Långvintertur, behöver lite hjälp med rutten, vintergrejer och sånt

Yonna

Aktiv medlem
kermit.gif

Världens Bästa Vinter Fatbike Expedition Pogies är beställt! 🥳
Vinter får komma!!

Vid Starbike, hoppas jag gjorde rätt för jag känner den inte. Men den är nästan den enda som har de så hade inget val. https://www.starbike.com/en/revelate-designs-expedition-handlebar-pogies-pair-black/

Tack alla!

Yonna

Aktiv medlem
Den beställde jag igår för 94 kr :) Hoppas den funkar fintfint på fatbiken. Tack för tipset!

P1190554.jpg

Har dem nu monterat och är mycket nöjd! Trodde först att den skulle synas mycket (stort och inte vackert) men det gör det inte alls i fatbikes cockpitkaos. Och om packningsröran blir högre är det lätt att dra förlängare/fästen lite mer rakt upp.

P1190556.jpg

Finns plats för mer grejer men två lampor räcker :)

P1190557.jpg

Går även att sätta GPSen och den lilla cykeldatorn på förlängare (eller vad den kallas), men de sitter bra var dem är nu. Och viktigaste av allt är att det finns nu plats för de härliga varma happypogies! Yes!
Tack för tipset!

Yonna

Aktiv medlem
Nyfiken, hur går det med planerna? Någon rutt ännu?
Nej, inte riktigt än, Allt går lite fel just nu, även med fatbiken. Så ska klaga lite nu :)

Har ändrat för mycket på fatbiken i en gång och nu vet jag inte så bra vad är felet. Den kör iaf skitdåligt och det var jättesvårt i djup snö. Fick pusha några mil med snön upp till knän så det var tung, jättetung. Kände mig idiot, dum och gammal. Inte riktigt motiverande när man planerar en långvintertur.

Jag bytte däck men de vägrar sitta bra så de hobblar, bumpar och cykeln slingrar lite nu. Gjorde några gånger igen med luftkompressor men det hjälpte inte ett dugg, och att kämpa med tjocka dubbdäck utan handskar när det är -15 är inte min favorithobby så jag hoppade sur på cykeln och slingrade iväg.

Bytte också bromsbelägg. Nya belägg får man först köra in men det går ju aldrig med en fatbike på 4.3" dubbdäck i snön och is. Hur fan kan jag köra 30km/t, bromsa till 5km/t och upprepa 20ggr om min hastighet är bara typ 5km?? Så hoppas de bromsar bra de kommande många mil.
Förresten, det är samma skit att köra in dubbdäck: man får köra först ca 6mil på asfalt. Vadå asfalt, det finns ju bara is och snö just nu??

Bytte också framväxeln för den var sönder, växelkabeln för den var skadat och kedjan för den var sliten. Nu byter jag 2ggr i året kedja (de sliter snabbt på fatbiken) och 1gång i två år kassett och den sista har jag bytt förra året så den behövde inte men ändå kör allt fel plötsligt. Ibland går allt bra (det rullar och växlar fint) men plötsligt går allt dåligt och kan jag bara cykla på den lilla kuggen. Ingen aning varför.

Och nu krånglar även freehjulet. Det var inte så kallt, typ -15 (har cyklat ofta kallare än -20 och har aldrig haft problem med freehweel) så vet inte vad det är. Kunde iaf ofta helt plötsligt inte cykla. Så man trampar fint och då trampar man bara luft, och om man gör det i djup snö då står cykeln omedelbart still, får man kliva av, sjunker bort i snön och är det skitjobbigt att komma igång igen. Och ibland gick allt bra, kunde jag cykla några km men då började det igen. Ingen aning vad det är. Ska försöka rensa/demontera freewheel imorgon (har jag aldrig gjort) och kolla vad är felet. Och kanske behöves även ny kassett.

Har också bytt gaffeln den här veckan. Fick nästan gratis en ny offsetgaffel (alltså med olika gaffelben) som är bättre än den gamla för den har 6 bikepacking-fästen mer. Så yes och jippiehurray!
Men bromsadapterbultarna är nu för långa. Bromsoket hade först två adapter men den nya gaffeln behövs bara en adapter. Fattar inte så bra varför för allt är ju samma (gaffel, bromfästningar, bromsok, skiva, hjul). Gaffeln ser bara lite annorlunda ut men har ändå precis samma offset så att den kan ha ett bakhjul (fatbiken kör med två bakhjul, alltså framhjul är också ett bakhjul).
Kanske jag gör nåt fel eller fattar ingenting men iaf är bultarna nu för långa. Det går förstås prima att köra så men fatbikes liv är fylld med sand, sten, salt, is och ännu mer skit, så bultarna blir säkert snabbt skadat och då går det aldrig att dra ut igen. Så jag letar nu efter kortare adapter-bultar (34mm) men kan inte hitta dem.

Och då har jag plötsligt inget jobb och körde även med bilen mot ett stort stenblock i trädgården så nu är avgassystemet platt och får jag demontera hela skiten, köpa nya i Biltema (många mil bort) och fixa allt ihop igen medan det är jävla kallt. Så jag är lite sur just nu, vill bara ligga hela vintern varm i sängen och äta mig tjock med chips och choklad.

P1190249.jpg

För nån som vill också ha en Pugsley/Moonlander offset gaffel. Här en bild av de tre olika Pugsley gafflar för det finns nästan inget info på nätet (känns om jag är den enda i världen som kör med två bakhjul).
Nr1 är min gamla offset gaffel med två olika ben och den behövs två bromsadapter. Nr 2 är också offset men den är ny/modern och har inte längre ett krokig ben (den har jag nu i cykeln). Nr3 är non-offset, alltså en vanligt gaffel och kan inte ha ett offset byggt bakhjul (alltså med ekrar på en sida). Alla tre har (om jag fattar rätt) samma bakbroms/sok/caliper eller vad det heter på svenska för annars går det inte att köra med ett bakhjul. Och varför nr2 kan bara ha en adapter? Ingen aning.

P1190643.jpg

En skitig bild av frontbromsen med två adapters. Så om nån ska byta modern/gammal gaffel: köp först en adapter till annars går det inte.

P1190642.jpg

Och en bild från idag, bromsoket har nu bara en adapter och därför är bultarna nu för långa. Det går ju bra att cykla så där, men vill ändå gärna kortare.

Berk

Aktiv medlem
Det finns bromsok för olika storlek av bromsskivor. Då måste 1 vara för 140 och 2 för 160 mm eller 1 for 160 och 2 för 180 mm.

Om bromsen funkar bra nu är det bara att köpa ny bultar eller kapa bultarna.

n3wton

Aktiv medlem
Däcken: såpa utmed kanttråden, sedan pumpa. Förmodligen inte så roligt när gummit är stelt i kylan..

Bromsbelägg och däck: skit samma, bara kör. Beläggen slits in förr eller senare, dubbdäcken lever ett snällt liv i snön förmodligen.

Frihjul: om det aldrig varit isär har det förmodligen för lite eller gammalt fett. Ta isär, gör rent, på med nytt fett som tål minusgrader på ett bra sätt, sen funkar det säkert igen. Behöver förmodligen översyn, det är kinkigt att bli utan drivning mitt i skogen..

Gafflarna har olika bromsoksstandard. Adaptrarna omvandlar ett fäste för en viss storlek på bromsskiva till en annan. Gamla gaffeln hade förmodligen fäste för 140-skiva, varpå du hade adapter från 140 till 160 till 180 eller dylikt. Nuvarande kanske har fäste för 160 och då behöver du bara adapter upp till 180. Sådan är principen iallafall.

Kämpa på!

Yonna

Aktiv medlem
Det finns bromsok för olika storlek av bromsskivor. Då måste 1 vara för 140 och 2 för 160 mm eller 1 for 160 och 2 för 180 mm.
Fatbiken kör med två olika bakhjul i samma framgaffel/bromsok. Den ena har 160mm och den andra har 180mm bromsskiva.

BFS

Aktiv medlem
Ta några dagar med chips och choklad (det förtjänar du). Snart är du på gång igen!

n3wton

Aktiv medlem
Fatbiken kör med två olika bakhjul i samma framgaffel/bromsok. Den ena har 160mm och den andra har 180mm bromsskiva.
Hm. Har du då provat att faktiskt cykla med dit fram-bakhjul bak? Det borde rimligtvis krävas att du har samma storlek på bromsskiva både fram och bak om du ska kunna byta plats på hjulen.

Edit: och förresten, är det inte för just ett sådant här läge som du ska kunna byta plats på hjulen? Kassetten och frihjulet som du (väl?) har fram ska ju då funka att använda. Eller har jag missförstått principen?

Berk

Aktiv medlem

Förstår inte. Om dom har olika storleker på bromsskivorna kan man inte byta hjul. Eller måste du då också byta skivorna?

Yonna

Aktiv medlem
Däcken: såpa utmed kanttråden, sedan pumpa. Förmodligen inte så roligt när gummit är stelt i kylan..

Bromsbelägg och däck: skit samma, bara kör. Beläggen slits in förr eller senare, dubbdäcken lever ett snällt liv i snön förmodligen.

Frihjul: om det aldrig varit isär har det förmodligen för lite eller gammalt fett. Ta isär, gör rent, på med nytt fett som tål minusgrader på ett bra sätt, sen funkar det säkert igen. Behöver förmodligen översyn, det är kinkigt att bli utan drivning mitt i skogen..

Gafflarna har olika bromsoksstandard. Adaptrarna omvandlar ett fäste för en viss storlek på bromsskiva till en annan. Gamla gaffeln hade förmodligen fäste för 140-skiva, varpå du hade adapter från 140 till 160 till 180 eller dylikt. Nuvarande kanske har fäste för 160 och då behöver du bara adapter upp till 180. Sådan är principen iallafall.

Kämpa på!
Jo, det ska jag göra. Och förstås har du rätt att gummi är stelt i kylan, dum att jag inte tänkte på detta. Tack för hjälpen!

Yonna

Aktiv medlem
Hm. Har du då provat att faktiskt cykla med dit fram-bakhjul bak? Det borde rimligtvis krävas att du har samma storlek på bromsskiva både fram och bak om du ska kunna byta plats på hjulen.

Edit: och förresten, är det inte för just ett sådant här läge som du ska kunna byta plats på hjulen? Kassetten och frihjulet som du (väl?) har fram ska ju då funka att använda. Eller har jag missförstått principen?
Har testat båda hjulen och de rullar bra i gaffeln.

Och jo, det är därför jag har två bakhjul :)

Yonna

Aktiv medlem
Förstår inte. Om dom har olika storleker på bromsskivorna kan man inte byta hjul. Eller måste du då också byta skivorna?
Nej, det går fint att byta. Det kunde jag ju också med den gamla gaffeln, bara byta hjulen och klart.

n3wton

Aktiv medlem
Har testat båda hjulen och de rullar bra i gaffeln.

Och jo, det är därför jag har två bakhjul :)
Men om du har olika bromsskivor ska det inte gå.. Den större kommer ta i oket och den mindre kommer inte räcka in i oket. Fysiskt omöjligt tror jag.😛

Jag tänkte på om det strular med frihjulet just nu så kan du väl bara byta och köra med det andra hjulet bak?

Berk

Aktiv medlem
Nej, det går fint att byta. Det kunde jag ju också med den gamla gaffeln, bara byta hjulen och klart.

Då måste skivorna sitter minstens 1 cm fel i flera kombinationer. Dom passerar då genom öken, men bromsar inte optimalt och sliter mer.

EDIT: jag skulle byta till två 180 mm skivor.

Yonna

Aktiv medlem
Men om du har olika bromsskivor ska det inte gå.. Den större kommer ta i oket och den mindre kommer inte räcka in i oket. Fysiskt omöjligt tror jag.😛

Jag tänkte på om det strular med frihjulet just nu så kan du väl bara byta och köra med det andra hjulet bak?
Hmm, tänkte plötsligt att jag kanske testade bakhjulet i den nya gaffeln med den gamla bromsok (som hade två adapter). Har inte cyklat med den, bara testat om hjulet passade. Men vafahan, då blir jag ännu surare om det inte skulle passa! Ska kolla nu omedelbart ..

Yonna

Aktiv medlem
Bakhjulet kör! Har nu oljafingrar och tappade förstås några brickor eller vad de heter men bakhjulet sitter bra i framgaffeln och kör härligt runt och runt :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Du verkar vara en praktiskt lagd person så om jag vore du så skulle jag:

Skruva på en mutter på varje skruv och kapa dom till ungefär rätt längd.
Gör en liten fas i änden med fil om du sågat, med rondellen om du kapat.
Gänga sen av muttern så kan det bara vara marginellt med grader kvar.

Angående däcken så hade jag aldrig använt såpa/diskmedel och allt glatt som föreslås på Happy, använd exempelvis Schwalbes monteringsvätska som smörjer när du strukit på och sen försvinner efter en stund så att däcket sitter kvar även om trycket sjunker.
Kolla däckrand mot fälgkant, stämmer det så är däcket felgjutet.

Vet inte vad du har för nav med traditionella nav ex 3-pawll är inte roliga om man får i fukt eller om fjädern gett sig. Lättare med ratchet som dt 350 och uppåt.

Edit: ändrat stavfel till felgjutet😫

M

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem

Angående däcken så hade jag aldrig använt såpa/diskmedel och allt glatt som föreslås på Happy, använd exempelvis Schwalbes monteringsvätska som smörjer när du strukit på och sen försvinner efter en stund så att däcket sitter kvar även om trycket sjunker.
Kolla däckrand mot fälgkant, stämmer det så är däcket helgjutet.

Vet inte vad du har för nav med traditionella nav ex 3-pavel är inte roliga om man får i fukt eller om fjädern gett sig. Lättare med ratchet som dt 350 och uppåt.

M
Jag har ingen monteringsväska, bara fet, tvål os. Men ska göra ett bättre försök imorgon igen.

Kan jag inte använda en annan/vanligt bult, eller måste det vara specifik för bromsar? Har förrestenn Avid BB7 bromsar och Surly Ultra New nav.

n3wton

Aktiv medlem

Kolla däckrand mot fälgkant, stämmer det så är däcket helgjutet.

Vet inte vad du har för nav med traditionella nav ex 3-pavel är inte roliga om man får i fukt eller om fjädern gett sig. Lättare med ratchet som dt 350 och uppåt.

M
Kanoninlägg!👍 Men såpan är ofarlig...😊

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har ingen monteringsväska, bara fet, tvål os. Men ska göra ett bättre försök imorgon igen.

Kan jag inte använda en annan/vanligt bult, eller måste det vara specifik för bromsar? Har förrestenn Avid BB7 bromsar och Surly Ultra New nav.
Alla skruvar med samma gänga fungerar.
Är det olika material kan någon av delarna erodera på 150 år, avgör om det är ett problem själv😄

Yonna

Aktiv medlem
Alla skruvar med samma gänga fungerar.
Är det olika material kan någon av delarna erodera på 150 år, avgör om det är ett problem själv😄
Då tar jag helt vanliga rostfri skruvar, tack!
Googlade lite och hittade 2 Avid titan skruvar för 30euro ..

Manurhin2

Aktiv medlem
Kanoninlägg!👍 Men såpan är ofarlig...😊
Såpa/diskmedel/fårnageltalg mm fungerar med slang men är tjänstefel vid tubeless.
Jag har aldrig varit med om ett däck, hur trilskande det än varit, som efter att det suttit på fälgen ett tag inte går att montera lätt gång nummer två.
Kör man tubeless så kan såpan göra att du dör när däcket kränger av vid sjunkande däckstryck av någon anledning.

n3wton

Aktiv medlem
Såpa/diskmedel/fårnageltalg mm fungerar med slang men är tjänstefel vid tubeless.
Jag har aldrig varit med om ett däck, hur trilskande det än varit, som efter att det suttit på fälgen ett tag inte går att montera lätt gång nummer två.
Kör man tubeless så kan såpan göra att du dör när däcket kränger av vid sjunkande däckstryck av någon anledning.
Förutsatte att det cyklades med slang av någon anledning. Hur känsligt tubeless på fatbike är för att smälla av fälgen har jag ingen erfarenhet eller kunskap om så det säger jag inget om. Tar tillbaks mitt råd till ungefär hälften i så fall!😛

Manurhin2

Aktiv medlem
Förutsatte att det cyklades med slang av någon anledning. Hur känsligt tubeless på fatbike är för att smälla av fälgen har jag ingen erfarenhet eller kunskap om så det säger jag inget om. Tar tillbaks mitt råd till ungefär hälften i så fall!😛
Hehe, mitt sida inlägg i frågan så att tråden åter kan handla om äventyrscykling.
Tror Yonna har slang.
Med slang och såpig fälg så finns liten risk att ett däck som varit svårmonterat glider tillbaka när lufttrycket sjunker ute i skogen och att vobblet återkommer.
Inte kul att stå nedpissad mitt i skogen med liten handpump och åtgärda.
Det är även med slang bättre om däcket är monterat utan kvarvarande smörj under så att det sitter fast men konsekvenserna blir mest irriterande.

Yonna

Aktiv medlem
Tack för alla tips och ord, och förlåt att jag klagade inatt. Jag var jättetrött och också förbannat på mig själv. Men nu har jag sovit härligt länge och är det en ny dag. Solen skiner, himmeln är blå, det är bara -17 ute och jag är ready för mycket kaffe och cykelmek.

Och ni Berk och N3wton har förstås rätt. Vill inte gärna erkänna att jag läste på nätet att en Pugs har 180bak/160fram och att jag tog det för alltid-sanningen. För det är ju jävla dumt. Men det är alltså sanningen. Jag kollade inte själv, tänkte inte heller och bara papegojade "180 bak/160 fram". Och nu kollade jag och vafan: hjulen har förstås samma skivstorlek för annars går det ju aldrig att byta så enkelt. Så vill gärna säga förlåt igen och usch vad dum jag var. Så fint att Happy finns!

Angående däcken. Jag kör med slang för slanglöst är inte smart mitt i skog, fjäll eller minusgrader när allt går fel. Dessutom får man förutom slanglösgrejer (typ vätska, salami, kolsyra) även ha vanliga reservslang, pump, repkit, tire-boots etc med sig så det blir bara onödigt mer packning.

Och fatbikes däck är alltid superlätta att sätta på fälgar, behöves ofta inga däckjärn. Egentligen är de för stora för mina händer och ramlar ofta av fälgen (båda sidor) så jag behöver en hand till eller mina knä och fötter som hjälp. Så ingen fett, såpa mm behövs.
Ska försöka igen med däcken, men nu inne i värmen :) Och försöka öppna freewheelet.

Tack igen för hjälpen 😘

Berk

Aktiv medlem
Kan du öppna freewheelet i fältet? Ofta behövs det specialverktyg eller flera nycklar.

Yonna

Aktiv medlem
Kan du öppna freewheelet i fältet? Ofta behövs det specialverktyg eller flera nycklar.
Nej, tror inte det skulle gå bra i snö och typ 15 minusgrader. Det behövs tjocka handskar och mycket tålamod när det är så jävlakallt. Och det finns små lagerkulor som ramlar bort och då får man letar efter dem typ en halv timme per kula. Som tur hittade jag alla tillbaka för jag har inga reservkulor.
Och jag mekar varm inne just nu och har mycket verktyg :)

Frihjul-verktyg har jag inte med mig på långtur, har bara vanliga verktyg, Kais polygrip, NBT2, 2 tunna 13-14-15-16 konnycklar plus en tjock sexkantsnyckel (den sista har jag nu alltid med mig efter att vevarmen satt loss och det var svårt/lite omöjligt att cykla 100km (och tillbaka) till närmaste snöskoter/cykelbutik). Men sexkantnyckel behövs också för att ta bort frihjulet så det är bra att ha :)
Det är förresten Shimano nav bak, Surly-nav har jag fram.

P1190649.jpg

P1190650.jpg

Frihjulet ser bra ut (fett och ingen smuts/rost) men att öppna frihjulet går inte (ingen aning hur man gör) så ska montera allt tillbaka igen och hoppas att det går fint nu.
Ska hoppa imorgon på cykeln och om frihjulet börjar krångla igen då byter jag hjulen och kör med fixiehjulet tillbaka. Är inte alls förtjust i det när det finns is och snö för fatbiken är som fixiefattie en riktigt stark och våldsam monster. Blir lite rädd när jag tänker på de halka vägarna just nu. Därför bytte jag igår inte hjulen, jag var för feg. Och dum envis, jag hoppade att frihjulet plötsligt skulle sluta krångla.

Jonatan F

Aktiv medlem
Är ju inte så dyrt med ny Body? Kan ju vara värt?

Yonna

Aktiv medlem
Är ju inte så dyrt med ny Body? Kan ju vara värt?
Jo, jag ska beställa en, för säkerhets skull. Tar bara tid innan den kommer med posten så hoppas allt kör bra nu efter rensningen.
Ska också beställa en ny kassett, då är cykeln som ny igen :) Funderar om jag ska ta nåt annat än 9speed 11/32. Har fram 22/36 men ibland saknar jag nåt i branta jobbiga backar os.

Berk

Aktiv medlem
Är det inte vanliga problemet att fettet blir segare vid låg temperatur och därför kommer pallarna inte upp? För en veckan sedan uppmärkte min son att sin frihjul "sloeg door" för första gången och där var det andra turen vid minusgrafer på sin 3 månader gammal mtb.
Kanske kan man byta till tunnare fett eller hitta en fett som blir mindre seg vid minusgrader.

Yonna

Aktiv medlem
Är det inte vanliga problemet att fettet blir segare vid låg temperatur och därför kommer pallarna inte upp? För en veckan sedan uppmärkte min son att sin frihjul "sloeg door" för första gången och där var det andra turen vid minusgrafer på sin 3 månader gammal mtb.
Kanske kan man byta till tunnare fett eller hitta en fett som blir mindre seg vid minusgrader.
Har själv aldrig haft frihjulproblem och jag cyklar/tältar ju ofta i minusgrader. Fatbiken ligger då varje natt begravt i snön eller väntar mot ett träd under ett vitt täcke. Har inte heller problem med frusna kablar, bromsar, växlar mm. Bara ibland med tjock is på kedjan och med istäckta pedaler så fötterna har ingen grip och får jag pushcykla (händer t.ex på blöta isiga skoterleder). Det hjälper inte att slå bort isen för det växer omedelbart tillbaka.

Tror det har lyckats med fatbikes däck just nu. Har ännu inte testat på vägen men de ser bra ut och rullar perfekt när cykeln står .. vad heter det .. på sitt huvud? Tricket var att göra inne i värme så man har mer talåmod och ingen tidstress, frusna händer os :)

Har också rensat frihjulet (först doppat i bensin och då smörjt med olja) och kunde 'låna' en nästan ny kassett från en kompis som aldrig cyklar i vintern. Så hoppas allt rullar nu som vanligt.

Nu är det bara cykeldatorn som fortfarande vägrar funka men det är jag van efter nästan två månader och det går att leva med :)

Kortare bromsbultar ska jag fixa nästa vecka, vill nu först cykla några dagar för det är ju härligt vackert ute. ☃

Tack alla för hjälpen och stöd!

Berk

Aktiv medlem
Fett blir också segare när det åldras, men du verkar smörja alt varje år (men kanske inte frihjulet?). Enda problem jag har haft, och som flera har, är att Shimano växelreglage inte verkar funkar längre efter 15 år. Men då är det bara att spruta in lite olja och då funkar dom som ny.

Ja, cykla några dagar i snön! Igår kväll har jag cyklat i riktig snö (kanske inte för dig, men 14 cm är mycket för Stockholm nuförtiden) och det roligt och mysigt tillsammans med alla rådjur. Åkte skidor idag. Riktigt fint! Men SMHI har ändra prognoser och nu ska det vara plusgrader nästan veckan :(

Enda säkra lösningen i Coronatiden verkar vara att köra fatbike och tälta.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nej, tror inte det skulle gå bra i snö och typ 15 minusgrader. Det behövs tjocka handskar och mycket tålamod när det är så jävlakallt. Och det finns små lagerkulor som ramlar bort och då får man letar efter dem typ en halv timme per kula. Som tur hittade jag alla tillbaka för jag har inga reservkulor.
Och jag mekar varm inne just nu och har mycket verktyg :)

Frihjul-verktyg har jag inte med mig på långtur, har bara vanliga verktyg, Kais polygrip, NBT2, 2 tunna 13-14-15-16 konnycklar plus en tjock sexkantsnyckel (den sista har jag nu alltid med mig efter att vevarmen satt loss och det var svårt/lite omöjligt att cykla 100km (och tillbaka) till närmaste snöskoter/cykelbutik). Men sexkantnyckel behövs också för att ta bort frihjulet så det är bra att ha :)
Det är förresten Shimano nav bak, Surly-nav har jag fram.

Visa bilaga 464850

Visa bilaga 464851
Frihjulet ser bra ut (fett och ingen smuts/rost) men att öppna frihjulet går inte (ingen aning hur man gör) så ska montera allt tillbaka igen och hoppas att det går fint nu.
Ska hoppa imorgon på cykeln och om frihjulet börjar krångla igen då byter jag hjulen och kör med fixiehjulet tillbaka. Är inte alls förtjust i det när det finns is och snö för fatbiken är som fixiefattie en riktigt stark och våldsam monster. Blir lite rädd när jag tänker på de halka vägarna just nu. Därför bytte jag igår inte hjulen, jag var för feg. Och dum envis, jag hoppade att frihjulet plötsligt skulle sluta krångla.
Jag vet inget om frihjulstypen/bodyn men hade det vsrit jsg så hade jag montrrat den nya du beställt på cykeln och försökt serva den gamla.
Det lär vara fukt el smutsigt fett eller liknande eller bägge i gsmla, ngt som inte funkar i kyla.

M

n3wton

Aktiv medlem
Shimanos bodys är väl ofta inte möjliga att serva tror jag. Hade ett tag ett enklare Shimanonav bak på pendlar-/dra-cykelkärra-cykeln och jag tror jag bytte body minst en gång om året (de antingen sprack i metallen eller skar i lagren). Hopplöst. Däremot är de lite bättre Shimanonaven säkert kanonbra.

Vet inte vilket nav du har, men om det fungerat bra och det finns möjlighet att smörja upp det kommer det säkert fungera utmärkt många år till.

Men måste ändå fråga igen: har du inte ett fungerande bakhjul fram komplett med kassett, och därmed bara kan byta om det visar sig att det blir strul igen? Det är väl just för den här typen av bekymmer som den möjligheten finns?

Yonna

Aktiv medlem
Jag vet inget om frihjulstypen/bodyn men hade det vsrit jsg så hade jag montrrat den nya du beställt på cykeln och försökt serva den gamla.
Det lär vara fukt el smutsigt fett eller liknande eller bägge i gsmla, ngt som inte funkar i kyla.

M
Det ska jag försöka när jag är hem igen, om ca tre dagar. Men att cykla tre dagar med en tunglastat fixiefattie på istäcka vägar är förmodligen självmord så hoppas att freewheelbody funkar som vanligt igen. Men jag litar på bensin som rengöringsmedel och dessutom är det nu inte längre -15 men bara -6 och det blir ännu mildre väder. Kanske även plusgrader så jag får cykla snabbt annars är det ingen vinterträning längre. Och det är ju vad jag måste göra nu: testa olika setup, vintergrejer och framförallt migsjälv, hur mycket jag orkar i hemska temperaturer. Hittills nu inte mycket haha.

Yonna

Aktiv medlem
Men måste ändå fråga igen: har du inte ett fungerande bakhjul fram komplett med kassett, och därmed bara kan byta om det visar sig att det blir strul igen? Det är väl just för den här typen av bekymmer som den möjligheten finns?
Bak har jag 9s och fram 2s utan freewheelbody (Surly Dingle cog med fixnav). Det är härligt med ett fixed hjul (jättebra träning) men inte riktigt min grej på isvägar och i snön. Jo, det går bra att cykla till närmaste by men det kan vara jobbigt. Pedalerna snurrar ju hela tiden och fatbiken stannar aldrig, den bara kör och kör och kör. Och inte som en lätt sommarfjäril men som en tung stridsvagn, våldsam och utan mercy.
Det är också att kropp och hjärna är långsammare i kylan, som tjock frusen tjära. Och det hjälper inte heller att vara klädd som en Michelingubbe. Så allt tillsammans är det inte lätt med en vinterpackat fixiefattie i mörkret, trafik, skog, isvägar mm. Enligt min erfarenhet, men kanske jag lär mig mer den här vintern.

Här är tråden med lite mer info om en Pugsley med två bakhjul: https://happyride.se/forum/threads/pugsley-med-utbytbara-fram-och-bakhjul.3388568/ Men jag behöver kanske uppdata tråden lite mer :)

Ska senare posta bättre (live)bilder för det går inte nu (behövs wifi) men här några gamla bilder:
45380304531_104423313f_o.jpg

Här med kassettbakhjulet fram.

P1160661.jpg

Här med 2s fixednav fram.

P1120596.jpg

Och här med Lizzy the Lizard :)

Yonna

Aktiv medlem
Och då var det KRACK och trampade jag i luften. Jävlaskit alltså. Nu är det på riktigt slut med freewheelet. Det var förmodligen inte skit eller frusna fett, den var sliten. Så nu är den död.

Byte hjulen och det går bra på grusvägar nu för det finns inte mycket is, det är mer hårdpackat snö och djupa bilspår. Lite jobbigt upp i backar utan växlar men det går. Lite mer jobbigare ner i backar för fatbiken kör som ett galet monster. Försöker bromsa med mina ben men enda resultat är att jag flyger i luften, min 60kg är ju ingenting för en vildhäst. Så jag kämpar, svär, skrattar och svettas. Vad härligt varmt man blir på en fixiefattie :) Och skönt att ha två bakhjul! Skulle vara skittråkigt att pushcykla 200km i mörkret och snön. Kanske även utan mat/vatten för jag har bara för typ två dagar mat/bränsle med mig.

Skulle beställa ett nytt freehjul igår men gjorde det inte för jag tvivlade när jag såg att det finns 9s men även 10s Shimano. Går det bra att ha 10s body med en 9s kassett eller är den då lite för stort? Kanske nån som vet?

Två dåliga bilder:
P1190664.jpg

Tur att det finns ingen folk på grusvägar för då slipper jag svara på "men titta nu, vilket konstigt framhjul du har!"

P1190661.jpg

Tur också att jag har en kedjespännare, det behövs verkligen.

mb5

Aktiv medlem
Skulle beställa ett nytt freehjul igår men gjorde det inte för jag tvivlade när jag såg att det finns 9s men även 10s Shimano. Går det bra att ha 10s body med en 9s kassett eller är den då lite för stort? Kanske nån som vet?
Shimano/SRAM upp till 10s borde vara generellt kompatibla (förutom kedja och indexing). Sheldon (andra tabellen, går inte att länka direkt) menar att en 10s kassett är 0,7mm bredare, men det borde vara överhäng av innersta kugghjulet, dvs. ingenting som påverkar själva navet. (Det verkar inte stämma, total bredd där är bara mellan yttre sidor av minsta och största kugghjulet, det missar helt extra bredden av räfflade ringen på minsta sprocket, och troligen är frihjulbodysbredden för alla 8, 9 och 10s varianter exakt samma.)

Annars om du skulle överväga att byta navet helt, då kan vara DTswiss med ratchet ett intressant val kanske. Frihjulsbody går att ta av utan verktyg, så man kan inspektera osv lätt och också byta ekrar utan att behöva NBT2. Dessutom antar jag kan man ha ett extra par ratchet som reservdel med sig ... Men jo, det är klart dyrare, behövs ekra om hjulet och kanske onödigt om nuvarande navet funkade problemfrit för dig alla dessa år.

EDIT: där finns/fanns några udda kasseter och freehubs, men generellt borde vara 8, 9 och 10s kompatibelt i mesta fall åt alla håll. Du kan kolla specifik navet också, t.ex här skriver Shimano explicit att det funkar med alla 8, 9 och 10s.

Edit2: kanske bra att nämna (trots att det var inte direkt frågan) att bakväxlar är generellt inte kompatibla mellan 9 och 10s pga olika cable pull ratio. Et försök att få lite ordning i kaoset kan hittas tex här: http://blog.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/ Sålänge du försätter cykla med icke-indexerade växelreglage (minns jag rätt?) och byter varken reglage eller bakväxel, kommer det funka med båda 9s och 10s kassetter (så vill du ha ett extra kugghjul, då är det förmodligen bara kassett+kedja som måste bytas, och möjligen kolla kransar). Men om du vill ha indexerade eller kommer på att byta bakväxel mot en 10s, då behöver du byta reglaget med -- det nuvarande kommer inte dra tillräcklig längd av vajer för 10s bakväxel att täcka hela kassetten.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Shimano/SRAM upp till 10s borde vara generellt kompatibla (förutom kedja och indexing). Sheldon (andra tabellen, går inte att länka direkt) menar att en 10s kassett är 0,7mm bredare, men det borde vara överhäng av innersta kugghjulet, dvs. ingenting som påverkar själva navet. (Det verkar inte stämma, total bredd där är bara mellan yttre sidor av minsta och största kugghjulet, det missar helt extra bredden av räfflade ringen på minsta sprocket, och troligen är frihjulbodysbredden för alla 8, 9 och 10s varianter exakt samma.)

Annars om du skulle överväga att byta navet helt, då kan vara DTswiss med ratchet ett intressant val kanske. Frihjulsbody går att ta av utan verktyg, så man kan inspektera osv lätt och också byta ekrar utan att behöva NBT2. Dessutom antar jag kan man ha ett extra par ratchet som reservdel med sig ... Men jo, det är klart dyrare, behövs ekra om hjulet och kanske onödigt om nuvarande navet funkade problemfrit för dig alla dessa år.

EDIT: där finns/fanns några udda kasseter och freehubs, men generellt borde vara 8, 9 och 10s kompatibelt i mesta fall åt alla håll. Du kan kolla specifik navet också, t.ex här skriver Shimano explicit att det funkar med alla 8, 9 och 10s.

Edit2: kanske bra att nämna (trots att det var inte direkt frågan) att bakväxlar är generellt inte kompatibla mellan 9 och 10s pga olika cable pull ratio. Et försök att få lite ordning i kaoset kan hittas tex här: http://blog.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/ Sålänge du försätter cykla med icke-indexerade växelreglage (minns jag rätt?) och byter varken reglage eller bakväxel, kommer det funka med båda 9s och 10s kassetter (så vill du ha ett extra kugghjul, då är det förmodligen bara kassett+kedja som måste bytas, och möjligen kolla kransar). Men om du vill ha indexerade eller kommer på att byta bakväxel mot en 10s, då behöver du byta reglaget med -- det nuvarande kommer inte dra tillräcklig längd av vajer för 10s bakväxel att täcka hela kassetten.
Hmm, får läsa lite bättre när jag är hem igen. Går förmodligen mycket bättre än med en liten mobil, frusna fingrar och en för stor mössa i en sovsäck :)

DT Swiss låter iaf mycket bättre än Shimano-nav, framförallt för långfatcyklister. Kanske om bakhjulet eller navet dör och det finns pengar .. men hoppas hjulet kör några år till.

Har förresten nu Microshift 2/3 x 9speed thumbies, ingen aning varför för jag kör fixie :) Och det känns i hela kroppen, så om nån vill tappa vikt eller växa muskler då kan jag rekommendera en fixiefattie i vintern, funkar fantastiskt.

Tack för hjälpen och jättebra info Martin, ska fundera mer och kolla länkarna när jag är hem igen!

Berk

Aktiv medlem
Freewheel body för 8, 9 och 10-delat är exakt samma. Men du behöver en body som passar din nav. 11-delat body är lite bredare, men kan man använda med 8/9/10 kassett med en spacer.

DT Swiss nav är jättebra, men vet inte om det finns nackdelar på långresa. Jag kör 350 nav och det är fin att man kan tar bort body+kassett utan verktyg och smörja eller byta ratchet utan verktyg (det är bara att vara försiktig att alla grejer inte ramlar på marken).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer