Det är ju inte alls samma :) Du får gärna cykla/tälta med några dagar, då förstår du, du är varmt välkommen!
Angående ull/syntet kläder.
Hittills gick det alltid bra. Har min vanliga cykelkläder (tights, tshirt, cykeltröja etc) men då några styck (lager-på-lager). Och yttersta byxor är alltid wintertights, t.ex Craft Storm som är egentligen längdåkningstights. Det är bara att jag cyklar mycket så dem sliter som fan, får därför köpa varje vinter två nya. Fatbikes vassa pedaler tycker också om dem, de får alltid några hål när jag pushcyklar i djup snö. Men knähöga snögaiters (ett måste i dup snö) skyddar dem, så de är också bra att ha. Och de är 'varma'.
När det är cirka -20 har jag merino-underställ (woolpower 200), så först merino och då vanligt tight plus vintertights, alltså totalt tre styck. Och min cykeljacka (tunn Enduro Singletrack) byter jag till en lite tjockare Bergans skidjacka. Funkar fint så. Är det riktigt kallt (typ -30 eller det blåser mycket på stora frusna sjöar) då har jag även skidbyxor på mig. Härligt varmt. Går bra att långcykla och tälta i flera dagar så, inga problem med fukt.
Men jag svettas inte snabbt/mycket (har jag aldrig gjort). Det är bara pushbiking i djup snö som är svårt. Tror det finns ingen cykelträning som kräver mer av kroppen än djupsnöpushbiking. Att sjunka varje steg i knä-djup snö och då försöka pusha en tung cykel som står mycket högra på snön (fatbiken sjunker inte) och att veta att
det får man göra hela dag, det är hemskt. Och varmt. Mycket varmt. Och man får inte svettas för då fryser man. Ingen aning hur man gör ..
När jag tar rast eller sätta upp tältet då tar jag omedelbart en tröja eller tunn dunjacka till på mig. Ibland regnbyxor när snö är blött. Och jag har alltid 5 par handskar med mig (två reserv för när de andra två är blöta och 1 par för att ha i sovsäcken), två mössor, balaklava, vinterbuff och tjocka ull strumpor för i sovsäcken. Det går egentligen bra så. Plus riktiga vinterskor förstås och mååånga strumpor, man kan inte ha för mycket strumpor, kanske det viktigaste som finns :)