Lås till mina käraste hojar

Wilier

Aktiv medlem
Hej Happy.

För att förbättra min nattsömn så skulle jag behöva köpa ca 3 stycken riktigt mulliga lås till mina hojar. Dom skall användas för förvaring i mitt privata cykelförråd och skall ge tjyvarna en tuff match. Dom behöver inte vara transportabla.
Sen är det ju viktigt att dom är godkännda ur försäkringssynpunkt, eller finns det fortfarande?

Har ni alltså några bra tipps på bra låsanordningar för stationär låsning som inte kostar skjortan (helst inte mer än 500 spänn stycket). Eller någon annan typ av kreativ larmannordning som kanske skadar tjuven riktigt allvarligt.

JLarsson

Aktiv medlem
Finns det inte någon legendarisk bild på en galen feffe som håller på och borrar fast några slags låsbyglar i förrådet? Vad var det för låsanordningar tro....

Wilier

Aktiv medlem
Oh, grymt feffe, sov du bättre efter operationen?

Glömde en sak. Mitt cykelförråd är helt i trä, en lite exklusivare känsla, men också lite klenare att fästa prylarna i. Ska fundera om jag kan stöldskyddsfästa en sån där byggel du hade på bilden i någon nära belägen träbjälke. Vad kostade kalaset?

Stampe

Ny medlem
Wilier skrev:

Mitt cykelförråd är helt i
> trä,

Börja då för tusan gubbar med att byta ut låsbygeln till hänglåset, vilket är första stället en potentiell tjyv ger sig på. En tidigare ägare av mitt förråd hade bytt ut den klena plåt-bygeln till ett rejält beslag i bockad 5 mm stål fastsatt med genomgående vagnsbult med rundade huvuden. Fugerar smutt, ingen mening med att förstärka det skyddet. Till det sedan ett rejält hänglås modell det Feffe visar upp i tråden.

Wilier

Aktiv medlem
Har umgåtts med tanken att förstärka skalskyddet till förrådet men som det ser ut nu så ser man inte hojarna och dörren är så klen att ingen jäkel tror man förvarar något annat än tomma wellpappkartonger i det. Så det är min preventiva tanke. Kanske får tänka om och fixa en saftig dörr med tillhörande lås. Tror dock inte försäkringsbolagen tar det utan hojen i sig måste vara låst.

Så vad finns det för bra lås?

feffemannen

Aktiv medlem
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Oh, grymt feffe, sov du bättre efter
> operationen?

Både och. Men jag var inte rädd att någon skulle sno min hoj i varje fall!

> Glömde en sak. Mitt cykelförråd är helt i
> trä, en lite exklusivare känsla, men också lite

Just det jag. Jag har ju faktiskt sett ditt förråd. Grymt fint. Kan du inte köra med en ordentlig kedja och hänglås runt en ordentlig bjälke istället och helt skita i bygeln.

> Vad kostade kalaset?

Kommer inte ihåg, men det var inte helt gratis. Det erkännes...

f

triple

Medlem
Imponerad! ...men inte lika imponerad nu ;p

[Edit:] alltså över feffemannens lås...

Senast redigerad av en moderator:

Pelle Hå

Aktiv medlem
Clas Ohlson har samma hänglås och kätting som Feffe köpte också. Kättingen är något längre vilket jag tyckte var bra, 125cm ist.f 110.

Kätting 398:- art.nr: 31-3150
Gunnebokätting. På bilden har den plasthölje, men i själva verket är den klädd i kraftig textil liknande Abus variant.

Hänglås 459:- art.nr: 24-2134
Abus Granit

Jensen

Aktiv medlem
onguards FETA kedja kan ju vara nått,har liknande sak, fast oxford, 1,5 meter, 3 Kg. 10mm tjocka länkar, ska klara slag, frysning, såg o annat gött.

2-300 kr på crc.

har du inge o låsa fast i, dra fast sånna här i golvet :D

allt går o få upp, men med det där så tror jag fan de får kämpa duktigt :D

Wilier

Aktiv medlem
Det är bara någon av on guards byggellås som är godkännda av SSF, vet inte om det krävs SSF märkning för att försäkringsbolagen skall vara nöjda dock.

Skall kolla claes olsson kättingen, kan vara något tillsammans med granit hänglåset.

Naugas

Aktiv medlem
Begagnade bygellås för MC kan du satsa på, klass 4. Går att hitta bra mycket billigare än nya sämre cykellås, 400 spänn gav jag för ett med 1100 nypris. Jag har blivit av med tre cyklar fastlåsta med Kryptonite och ABU cykelbygellås, så till min dyrcykel köpte jag ett MC-lås. Väger fläsk dock.

Clas Ohlson-kättingen är inte klassad tyvärr, men den hindrar säkert en eventuell tjuv lika effektivt som en som försäkringsbolaget godkänner.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Naugas skrev:
> Clas Ohlson-kättingen är inte klassad tyvärr,

Jo det är den. Det står både på CO's hemsida och på "certifikatet" som följer med kättingen, försäkringsklass 3. Gunnebokättingen alltså, inte CO's egna för 169:- inkl. hänglås.

Jensen

Aktiv medlem
oxfords kedja som jag har var lite tyngre än ja väntat mig, 3 kg är fan tungt :D nästan så man kan klassa det som vapen :D

onguards kanske inte är säkerhetsklassat, har bara sett att bauhaus o en hel del cykelbutiker säljer deras kättingar.

det är lite kul när man kollar kryptonites sida, för i sverige så har abus ett lås där de ger garanti upp till 2000 kr eller nått om det blir uppbrutet o man kan visa upp låset. kryptonite har ett lås som heter nått med New york, i usa lämnar de 3000 dollar i garanti om nån lyckas bryta upp det. det är ju för fan 21000 kr :D så de måste vara säkra på sin sak. vet dock inte var man får tag på det låset.

http://www.kryptonitelock.com/ineti...s@public?artid=3035&atf=products_item&pgrp=20

Med risk för att jag är helt ute o cyklar så spelar väl inte låsanordningen ngn roll i ens källarförråd. (Jo, jag ska oxå skaffa en liknande konstruktion just för att sova bättre). Men när exet o jag blev av med hojarna i förrådet så gick det på allmän stöldförsäkring för förråd med ett högsta ersättningsvärde om 35 kkr (Trygghansa). Det faktum att de var låsta med godkänt lås spelade ingen roll förutsatt att endast vi hade tillgång till nycklar in till förrådet. Så förklarade vår försäkringskvinna det ivf.
/J

Wilier

Aktiv medlem
KingFisher skrev:
> Med risk för att jag är helt ute o cyklar så spelar väl inte låsanordningen ngn roll i ens
> källarförråd. (Jo, jag ska oxå skaffa en liknande konstruktion just för att sova bättre).
> Men när exet o jag blev av med hojarna i förrådet så gick det på allmän
> stöldförsäkring för förråd med ett högsta ersättningsvärde om 35 kkr (Trygghansa). Det
> faktum att de var låsta med godkänt lås spelade ingen roll förutsatt att endast vi hade tillgång
> till nycklar in till förrådet. Så förklarade vår försäkringskvinna det ivf.
> /J

Du cyklar åt rätt håll tror jag, det är vad jag har förstått av trygghansa när jag pratat med dom.
Skall kolla kättingen och se om jag kan hitta ett bra bygellås att komplettera med. Har för mig att kryptonites new york lås är väldigt dyrt så tipset med MC byggellås var bra, vad heter dom, alltså vilka varumärke skall man kolla efter och är det blocket som gäller eller var hittar man dom?

Leo

Ny medlem
Cykellås förhindrar inte cykelstöld i förråd, det tar bara lite längre tid för tjuven. Förvaring i lägenheten är det säkraste sättet att sova lugnt.

/Leo

feffemannen

Aktiv medlem
triple skrev:
> Imponerad! ...men inte lika imponerad nu ;p
>
> alltså över feffemannens lås...

Schhhhhh.... ingen får höra hur jag har det nu...

f

feffemannen

Aktiv medlem
KingFisher skrev:
> Med risk för att jag är helt ute o cyklar så
> spelar väl inte låsanordningen ngn roll i ens
> källarförråd.

Inte för försäkringsbolaget nej, men kanske för tjyyyven...

f

Edit: Den här måste väl vara en höjdare (för 8 pund), lär väl räcka.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer