Lidingöloppet MTB

nyrakad

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Tack Öijer för filmen! Nu behöver jag inte grubbla mer om det finns människor som kan cykla hela banan utan måste ta sig upp för dom värsta branterna vid sidan av cykeln springandes... Springandes!?! Jag är MÄKTA imponerad av dessa människor.

Bubblan163

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Är det ok att åka banan som träning (eller går den på löpspår/andra ställen de inte vill ha cyklister på året runt)?
Finns den som strava-segment eller likande som man kan följa?

Lidingöloppet MTB
Capra ibex sa:
Om jag letar otekniska o snabba långlopp likt cv är lidingöloppet nåt för mig?
Ja. Räkna med mera backar bara.

Bubblan163 sa:
Är det ok att åka banan som träning (eller går den på löpspår/andra ställen de inte vill ha cyklister på året runt)?
Finns den som strava-segment eller likande som man kan följa?
I princip hela banan kan köras utan problem. Tänk bara på att du kan få dela spåret med flanörer, hästar och annat.

Segment: https://www.strava.com/segments/12030047

Lidingöloppet MTB
Capra ibex sa:
Om jag letar otekniska o snabba långlopp likt cv är lidingöloppet nåt för mig?
Förutom ett kort parti på Bosön så är det inga svårigheter att tala om. En del korta branta backar. Banan slingrar sej fram på gångvägar, gator och någon bit grusväg. Bitarna på grus och asfalt är korta. Många inbromsningar och igångdrag. Avsaknaden av längre sträckor utan böjar, att den är förlagd till början av säsongen och att den är välorganiserad gör den till en av mina absoluta favoriter. Hoppas kunna köra även 2018.

Saint Lars

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Lidingöloppet MTB 2020 är inställt vilket väl är föga förvånande...man erbjuds deltagande i en förkortad nattur i höst som kompensation... Annars vill man behålla deltagaravgiften ograverad...
Har kört loppet förut och verkligen gillat det men den höga avgiften har gjort att jag passat senaste åren, så även i år. Nu vill man behålla hela avgiften (895 kr ?), vilket känns så där...
Göteborgsvarvet har ju gjort helt anorlunda, se: https://www.goteborgsvarvet.se/nyhe...et-med-anled-ning-av-coro-n-aviruset-covid-19
Ni som torskar insatsen till LidingöMTB, hur känns det?

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Lidingöloppet MTB 2020 är inställt vilket väl är föga förvånande...man erbjuds deltagande i en förkortad nattur i höst som kompensation... Annars vill man behålla deltagaravgiften ograverad...
Har kört loppet förut och verkligen gillat det men den höga avgiften har gjort att jag passat senaste åren, så även i år. Nu vill man behålla hela avgiften (895 kr ?), vilket känns så där...
Göteborgsvarvet har ju gjort helt anorlunda, se: https://www.goteborgsvarvet.se/nyhe...et-med-anled-ning-av-coro-n-aviruset-covid-19
Ni som torskar insatsen till LidingöMTB, hur känns det?
Helt annorlunda? Jag tycker de verkar ha gjort ungefär lika, man kan antingen skänka startavgiften eller flytta startplatsen till ett annat lopp. Precis som på Lidingö. Dock är det helt i linje med Gbg-varvets villkor. Lidingös villkor säger att man har rätt att få tillbaka 25% vid inställt lopp, så det är lite fult att de inte nämner det nu när de ställer in.

Saint Lars

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Helt annorlunda? Jag tycker de verkar ha gjort ungefär lika, man kan antingen skänka startavgiften eller flytta startplatsen till ett annat lopp. Precis som på Lidingö. Dock är det helt i linje med Gbg-varvets villkor. Lidingös villkor säger att man har rätt att få tillbaka 25% vid inställt lopp, så det är lite fult att de inte nämner det nu när de ställer in.
Jo, helt annorlunda är hårddraget men att kunna köra nästa år finns väl inte som alternativ i Lidingö MTB...det är väl det alternativ jag skulle ha valt.
Att inte betala tillbaka del av avgiften eller hela avgiften som alternativ tycker jag som princip är osunt, speciellt när avgiften är ohemult hög...

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Jo, helt annorlunda är hårddraget men att kunna köra nästa år finns väl inte som alternativ i Lidingö MTB...det är väl det alternativ jag skulle ha valt.
Att inte betala tillbaka del av avgiften eller hela avgiften som alternativ tycker jag som princip är osunt, speciellt när avgiften är ohemult hög...
Jo, att få flytta starten till nästa år borde vara det snyggaste att erbjuda, å andra sidan är de egentligen inte skyldiga att erbjuda nåt enl villkoren. Hur mycket de åtar sig betala tillbaka anges också i villkoren, och det är ju nåt man godkänner vid anmälan så det är inte nåt att bjäbba om. I Lidingös fall är det 25%, så som sagt lite fult av dem att inte upplysa om det nu, men tar man kontakt med dem och hänvisar till villkoren borde de ha svårt att neka den återbetalningen.

Mats65

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Jo, att få flytta starten till nästa år borde vara det snyggaste att erbjuda, å andra sidan är de egentligen inte skyldiga att erbjuda nåt enl villkoren. Hur mycket de åtar sig betala tillbaka anges också i villkoren, och det är ju nåt man godkänner vid anmälan så det är inte nåt att bjäbba om. I Lidingös fall är det 25%, så som sagt lite fult av dem att inte upplysa om det nu, men tar man kontakt med dem och hänvisar till villkoren borde de ha svårt att neka den återbetalningen.
Kopierat från en tråd i facebook-gruppen ”Vi som älskar landsvägscykling”:

”Då vi har två lopp själva här i Mora tog jag kontakt med Konsumentverket under veckan.
Igår fick jag svar från en av deras jurister.

Skyddet i Konsumentköplagen får inte avtalas bort*.

Han menar att alla kan kräva 100 % tillbaka oavsett vad man har accepterat i samband med anmälan.

Detta sagt sade han att detta är deras professionella bedömning och inte en juridiskt utslag. Om man inte acceptera det som arrangören erbjuder krävs att någon driva detta till domstol för en rättslig prövning. Först då har vi en prejudicerand dom.”

Så rent lagmässigt är det kanske inte självklart, men det är ju som sagt inte provat i domstol.

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Kopierat från en tråd i facebook-gruppen ”Vi som älskar landsvägscykling”:

”Då vi har två lopp själva här i Mora tog jag kontakt med Konsumentverket under veckan.
Igår fick jag svar från en av deras jurister.

Skyddet i Konsumentköplagen får inte avtalas bort*.

Han menar att alla kan kräva 100 % tillbaka oavsett vad man har accepterat i samband med anmälan.

Detta sagt sade han att detta är deras professionella bedömning och inte en juridiskt utslag. Om man inte acceptera det som arrangören erbjuder krävs att någon driva detta till domstol för en rättslig prövning. Först då har vi en prejudicerand dom.”

Så rent lagmässigt är det kanske inte självklart, men det är ju som sagt inte provat i domstol.
Intressant. För skojs skull kollade jag vad som gäller Vasaloppet, och de har olika regler beroende på om det är ex.vis snöbrist (50% tillbaka) eller force majeur (ingenting tillbaka) dit de räknar ex.vis myndighetsbeslut och smittspridning.

Om konsumentjuristerna i Mora har rätt, innebär det ju att i princip alla lopp har oskäliga villkor. Det lär nog bli stora diskussioner kring vad force majeur egentligen innebär efter detta. Personligen kan jag tycka att om arrangören på eget bevåg ställer in ska det vara full återbetalning, men om arrangören som nu tvingas ställa in pga saker bortom deras kontroll, så borde de få behålla åtminstone en del som motsvarar de kostnader de haft. Däremot kanske de inte ska "gå plus" på att tvingas ställa in. Eller ja, personligen tycker jag ju att har man godkänt villkor vid anmälan får man stå för det, gillar man dem inte behöver man ju inte anmäla sig...

Själv sitter jag med en betald start till Siljan Runt, och de åtar sig att betala tillbaka 50% enl deras villkor. Nu har de inte ställt in ännu, men jag gissar att risken är stor att de snart är tvungna att ta ett beslut. Blir intressant att se hur de hanterar det hela, jag hoppas ju på alternativet att flytta startplatsen till nästa år (eller att loppet kan köras på sensommaren/hösten i år istället).

Senast ändrad:

pme

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Rubriken från Lidingöloppet är att loppet är flyttat. Inte inställt. Så, det kan nog bli svårt att hävda återbetalning enligt villkoren för inställt lopp.

Dessutom, känns det inte lite småsnålt att kräva tillbaka pengarna när det i slutändan kommer vara ungdomsverksamheten som isf kommer bli lidande?
Det är ju inte så att vi som accepterat deras ”hutlöst höga” startavgift kommer gå under om vi inte får tillbaka några hundringar.

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
En ”flytt” fr vår till höst och från dag till natt får nog anses vara en sådan stor förändring av produkten/avtalet att det är att anse som felleverans/inställt.

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Läser man deras info på hemsidan så verkar det som att de inte har för avsikt att göra några återbetalningar. Vore väldigt intressant med en rättslig prövning av detta, både mot konsumentköplagen enl ovan men även som avtalsbrott iom att de verkar strunta i de villkor de själva satt upp (alt gör en väldigt egen tolkning av vad ställa in är och inte är)...

pme

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Vem är så hjärtlös att hen hellre sänker en ideell idrottsförening än att efterskänka sin startavgift (om det lopp som erbjuds som alternativ inte passar) när föreningen tvingas ställa in pga covid-19?

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Om föreningen riskerar sänkas pga detta så får dom väl söka stöd från någon stiftelse, som många andra föreningar i landet gör.
Så mycket som anmälningsavgiften till populära lopp gått upp de senaste åren, så bör det finnas marginaler att åtminstone leva upp till de villkor man själv satt upp. Om inte, har nog kostymen växt lite för mycket (de flesta stora lopp sitter väl med både VD, marknadsföringsorganisationer, och annat), och det kanske bara är nyttigt att banta lite.

fhloston

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Som jag har förstått det är det AB:t som arrangerar alla loppen, mtb såväl som löpning. Så, det kan väl sägas vara en ganska stark relation.
Det är väl för att skydda föreningen från ekonomiska smällar, så som denna, som man kör loppen i AB? Då kan loppet sättas i konkurs utan att föreningen behöver göra det. AB måste (väl) ha VD, men en VD måste inte ha hög lön, eller lön alls för den delen, det beror nog hur mycket VDn måste jobba.

Jensen

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Vem är så hjärtlös att hen hellre sänker en ideell idrottsförening än att efterskänka sin startavgift (om det lopp som erbjuds som alternativ inte passar) när föreningen tvingas ställa in pga covid-19?
man kan ju i och för sig fråga sig om utgifterna ändå blir desamma av att ställa in nu som att köra loppet. Om man inte ämnar att betala tillbaka något kanske man ska se till att det står i avtalet. Sen kan man ju tycka att de ska behålla endel, vilket ju 75% skulle kunna räknas till.

jonas-ni

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Som jag har förstått det är det AB:t som arrangerar alla loppen, mtb såväl som löpning. Så, det kan väl sägas vara en ganska stark relation.
Hur ser upplägget ut? AB:t visar inga vinster att tala om, förutom ett år som sticker ut, hur får den/de ideella föreningen/arna pengar från AB:t? Någon som vet?

Konsensus

Medlem
Lidingöloppet MTB
Jag anar i framtiden ett förändrat beteenden med anmälningar till motionslopp, stora som små. Att färre köper en tidig startplats och istället hoppas komma åt en startlapp i andrahand, eller köpa på plats. Är så klart risk med det genom att man kanske blir utan. Jag tror ingen eller i alla fall väldigt få förväntar sig full återbetalning, en visad god vilja åt båda håll är aldrig fel. Här får nog arrangörerna tänka till hur konsekvenserna blir om ingen återbetalning sker, eller på annat vis ersätter den som betalat sin avgift. En konsekvens kan bli att många väljer att inte ställa upp i framtidens lopp då man ser sig blivit "lurad" även om de flesta fattar orsaken. Eller så har gemene person glömt bort det här till nästa säsong och ride on as usual.

ooms

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Jag anar i framtiden ett förändrat beteenden med anmälningar till motionslopp, stora som små. Att färre köper en tidig startplats och istället hoppas komma åt en startlapp i andrahand, eller köpa på plats. Är så klart risk med det genom att man kanske blir utan. Jag tror ingen eller i alla fall väldigt få förväntar sig full återbetalning, en visad god vilja åt båda håll är aldrig fel. Här får nog arrangörerna tänka till hur konsekvenserna blir om ingen återbetalning sker, eller på annat vis ersätter den som betalat sin avgift. En konsekvens kan bli att många väljer att inte ställa upp i framtidens lopp då man ser sig blivit "lurad" även om de flesta fattar orsaken. Eller så har gemene person glömt bort det här till nästa säsong och ride on as usual.
Ja, jag tycker det är helt ok att de behåller en del, men att behålla allt är nog att skjuta sig i foten. Visst, om man tvingas ställa in med en veckas varsel eller nåt är det ju en sak, men när man som nu kan ställa in med 1-2 månaders framförhållning bör man definitivt kunna undvika en hel del av de kostnader arrangemanget för med sig. Att inte återbörda det till de anmälda är i mina ögon girigt. Visst, man kan motivera att det kommer ungdomsidrotten till del, men i så fall föredrar nog jag att ge mina pengar till min lokala klubb istället.

Ja, det blir intressant att se hur folk agerar framöver. Beroende på vad som händer kanske det blir en återgång till pristrappan, dvs det blir dyrare ju senare man anmäler sig. Många hade så förr, men alltfler har övergått till "fast pris".

Jensen

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
det intressanta är ju om de skulle kunna göra samma sak om det var ett mindre lopp. Med mindre organisation bakom sig. De stora tror att de kan göra vad som och ändå kommer folk tillbaka. Till viss del stämmer det säkert. Men frågan är hur många gånger man kan göra det innan man bränt alla broar.

Erik O

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB

Det verkar gå bra för andra att betala tillbaka.

Masjevel

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB

Det verkar gå bra för andra att betala tillbaka.
men Billingen är väl inte ett PREMIUM lopp... :LOL:

jonas-ni

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
Vem kommer, i framtiden, att vilja anmäla sig till Lidingöloppet MTB och andra liknande lopp som behåller pengarna utan att leverera?
Här är en som åtminstone verkar tveksam

Mayhem

Aktiv medlem
Lidingöloppet MTB
I Vätternrundans villkor förbehåller de sig rätten att behålla halva anmälningsavgiften vid inställt lopp. Med tanke på hur överjävligt dyrt VR är känns det som alldeles för stor andel att behålla. För Vasaloppet känns det väl inte helt orimligt om man ställer in pga för lite snö då de ändå måste bibehålla beredskap mer eller mindre in i det sista, men vid inställt lopp månader innan kan de knappast ha så höga omkostnader. Då är det verkligen bara girigt med tanke på vilken enorm kassako dessa lopp normalt är.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer