Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt

mb5

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Söker därför pogies (för -20°C och kallare) som går att reglera temperaturen (t.ex med dragkedja) för det är viktigt med teknisk-terräng-cykling (låter bättre än svettig-djupsnö-pushcykling), och när jag cyklar eller när cykeln väntar mot ett träd eller ligger bredvid tältet får dem INTE samla snö/vatten inne i handskarna. Och när jag tar ut en hand för att torka bort snor, svett och tårar vill jag snabbt som fan sticka handen in i pogies igen och INTE att det behövs en hand till för att hålla den öppna, vafan vad dumt det är!
Kan 45NRTH Cobrafist vara något att titta på? Iaf billigare och så pass mycket som jag vet upfyler mesta av dina punkter (dragkedjor -- som går att öppna och stänga även från insidan, enhandspåsättning/håller fast sin form och dragsnöre rund handled som förhopningviss också hindrar snö att komma in om man drar den helt på parkerade cykeln). Men jag har tyvärr inga förstahandserfarenhter hur varma är de i praktiken.
 

mb5

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Dynamonav laddar bara vid hög hastighet och en fatbike i terräng och snö är en snigel. Tror också att minusgrader, is och snö är ingen nav-kompisar. Små kablar kan t.ex spontant bryta sönder och allt som är plast är värdelös i extrema minusgrader. Enligt min erfarenhet då. Och förmodligen är en fatbike-dynamonav dyrt som fan, vågar iaf inte googla ..
Även om det skulle finnas ett fatbikedynamonav tror jag att det är även mindre troligt att det finns sånt nav med 135mm axeln (inte att prata om monteringmöjligheter för två extra fram-bakhjul sprockets). :-/ Åt andra hand kan man, ned en navdynamo, kompensera för låg fart genom att använda en som är avsedd för 20" hjul (går att köpa, pga folding bikes osv). När du monterar den i stora fatbikehjulet, får du samma vridtal vid kanske halva hastighet. EDIT: Nej, jag hade fel, det är precis tvärtom, förlåt, mindre hjul snurrar snabbare vid samma hastigheten. Men ju, problem med tålighet och navbred kvarstår.

Däckdynamo (fälgdynamo) låter mer genomförbart, men utan att modda den blir det samma problem med fart och effekt tror jag.

Det vore supercool om det fanns en (alkohol)bränslecell baserad laddare att köpa som verkligen funkar, men jag tror att allt som man hittar på nätet är bara utlovade i framtiden om inte en scam direkt (men jag kan ha ju fel). Sedan finns det thermoelektriska generatorer (jag kommer ihåg att Primus (?) sålde en sån integrerade med deras gaskök), men verkningsgrad lär bli så pass usel att det är troligen helt meningslöst (kan vara en intressant alternativ i en stuga utan el med en vedspis, men inte på en tur).

En mer praktisk lösning kan vara att använda vanliga alkaliska AA batterier som går att köpa i typ varje små butik ist för att försöka ladda en powerbank. Antingen direkt om det går (lampor) eller även att ladda mobil/kamera från primära batterier kan vara intresant beroende på hur ofta tänker du att ha ett tillfälle att stanna vid ett eluttag. (Kul, verkar finnas färdiga att köpa, t.ex. https://sonnenrepublik.de/en/shop-en/2-in-1-power-charger-with-4-aa-batteries , https://www.amazon.com/POW1-EMERGENCY-PORTABLE-BATTERIES-SMARTPHONES/dp/B0168O5GOG osv. -- dock inga erfarenheter att erbjuda här förutom generiskt att det går bra ihopp energimässigt och om ingen sjabblade designen totalt borde det, till skilnad från andra "magiska" laddningslösningar, verkligen funka.)
 
Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag vet inte hur mycket du har testat tidigare med kläder och så, men jag hade varit ganska orolig för ull och dun om man ska vara ute så länge. Det kommer inte vara lätt att få något torrt om det blir blött. Eftersom temperaturen kan varierar så mycket är det också extremt att planera. Jag hade nog siktat på att klara -15 C och valt att ge upp om det blir -40 C. Jättevarma ull-underställ är ju superbra tills du har cyklat i 30 minuter och dom är blöta. Sedan kommer dom nog inte bli torra innan du får tag på ett torkskåp.
 

Bikzz

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Som sagt innan, vanliga navdynamo är designade för att inte gå för trögt, har låg effekt, och funkar bara om man kör > 15-20 km/h i många timmar. Då kan man hålla phone och ebook reader och lampor osv laddade. Batterier & powerbanks har sämre effekt när det blir kallt, det blir mörkt tidigt, och det är livsfarligt och omöjligt att cykla däruppe utan ordentlig belysning --- :cool:
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag vet inte hur mycket du har testat tidigare med kläder och så, men jag hade varit ganska orolig för ull och dun om man ska vara ute så länge. Det kommer inte vara lätt att få något torrt om det blir blött. Eftersom temperaturen kan varierar så mycket är det också extremt att planera. Jag hade nog siktat på att klara -15 C och valt att ge upp om det blir -40 C. Jättevarma ull-underställ är ju superbra tills du har cyklat i 30 minuter och dom är blöta. Sedan kommer dom nog inte bli torra innan du får tag på ett torkskåp.
Fördelen med ull är att det värmer bra även om det är fuktigt och oftast inte heller nå större problem att få torrt tycker jag. De går rätt bra att frystorka.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Fördelen med ull är att det värmer bra även om det är fuktigt och oftast inte heller nå större problem att få torrt tycker jag. De går rätt bra att frystorka.
Tycker det fortfarande värmer betydligt sämre jämfört med syntetmaterial, samtidigt som det binder mycket mer fukt och är svårare att torka.
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Tycker det fortfarande värmer betydligt sämre jämfört med syntetmaterial, samtidigt som det binder mycket mer fukt och är svårare att torka.
Håller inte med, använder typ dagligen ullunderställ och ullsockor från nov-april och tycker det funkar mycket bättre än de syntet varianter jag testat tidigare.
Bäst tycker jag woolpower funkar med deras ullfroté då lägger sig mycket av fukten på utsidan.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Nej, fast det är din tveksamma subjektiva erfarenhet. De flesta syntetmaterial tar helt enkelt inte upp fukt på samma sätt. Om man testar märker man fort att det är bättre. Jag hade övertygelse om att ull var ett jättebra material till nyligen. Det har ju sina fördelar eftersom det inte luktar illa, men det är bara användbart när man inte svettas mycket i min uppfattning. Dvs, jag sover i ull underställ. Annars undviker jag det.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Mitt påstående går att bekräfta med empirisk vetenskap. Det är skillnad.
 

jolov

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Kanske det. Men så länge som du bara presenterar det som "jag tycker" och inte en hänvisning till empirisk vetenskap så kommer jag nog fortsätta se det som din tveksamma subjektiva erfarenhet.

:)
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Kanske det. Men så länge som du bara presenterar det som "jag tycker" och inte en hänvisning till empirisk vetenskap så kommer jag nog fortsätta se det som din tveksamma subjektiva erfarenhet.

:)
Nej, jag presentera inte det som jag tycker, utan som ett fakta. Jag tänker inte sitta och googla källor som ser snygga ut, så här får du en länkig till en sunkig forumpost (läste det på internet).https://backpackinglight.com/forums/topic/9830/

"Next to that, there's the question of the the hygroscopic properties of a fiber. Cotton absorbs 10-14% of moisture vapor, wool up to 30%, polyester up to 1%, polypropylene even less."

Effekten är så stor att man tydligt märker skillnaden om man testar ett ullunderställ och ett i syntet till något där man svettas genom att det i ull helt enkelt är mycket tyngre efteråt. Den stor skillnaden är om man är ute och man inte har bra väder för torka blöta kläder. Syntetgrejerna går enkelt att torka med kroppsvärmen, medan ullgrejerna inte går att få torra. Syntet kanske luktar äckligare när det är sunkigt, men i allt annat så är det stora fördelar. Värmer bättre när det är blött, torkar snabbare, slitstarkare och billigare.
 

Karin_P

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Anekdot utan egentlig större relevans i frågan: jag hade en fransman som couchsurfade hos mig i Stockholm för ett par år sedan på sin väg till Nordkapp. Han hade startat i Paris på nyårsdagen, kom till Stockholm i februari och Nordkapp i april. På vägen knäckte han tältpinnar i kylan, förfrös fingrarna så illa att han fick cykla till sjukan, tältade i -30 i en vecka i det öde Finska Lappland och 40 mil från Nordkapp så totalhavererade baknavet. Buss sista biten fram. Sammanfattningen efter turen: I thought i would die.
Men Yonna verkar ha koll, så det ska nog gå bra.

ps. Jofa, du har väl aldrig vintersportat?!
 

Berk

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Kanske har jofa rätt, men är det inte relevant här. När jag åker skejtskidor, som är högintensiv, använder jag syntet eller halv syntet half merino underkläder. Vid turskidsåkning, som ofta tar halva dagen men är mycket mindre intensiv, använder jag 100% merino. Yonna skrev redan att dom cyklar långsamt, så gissar att hon svetter inte mycket i hennes merinokläder.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Duggregn, slask och långa ljusa sommarnätter. Räknas inte.
Iofs. Men jag har varit ute rätt mycket under sthlms-vinter också. Även under Kungsleden på sommaren så var förhållandena sådana att man aldrig kunde torka ull eller dun ute. När det blir så lång tid hade jag varit ganska orolig. Det är en grej att gå ut och träna och tycka att kläderna funkar ok. Det är inte lila kul nästa morgon när allt fortfarande är lika blött och man ska dra på sig dessa i ett kallt tält. Men denna insikt har jag skaffat mig ett helsynteiskt isklättringskit. Det är fab!
3A514A33-2752-496F-A274-7A069BC4C83D.jpeg
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Om det känns ok för dig Yonna föreslår jag att vi startar en insamling till ett par varma pogies som en cykla-långt-i-minusgrader-och-mörker-julklapp :giggle:
Givetvis no strings attached, bara för att du är ett galet holländskt skogscyklingstroll som förgyller vårt forum🙂
Visa bilaga 459577
Förra gången med raften swischade vi till @Arsozath som vidarbefodrade det insamlade till Yonna.
Kan du tänka dig att ställa upp med det igen?
Om inte, kan jag ta på mig det.
Hoppas att så många som möjligt vill vara med på den här julklappen, som sagt, under förutsättning att det är ok med TS.
Men vad säger du nu?? Vad snällt du är! Klart att jag gärna vill ha happyheavy-duty-pogies som julklap! Men det betyder också att jag får använda dem och får trampa till jävlakalt-norrland och testa dem i -45°C och om jag då fortfarande lever (inte en chans) får jag också rapportera allt till Happy med liveRR och frusna bilder och frusna tår (hoppas jag har några tår kvar när jag kom hem) .. så jag tror det är bäst att tacka nej :) Men tack så mycket, mycket snällt! 😘
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag skulle inte utsätta mig för risk att cykla på landsväg i Norrland på vintern. Många kör fort och det är mörkt och halt.
Det kommer att vara extremt obehagligt att cykla på dom här vägarna vid vinterväglag.
Vägarna är smala redan på sommaren.
Bilvägar vintertid i norrland har väldigt varierande framkomlighet. De större vägarna består en stor del av vintern av två delar: en vägren som är alldeles för dåligt plogad för att cykla på och uppkörda hjulspår där bilarna kör. I de senare är det livsfarligt att cykla och det gör dessutom bilister riktigt ilskna. De mindre bilvägarna kan vara riktigt dåligt plogade flera dagar efter snöfall.
Samma här, även på mindre vägar känns det otäckt. Mörkt och om snön kommit ordentligt så blir man instängd av plogkarmarna.
Hmm, tror det är alltså ingen bra idé att cykla på bilvägar. Planen var egentligen att ta grusvägar, små bilvägar och skoterleder, men om det inte skulle gå pga mycket snö då tänkte jag ta bilvägar. Har cyklat ofta i vintern i Sälen-Sveg-Edsbyn-Mora området och det går alltid fint på små bilvägar. Ibland mycket halt, men det går bra med fatdubbdäck.

Cykla i mörkret i vinter på bilvägar är inte min grej, det är hemskt. Också på dag, jag är inte alls en bilväg-cyklist, därför valde jag en fatbike, för att se lite mer i världen än bara asfalt.

Tack för varningar!

Det blir ett jättejobb att hitta småvägar att knyta ihop en rutt från Kiruna till Skellefteå, med bil är det ca 50 mil, många fler mil om man ska undvika landsvägarna.
Jo, jag vet. Har cyklat några gånger från Dalarna till Finland/Norge mestadels bara på grus/skogsvägar (på fatbike). Men det var inte i vintern, så det är nåt helt annat.
Men ska ändå försöka, kanske inte till kusten, men bara rakt ner till Örebro ..

Spännande tur. Jag hade tittat på https://skoterleder.org/ för att se vad som kan passa in på din tänkta rutt. I feb brukar skoterlederna kunna vara bra att cykla på.

Planerar själv för en långtur i vinter, 30-40 mil, på enbart skoterleder.
Tack! Det var ett bra tips! Var ska du ungefär cykla?
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Inte samma men jag har köpt två olika på Amazon. Typ denna nedan. Kan använda en eller två fästen för stabilitet. Oerhört flexibelt om man vill fästa mer saker eller bara "få upp" tex lampor

Den beställde jag igår för 94 kr :) Hoppas den funkar fintfint på fatbiken. Tack för tipset!

 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Kan 45NRTH Cobrafist vara något att titta på? Iaf billigare och så pass mycket som jag vet upfyler mesta av dina punkter (dragkedjor -- som går att öppna och stänga även från insidan, enhandspåsättning/håller fast sin form och dragsnöre rund handled som förhopningviss också hindrar snö att komma in om man drar den helt på parkerade cykeln). Men jag har tyvärr inga förstahandserfarenhter hur varma är de i praktiken.
Jo, tänkte också att den skulle vara bra. 45NRTH har också Draugenklaw pogies, https://45nrth.com/products/apparel?category=gloves
Och Revelate har även Williwaw pogies: https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/handlebar/WilliwawPogies

Bikepacking.com testade tre fatbike-pogies: 45NRTH Cobrafist, Revelate Expedition och Dogwood Poagie. https://bikepacking.com/gear/pogies/
Har ännu inte läst så noga (var inte hemma hela dag), men tror det skulle bli skönt att kunna ta av de utan verktyg, särkild på en långtur med olika temp. Men vet inte säkert om de är bättre, får först googla lite mer.
 

jolov

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Nej, jag presentera inte det som jag tycker, utan som ett fakta. Jag tänker inte sitta och googla källor som ser snygga ut, så här får du en länkig till en sunkig forumpost (läste det på internet).https://backpackinglight.com/forums/topic/9830/

"Next to that, there's the question of the the hygroscopic properties of a fiber. Cotton absorbs 10-14% of moisture vapor, wool up to 30%, polyester up to 1%, polypropylene even less."

Effekten är så stor att man tydligt märker skillnaden om man testar ett ullunderställ och ett i syntet till något där man svettas genom att det i ull helt enkelt är mycket tyngre efteråt. Den stor skillnaden är om man är ute och man inte har bra väder för torka blöta kläder. Syntetgrejerna går enkelt att torka med kroppsvärmen, medan ullgrejerna inte går att få torra. Syntet kanske luktar äckligare när det är sunkigt, men i allt annat så är det stora fördelar. Värmer bättre när det är blött, torkar snabbare, slitstarkare och billigare.
Du inleder ditt inlägg med "Tycker"

Arbetade tidigare rätt mycket utomhus och hade en 100-150 dagar på snowboard per år.
Alltid i merinounderställ, oavsett om det var 5 mil in i Sarek på en veckas tältande eller tolvtimmars-puderdagar i alperna,
skönt att jag inte hade fått veta att det var dåligt då :)
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
En mer praktisk lösning kan vara att använda vanliga alkaliska AA batterier som går att köpa i typ varje små butik ist för att försöka ladda en powerbank. Antingen direkt om det går (lampor) eller även att ladda mobil/kamera från primära batterier kan vara intresant beroende på hur ofta tänker du att ha ett tillfälle att stanna vid ett eluttag. (Kul, verkar finnas färdiga att köpa, t.ex. https://sonnenrepublik.de/en/shop-en/2-in-1-power-charger-with-4-aa-batteries , https://www.amazon.com/POW1-EMERGENCY-PORTABLE-BATTERIES-SMARTPHONES/dp/B0168O5GOG osv. -- dock inga erfarenheter att erbjuda här förutom generiskt att det går bra ihopp energimässigt och om ingen sjabblade designen totalt borde det, till skilnad från andra "magiska" laddningslösningar, verkligen funka.)
Hej, det är kanske en bra idé!
Har nu två 10000mAh powerbanks och en 5000. Det går bra att lada mobil, kamera och e-reader flera gånger. Men har också två kamera-batterier (kamera tömmer snabbt batterier).
Batterier för GPS, tältlampa, pannlampor och de små cykelljus köper jag (små knappcell och AA)
De stora cykellamporna går inte att ladda med powerbanks, de behövs 220V. Har tre styck på cykel (alltså stora batteriblock), men när det är riktigt kallt är dem tyvärr snabbt tom. Samma sak med mobilen, GPS och cykeldatorn, de dör omedelbart.

Tack för tipset Martin :)
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag har gedigen erfarenhet av vintersport i juli i norra Sverige.
Men jag har varit ute rätt mycket under sthlms-vinter också.
Det är ju inte alls samma :) Du får gärna cykla/tälta med några dagar, då förstår du, du är varmt välkommen! ☃

Angående ull/syntet kläder.
Hittills gick det alltid bra. Har min vanliga cykelkläder (tights, tshirt, cykeltröja etc) men då några styck (lager-på-lager). Och yttersta byxor är alltid wintertights, t.ex Craft Storm som är egentligen längdåkningstights. Det är bara att jag cyklar mycket så dem sliter som fan, får därför köpa varje vinter två nya. Fatbikes vassa pedaler tycker också om dem, de får alltid några hål när jag pushcyklar i djup snö. Men knähöga snögaiters (ett måste i dup snö) skyddar dem, så de är också bra att ha. Och de är 'varma'.

När det är cirka -20 har jag merino-underställ (woolpower 200), så först merino och då vanligt tight plus vintertights, alltså totalt tre styck. Och min cykeljacka (tunn Enduro Singletrack) byter jag till en lite tjockare Bergans skidjacka. Funkar fint så. Är det riktigt kallt (typ -30 eller det blåser mycket på stora frusna sjöar) då har jag även skidbyxor på mig. Härligt varmt. Går bra att långcykla och tälta i flera dagar så, inga problem med fukt.

Men jag svettas inte snabbt/mycket (har jag aldrig gjort). Det är bara pushbiking i djup snö som är svårt. Tror det finns ingen cykelträning som kräver mer av kroppen än djupsnöpushbiking. Att sjunka varje steg i knä-djup snö och då försöka pusha en tung cykel som står mycket högra på snön (fatbiken sjunker inte) och att veta att det får man göra hela dag, det är hemskt. Och varmt. Mycket varmt. Och man får inte svettas för då fryser man. Ingen aning hur man gör ..

När jag tar rast eller sätta upp tältet då tar jag omedelbart en tröja eller tunn dunjacka till på mig. Ibland regnbyxor när snö är blött. Och jag har alltid 5 par handskar med mig (två reserv för när de andra två är blöta och 1 par för att ha i sovsäcken), två mössor, balaklava, vinterbuff och tjocka ull strumpor för i sovsäcken. Det går egentligen bra så. Plus riktiga vinterskor förstås och mååånga strumpor, man kan inte ha för mycket strumpor, kanske det viktigaste som finns :)
 
Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag fattar inte att du får plats med allting på cykeln! Iof får du plats med packraft på sommarn....
Men med det sagt så låter det som att ett par snöskor vore nåt!

Det är ju inte alls samma :) Du får gärna cykla/tälta med några dagar, då förstår du, du är varmt välkommen! ☃

Angående ull/syntet kläder.
Hittills gick det alltid bra. Har min vanliga cykelkläder (tights, tshirt, cykeltröja etc) men då några styck (lager-på-lager). Och yttersta byxor är alltid wintertights, t.ex Craft Storm som är egentligen längdåkningstights. Det är bara att jag cyklar mycket så dem sliter som fan, får därför köpa varje vinter två nya. Fatbikes vassa pedaler tycker också om dem, de får alltid några hål när jag pushcyklar i djup snö. Men knähöga snögaiters (ett måste i dup snö) skyddar dem, så de är också bra att ha. Och de är 'varma'.

När det är cirka -20 har jag merino-underställ (woolpower 200), så först merino och då vanligt tight plus vintertights, alltså totalt tre styck. Och min cykeljacka (tunn Enduro Singletrack) byter jag till en lite tjockare Bergans skidjacka. Funkar fint så. Är det riktigt kallt (typ -30 eller det blåser mycket på stora frusna sjöar) då har jag även skidbyxor på mig. Härligt varmt. Går bra att långcykla och tälta i flera dagar så, inga problem med fukt.

Men jag svettas inte snabbt/mycket (har jag aldrig gjort). Det är bara pushbiking i djup snö som är svårt. Tror det finns ingen cykelträning som kräver mer av kroppen än djupsnöpushbiking. Att sjunka varje steg i knä-djup snö och då försöka pusha en tung cykel som står mycket högra på snön (fatbiken sjunker inte) och att veta att det får man göra hela dag, det är hemskt. Och varmt. Mycket varmt. Och man får inte svettas för då fryser man. Ingen aning hur man gör ..

När jag tar rast eller sätta upp tältet då tar jag omedelbart en tröja eller tunn dunjacka till på mig. Ibland regnbyxor när snö är blött. Och jag har alltid 5 par handskar med mig (två reserv för när de andra två är blöta och 1 par för att ha i sovsäcken), två mössor, balaklava, vinterbuff och tjocka ull strumpor för i sovsäcken. Det går egentligen bra så. Plus riktiga vinterskor förstås och mååånga strumpor, man kan inte ha för mycket strumpor, kanske det viktigaste som finns :)
 

Bsk

Medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Angående skoterleder i Norr- och Västerbotten. De kräver att det varit tillräckligt kallt nog länge för att vara anvöndbara/ säkra. De går ofta över sjöar och myrar och utan kyla blir det ingen is.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Det är ju inte alls samma :) Du får gärna cykla/tälta med några dagar, då förstår du, du är varmt välkommen! ☃

Angående ull/syntet kläder.
Hittills gick det alltid bra. Har min vanliga cykelkläder (tights, tshirt, cykeltröja etc) men då några styck (lager-på-lager). Och yttersta byxor är alltid wintertights, t.ex Craft Storm som är egentligen längdåkningstights. Det är bara att jag cyklar mycket så dem sliter som fan, får därför köpa varje vinter två nya. Fatbikes vassa pedaler tycker också om dem, de får alltid några hål när jag pushcyklar i djup snö. Men knähöga snögaiters (ett måste i dup snö) skyddar dem, så de är också bra att ha. Och de är 'varma'.

När det är cirka -20 har jag merino-underställ (woolpower 200), så först merino och då vanligt tight plus vintertights, alltså totalt tre styck. Och min cykeljacka (tunn Enduro Singletrack) byter jag till en lite tjockare Bergans skidjacka. Funkar fint så. Är det riktigt kallt (typ -30 eller det blåser mycket på stora frusna sjöar) då har jag även skidbyxor på mig. Härligt varmt. Går bra att långcykla och tälta i flera dagar så, inga problem med fukt.

Men jag svettas inte snabbt/mycket (har jag aldrig gjort). Det är bara pushbiking i djup snö som är svårt. Tror det finns ingen cykelträning som kräver mer av kroppen än djupsnöpushbiking. Att sjunka varje steg i knä-djup snö och då försöka pusha en tung cykel som står mycket högra på snön (fatbiken sjunker inte) och att veta att det får man göra hela dag, det är hemskt. Och varmt. Mycket varmt. Och man får inte svettas för då fryser man. Ingen aning hur man gör ..

När jag tar rast eller sätta upp tältet då tar jag omedelbart en tröja eller tunn dunjacka till på mig. Ibland regnbyxor när snö är blött. Och jag har alltid 5 par handskar med mig (två reserv för när de andra två är blöta och 1 par för att ha i sovsäcken), två mössor, balaklava, vinterbuff och tjocka ull strumpor för i sovsäcken. Det går egentligen bra så. Plus riktiga vinterskor förstås och mååånga strumpor, man kan inte ha för mycket strumpor, kanske det viktigaste som finns :)
Om du vet att detta funkar så är det ju bara att köra. Förutom underställer verkar du ju också använda lättorkade syntetkläder. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna framföra någon cykel på vinterväglag utan att bli svettig, men om du klarar av att hålla dig torr går det säkert bra. För egen del om jag hade planerat att vara ute så länge hade jag börjat titta på kläder som funkar att torka i sovsäck och liknande.
 

Karin_P

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Angående rutt så cyklade den här instagrammaren från Kirkenes och söderut på grusvägar genom Finland och Sverige och hela Europa i somras.


Om jag förstått saken rätt så är rutten inte helt färdig och officiell ännu, men ska komma snart. De går också att hjälpligt lista ut hur han cyklat genom bilder, beskrivningar och platstaggar. Fast det kanske inte snöröjs på avlägsna skogsvägar i Norrlands inland... kanske kan bli svårcyklat på vintern 🤔
 

Bsk

Medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Angående rutt så cyklade den här instagrammaren från Kirkenes och söderut på grusvägar genom Finland och Sverige och hela Europa i somras.


Om jag förstått saken rätt så är rutten inte helt färdig och officiell ännu, men ska komma snart. De går också att hjälpligt lista ut hur han cyklat genom bilder, beskrivningar och platstaggar. Fast det kanske inte snöröjs på avlägsna skogsvägar i Norrlands inland... kanske kan bli svårcyklat på vintern 🤔
Även om de plogas är syftet med småvägarna inte att bilda ihop kommunikationen utan att få ut timmer till huvudvägarna. Undantag finns givetvis, tex rester av olika generationer av kustvägen eller vägar som militären byggt, varav bara en bråkdel snöröjs . Men att hitta och binda ihop dessa vintertid är en utmaning...
Tror att det är enklare att börja söderifrån och tas sig så långt norrut som det går och är säkert.
 

Aron

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag hade hoppat av tåget i Gällivare i stället för Kiruna. Vägen mellan dessa städer (E45) är riktigt otrevlig till och med i bil sommartid. Hastighetsgränsen är 100 km/h och den är full av tunga lastbilar. Räkna med norrlandspickisarna bränner förbi väl över hastighetsgränsen. Problemet är att vägen är smal som en 70-väg söderöver och saknar tillstymmelse till väggren. Jag anser att den är jämförbar med en 2-1 väg riskmässigt för en cyklist.
 
Senast ändrad:

Olas

Medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Tack! Det var ett bra tips! Var ska du ungefär cykla?
Planerar cykla Vindelälven från Ammarnäs till Umeå. Går skoterled hela vägen där de normala år kör Vindelälvsdraget, ett draghundslopp. Om vädret skiter sig helt finns det möjlighet att cykla småvägar bredvid älven.
 

Bikzz

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Planerar cykla Vindelälven från Ammarnäs till Umeå. Går skoterled hela vägen där de normala år kör Vindelälvsdraget, ett draghundslopp. Om vädret skiter sig helt finns det möjlighet att cykla småvägar bredvid älven.
Men gissar att föret på skoterleder varierar mkt ? Någon gång hårt och fruset och perfecto för biking, men för det mesta löst & mjukt & jobbigt ??
 

Olas

Medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Men gissar att föret på skoterleder varierar mkt ? Någon gång hårt och fruset och perfecto för biking, men för det mesta löst & mjukt & jobbigt ??
Det gör det. Är vädret någorlunda stabilt så förändras inte föret så mkt, men sen kan det ju bli uppkört ifall det är mkt skotertrafik etc. Jag har fördelen av att kunna styra när jag ska göra turen efter vädret. Optimalt är nog att ha -10 grader eller kallare under ngr dagar. Men räknar med en del grisföre
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag fattar inte att du får plats med allting på cykeln! Iof får du plats med packraft på sommarn....
Men med det sagt så låter det som att ett par snöskor vore nåt!
Har aldrig använd snöskor så vet inte om det skulle funka, och då när man pushar en tung fattie, men ska fråga grannen, jag tror han har :) Tack för idé!

Egentligen vet jag inte om det skulle gå med all packning på cykeln. Inte att ta med mycket grejer (en Pugsley är byggt för detta) men att köra på skoterleder och i snö med mycket vikt. Och då även med dumma sidoväskor. De sticker ut så det är svårt att pushcykla och det går ofta inte i djup snö och terräng. Och att hålla balans eller vad det heter när jag kör i djupa bilspår och sånt, rätt jobbigt och ofta omöjligt. Jävla sidoväskor, jag tycker inte om dem. Därför är jag en bikepacker och inte en tourcyklist. Men tyvärr går det inte med bara bikepackingväskor i norrlandsvinter, jo för bara några dagar skulle det gå, men inte några veckor. Så kanske är hela planen dum ..

Ska bifoga några bilder för det är tråkigt bara text :)

1P1040006.jpg

Härligt att cykla här, inta alls ett problem att långcykla 200mil, även med sidoväskor. Behövs bara feta däck :)

2P1040043.jpg

Det här går också med sidoväskor, men roligt är det inte. Det var jättehalt. Mil efter mil. Om jag skulle sätta mig mitt på vägen skulle jag vara nere på bara några sekunder, som en rutschkana.

3P1110438.jpg

Här går inte med sidoväskor, för tung och bred. Jag sjönk till knän i snön och fatbiken stod mycket högre än jag.

4P1110451.jpg

När hjulet sjunker till navet i snön, är det också dags att förbanna sidoväskor.

Det här går om man ä
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Vafan, jag gjorde nåt fel och klickade på 'skicka', men jag var inte färdigt.

Kommer tillbaka om några minuter, ska bara bifoga några bilder till :)
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Okej, ska försöka skicka några bilder till. Hoppas det går bra nu :)

5P1030762.jpg

Det här går om man är galen nog, helst utan sidoväskor. Är man inte galen nog är det inget problem, det blir man snabbt efter några mil.

6P1030772.jpg

Samma här. Pedaler griper ofta i snö och is så bäst att hålla tungan i munnen.

7P1030788.jpg

En till bild av snöspår :)

8P1030783.jpg

Bäst att ha feta däck, så breeeeeeeed som möjligt.

11P1 (71).jpg

Snö väger också och pedaler blir mycket vackra, som konst.
 

grondahl

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag hade hoppat av tåget i Gällivare i stället för Kiruna. Vägen mellan dessa städer (E45) är riktigt otrevlig till och med i bil sommartid. Hastighetsgränsen är 100 km/h och den är full av tunga lastbilar. Räkna med norrlandspickisarna bränner förbi väl över hastighetsgränsen. Problemet är att vägen är smal som en 70-väg söderöver och saknar tillstymmelse till väggren. Jag anser att den är jämförbar med en 2-1 väg riskmässigt för en cyklist.
"Dödens väg", lite konstigt smeknamn, med tanke på att antalet som fått föda längs den på väg till BB så borde det ju snarare vara livets väg.

Sommartid funkar det men skulle inte vilja cykla den vintertid.
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Om du vet att detta funkar så är det ju bara att köra. Förutom underställer verkar du ju också använda lättorkade syntetkläder. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna framföra någon cykel på vinterväglag utan att bli svettig, men om du klarar av att hålla dig torr går det säkert bra. För egen del om jag hade planerat att vara ute så länge hade jag börjat titta på kläder som funkar att torka i sovsäck och liknande.
Nästan allt är syntet; tunn, snabbttorrt, små packvolym.. härligt. Marinounderkläder (stor packvolym, torka långsamt men är varm) har jag som sagt bara när det är riktigt kallt. Det blir fort för varmt/svettig på fatbiken med ullkläder.
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Fast det kanske inte snöröjs på avlägsna skogsvägar i Norrlands inland... kanske kan bli svårcyklat på vintern 🤔
Jo, det är problemet: snö. Och att allt går jättelångsamt i vintern. Det går inte att trampa fort när det är t.ex -25. Ögon, näsa, lungor, mage .. luften är för kallt. Och man förvandlar till en iskallt zombie, trög och lååångsamt i rörelser.
Och allt tar mycket mer tid och energi när det är så kallt. Att dricka vatten t.ex. Kroppen tappar mycket vätska i kyla (torr luft) så det behövs att dricka mycket. Mer än man tror och mycket mer än man vill när det är så jävlakallt. Iskallt vatten är ofta för kallt att dricka och det kostar också energi att värma upp i magen. Men vattnet har ofta frusit i flaskorna så man får först smälta snö eller tina upp flaskan innan man kan ta en klunk. Det tar tid och energi men om man dricker för lite då blir man ju trött ..

Och så finns det mer som sänker farten. Sätta upp tältet i djup snö (får man först skotta snö), laga mat när man fryser ihjäl (det går inte att sitta still, man får hoppa och springa lite med händerna under armhålor), packa ihop tältgrejer med tjocka handskar, försöka ta på sig frusna stövlar .. allt tar mycket tid. Bara att försöka kissa tar typ en halv timme, alltså när man saknar en snopp.

Så om man vanligtvis kör lätt 8mil på en sommardag, är det mycket mindre i vintern. Om det då också finns snö, is, elak vind .. då får man vara glad med 4 mil, eller ännu mindre.

Några bilder förstås :)

2P1020008.jpg

Ingen bra idé att hälla i het vatten i en PET-flaska, de blir som ett missfoster.

1P1020022.jpg

Inte heller en bra idé att försöka värma den bredvid köket. Dem åldras snabbt och blir som en gammal gubbe.

3P1030645.jpg

Jag kokar ofta vatten mitt i snö (det finns ju bara snö) och då smakar varm choklad ännu bättre.

4P2015079.jpg

En thermos funkar också men dem är tunga.

5P1030250.jpg

Eller varm blåbärssoppa med lite muesli.

6P1030668.jpg

Men bäst är whiskey, livselixir för en frusen fatbiker ;)

DSC05128.jpg
Min favorit. Stark och varm :)
 

Yonna

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Jag hade hoppat av tåget i Gällivare i stället för Kiruna. Vägen mellan dessa städer (E45) är riktigt otrevlig till och med i bil sommartid. Hastighetsgränsen är 100 km/h och den är full av tunga lastbilar. Räkna med norrlandspickisarna bränner förbi väl över hastighetsgränsen. Problemet är att vägen är smal som en 70-väg söderöver och saknar tillstymmelse till väggren. Jag anser att den är jämförbar med en 2-1 väg riskmässigt för en cyklist.
Ja, det ska jag göra, bra plan!
Tycker själv att E45 Kiruna-Jokkmokk är tråkigt att cykla men det går bra i sommar/höst. Och fort, känns nästan platt. Och mycket lätt när man just har cyklat några veckor i fjäll, kände mig på fatbiken som en lycklig fjäril :)
 

BFS

Aktiv medlem
Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt
Det är definitivt ett extra jobb med vatten och kyla (om man inte har tillgång till strömmande vatten). Har man inte kokat kvällen innan (och hällt i en termos) tar det sin lilla tid att få i sig frukostgröten.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer