Låtande framgaffel

Lentor

Medlem
Hej. Precis fått hem min nya cykel o monterat ihop. Men jag har märkt att när jag trycker ihop gaffeln så är det ett ljud varje gång. Som att man hör fjädern gå ihop o isär. Är det nån som vet vad felet kan va o är det lätt åtgärdat eller ska man behöva krångla o skicka tb o sånt? Det är en fox 34 rhythm 130 slaglängd

velovin

Aktiv medlem
Att en framgaffel låter är ju i sig inget fel, den är ju full med mekaniska delar. Hur det låter är en annan femma, men det är lite svårt att få någon uppfattning om av din text.

bedaone

Ny medlem
Säker på att det är själva gaffeln? Håller man in bromsen samtidigt som man komprimerar gaffeln så vill gärna bromsskivan knarra lite. Kanske är det du hör?

RockyRider

Medlem
En hyggligt modern gaffel består av olja för returdämpning och luft för fjädring. När gaffeln komprimeras och returnerar är det naturligt att det kan pysa och uppstå ljud.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja alltså den var ju fylld när den kom. Klarar o trycka ner den halvvägs när jag står så den bottnar inte
Ja men stämmer trycket för din vikt? Brukar finnas en lite tabell på ena gaffelbenet. Har du ingen dämparpump rekommenderas detta starkt (eller, det är absolut nödvändigt), kostar typ 150 spänn.

Lentor

Medlem
Ja men stämmer trycket för din vikt? Brukar finnas en lite tabell på ena gaffelbenet. Har du ingen dämparpump rekommenderas detta starkt (eller, det är absolut nödvändigt), kostar typ 150 spänn.
jo jag har en dämparpump men den är inte inställd än, dock så är det ju ljudet i den när det fjädrar som är grejen o inte om den är inställd rätt just nu?

Hagman

Medlem
Testa att öppna retur, och ev kompesionsdämpning helt. Slutar det låta då är det bara ljudet av oljan igenom dämparenheten. Fortsätter det låta är det mer troligt att det är något man vill kika närmare på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer