tycker det räcker att se från utsidan. Det duger dock inte för henne. Hon nickar åt mannen och försöker öppna dörren. Den är låst.

Något motvilligt reser sig mannen. Han stänger in sin skällande hund i ett annat rum, låser upp dörren och hälsar oss på tyska. Hans engelska är nätt och jämt begriplig, men han gör sitt bästa. När vi frågar om cykelns detaljer räcker inte hans engelska för att förklara, och han bjuder istället in oss för att se närmare på cykeln och dess ritningar.

Jag inser nu att han har konstruerat cykeln själv. När jag sneglar mot hans skrivbord ser jag en ritning på något som ser ut som ett spindelhus till en bil. Han konstruerar uppenbarligen saker. Vi försöker få svar på vilken användning cykeln är tänkt för, och efter en stund förstår vi att han ser den som en ren cruiser. Han har den tydligen till att köra med på cykel-sociala tillställningar.

På cykelns ritning ser jag att hans företag heter Konstruktionsbüro Wichmann. Vi försöker konversera, men snart har vi uttömt han förmåga till att prata engelska. Vår tyska är dessutom sämre än hans engelska. Vi tackar för att han tog sig tid, men innan vi går vill han visa något. Han letar en stund, och visar oss sen en fräst aluminiumskylt med en web-adress på. Det står kw51.de .

När vi kör vidare så är det efter en av semesterns riktigt trevliga upplevelser. Vi kanske inte kunde prata fritt med honom, men all konversation är ju inte verbal.

Bilden jag tog från utsidan är inget fotografiskt mästerverk, men den visar cykeln i använt skick. På kw51.de är den ny och fin:

Bilagor

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Långt ner i Hagenburg
Hej Calle! Jag följde med på hela resan via bloggen, klart kul! Fast det här äventyret tror jag inte fick vara med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer