Leftygaffel problem behöver råd

Scottgravel

Medlem
Skulle byta däck på min lefty så jag tog av fälgen gjorde jobbet skulle sätta rillbaka fälgen igen men plötsligt passade inte hjulbulten den var jävligt för liten. Såg att ägaren innan mig använt sig av en helicoil som verkade utsliten. Gängorna på bulten är ok lika så gängorna i själva axeln men vad jag inte begriper är allt verkar orginal. Är det så att cannondale valt att man skall använda sic av helicoil det verkar inte speciellt säkert. Är det någon som vet vore jag tacksam för snabba svar

cerro

Aktiv medlem
Cannondale använder Helicoil i gaffeln ja, just för att den ska kunna gå att fixa hos de flesta Cannondalehandlare.

Juhlin

Aktiv medlem
Att använda en insatsgänga är dyrare och kvalitetsmässigt en mycket bättre metod än att bara gänga rakt in i godset.

Var glad att det sitter en helicoil som standard, det visar att tillverkaren är seriös.

Ditt eventuella problem har jag ingen aning om.
Men ta ett steg tillbaka och inspektera grejerna, det fungerade tydligen innan du plockade isär det så mycket sannolikt har har du gjort något fel, har du letat reda på någon manual hur det ska monteras?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Varför demonterade du hjulet alls för ett däcksbyte? Det är ju en gratis tredje hand att låta hjulet sitta kvar.
Men ja, det sitter helicoil i lefty från början.

Scottgravel

Medlem
Att använda en insatsgänga är dyrare och kvalitetsmässigt en mycket bättre metod än att bara gänga rakt in i godset.

Var glad att det sitter en helicoil som standard, det visar att tillverkaren är seriös.

Ditt eventuella problem har jag ingen aning om.
Men ta ett steg tillbaka och inspektera grejerna, det fungerade tydligen innan du plockade isär det så mycket sannolikt har har du gjort något fel, har du letat reda på någon manual hur det ska monteras?
Jag tackar för svar jag va i kontakt med dem (cannondale) och efter deras förklaring så blev det själklart att det så skulle vara. Men eftersom man jobbar med metall så är inte alu det starkaste valet för just det syftet men jag begriper varför nu. Man lär sig alltid nått nytt. Enda som kanske spökar i skallen är själva bulten som är i alu och det enda som håller hjulet på plats är dess ca 12mm fingänga. Men får lita på cannondale dem släpper inte någon skit haha.

Scottgravel

Medlem
Varför demonterade du hjulet alls för ett däcksbyte? Det är ju en gratis tredje hand att låta hjulet sitta kvar.
Men ja, det sitter helicoil i lefty från början.
Det var inte jag det var servicesnubben han skulle byta till tubeless och kanterna på däcket slog inte ut så därför. Men så här i efterhand så var det nog det rätta eftersom helicoilen som satt var helt slut nu är allt löst.

Köp & Sälj

Topp