Letar efter en gaffel som jag inte ens vet om den finns

Hej forum

Har fått en idé om att jag ska bygga om en cykel/ram som jag har här hemma. Men för att det överhuvudtaget ska funka så som jag tänkt så skulle jag vilja hitta en 29 tums gaffel utan taper, dvs rakt "styrrör" med 120 slag och gärna med Boost.

Finns det sådana?

Om inte så får jag väl göra avkall på Boost.

Glömde säga att den inte ska kosta skjortan heller....

Begagnad funkar om någon här på forumet kan tänka sig att sälja.

Kommer bli en underhållande byggtråd om jag får ihop allt som jag tänkt.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror du kanske kan sätta ett externt lägre head set (ex) och få plats med tapered om du föredrar det. Tyvärr är jag dålig på att fatta exakt vad som passar

Hm, hur funkar det. Kan man hitta någon som gjort liknande. det skulle ju avsevärt förbättra min möjligheter att välja gaffel

Mayhem

Aktiv medlem
Jag tror du kanske kan sätta ett externt lägre head set (ex) och få plats med tapered om du föredrar det.
Nja. Du kan köra en extern (EC) kopp för lagret, men styrröret smalnar typiskt inte av med en skarp kant och måste ju fortfarande få plats inne i styrhuvudet. Så för att få plats med en gaffel där kronan är 1-1/2" behöver ramen därför ett styrhuvud med 44 mm innerdiameter. Äldre stålramar hade nog typiskt styrhuvud med innerdiameter 34 mm. Men nu vet förstås ingen av oss alls vilken ram denna tråd handlar om egentligen…

jonte987

Aktiv medlem
Hm, hur funkar det. Kan man hitta någon som gjort liknande. det skulle ju avsevärt förbättra min möjligheter att välja gaffel
Kanske bara går på vissa cyklar så kolla vilken typ som head tube är gjort för. Sen finns det andra som brukar begripa detaljerna. Kanske @Berk eller @Valhalla_

Ram för 44mm zs ska det funka på i alla fall. Så brukar man göra på stålcyklar

jonte987

Aktiv medlem
Nja. Du kan köra en extern (EC) kopp för lagret, men styrröret smalnar typiskt inte av med en skarp kant och måste ju fortfarande få plats inne i styrhuvudet. För att få plats med en gaffel med 1-1/2" krona behöver ramen därför ett styrhuvud med 44 mm innerdiameter.
Ja, det går ibland som sagt. 44mm straight funkar men jag visste inte om det är det enda

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag kan bekräfta att det går med ec44 att köra koniskt rör. Köpte nämligen ett ec44/ec44 angleset på -2 grader till min pendlarhoj och smällde dit en Lyrik. Det ger ca 10 mm extra höjd förstås, eftersom lagerkoppen då är extern.

@patflemming Vad för cykel och årsmodell har du?

Ojojoj när ni får veta vad det är för en gammal hoj som jag tänkte bygga lite på då kommer ni idiotförklara mig är jag rädd. Men, allt man gör här i livet gå ju inte att förklara med rationella förklaringar

Men, det är en Haro Escape från 2007

Haro Escape

Tanken är att bygga om till en 96er eller vad kan heta.

Grundtanke:
29x2,5 eller 2,6 fram (behöver så klart vettigt 29 framhjul då)
120 mm slag
26 x så fett bakdäck som jag får plats med bak Behöver nog i ärlighetens namn nytt 26" bakhjul)
Nya bromsar
Nytt styre
Konvertera till 1x9 vilket väl är typ max vad som får plats tror jag alternativt Rohloff nav.
Ny sadel
Dropper
Ny färg

Crazy, I know men det är ju roligt att vara lite halvgalen.

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar vara någon form av zero stack -not integrated står det. Om det är 44mm vet jag inte.

Mayhem

Aktiv medlem
Lite googling verkar indikera att årsmodeller därikring kommit med FSA No.11 styrlager, vilket är ZS44 både uppe och nere.

Om det stämmer kan du byta till EC44/40 nere för en konisk gaffel. Lämpligen kanske Hope HSCH där nere och HSC2 där uppe? Men mät styrhuvudet innan du köper något!

jonte987

Aktiv medlem
Coolt. Finns nukeproof Neutron 44/40 om man vill ha nåt billigt.

edit

Underbart, 10 mm extra kan jag lätt leva med. Men exakt vilken sån där ec44/40 är det jag ska ha?

Eller, kanske måste ut i garret och mäta och mäta och titta på verkligheten.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har tänkt mig att köpa typ ett B5 för att montera i en 44mm head tube.
Men jag har ännu inte gjort det så fan vet. Ramen kommer väl i mars nån gång.

Du ska nog mäta om det kan stämma med 44mm ja

Capture.PNG

Berk

Aktiv medlem
Annars har ju superstar components ett angleset på -2 grader för en femhunka.. Likaså har works components liknande men i fler varianter. Passar bl.a. EC44/EC44

Tror inte att TS tänkte att ändra gaffelvinkeln (förutom kanske med en längre gaffel).

Alla EC44/EC44, 1 1/8" / 1 1/2" passar. Finns redan några tips i tråden. Jag kör en Cane Creek fourty.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tror inte att TS tänkte att ändra gaffelvinkeln (förutom kanske med en längre gaffel).
Nä förmodligen inte. Men TS kanske inte heller vet att man kan göra sådant. Så jag tänkte varför inte nämna det bara. Ett enkelt sätt att ta geometrin lite närmare detta årtusende. :giggle:

n3wton

Aktiv medlem
Det måste ju finnas en mängd gamla xc-gafflar att välja på med rakt rör. Om det går bra att bortse från alla andra tokerier i projektet så måste ju boost ha noll betydelse!😛

Berk

Aktiv medlem
Nä förmodligen inte. Men TS kanske inte heller vet att man kan göra sådant. Så jag tänkte varför inte nämna det bara. Ett enkelt sätt att ta geometrin lite närmare detta årtusende. :giggle:
Tittade nu på bilden och den är jättebrant, så en angleset skulle hjälpa mycket. Men tror inte att den ramen är värt en ny gaffel eller angleset.

jonte987

Aktiv medlem
Finns säkert. Jag fick för mig att han ville ha en modern gaffel och kanske ta med till nästa cykel.

Se där ja, en suntour gaffel som fyller mina krav. Kan väldigt lite olika gata förutom att Suntour sitter på alla budget cyklar. Men, kanske kan passa mitt lilla bygge bra.

Annars får jag väl som nån sa bara köpa en gammal XC gaffel med QR. Finns det någon här på forumet som har en gammal 100-120 mm gaffel med rakt styrrör som dom gärna vill bli av med?

Att ändra gaffelvinkeln kanske skulle kunna var en idé, det kan man ju eventuellt laborera med i senare delen av detta projekt.

Frågan är om du får plats med ett 2,5-2,6 tums däck i en Xc-gaffel?? Men det är väl bara att mäta.. Du behöver kanske inte så stor luftvolym om du har en dämpande gaffel..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer