Lidl fruitsnack lämpliga som extra energi?

ThomasL

Medlem
Var inne på Lidl och såg att dom hade några fruitsnack som var i lämpliga förpackningar som reservenergi om man går in i väggen. Vad säger ni som kan näringslära. Är dom här lämpliga som extra energi eller är dom olämpliga. Jag har tidigare kört med High5 Energy Gel. Ja jag kan prova själv. Men eftersom placeboeffekten kan spöka så vill jag ha vetenskapliga svar.
En annan sak hur räknar High5 Energy Gel sin innehållsdeklaration. Hur får dom innehållet att stämma när man räknar på 100 g. Se bilden.

Bilagor

• 20211124_110802.jpg
    20211124_110802.jpg
    370.2 KB · Besök: 143
  • 20211124_110750.jpg
    20211124_110750.jpg
    332.2 KB · Besök: 140
  • chrome_6Qt36W5Dlp.png
    chrome_6Qt36W5Dlp.png
    67.3 KB · Besök: 138

Lejon

Aktiv medlem
Jag brukar köra såna från Lidl ibland. Ser man till innehållet är de ju tveklöst "nyttigare" - eventuella yttepyttesmå skillnader i upptag hur fördelningen av sockerarterna ser ut tror jag inte märks i praktiken. Det finns ju ändå ingen konsensus kring hur sammansättningen ska se ut för att vara optimal ändå....
Barsen är goda (speciellt den med blå förpackning), billiga och rimligen nyttiga jämfört med sliskalternativen.
I de fall man verkligen behöver lite snabb nödenergi är en gel (eller flytande honung) effektivare.

KjellF

Aktiv medlem
Näringsmässigt är det väl inget fel med dem, det är ju frukt. Praktiskt är de lite luriga att öppna under färd och det är begränsad hållbarhet på dem. Begränsad hållbarhet är kanske bra då det är ett tecken på inga supermängder med kemikalier.
Beräkningen är vikt i paketet *100/40.

Edit: autokorrekt redigerat

Senast ändrad:

roller

Aktiv medlem
Om du ska ha snabb energi (när du kört in i väggen) är väl det relativt höga fiberinnehållet inte så bra för ett snabbt glykogenupptag?

Vad det gäller innehållet i High5 så är det del av innehållet som inte är makronutrienter eller salt och därmed inte kommer med i näringsinnehållet. Ser man innehållsförteckningen så har de ju tillsatt vatten. Så man kan förmoda att en tredjedel av innehållet är just vatten.

ThomasL

Medlem
Går det att uppskatta. När man ser innehållsdeklarationen på Lidl baren. Hur fort energin når kroppen.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Var inne på Lidl och såg att dom hade några fruitsnack som var i lämpliga förpackningar som reservenergi om man går in i väggen. Vad säger ni som kan näringslära. Är dom här lämpliga som extra energi eller är dom olämpliga..
Det vanliga svaret är väl
Behöver du xtra energi när du cykel: Ta med, och ät, en banan

Vad gäller Lidls fruitsnack är det inget jag har provat, men jag har köpt liknande hos

weldion

Aktiv medlem
Det vanliga svaret är väl
Behöver du xtra energi när du cykel: Ta med, och ät, en banan

Vad gäller Lidls fruitsnack är det inget jag har provat, men jag har köpt liknande hos
Ja, banan är så jäkla kanon som cykelföda tycker jag. Gör inte så mycket att det mosas lite i tröjfickan (går bara snabbare att trycka i sig) och förpackningen måste räknas som nedbrytbar.
Enkel att få tag på också, har i alla fall aldrig varit in på någon mataffär som inte har banan.

ThomasL

Medlem
Ja Decathlon är jag storkund hos. Anledningen att jag undrade om Lidl var att jag har en Lidlbutik några 100 meter från där jag bor. Så det är väldigt tillgängligt och hållbarheten var ett år på baren. Håller med om banan är superbra. Russin blir inte magen glad av.

maRRtin

Aktiv medlem
Var inne på Lidl och såg att dom hade några fruitsnack som var i lämpliga förpackningar som reservenergi om man går in i väggen. Vad säger ni som kan näringslära. Är dom här lämpliga som extra energi eller är dom olämpliga. Jag har tidigare kört med High5 Energy Gel. Ja jag kan prova själv. Men eftersom placeboeffekten kan spöka så vill jag ha vetenskapliga svar.
En annan sak hur räknar High5 Energy Gel sin innehållsdeklaration. Hur får dom innehållet att stämma när man räknar på 100 g. Se bilden.
Det duger alldeles utmärkt. Är det inte tävlingssituation så behöver man inte alltid jaga det mest optimala. Men för mycket fett och fibrer kan vara bra att undvika, för magens skull.

En gel innehåller ju vatten också.

Singular

Aktiv medlem
Funkar kanonbra. Bra storlek (både i volym och energi), lätta att ta med sig/ha i ryggan. Inte riktigt sportanpassade, så lite fippliga att öppna (men de sekunderna kan man offra när man inte har nummerlapp...).

glitch

Aktiv medlem
Inget att orda om, gott om socker, lite fett och protein som är sämre energikällor under aktivitet.
Bara att testa för att om magen tycker det är ok också. Det är trots allt rätt individuellt.
En banan funkar bra för mig, flera mår inte magen så bra av. Honung är högt i fruktos vilket också är kämpigt för vissa magar.

staine

Aktiv medlem
Glukossirap och palmolja är två saker som jag (försöker) sky som pesten. Onyttigare finns inte. Lidl-baren kan väl ätas nån gång om den är god. Annars är det bäst att låta bli.

MrSthlm

Aktiv medlem
Om du ska ha snabb energi (när du kört in i väggen) är väl det relativt höga fiberinnehållet inte så bra för ett snabbt glykogenupptag?

Intressant, aldrig hört talas om, man bör inte klämma en Gunde Svan frukost innan ett långdistanspass menar du eftersom fibrerna förstör glykogenupptaget?

OllePB

Medlem
Glukossirap och palmolja är två saker som jag (försöker) sky som pesten. Onyttigare finns inte. Lidl-baren kan väl ätas nån gång om den är god. Annars är det bäst att låta bli.
Glukos är kroppens drivmedel, att försöka undvika det är som att stoppa rapsolja i motorn för det är "mer miljövänligt". Palmolja är väl bland de mer hälsosamma oljorna om jag inte minns fel, produktionsmetoden däremot är lite tveksam.

fhloston

Aktiv medlem
Men om fibrerna nu påverkar glykogenupptaget negativt bör det väl knappast vara optimalt att ta strax innan träningen heller?

Det beror väl på hur länge man ska hålla på, och vad man har för energiläge innan passet. Det brukar vara bra att få i sig både snabba och långsamma kolhydrater i normalfallet.
När man har väggat, är väl prio supersnabba.

Tänker jag. Hoppas att jag inte har otur när jag tänker 😆

MrSthlm

Aktiv medlem
Det beror väl på hur länge man ska hålla på, och vad man har för energiläge innan passet. Det brukar vara bra att få i sig både snabba och långsamma kolhydrater i normalfallet.
När man har väggat, är väl prio supersnabba.

Tänker jag. Hoppas att jag inte har otur när jag tänker 😆

Verkar logiskt, jag reagerade mest på de starka orden "eftersom fibrerna förstör glykogenupptaget".

Fulkinesen

Aktiv medlem
Om du tävlar så ät energigel och drick energidryck för att prestera optimalt. Om du 'bara' träningscyklar så ät något gott. Det har ingen större betydelse vad. Personligen så undviker jag en massa konstgjort skit på träningar men äter/dricker det naturligtvis när jag måste prestera optimalt. Tänk också på att din kropp har lagrat glykogen för ungefär 1-1.5 timmar högintensiv träning utan att du tillför något under din träning.

maRRtin

Aktiv medlem
Men om fibrerna nu påverkar glykogenupptaget negativt bör det väl knappast vara optimalt att ta strax innan träningen heller?
Det har nog mindre betydelse, om man nu ska vara ute några timmar så är det väl kanske t.o.m en fördel att energin kommer ut i blodet lite långsammare, istället för på en kvart? Det primära bränslet under aktivitet är ju det som är lagrat i muskler och lever. Det är när det är slut som man väggar, i den situationen vill man ha så snabbt bränsle som möjligt.

roller

Aktiv medlem
Verkar logiskt, jag reagerade mest på de starka orden "eftersom fibrerna förstör glykogenupptaget".
Vad jag kan se så är det bara du som använt dig av begreppet "förstör". Jag nämnde bara att fiberinnehållet kan göra upptaget långsamare om som TS skrev: "som reservenergi om man går in i väggen". Det förstör det ju inte, "funktionen" blir en annan bara.

MrSthlm

Aktiv medlem
Haha, sorry, min hjärna verkar läst det som "förstör", kanske inte stod det. :sneaky: (det här med fibrer - glykogenupptag).

