Nyfiken, hur går det med planerna? Någon rutt ännu?
Nej, inte riktigt än, Allt går lite fel just nu, även med fatbiken. Så ska klaga lite nu :)
Har ändrat för mycket på fatbiken i en gång och nu vet jag inte så bra vad är felet. Den kör iaf skitdåligt och det var jättesvårt i djup snö. Fick pusha några mil med snön upp till knän så det var tung, jättetung. Kände mig idiot, dum och gammal. Inte riktigt motiverande när man planerar en långvintertur.
Jag bytte däck men de vägrar sitta bra så de hobblar, bumpar och cykeln slingrar lite nu. Gjorde några gånger igen med luftkompressor men det hjälpte inte ett dugg, och att kämpa med tjocka dubbdäck utan handskar när det är -15 är inte min favorithobby så jag hoppade sur på cykeln och slingrade iväg.
Bytte också bromsbelägg. Nya belägg får man först köra in men det går ju aldrig med en fatbike på 4.3" dubbdäck i snön och is. Hur fan kan jag köra 30km/t, bromsa till 5km/t och upprepa 20ggr om min hastighet är bara typ 5km?? Så hoppas de bromsar bra de kommande många mil.
Förresten, det är samma skit att köra in dubbdäck: man får köra först ca 6mil på asfalt. Vadå asfalt, det finns ju bara is och snö just nu??
Bytte också framväxeln för den var sönder, växelkabeln för den var skadat och kedjan för den var sliten. Nu byter jag 2ggr i året kedja (de sliter snabbt på fatbiken) och 1gång i två år kassett och den sista har jag bytt förra året så den behövde inte men ändå kör allt fel plötsligt. Ibland går allt bra (det rullar och växlar fint) men plötsligt går allt dåligt och kan jag bara cykla på den lilla kuggen. Ingen aning varför.
Och nu krånglar även freehjulet. Det var inte så kallt, typ -15 (har cyklat ofta kallare än -20 och har aldrig haft problem med freehweel) så vet inte vad det är. Kunde iaf ofta helt plötsligt inte cykla. Så man trampar fint och då trampar man bara luft, och om man gör det i djup snö då står cykeln omedelbart still, får man kliva av, sjunker bort i snön och är det skitjobbigt att komma igång igen. Och ibland gick allt bra, kunde jag cykla några km men då började det igen. Ingen aning vad det är. Ska försöka rensa/demontera freewheel imorgon (har jag aldrig gjort) och kolla vad är felet. Och kanske behöves även ny kassett.
Har också bytt gaffeln den här veckan. Fick nästan gratis en ny offsetgaffel (alltså med olika gaffelben) som är bättre än den gamla för den har 6 bikepacking-fästen mer. Så yes och jippiehurray!
Men bromsadapterbultarna är nu för långa. Bromsoket hade först två adapter men den nya gaffeln behövs bara en adapter. Fattar inte så bra varför för allt är ju samma (gaffel, bromfästningar, bromsok, skiva, hjul). Gaffeln ser bara lite annorlunda ut men har ändå precis samma offset så att den kan ha ett bakhjul (fatbiken kör med två bakhjul, alltså framhjul är också ett bakhjul).
Kanske jag gör nåt fel eller fattar ingenting men iaf är bultarna nu för långa. Det går förstås prima att köra så men fatbikes liv är fylld med sand, sten, salt, is och ännu mer skit, så bultarna blir säkert snabbt skadat och då går det aldrig att dra ut igen. Så jag letar nu efter kortare adapter-bultar (34mm) men kan inte hitta dem.
Och då har jag plötsligt inget jobb och körde även med bilen mot ett stort stenblock i trädgården så nu är avgassystemet platt och får jag demontera hela skiten, köpa nya i Biltema (många mil bort) och fixa allt ihop igen medan det är jävla kallt. Så jag är lite sur just nu, vill bara ligga hela vintern varm i sängen och äta mig tjock med chips och choklad.
För nån som vill också ha en Pugsley/Moonlander offset gaffel. Här en bild av de tre olika Pugsley gafflar för det finns nästan inget info på nätet (känns om jag är den enda i världen som kör med två bakhjul).
Nr1 är min gamla offset gaffel med två olika ben och den behövs två bromsadapter. Nr 2 är också offset men den är ny/modern och har inte längre ett krokig ben (den har jag nu i cykeln). Nr3 är non-offset, alltså en vanligt gaffel och kan inte ha ett offset byggt bakhjul (alltså med ekrar på en sida). Alla tre har (om jag fattar rätt) samma bakbroms/sok/caliper eller vad det heter på svenska för annars går det inte att köra med ett bakhjul. Och varför nr2 kan bara ha en adapter? Ingen aning.
En skitig bild av frontbromsen med två adapters. Så om nån ska byta modern/gammal gaffel: köp först en adapter till annars går det inte.
Och en bild från idag, bromsoket har nu bara en adapter och därför är bultarna nu för långa. Det går ju bra att cykla så där, men vill ändå gärna kortare.