Lite åsikter om några prylar, cykelkalsonger, hjälmöverdrag och bar mitts

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,

Efter tiden som elcykeltestpilot så fick jag lite smak för det här med recensioner, så här kommer några till:

Cykelunderkläder:
Jag har använt några vadderade cykelkalsonger från Endura:http://www.amazon.com/Endura-Padded-CoolMax-Cycling-Shorts/dp/B00GIY7I5W tidigare.
Men nu har de börjat att ge upp.
Skaffade såna här istället:https://www.rosebikes.se/artikel/rose-basic-cycling-underpants/aid:786172
Och trots att det är samma storlek så passar de rätt annorlunda.
För mig så funkar Endura bättre
Rosekalsongen är tajt kring midjan och benlinningarna, men förvånansvärt rymlig däremellan.
Som underplagg funkar det, men hade jag varit senigare hade det nog blivit besvärande löst.
Sen är Rosekalsongen sydd i samma sorts blanka tyg som vanliga cykelbyxor, medan Enduras är sydda i Coolmax.
Och namnet till trots så tycker jag att Enduras känns varmare.

Har använt ett hjälmöverdrag från Polaris nu i några vintrar:http://www.chainreactioncycles.com/se/en/polaris-helmet-cover/rp-prod16778
Tycker det har funkat rätt bra. Prisvärt IAF. Blir lite varmare och ibland torrare.
Men jag upptäckte för några dagar sen att det hade börjat lukta lite trist, så jag körde det i tvättmaskinen tillsammans med lite annan 40-graderstvätt.
Visade sig vara En Dålig Idé:
Tydligen så finns det olika kvaliteér av sömtejp, och kanske Polaris har upptäckt att det går att spara ngt för dem viktigt korvöre på varje producerad enhet genom att använda en sämre sort.
Visst, jag har haft sömtejper som släppt från skalplagg tidigare, men aldrig vid första tvätten.
Lite trist på en pryl som annars var helt OK tycker jag.

För några veckor sen så fick jag äntligen ändan ur vagnen och köpte ett par bar mitts (styrmuffar?) till pendlaren.
Jag har varit sugen länge, men velat lite pga stöldrisken. Jag insåg snabbt att jag inte skulle orka ta loss dem varje gång jag parkerade hojen.
Men när jag hittade en XXL-butik som hade kvar ett par White Bar Mitts för 200 spänn så blev beslutet enkelt.

Och jo, de funkar.
Kunde genast gå ner till några riktigt tunna handskar och ändå ha bra komfort.
Inga bekymmer mer med nedsvettade foder.

Bra grej verkar det som.

Eftersom jag tillhör kategorin cyklister som både gillar och använder ringklocka så skulle jag behöva komplettera med en ringklocka för styrstamsmontering, för inuti styrmuffen så funkar den inte alls. Och annars är styret fullt.

Nåt som kanske inte berör alla förstås.

Några saker som kanske berör andra dock är t.ex. att jämfört med styrmuffar från Barmitts.com så är Whites ganska låga/korta.
Lätt att hitta in förstås, men ganska lite överlapp till jackärmen.
Baserat på en kort provtur tror jag Barmitts är varmare. Om det nu skulle behövas.

De går att montera över korta bar ends, men det greppet går inte att använda inuti styrmuffen.

Den kvarvarande öppningen för att släppa ut bromsvajrar etc när man stängt monteringsblixtlåset är ganska liten.
Inte ett problem på min cykel, men har man bromshandtag som leder ut vajern/slangen långt framför styret (Shimano XT och liknande) kan det bli besvärligt.

Styrmuffarna ger massor av värme, men kan bråka lite med greppkomforten.
Det finns en rem inuti muffen som skall fästas kring ytteränden av handtaget.
Det funkar för mig, men inte nåt jag kommer sakna då jag tar av muffarna längre fram i vår.
Men man skulle ju kunna prova att köra utan den säkringen också. Kanske funkar tillräckligt bra.

dabac

Aktiv medlem
va, näe, finns det inte trådlöst så får det vara!

Skämt åsido, tack för länken.

Köp & Sälj

Topp