LBS Skellefteå incident

LillMånke

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Vill höra forumets åsikter kring denna händelse:
Jag lämnade in min sons Crescent liknande den på bilden för att kolla upp och åtgärda ett "oljud" från det jag trodde var vevlagret.
LBS ringde upp mig och sade att ljudet kom från pedalerna, men hade problem med att lossa dom. Jag bad dom spruta dit 5-56 el liknade och testa igen efter helgen.
På måndagen ringer dom upp och säger att dom tagit i så att vevarmen gick av. Dom hade inga sådana vevarmar, och bad mig komma och hämta cykeln igen då nu inget fanns att göra.

Grejen är att jag blev paff över att dom i princip pajat min cykel och inget mer med det. Jag hade den inne för ett halvår sedan då dom bytte bakhjul och däck för 1300 kr.
Cykeln är ju i nuläget värdelös, men innan jag lämnade in den var det ju en fungerande Crescent- oväxlad- fin gammal cykel som dock "levde" om litet. Vad säger forumet om detta? Borde LBS ha erbjudit ngn liten ersättning, eller är sånt här något som man måste räkna med kan hända?
Skärmavbild 2022-08-12 kl. 12.18.45.png
 

Foxis

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Vilket skämt. ”Äh, vi sabbade din cykel och kan inte fixa den. Kom och hämta”. På riktigt?
Klart de har ansvar för vad de sabbat. Rätt säker på att ansvaret är juridiskt, men om inte annat så är det moraliskt.
 

LillMånke

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Tilläggas bör, att jag, när jag föreslog att låta sprayen verka över helgen, inte sade; "ta i allt vad ni har, pedalen ska loss"! Känns tråkigt detta tycker jag.
 

CCS

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Lämna in ersättningskrav skriftligt till verkstaden. Om de nekar även efter försök till förhandling, anmäl till ARN och ev. Kronofogden för indrivning.
 

tmalm

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Tråkigt men ändå nåt man får räkna med kan hända tycker jag. Bemötandet kunde väl iofs ha varit bättre. Sen är ju inte värdet på cykeln skyhögt heller så kostnaden för jobbet hade snart överstigit värdet på cykeln. Tråkigt för alla när sånt här händer men nåt man får räkna med som sagt.

/T
 

LillMånke

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Måste ta ett snack med butiken igen. Ersättningskrav är ju knepigt, svårt att värdera en gammal Crescent. Undrar om det finns nya vevarmar att få tag i?
 

Ilritorno

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Dåligt bemötande. De borde om inte annat för sitt eget rykte inte tagit så lätt på det. Sedan håller jag nog med om att det lite på egen risk det där. Men även det borde handlaren kommunicerat kan man tycka.
 

qma

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Det rätta är väl att de ska återställa på egen bekostnad och kunna leta fram lämplig begagnad reservdel.
Du kanske kan erbjuda dig att leta fram ett vrak med hel Fauber-vev, som ju är dussinvara, om de står för eventuell köpekostnad och jobbet att installera veven?
 

fiskarn

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Känns som det brustit lite i kommunikationen. Jag antar att de ändå tagit i i närheten av vad de ansett rimligt. De borde väl frågat om de skulle fortsätta använda mer våld och informerat om att det kunde ha sönder saker. Typ sagt " vi får inte loss skiten, cykla på cykeln som den är annars kan det bli orimligt dyrt och krångligt i förhållande till vad cyklen är värd" Det är inte speciellt troligt att lite 5-56 skulle hjälpa. Vet inte hur cykelmekar jobbar, på bilar sitter ju det mesta fast så värme osv måste användas.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Lämna in ersättningskrav skriftligt till verkstaden. Om de nekar även efter försök till förhandling, anmäl till ARN och ev. Kronofogden för indrivning.
Hur får du till det där? ARN rekommenderar bara butiker att betala tillbaks, driver inga rättsfall. Eller?
Hur skulle man lyckas koppla in Kronofogden på det där?

Stalle
 

fiskarn

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Drar man på med en bra hävstång är det väl inget konstigt att få bra mycket större moment än när man cyklar oavsett hur starkt man är. Men ja då borde man nog avbruti för länge sen.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Men vad är egentligen problemet?
Problemet är att någon har lämnat in en 50 år gammal cykel och förväntar sig att allt skall gå att ordna.
(problemet kan vara av annan art också men jag väljer att formulera det som ovan).

Stalle

Man förvänter sig inte att en helt cyklingsbar cykel blir ocyklingsbar efter man har lämnat den till en LBS. Situationen vore helt annat om cyklen inte fungerade innan.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Drar man på med en bra hävstång är det väl inget konstigt att få bra mycket större moment än när man cyklar oavsett hur starkt man är. Men ja då borde man nog avbruti för länge sen.

Men nu vet vi inte vilken hävstång dom använda. Om det var en vanlig pedalnyckel så blir krafterna inte så mycket större än när man stor på pedalarna i en backe.
 

fiskarn

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Men nu vet vi inte vilken hävstång dom använda. Om det var en vanlig pedalnyckel så blir krafterna inte så mycket större än när man stor på pedalarna i en backe.

Nae.. men eftersom de försökt en gång och misslyckats antar jag att de ändå tagit i en del andra gången. Och då är väl det första man gör att dra på en längre hävstång.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Nae.. men eftersom de försökt en gång och misslyckats antar jag att de ändå tagit i en del andra gången. Och då är väl det första man gör att dra på en längre hävstång.

Ja, om man måste får lös den. Jag skulle dock inte har tagit risken bara för att pedalen låter lite. Men då skulle jag hade provat själva och inte lämnat in cyklen till en LBS (det hjälper dock inte TS).
 

fiskarn

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Ja, om man måste får lös den. Jag skulle dock inte har tagit risken bara för att pedalen låter lite. Men då skulle jag hade provat själva och inte lämnat in cyklen till en LBS (det hjälper dock inte TS).

Håller med. Det bästa hade ju varit att prova lite hemma och insett att det inte går och fortsatt cykla.

Edit: Tyckte det lät lite som att vevarmen skulle gått sönder om man fortsatt cykla, det tror jag knappast.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Håller med. Det bästa hade ju varit att prova lite hemma och insett att det inte går och fortsatt cykla.

Edit: Tyckte det lät lite som att vevarmen skulle gått sönder om man fortsatt cykla, det tror jag knappast.

Inte direkt och kanske aldrig, men risken finns. Om man bara använder cykeln för att cykla lugnt är det dock inte så farligt även om vevarmen skulle går av.
 

LillMånke

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
De sade att det inte gick. Du propsade på att de skulle försöka mer.
Nja inte riktigt, jag sade att låta det lösgörande medlet verka över helgen, inte försöka mer såsom i kraft. Men som Kung Stalle skriver, låter det ju som att jag ska vara tacksam att en LBS tar in en gammal cykel, det köper jag inte.
 

fiskarn

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Nja inte riktigt, jag sade att låta det lösgörande medlet verka över helgen, inte försöka mer såsom i kraft. Men som Kung Stalle skriver, låter det ju som att jag ska vara tacksam att en LBS tar in en gammal cykel, det köper jag inte.

Vill de inte kan de ju säga det från början i så fall. Vill vill inte meka med din skitcykel.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Vill de inte kan de ju säga det från början i så fall. Vill vill inte meka med din skitcykel.

Ja, det skulle har varit rimligaste bemötande, tycker jag.
De få gånger jag har med min riktig bra LBS (som tyvärr inte finns längre) att göra, sade han nej när han trodde att risken var för stor att något skulle går fel vid en reparation.
 

-Andy-

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Jag överhörde min LBS neka en kund att ta emot en cykel p.g.a. den var för i dåligt skick. Kunden blev arg. Cykelmeken förklarade tämligen pedagogiskt att risken är stor att 1. det blir väldigt dyrt för kunden i förhållande till vad cykeln är värd och 2. risken är att saker går sönder på den, t.ex. p.g.a. rost och liknande. Vevpartiet gick inte ens att rotera. De avslutade med säga att det bästa vore att köpa en begagnad fungerande cykel för typ 500 kr och sedan återkomma så kunde de smörja och justera växlar, mm.

Kunden fattade ingenting utan tyckte att en cykelaffär ska minsann göra sitt jobb och att det är deras ansvar att fixa ordning cykeln till en rimlig penning.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Jag överhörde min LBS neka en kund att ta emot en cykel p.g.a. den var för i dåligt skick. Kunden blev arg. Cykelmeken förklarade tämligen pedagogiskt att risken är stor att 1. det blir väldigt dyrt för kunden i förhållande till vad cykeln är värd och 2. risken är att saker går sönder på den, t.ex. p.g.a. rost och liknande. Vevpartiet gick inte ens att rotera. De avslutade med säga att det bästa vore att köpa en begagnad fungerande cykel för typ 500 kr och sedan återkomma så kunde de smörja och justera växlar, mm.

Kunden fattade ingenting utan tyckte att en cykelaffär ska minsann göra sitt jobb och att det är deras ansvar att fixa ordning cykeln till en rimlig penning.

Skulle samma kund tycker samma när det handlar om en bil?
 

-Andy-

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Skulle samma kund tycker samma när det handlar om en bil?
Svårt att veta, men förmodligen. Jag kan tänka mig följande svar från samma kund: ”Vad då trasig växellåda, vad då genomrostade balkar, vad då trasig kamrem, vad då billigare att byta bil? Fram med skruvmejseln och oljekannan och gör ditt jobb!”

I övrigt jag tror att många har sämre koll och acceptans när det gäller cyklar och framför dålig koll på tidsåtgång och kostnad för cykeldelar. Jag kan tänka mig samma svårigheter gäller vid köp av hantverkartjänster.
 

kais01

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
finns det en brottanvisning där veven gick av skall du nog vara glad det hände i verkstan.

är det inte så, och de kanske försökt få loss pedalen t ex utan något så basalt som värme, tycker jag nog verkstan via sitt kontaktnät bör hjälpa dig med en ersättningsvev, det finns tretton på dussinet av dessa i vilken cykelskrotshop som helst. sedan som tröst för besväret nya lager.

om du gillar verkstan försök vara lite flexibel. det kan vara bra att ha plupoäng inför kommande behov av deras hjälp.
 

LillMånke

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Grejen är att jag har varit nöjd med detta företag under lång tid och handlat rätt mycket grejer under åren. Dom har också hjälpt tidigare med olika jobb på div cyklar och det har aldrig varit något problem. Så ja, det kommer nog ner till att bemötandet denna gång fallerade, och det är det som känns tråkigt. Jag kommer att åka förbi och prata med dom, och, som kais01 förde på tal, vara lite flexibel. Tack för era synpunkter!
 

Mange.

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
20140613_203439.jpg

En snabb bildgoogla gav denna. Det är inte särskilt mycket gods i dom vevpartierna, en fastrostad pedal drar oftast med sig gängorna ut när man tar i, eller så ger sig godset.
 

Snuten

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Det är sånt som kan hända, och inte deras fel. Om cykeln inte underhållits på 30 år så kan delarna vara omöjliga att ta loss. Pedaler & sadelstolpe & vevarmar bör skruvas loss och underhållas & fettas in lite nu och då.
Jo, men borde inte meken en stund innan skiten brakar ihop tänka:
"Fan, det här går inte. Så här mycket kraft kan jag inte lägga på. Jag får ge mig.".
Lite så som man själv tänker ibland (i sina bästa stunder).
 

Marklyft

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Jo, men borde inte meken en stund innan skiten brakar ihop tänka:
"Fan, det här går inte. Så här mycket kraft kan jag inte lägga på. Jag får ge mig.".
Lite så som man själv tänker ibland (i sina bästa stunder).
Det var ju det han gjorde, därför han ringde kunden och sa att han inte fick lös den, men ts bad ju honom försöka igen.
 

Andreas12345678

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Det var ju det han gjorde, därför han ringde kunden och sa att han inte fick lös den, men ts bad ju honom försöka igen.
Ja, igen, men inte att ta i hårdare, "bara" att försöka igen efter en natt med 5-56.
Visar ju snarare hur svårt de är att arbeta mot privatpersoner.

Ena stunden så vill man lämna in för man inte vågar gå loss på den själv.
Sen litar vi inte ens på deras kompetens utan hänvisar till att 556 ska räcka.

De som framför allt brustit här är ju kommunikation, framför allt vem som får stå för kalaset om något går sönder.

Jag kan nu tycka att de generöst att de bjuder på arbetstiden, men kanske heller inte mer än rätt om man nu tagit åt sig jobbet men misslyckats.
 

Berk

Aktiv medlem
LBS Skellefteå incident
Visar ju snarare hur svårt de är att arbeta mot privatpersoner.

Ena stunden så vill man lämna in för man inte vågar gå loss på den själv.
Sen litar vi inte ens på deras kompetens utan hänvisar till att 556 ska räcka.

De som framför allt brustit här är ju kommunikation, framför allt vem som får stå för kalaset om något går sönder.

Jag kan nu tycka att de generöst att de bjuder på arbetstiden, men kanske heller inte mer än rätt om man nu tagit åt sig jobbet men misslyckats.

Det håller jag inte alls med om i den här fallet. Det verkar inte är TS har frågat om mer våld.

Tycker dock att det är lite konstigt att en kund ger tekniska anvisningar till LBS och ännu konstigare att LBS följer upp dom. Man skulle tänka att LBS har kompetensen att bedöma situationen.
 
Topp