Själv tycker jag det är extremt bekvämt och effektivt att få i mig den största delen av energin via sportdrycken (dvs det mesta men inte allt). Möjligen beror detta på att jag inte är något större fan av att stanna i tid och otid samt att det är rätt skönt att slippa för mycket pyssel med mat medan man cyklar. Visst, kanske inte maximalt ekonomiskt men det går väl att göra hyfsade deals online varje fall. Tror nog det inte är så mycket hokus pokus med sportdryck som svar på "massa konstgjort skit". Fått tips från ett par olika källor/personer om att blanda starkare sportdryck för längre ansträngningar och tycker det fungerar helt klockrent men kan möjligen variera lite mellan olika människor hur bra eller dåligt man tål det (magen). Det är säkert overkill att klunka sportdryck på ansträngningar på 1-1,5 timmar men jag är en sportdrycksmissbrukare, tycker det känns bra även då ibland (men inte varje pass), i synnerhet om jag ska köra mer eller mindre järnet ca 1 - 1,5 timmar. Enligt min egna erfarenhet så är det också mycket stor skillnad på när man är mindre bra tränad vs bra tränad. Upplevde att jag lättare kunde få problem med energin i slutet på passen när jag var dåligt tränad jämfört med nu. Därför kan jag ibland tycka det blir lite konstigt när supervältränade personer rekommenderar andra att enbart klunka vatten.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Det är det inte heller. Man bör äta en stund innan träningen (gärna 2 timmar innan) men om det är kris så är det enklaste möjliga kolisarna som gäller.
Fibrer, proteinrikt, fettrikt kräver mycket mer jobb att bearbeta av kroppen som bör ha fullt fokus på att musklerna jobbar under passet och inte skicka en massa blod och processer till att låta magen jobba.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är det inte heller. Man bör äta en stund innan träningen (gärna 2 timmar innan) men om det är kris så är det enklaste möjliga kolisarna som gäller.
Fibrer, proteinrikt, fettrikt kräver mycket mer jobb att bearbeta av kroppen som bör ha fullt fokus på att musklerna jobbar under passet och inte skicka en massa blod och processer till att låta magen jobba.

Under perioder när jag sprungit har jag varit supernoggrann med att äta 2-3 timmar innan. Tycker att magen är avsevärt känsligare när man springer vs cyklar (en enorm skillnad för mig). Ofta tror jag att jag äter runt 1 timme innan jag sätter igång passet nu (cykling) men varierar lite. Ofta får det effekten att jag väntar relativt länge innan jag börjar tillföra energi på passet men det är säkert som du skriver inte helt optimalt med en Gunde Svan frukost så nära inpå passet (fibrerna) även om vi nu sannolikt snackar om nyanser/små skillnader, lätt hänt att vi uttrycker oss lite dramatiskt i trådar som dessa. Sedan när/om jag cyklar ute har jag oftast en del transportsträcka innan jag börjar trycka på, dvs klockan hinner ticka på en del trots allt.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Haha, sorry, min hjärna verkar läst det som "förstör", kanske inte stod det. :sneaky: (det här med fibrer - glykogenupptag).

Själv tycker jag det är extremt bekvämt och effektivt att få i mig den största delen av energin via sportdrycken (dvs det mesta men inte allt). Möjligen beror detta på att jag inte är något större fan av att stanna i tid och otid samt att det är rätt skönt att slippa för mycket pyssel med mat medan man cyklar. Visst, kanske inte maximalt ekonomiskt men det går väl att göra hyfsade deals online varje fall. Tror nog det inte är så mycket hokus pokus med sportdryck som svar på "massa konstgjort skit". Fått tips från ett par olika källor/personer om att blanda starkare sportdryck för längre ansträngningar och tycker det fungerar helt klockrent men kan möjligen variera lite mellan olika människor hur bra eller dåligt man tål det (magen). Det är säkert overkill att klunka sportdryck på ansträngningar på 1-1,5 timmar men jag är en sportdrycksmissbrukare, tycker det känns bra även då ibland (men inte varje pass), i synnerhet om jag ska köra mer eller mindre järnet ca 1 - 1,5 timmar. Enligt min egna erfarenhet så är det också mycket stor skillnad på när man är mindre bra tränad vs bra tränad. Upplevde att jag lättare kunde få problem med energin i slutet på passen när jag var dåligt tränad jämfört med nu. Därför kan jag ibland tycka det blir lite konstigt när supervältränade personer rekommenderar andra att enbart klunka vatten.
Sportdryck är vitalt vid regelbunden hård träning oavsett nytta vid själva passet, även om du kör kortkort stenhårt och ska träna nästa dag igen så hjälper godiset till att bygga upp glykogennivåerna igen efter träningen.

Peth

Aktiv medlem
Jag kör frukostbuffé inför de randoturer som går från Bollnäs – förutom 400 då som startar innan frukosten. Funkar kalas med en massa mat precis innan start, men det är ju inte så intensiv cykling.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer