Letar liten klinga med 110/5 bultcirkel?

Bladin

Aktiv medlem
Hur liten klinga med 110/5 bultcirkel finns det?
Jag försöker hitta en omkring 30t men det verkar vara för litet. Det är till min dotters bmx som är lite för trögtrampad. Sitter 36t nu.

kais01

Aktiv medlem
tror 32 är det minsta som teoretiskt fungerar med 110. sen finns det lillklingor med en extra tredje klinga monterad på sig, man kan då alltså använda ett tvådelat 110 vevparti och få tredelat.

ett tips är väl att montera ett mtb vevparti med mindre bultcirkel så länge.

Bladin

Aktiv medlem
kais01 sa:
tror 32 är det minsta som teoretiskt fungerar med 110. sen finns det lillklingor med en extra tredje klinga monterad på sig, man kan då alltså använda ett tvådelat 110 vevparti och få tredelat.

ett tips är väl att montera ett mtb vevparti med mindre bultcirkel så länge.

Problemet blir ju isåfall att hitta vevar som är bara ca 140mm långa ? Men tack för tipset.
Jag kanske får nöja mig med ett 32t ändå. Vet du var man hittar ett sånt?
Sen kanske man kan skaffa ett större frihjulsdrev bak, tror det sitter 16t nu.

HåkanC

Aktiv medlem
Bladin sa:
Hur liten klinga med 110/5 bultcirkel finns det?
Jag försöker hitta en omkring 30t men det verkar vara för litet. Det är till min dotters bmx som är lite för trögtrampad. Sitter 36t nu.
33 är det minst som funkar med 110 BCD, men det finns inte så många att välja på och jag har läst på nätet om de som har haft problem med dem, spruckit o likn
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=5832

/Håkan

emmer

Ny medlem
Dottern har 33 inner på sin vev (ihop med 44 ytter) och det funkar bra. Enda problemet jag hört om är om man har väldigt tokiga klingskruvar så kan det krocka lite med kedjan. Men det är nog mest extremfall.

Bladin

Aktiv medlem
Får bli en 33t som är det minsta jag (med hjälp) hittat. Tanken är att hon ska orka lite i skogen på sin bmx. Satt 37t fram och 16t bak nu. Får se om det räcker med 33t fram. Annars får jag leta större bak. Tack för all hjälp ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer