Ledsaga en landsvägsgubbe till mtb köp

Olby

Medlem
Tappade cykelsuget innan sommaren efter ett kanske lite för ambitiöst träningsprogram för lvg. Tror jag behöver en rolig mtb för snurra runt lite på Lovön på vägen hem från jobbet för att hitta sugen igen.

Vad ska man titta efter om man helt saknar teknik, har ok flås och vill få upp pulsen på enklare stigar?

Allebike Majestic FS som dök upp i en tidigare tråd idag verkar rolig. Men har väldigt svårt att relatera till diskussioner kring vinklar och dämpare.

Berk

Aktiv medlem
Nya stigarna på Lovön är jätteroliga!

Jag kör numera bara hardtail, men hade FS förut. Allt funkar på stigarna på Lovön. Om du ska cykla dagligen på vägen hem från jobbet är det kanske bra med en hardtail då man har mindre underhåll. En tips är en Allebike MB31.

Olby

Medlem
Har en gravel att köra på, funkar på enklare stigar och framförallt för pendling. Tanken var att ha en fs som omväxling någon gång i veckan när tid finns för en avstickare.

Men det betyder ju inte att en hardtail kanske passar mig bättre, har som sagt dålig koll.

n3wton

Aktiv medlem
Det är lätt att vilja rekommendera en ren XC-cykel som det är lite klipp i till någon som kommer direkt från lvg, då det är den cykeltyp som känns minst avig i jämförelse med en biffig enduro-cykel.

Min erfarenhet är att personer med bra flås men liten erfarenhet av mtb tappar extremt mycket fart så fort det blir lite stigcykling till följd av bristande teknik. Å andra sidan tål ofta de renodlade stigcyklisterna längre, jämna effektuttag relativt dåligt.

För att du ska få ut så mycket som möjligt tror jag du behöver ha en någorlunda trygg och lite förtroendeingivande cykel, där du kan blåsa på allt vad du orkar utan att cykeln känns otrevlig så fort det lutar lite utför eller blir stökigt. En sådan cykel "kostar" ofta lite i form av att den är lite tyngre att driva framåt. Med relativt god kondition och dålig teknik tror jag dock inte att det är någon nackdel.

En typisk stigcykel med ca 120-140 mm fjädringsväg, typ Trek Fuel eller dylikt skulle säkert passa dig fint. Har inga mer handfasta tips än så på rak arm, men tänker ändå att den cykeln ger dig lite uppslag kring hur jag tänker. När det gäller Allebike tror jag mer på Alphan än Majesticen. Känner du dig trygg med lite mindre marginaler är moderna XC-hojar rejält snabba utan att bli alltför vimsiga i stöket, såsom Alphan eller en Top Fuel istället för en Fuel hos Trek. Finns en hel uppsjö..

Berk

Aktiv medlem
Det finns också lite lättare och snabbare höjer nuförtiden med lite modernare geometri, som t.ex. Specialized Epic Evo, Canyon Lux Trail och Kona Hei Hei.

Olby

Medlem
Vad är "modernare geometri"?

För den obeslutsamme kanske en Cube ONE11 med valbar styrvinkel (66,08° / 66,69°). Den är i vart fall estetiskt tilltalande.

Lux Trail och Hei Hei har 67,5°m
Epic Evo har 66,5°
Majestic 69°
Alphan 65,5°

SocialGimp

Aktiv medlem
Du får komma med en budget oxå. Det är lätt att tipsa om hojar för 50 000 men du kanske bara hade tänkt dig 10 000?

Berk

Aktiv medlem
Vad är "modernare geometri"?

För den obeslutsamme kanske en Cube ONE11 med valbar styrvinkel (66,08° / 66,69°). Den är i vart fall estetiskt tilltalande.

Lux Trail och Hei Hei har 67,5°m
Epic Evo har 66,5°
Majestic 69°
Alphan 65,5°

Jag skulle säga gaffelrörsvinkel kring 67 grad för snabbare cykel och 66 grad för riktigt DC cykel.

Cube vekar bra, men har en konstigt kombination av DC gaffelrörsvinkel med gammaldags XC sadelrörsvinkel och kort reach.

SocialGimp

Aktiv medlem
The Holy DC Trinity (enligt mig):
  1. Specialized Epic Evo
  2. 2022 Trek Top Fuel
  3. 2022 Scott Spark (ej RC)
Edit: Har kört alla tre, blir nog en jämförelse-video om dom inom några veckor.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer