Level 2 lvg. Steppa upp från gravel...

Hej!
Jag har kört igång LVG-karriären iår men cyklar fortfarande på min White GX 18 Pro...
det jag gillar med den är helt klart hydrauliska skivbromsar. Tiagrasystemet funkar bra enligt mig men nu är jag inne på att skaffa mig en racer inför nästa år. Min önskan är att kunna ha hydrauliska skivbromsar men ändå inte betala mer än 15k. Helst lite lägre vikt på cykeln (nu 10,4kg) och sen lite bättre geometri.

någon som har lite tips? Helst så köper jag en begagnad som är bättre än att köp en ny bara för att.
Mvh

ooms

Aktiv medlem
Med lite tur kan du antagligen hitta nåt bättre begagnat, men det går även att hitta nytt som uppfyller specen (hydr.skivbroms, <10kg, <15k):

ooms

Aktiv medlem
Ja, Cuben hade 105-komponenter (som är 11-delat istf 10-delat på Tiagra), men se upp med vikten (1 kg tyngre) och hjulen som verkar vara basic/noname.

Vad är "lite bättre geometri" för dig? Vad är det du vill ändra jämfört med den cykel du har idag?
Det jag menar är att geometrin på CX från White har blivit diskuterad på forumet en del och det är uppenbart att den geometrin inte är specad för LVG. Så mer Racerinspirerad geometri är vad jag efterfrågar.

DanielS

Aktiv medlem
Det jag menar är att geometrin på CX från White har blivit diskuterad på forumet en del och det är uppenbart att den geometrin inte är specad för LVG. Så mer Racerinspirerad geometri är vad jag efterfrågar.
Jag tycker det ser ut som att både Cube Attain och Canyon Endurace är komfort-orienterade. Det verkar som du vill ha en mer race-inspirerad, t ex Canyon Ultimate?

Det är ju iof möjligt att de båda cyklarna som listas ovan är racigare än din nuvarande cykel men du bör nog kolla upp det innan du beställer något, t ex genom att använda en geometri-kalkylator:

Om du lägger in din nuvarande cykel i denna och sedan en cykel du funderar på så kan du kolla om det går att få till den sittställning du vill.

Du kan också prova att ändra sittställning på din nuvarande cykel, tex med annan styrstam, spacer-konfiguration osv så att du kan verifiera att det blir bra innan du köper. Speciellt om du ska beställa på nätet. Jag upplever att 1cm upp/ner/framåt/bakåt gör rätt stor skillnad.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer