Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt

Yonna

Aktiv medlem
Man får ju göra nåt roligt under årets mörkaste månader. Och eftersom cykeln har fått nya bromsbelägg plus kedja, jag har allt som behövs för att tälta i jävlakall temperatur och jag ändå äter mig vinterfet och runt nu, tänkte jag ta en lååångvintercykeltur. Behöver bara lite happyhjälp med rutten och några tips för bättre vinteröverlevsnadsgrejer för annars går ju allt fel och fryser jag ihjäl. 🙃

totalvintertur.jpg

Rutten är ungefär så här. Från Kiruna via Jokkmokk till Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, sedan till Sveg och via Vansbro, Säfsen etc ner till Örebro. Typ 2000 km men det kan lätt vara mer eller mindre. Men om det finns ingen snö vid kusten då hoppar jag med cykel på bussen och kör snabbt in i landet igen, har ingen lust att cykla/tälta i grått blött skitväder. Vill bara ha snö och sol. ⛄☀

1st.jpg

Har delat rutten för annars blir det lite kaos i tråden, och det får vi ju inte ha på Happy. 🤪 Den här är första delen, Kiruna-Skellefteå. Har cyklat Riksgränsen/Finland till Dalarna många gånger men aldrig i vintern. Kan tänka mig att små grus/skogsvägar är då för jobbigt men kanske det går ändå om man är lite galen nog?

Har inte så mycket lust att cykla E45 Kiruna-Jokkmokk för att komma till Vuollerim (tråkigt sträcka tycker jag), så tänkte ist E45 bara till Gällivare och då ta vägen till Nattavaara och Vuollerim. Från Vuollerim tänkte jag cykla till Edefors via Luleälvens vänstersida och då till Harads, Vidsel (via Blodträsk, Myrberg, Aborrtjärn), Vistträsk, sedan via Gammelberg, Bastuträsk till Långträsk, Jörn och via Skellefteälvens högersida till Skellefteå. Bra vinterrutt eller ..?
Vet inte hur mycket mil det blir på en dag. Cykeln är tung med vinterpackning (mer grejer och allt är större och tyngre än vanligt), det tar mycket energi att pusha/cykla/äta/sova i snö och kyla, dagarna är korta så att cykla i mörkret tar också sin energi, sätta upp tältet i mörkret och djup snö när man fryser ihjäl är inte heller lätt så jag får ta varje dag som den kommer. Tur att jag är van :)
Vad tror ni som är känd i de där trakterna, går det bra att långcykla i mörkt vintern där?

Tack för svaret!

Laan84

Aktiv medlem
Kul tur!
Tänker att det blir extra svårt med ström till belysning som du kommer behöva relativt många timmar per dag?

Yonna

Aktiv medlem
Tror jag har allt som behövs för en sådan lång vintertur. Pugsley är den perfekte vintercykeln och tält, tarp, sovsäck, liggunderlag, kök, kläder, handskar, skor, gaiters etc funkar också men några grejer kan bättre.
Såsom pogies, barmitts, styrevantar eller vad de kallas på svenska. De är fula men de behövs i -20 eller kallare så jag struntar i. Men de billiga pogies (xxl, white, biltema etc) är värdelös på min fatbeast, han skakar av dem, som en vildhäst, och de funkar inte för min typ av cykling. Styret är kortare än de flesta fatbikes (jag har smala axlar) och har också mycket bikepackinggrejer plus lampor, gps, cykeldator och det tillsammans med kablar, bromshandtag och shifters (bara små thumbies men dem sitter uppe på styret) behövs det 'riktiga' pogies, alltså för fatbikes-på-en-vinterbikepackingsmission.

Söker därför pogies (för -20°C och kallare) som går att reglera temperaturen (t.ex med dragkedja) för det är viktigt med teknisk-terräng-cykling (låter bättre än svettig-djupsnö-pushcykling), och när jag cyklar eller när cykeln väntar mot ett träd eller ligger bredvid tältet får dem INTE samla snö/vatten inne i handskarna. Och när jag tar ut en hand för att torka bort snor, svett och tårar vill jag snabbt som fan sticka handen in i pogies igen och INTE att det behövs en hand till för att hålla den öppna, vafan vad dumt det är!

Nu finns det Revelate Expedition Pogies som bara kostar 3050 kr plus frakt, moms och tull men då finns det ju ingen pengar kvar för att långcykla så får leta efter nåt myyycket billigare. Nån som har tips för heavy duty pogies?

P56030192C.jpg

Så här ser fatbikes cockpit ofta ut, men då även med en garmin GPS (som är en stor grej) och några saker till såsom vattenflaskor, kamera, extra mössa, tröja, liten påse med godis.. Så det går ju aldrig tillsammans med vanliga pendling-pogies.

D

Deleted member 43681

Guest
En varm balaclava är skönt att ha när vinden och ev. snöyra piskar i ansiktet (men det har du kanske redan?) och en bit varm Baklava kan ju vara gott till kaffet vid tältet sen... 😋

Yonna

Aktiv medlem
Kul tur!
Tänker att det blir extra svårt med ström till belysning som du kommer behöva relativt många timmar per dag?
Ja, med det där behöver jag också några tips. Det är jättesvårt när det fryser att hålla alla batterier i liv. Jag tar dem med mig i sovsäck (mysigt tillsammans med kamera, mobil, powerbanks, tältlampa, pannlampa, ereader, vattenflaskor, mat mm) men dem fryser omedelbart igen när jag kryper ut sovsäcken. Ha dem på kroppen när jag cyklar men det hjälper inte heller riktigt. Får också leta efter snabbladdare och snabbladdarkablar, men tror att inte alla mobil/kamera/powerbanks/lampor mm funkar på snabbladdare.

Söker också tips att få cykellampan sitta så att den lyser över packningen, det är inte lätt.

Yonna

Aktiv medlem
En varm balaclava är skönt att ha när vinden och ev. snöyra piskar i ansiktet (men det har du kanske redan?) och en bit varm Baklava kan ju vara gott till kaffet vid tältet sen... 😋
Jo, jag har två :) En billig och en dyrt 45nrth. Den dyra blir alltid snabbt blött och då fryser kinder och näsa, och det finns bara en storlek och den är för stort för mig. Helt värdelös tycker jag. Den billiga funkar däremot jättebra. (y)

Vad jag också söker är en bra salva/kräm för ansiktet och läppar, så inte med vatten i för det fryser ju.

pero02

Medlem
Jag skulle inte utsätta mig för risk att cykla på landsväg i Norrland på vintern. Många kör fort och det är mörkt och halt. Lätt att missbedömma hur snabbt ett stillastående rödlysande/blinkande föremål kommer.

Jag skulle vara rädd varje gång en bil ska passera.

velovin

Aktiv medlem
Kan inte bidra med annat än hejarop och applåder bara för att du tänker tanken, att du sedan kommer genomföra det är ännu coolare.

Vet att många gillar "Försvarets hudsalva" i små nätta gröna burkar.

gumraröracing

Aktiv medlem
Hallå Yonna " En stor tröghets faktor borde ju vara att köra på dubbdäck/.Du har väl fäste så det räcker ändå ' mörkret är ju inte heller moral höjande ' Men annars blir det nog en ball tripp.Snart dags för ett pris som årets äventyrare 😁

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Först. Kul projekt!! Få lite äkta vinter. Känns ju väldigt avlägset här nere alltså. 7 grader plus och regn just nu.

Ja, med det där behöver jag också några tips. Det är jättesvårt när det fryser att hålla alla batterier i liv.
Hmm, ja det är inte lätt. Har säkert föreslagits och du kanske har provat redan, men dynamonav då? Fast vet inte hur vinterkompatibelt det är iofs.

Söker också tips att få cykellampan sitta så att den lyser över packningen, det är inte lätt.
Du har inte provat ett (Jones) H-Bar-styre? De är ju väldigt bra att packa mycket saker också kan man sätta lyset framför alla grejer.
Annars ett enklare sätt kanske är en sådan här förlängare, så man kan sätta lyset lite längre fram eller upp.
Sådan borde man ju kunna hitta i olika längder, man kanske rentav kan göra en själv.
1608316938801.png

Bikzz

Aktiv medlem
Jag skulle köra på en touring/trekkingbike med ganska tjocka dubbdäck. Lite längre sträckor på oplogade vägar går bort, det går för sakta, och en fatbike känns då onödigt, det blir bara trögt & segt. Mkt batterier och starka lampor så att man ser och framförallt syns för bilister är viktigt. Man måste planera så att man kan ladda upp ganska ofta, nästan viktigare än mat --- Mat och vatten kommer att frysa, så ta med mkt bränsle till köket, tsprit eller bensinkök. Och så att man kan smälta snö. Kläder lär man sig vartefter hur mkt som behövs, några lager med underställ, under vindtäta skalkläder...

kaj a

Aktiv medlem
Januari-februari brukar vara kallaste månaderna därhemma i Jämtland, -25-35 är (var? Det är ändå 25 år sen jag flyttade söderöver) inte omöjligt. Det lär nog kunna bli riktigt sjujäkla kallt längre norrut, håll koll på vädret.

Jag har för mig att en del som sover ute i riktigt kall vinter har dubbla sovsäckar eller säck+quilt. Det ena lagret dun, det andra syntet tror jag.

SIE

Aktiv medlem
Först. Kul projekt!! Få lite äkta vinter. Känns ju väldigt avlägset här nere alltså. 7 grader plus och regn just nu.

Hmm, ja det är inte lätt. Har säkert föreslagits och du kanske har provat redan, men dynamonav då? Fast vet inte hur vinterkompatibelt det är iofs.

Du har inte provat ett (Jones) H-Bar-styre? De är ju väldigt bra att packa mycket saker också kan man sätta lyset framför alla grejer.
Annars ett enklare sätt kanske är en sådan här förlängare, så man kan sätta lyset lite längre fram eller upp.
Sådan borde man ju kunna hitta i olika längder, man kanske rentav kan göra en själv.
Visa bilaga 459539
Den förlängaren har jag letat efter! Googletips mottages tacksamt 🙂

ooms

Aktiv medlem
Januari-februari brukar vara kallaste månaderna därhemma i Jämtland, -25-35 är (var? Det är ändå 25 år sen jag flyttade söderöver) inte omöjligt. Det lär nog kunna bli riktigt sjujäkla kallt längre norrut, håll koll på vädret.

Jag har för mig att en del som sover ute i riktigt kall vinter har dubbla sovsäckar eller säck+quilt. Det ena lagret dun, det andra syntet tror jag.
Ja, vintern 93/94 när jag gjorde lumpen i Boden var det över 1 meter snö i skogarna och ner mot -40 grader många nätter, tror rekordet när vi var ute blev -42. Behöver ju inte bli så nu, men risken finns, och som sagt är det långtifrån säkert att skogsvägar är plogade. Skoterleder kan vara värt att kolla upp.

Yonna

Aktiv medlem
Tack alla för svar och tips! Ska försöka svara men det går inte så fort i min konstiga svenska, behöver fortfarande google som ordhjälp. Jag skriver som jag fatcyklar; som en snigel. 🐌

Jag skulle inte utsätta mig för risk att cykla på landsväg i Norrland på vintern. Många kör fort och det är mörkt och halt. Lätt att missbedömma hur snabbt ett stillastående rödlysande/blinkande föremål kommer.

Kommer se ut som en lysande julgran.🎄 Och har 4" dubbdäck med 300dubb per däck så det är nästan omöjligt att halka. Nästan ja, för det har ändå hänt några gånger.
Men vill bara cykla på små grus/skogsvägar, skoterleder mm (om dem finns). Att de inte är alltid plogat är inte så farligt, kan ju alltid cykla i en bilspår (om den finns), bara bra för balans och kondition. Gratis styrketräning. 💪 Det är ju också en fatbike, byggt för jobbig terräng och snö. Skulle aldrig lyckats med en vanligt cykel, men det är kanske bara fatbikers som vet skillnaden. Dessutom är det i en snövärld inte så mörkt.

Och mer mot-argument hittar jag tyvärr inte. Du har ju rätt.

Yonna

Aktiv medlem
Kan inte bidra med annat än hejarop och applåder bara för att du tänker tanken, att du sedan kommer genomföra det är ännu coolare.

Vet att många gillar "Försvarets hudsalva" i små nätta gröna burkar.
Tack! Ska googla salvan!

Rassemouse

Aktiv medlem
Att vägar inte är plogade innebär ofta att de inte är plogade på hela vintern och inte heller körda på. Så kolla upp att det är vägar som används annars är det skidor/snöskor som gäller...

Yonna

Aktiv medlem
Har säkert föreslagits och du kanske har provat redan, men dynamonav då? Fast vet inte hur vinterkompatibelt det är iofs.
Dynamonav laddar bara vid hög hastighet och en fatbike i terräng och snö är en snigel. Tror också att minusgrader, is och snö är ingen nav-kompisar. Små kablar kan t.ex spontant bryta sönder och allt som är plast är värdelös i extrema minusgrader. Enligt min erfarenhet då. Och förmodligen är en fatbike-dynamonav dyrt som fan, vågar iaf inte googla ..

Nää, det vill jag inte ha på min Pugsley. Då ändrar hela sittställning och jag trivs så mycket nu.

Visa bilaga 459539
Jo, det är ju en bra idé! Kanske lite större så det finns även plats för cykeldator och GPS. Ful som fan men äsch, jag är inte heller världens skönhet, framförallt inte kläd som en Michelingubbe :)
Tack Sambal!

weldion

Aktiv medlem
Den här är bra när det blir kallt:
Snabeln där styr ner luften effektivt. Har en sådan och är väldigt nöjd med den.

Yonna

Aktiv medlem
Frost tape är bättre än salva, tror jag. Som längdåkarna har. Köp Frost Tape 1M med fri frakt på nätet - Skistart.com
Vi hade nog Idomin när jag höll på med vintergrejer. Locobase hade en 100% med men den hittar jag inte nu. Deras repair är också bra men har lite vatten och inte provat den själv i så låga temperaturer
Tack, de ska googla. Behövs verkligen nåt som funkar. Tur att jag inte kan tvätta mig i skogen, lite hudfett är ju bara bra :)

Yonna

Aktiv medlem
Har en -40°C Marmot CWM Membrain sovsäck, varm, stor och tung som fan (2kg). Liggunderlag är min gamla X-Therm som har R-värde 6.9 (vintervarm) och för att jag är rädd att den skulle få ett hål (har aldrig hänt så det är kanske dags) och för att det kanske aldrig skulle gå att limma den i minusgrader, tänkte jag ta med ett billigt skum/cellplast liggunderlag till. Men vad de är stora, jösses. Hur tar man det med sig? Så jag tvivlar ..

Har som underkläder Woolpower 200 men det finns även Woolpower 400 och 600. Vet inte om skillnaden är stort. Nån som har erfarenhet?

Och nån som har erfarenhet med ull/merino trosor? Rumpan sticker ju ut på cykel (iaf min rumpa) och den blir alltid kallt, också för att man sätter sig på frusna sten, träd eller i snö. Tänkte på boxershorts, dem är stora så kanske varmare. Men kanske det går inte att cykla i dem, för mjuk eller för varm/svettig?

weldion

Aktiv medlem
Har en -40°C Marmot CWM Membrain sovsäck, varm, stor och tung som fan (2kg). Liggunderlag är min gamla X-Therm som har R-värde 6.9 (vintervarm) och för att jag är rädd att den skulle få ett hål (har aldrig hänt så det är kanske dags) och för att det kanske aldrig skulle gå att limma den i minusgrader, tänkte jag ta med ett billigt skum/cellplast liggunderlag till. Men vad de är stora, jösses. Hur tar man det med sig? Så jag tvivlar ..

Har som underkläder Woolpower 200 men det finns även Woolpower 400 och 600. Vet inte om skillnaden är stort. Nån som har erfarenhet?

Och nån som har erfarenhet med ull/merino trosor? Rumpan sticker ju ut på cykel (iaf min rumpa) och den blir alltid kallt, också för att man sätter sig på frusna sten, träd eller i snö. Tänkte på boxershorts, dem är stora så kanske varmare. Men kanske det går inte att cykla i dem, för mjuk eller för varm/svettig?
Grunda med Woolpower Lite och sedan 400 ovanpå det om det är kallkallt. 400-sockarna är fina tycker jag. Kombon av Lite och 400 är i alla fall trevlig.
Woolpowers Lite-kallingar är varma och sköna. Har inte cyklat iförd dem dock, men ger en väldigt varm och skön känsla.
L.brador har en skön underställsoverall som passar fint att ha ovan nämnda kallingar under.

Yonna

Aktiv medlem
Den här är bra när det blir kallt:
Snabeln där styr ner luften effektivt. Har en sådan och är väldigt nöjd med den.
Hihi, de flesta som ser fatbiken och mig tycker ofta att jag måste vara helt galen, och om jag då även har en svart snabel och maskerat som en terrorist vet jag inte vad de skulle göra. Förmodligen ringa 112 :)

weldion

Aktiv medlem
Hihi, de flesta som ser fatbiken och mig tycker ofta att jag måste vara helt galen, och om jag då även har en svart snabel och maskerat som en terrorist vet jag inte vad de skulle göra. Förmodligen ringa 112 :)
Räcker nästan med att cykla om vintern.
Eller som en fd kollega sa när han fick reda på att jag cyklar: ”Va fan! Har du inte körkort?!”
Men den där är riktigt bra. Fukten hålls borta från huden effektivt och du kan köra med goggles om det skulle bli så kallt så ögonen fryser ihop. Slipper hemma med den där snabelkonstruktionen.

Yonna

Aktiv medlem
Grunda med Woolpower Lite och sedan 400 ovanpå det om det är kallkallt. 400-sockarna är fina tycker jag. Kombon av Lite och 400 är i alla fall trevlig.
Woolpowers Lite-kallingar är varma och sköna. Har inte cyklat iförd dem dock, men ger en väldigt varm och skön känsla.
L.brador har en skön underställsoverall som passar fint att ha ovan nämnda kallingar under.
Tack, ska googla!

Underställsoverall låter inte så bra när det är svinkallt och man behöver kissa ..

Yonna

Aktiv medlem
Att vägar inte är plogade innebär ofta att de inte är plogade på hela vintern och inte heller körda på. Så kolla upp att det är vägar som används annars är det skidor/snöskor som gäller...
Jo, jag vet, det är samma här var jag bor. Ofta tar det några dagar innan dem plogar, ibland inte alls ..

weldion

Aktiv medlem
Tack, ska googla!

Underställsoverall låter inte så bra när det är svinkallt och man behöver kissa ..
Tur att det finns en lucka att öppna för sådana behov.
Är det kallkallt så kör jag Woolpowers kallingar, Woolpower Lite-strumpor, L.bradors underställsoverall, Woolpower 400-sockar som grund.
Kolla även Fristad Kansas kokoströja.

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, navdynamo funkar bra om man cyklar 15-20 km/h hela dagen, då kan man ladda phone osv. Men inte annars. Bara 3W effekt. För en sådan vintertur så måste man nog ha stora powerbanks, och ladda ofta.

Händer och fötter är värst. Stora kängor med flera sulor och många strumpor.

Kläder osv är nog det minsta problemet, det lär man sig snabbt vad som behövs.

Yonna

Aktiv medlem
Tur att det finns en lucka att öppna för sådana behov.
Är det kallkallt så kör jag Woolpowers kallingar, Woolpower Lite-strumpor, L.bradors underställsoverall, Woolpower 400-sockar som grund.
Kolla även Fristad Kansas kokoströja.
Tack, det ska jag göra. Kokoströja har jag aldrig hört :)

Yonna

Aktiv medlem
Lite vintercykel-inspiration-video. Det är egentligen därför jag vill göra en långvintertur här i Sverige. För att lära känna mig själv bättre, vad jag orkar på ett fatbike-äventyr, söker mina gränser och överskrida dem så att jag får mer erfarenhet för ett riktigt vinteräventyr. Som Ben Page i video The Frozen Road:

moros

Aktiv medlem
Den förlängaren har jag letat efter! Googletips mottages tacksamt 🙂
Inte samma men jag har köpt två olika på Amazon. Typ denna nedan. Kan använda en eller två fästen för stabilitet. Oerhört flexibelt om man vill fästa mer saker eller bara "få upp" tex lampor

Olas

Medlem
Spännande tur. Jag hade tittat på https://skoterleder.org/ för att se vad som kan passa in på din tänkta rutt. I feb brukar skoterlederna kunna vara bra att cykla på.

Planerar själv för en långtur i vinter, 30-40 mil, på enbart skoterleder.

jolov

Aktiv medlem
Det kommer att vara extremt obehagligt att cykla på dom här vägarna vid vinterväglag.
Vägarna är smala redan på sommaren.

Malmens väg skulle jag kika lite på

jolit

Medlem
Bilvägar vintertid i norrland har väldigt varierande framkomlighet. De större vägarna består en stor del av vintern av två delar: en vägren som är alldeles för dåligt plogad för att cykla på och uppkörda hjulspår där bilarna kör. I de senare är det livsfarligt att cykla och det gör dessutom bilister riktigt ilskna. De mindre bilvägarna kan vara riktigt dåligt plogade flera dagar efter snöfall. Jag skulle hellre sikta på skoterspår i feb-mars (beroende på var i Norrland) eller bilvägar i april-maj, då själva vägarna kan vara snöfria samtidigt som det är mkt snö bredvid.

WSMC

Aktiv medlem
Tror jag har allt som behövs för en sådan lång vintertur. Pugsley är den perfekte vintercykeln och tält, tarp, sovsäck, liggunderlag, kök, kläder, handskar, skor, gaiters etc funkar också men några grejer kan bättre.
Såsom pogies, barmitts, styrevantar eller vad de kallas på svenska. De är fula men de behövs i -20 eller kallare så jag struntar i. Men de billiga pogies (xxl, white, biltema etc) är värdelös på min fatbeast, han skakar av dem, som en vildhäst, och de funkar inte för min typ av cykling. Styret är kortare än de flesta fatbikes (jag har smala axlar) och har också mycket bikepackinggrejer plus lampor, gps, cykeldator och det tillsammans med kablar, bromshandtag och shifters (bara små thumbies men dem sitter uppe på styret) behövs det 'riktiga' pogies, alltså för fatbikes-på-en-vinterbikepackingsmission.

Söker därför pogies (för -20°C och kallare) som går att reglera temperaturen (t.ex med dragkedja) för det är viktigt med teknisk-terräng-cykling (låter bättre än svettig-djupsnö-pushcykling), och när jag cyklar eller när cykeln väntar mot ett träd eller ligger bredvid tältet får dem INTE samla snö/vatten inne i handskarna. Och när jag tar ut en hand för att torka bort snor, svett och tårar vill jag snabbt som fan sticka handen in i pogies igen och INTE att det behövs en hand till för att hålla den öppna, vafan vad dumt det är!

Nu finns det Revelate Expedition Pogies som bara kostar 3050 kr plus frakt, moms och tull men då finns det ju ingen pengar kvar för att långcykla så får leta efter nåt myyycket billigare. Nån som har tips för heavy duty pogies?
Om det känns ok för dig Yonna föreslår jag att vi startar en insamling till ett par varma pogies som en cykla-långt-i-minusgrader-och-mörker-julklapp :giggle:
Givetvis no strings attached, bara för att du är ett galet holländskt skogscyklingstroll som förgyller vårt forum🙂
revelate-designs-expedition-handlebar-pogies-pair-black-lowres.jpg

Förra gången med raften swischade vi till @Arsozath som vidarbefodrade det insamlade till Yonna.
Kan du tänka dig att ställa upp med det igen?
Om inte, kan jag ta på mig det.
Hoppas att så många som möjligt vill vara med på den här julklappen, som sagt, under förutsättning att det är ok med TS.

pero02

Medlem
Tack alla för svar och tips! Ska försöka svara men det går inte så fort i min konstiga svenska, behöver fortfarande google som ordhjälp. Jag skriver som jag fatcyklar; som en snigel. 🐌

Kommer se ut som en lysande julgran.🎄 Och har 4" dubbdäck med 300dubb per däck så det är nästan omöjligt att halka. Nästan ja, för det har ändå hänt några gånger.
Men vill bara cykla på små grus/skogsvägar, skoterleder mm (om dem finns). Att de inte är alltid plogat är inte så farligt, kan ju alltid cykla i en bilspår (om den finns), bara bra för balans och kondition. Gratis styrketräning. 💪 Det är ju också en fatbike, byggt för jobbig terräng och snö. Skulle aldrig lyckats med en vanligt cykel, men det är kanske bara fatbikers som vet skillnaden. Dessutom är det i en snövärld inte så mörkt.

Och mer mot-argument hittar jag tyvärr inte. Du har ju rätt.
Det är inte så att det är överdrivet många vägar att välja mellan som går mellan de väldigt glest lokaliserade samhällen.

jag tror säkert du har utrusning för att klara av att cykla, ser bilarna som risken. Att någon tappar kontrollen på sin bil när de bromsar och väjer är inte helt ovanligt. (Djupa spår, asfalt och is blandat, smalt)

Bsk

Medlem

Samma här, även på mindre vägar känns det otäckt. Mörkt och om snön kommit ordentligt så blir man instängd av plogkarmarna. Men än så länge är det inga mängder med snö.

Tvingas du ut på trafikerade vägar, se till att synas ordentligt även utan din egen belysning.

Bsk

Medlem
Jo, jag vet, det är samma här var jag bor. Ofta tar det några dagar innan dem plogar, ibland inte alls ..
Många av de riktigt små skogsvägarna är enskilda vägar och plogas bara upp om det finns ett behov från nån av ägarna, tex avverkning. Det gör att många av dessa inte plogas alls vintertid.

Det blir ett jättejobb att hitta småvägar att knyta ihop en rutt från Kiruna till Skellefteå, med bil är det ca 50 mil, många fler mil om man ska undvika landsvägarna.

Kan lägga till att det kanske är enklare att utgå ifrån skoterledskartor?

Senast ändrad:
Det finns folk som svär på Brynje, alltså underställ av nätmodell. Aclima Woolnet t.ex. fördelen är den suveräna fukttransporten. Det största problemet är fukten. Tjocka kläder gör att du svettas när du cyklar. Var istället beredd med att kränga på tjocka förstärkningskläder såfort du stannar.
Lycka till!

DanielS

Aktiv medlem
Om det känns ok för dig Yonna föreslår jag att vi startar en insamling till ett par varma pogies som en cykla-långt-i-minusgrader-och-mörker-julklapp :giggle:
Givetvis no strings attached, bara för att du är ett galet holländskt skogscyklingstroll som förgyller vårt forum🙂
Visa bilaga 459577
Förra gången med raften swischade vi till @Arsozath som vidarbefodrade det insamlade till Yonna.
Kan du tänka dig att ställa upp med det igen?
Om inte, kan jag ta på mig det.
Hoppas att så många som möjligt vill vara med på den här julklappen, som sagt, under förutsättning att det är ok med TS.
Tänkte samma sak, om pogies för 3050kr är det enda som funkar så tycker jag vi löser det 🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer