Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)

castrello

Ny medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Ok...jag har haft Racing Ralph 2.35 som funkat för mina förhållanden. ÄLSKAT volymen i dem.Mina har vägt runt 680 gram men enligt en våg på R2 bike kan de väga så mkt som 800...vilket är för mkt helt enkelt. Jag vill ha volym men är också mån om mina resultat.

Så...vad finns?

Rekon Race 2.35...men funkar de fram?
Ikon...nej. Hört för mkt dåligt om rullet där.
Bontrager XR2 finns i 2.35 men kompis som testat sa att de var lite som RaRa men sämre på allt.

Vill ha en allround kombo som funkar för träning och tävling. Inte rena stigdäck utan mer åt xchållet (men glöm alla tips om Furious Fred, Thunder Burt osv. Jag vill ha ett mtbdäck.).
 

lundatok

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Jag har Fasttrack 2.3 fram och bak nu, kommer att ha Renegade bak om det blir torrt och Ground Control fram om det blir blött.
 

castrello

Ny medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Hmmm Fast Trak 2.3 verkar vara mera Fast Trak 2.16 dvs inte alls med så stor volym. Jag märker rätt stor skillnad mellan RaRa 2.25 och 2.35 så vill ha verklig volym
...
 

Räfen

Ny medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
jag kör på fast track 2,3 fram och bak. Tycker dom helt suveräna! i millimeter mäter dom 58 på bredden, vilket jag kan anses som ganska brett, hög luftkammare oxå
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
castrello sa:
Ok...jag har haft Racing Ralph 2.35 som funkat för mina förhållanden. ÄLSKAT volymen i dem.Mina har vägt runt 680 gram men enligt en våg på R2 bike kan de väga så mkt som 800...vilket är för mkt helt enkelt. Jag vill ha volym men är också mån om mina resultat.
Kanske fortsätta med Racing Ralph, skulle vikten avvika för mycket vid eventuellt nyköp är det bara att reklamera och hänvisa till konsumentköplagen.

För övrigt tycker jag nya 2019 Continental Race King verkar lovande, men kanske för smalt för dig?
 

hm

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Tror inte du kommer hitta något däck som är lättare och lika brett , hänger liksom ihop...

Gamla renegade S-works modellen va riktigt feta och papperstunna. Men det var 4-5 år sen tror inte dom är fullt lika breda längre..
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Doctor C sa:
Det nya Racing Ralph finns väl inte ens i 2.35"?
Jag var riktigt missnöjd med mina. Tunga satar för greppet dom gav. Dom r 2mm extra i bredd märkte jag aldrig av heller. Gör som resten av världen och kör 2.3 eller 2.25 :)
Fast trak gripton 2.3 är ett bra däck.
 

Oggler

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Varför är det ingen som rekommenderar race king numer? Lättaste varianten. De är kansek inte så slitstarka. Men för svenska stigar är det ett av de däcken som levererar bäst tycker jag. Lågt rullmotstånd även med ganska lågt lufttryck. Suverän dämpning och känsla. Renegade s-works är också bra. Men de toppar inte race king tycker jag.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Mätte just bredden mina däck som sitter på just nu:
Rocket Ron 2.25" är 55,5 mm @ 25 mm fälg (XR391)
Nobby Nic 2.35" är 58,5 mm @ 25 mm fälg och 62,0 mm @ 30 mm fälg (XM481)
Magic Mary 2.35" är 60,5 mm @ 30 mm fälg
Conti X-King 2.4" är 60,0 mm @ 30 mm fälg
Bredare fälg ger större volym, om någon fortfarande undrade.
Bredare fälg väger mer, men gör smala däck bredare.
Bredare däck väger mer, monterade på smal fälg blir de smala.
Däckets massa ligger ännu längre ut från axeln än vad fälgen gör (roterande massa).
Därför väljer man 30 mm fälg framför 25 mm.
 
Senast ändrad:

Löken

Ny medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Är rätt såld på Specialized däck (kanske pga min LBS!), och gillar både fast track och ground control 2.3'or. FT back och GC fram 2.3'or känns kanon och bra allroundkombination! Håller med om att bredare fälgar ger större volym och bättre form på däcken, rekommenderas starkt!
 

konscious

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Det är inte enbart bredden utan stommens karaktär, materialets förmåga att skapa fäste. Utvecklingen av däck har gått framåt enormt.
 

castrello

Ny medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Race King saknar ju både volym och kantgrepp. Om man ska vara petig.

Nya RaRa finns bara i 2.25 men hittat gamla 2.35 på R2 bike. Gamla är ett bra däck tycker jag. Hyfsat rull,bra grepp osv. Inget för CV kanske men bra allround.
 

Rompa

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Du nämner det själv, Rekon Race. Mkt bra däck för det vi cyklar här, bra volym, kantgrepp, rull, mm...
 

Doctor C

Medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Sixten Fors sa:
Mätte just bredden mina däck som sitter på just nu:
Rocket Ron 2.25" är 55,5 mm @ 25 mm fälg (XR391)
Nobby Nic 2.35" är 58,5 mm @ 25 mm fälg och 62,0 mm @ 30 mm fälg (XM481)
Magic Mary 2.35" är 60,5 mm @ 30 mm fälg
Conti X-King 2.4" är 60,0 mm @ 30 mm fälg
Bredare fälg ger större volym, om någon fortfarande undrade.
Bredare fälg väger mer, men gör smala däck bredare.
Bredare däck väger mer, monterade på smal fälg blir de smala.
Däckets massa ligger ännu längre ut från axeln än vad fälgen gör (roterande massa).
Därför väljer man 30 mm fälg framför 25 mm.
Vad tror du om Rocket Ron 2.25" på XM481?
Jag hade gärna sett dina mätningar kompletterade med rullomkrets och/eller däckets profilhöjd. Gissar att det skiljer en hel del där.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Doctor C sa:
Vad tror du om Rocket Ron 2.25" på XM481?
Jag hade gärna sett dina mätningar kompletterade med rullomkrets och/eller däckets profilhöjd. Gissar att det skiljer en hel del där.
RoRo 2.25" på XM481 funkar utmärkt! Har ingen sådan kombo monterad just nu men jag har för mig att det blev 58,5 mm bredd eller något sådant. Gammal bild nedan. På den vita cykeln är det RoRo 2.25" Evo LS på Crest Mk3.
Alla 2.2-2.4" däck passar bättre på 30 mm fälg jmf med 25 mm. För övrigt kör mer än halva UCI XCO WC eliten på 30 mm fälgar till sina anorektiska xc-däck, t.ex. Nino
 

Bilagor

Jensen

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Med tanke på konstruktionen på Rekon race, med höga kantdobbar så har jag svårt att se att de inte är bra fram även om maxxis beskriver det som ett bakdäck. Vet även fler som testat det fram med gott resultat
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Förr typ 50 mm tub.
2016 var det väl Maxxis på DT XMC 24 mm "Gold Standard"?
2017 Maxxis Aspen (?) på XMC 1200 Spline 25.
2018 Aspen på XMC 1200 Spline 30. Kör samma i år, än så länge.
Notera att han konsekvent val bort xc-hjulen XRC 1200 som alltid har varit för smala och passat bättre som cyclocrosshjul. Nino har val de bredaste i kolfiber som DT kunnat leverera. Alltså XMC.

Har jag för mig.
 

Bilagor

konscious

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Jensen sa:
jofahjalm sa:
Har Nino slutat köra Dugast?
Sen strax innan os i rio kör han numera inte tub utan kanttråd
Antar att du menar tubeless :)

För övrigt läste jag någonstans att däcken Scott-Sram teamet använder numera har en helt annan ply/stomme med högre TPI än vad vi kan köpa. Ger ett däck mindre rullmotstånd och vikt. Gammalt men ändå intressant https://bikerumor.com/2017/03/06/ma...ikon-aspen-xc-race-tires-plus-casing-details/

Skrmavbild2019-03-29kl.07.25.34.png
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
konscious sa:
Jensen sa:
jofahjalm sa:
Har Nino slutat köra Dugast?
Sen strax innan os i rio kör han numera inte tub utan kanttråd
Antar att du menar tubeless :)

För övrigt läste jag någonstans att däcken Scott-Sram teamet använder numera har en helt annan ply/stomme med högre TPI än vad vi kan köpa. Ger ett däck mindre rullmotstånd och vikt. Gammalt men ändå intressant https://bikerumor.com/2017/03/06/ma...ikon-aspen-xc-race-tires-plus-casing-details/
Han cyklade på tub innan han gick över till kanttråd som han med all sannolikhet har kört tubeless.
 

roding

Medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Raggamuffin sa:
konscious sa:
Jensen sa:
jofahjalm sa:
Har Nino slutat köra Dugast?
Sen strax innan os i rio kör han numera inte tub utan kanttråd
Antar att du menar tubeless :)

För övrigt läste jag någonstans att däcken Scott-Sram teamet använder numera har en helt annan ply/stomme med högre TPI än vad vi kan köpa. Ger ett däck mindre rullmotstånd och vikt. Gammalt men ändå intressant https://bikerumor.com/2017/03/06/ma...ikon-aspen-xc-race-tires-plus-casing-details/
Han cyklade på tub innan han gick över till kanttråd som han med all sannolikhet har kört tubeless.
Nu kör han tubeless med inserts för att skydda fälgarna. Därför som han och Foster fick sånt problem med att laga punkan som Foster fick på Cape Epic.
 

skier

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Sixten Fors sa:
Jag kan ha lite svårt att förstå varför inserts behövs för xcm?
För att de kör hårdare genom stenkistorna än de flesta enduro-cyklister?
Enligt ryktena har Nino kört inserts åtminstone hela förra säsongen också.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Jag förmodar att inserts används för att kunna cykla utan luft till service om det blir punka pga. valfri anledning (t.ex. spik i däcket, ripped sidewall). Inte för att skydda fälgarna mot genomslag i stenkistor, förutsatt att det inte redan är halv/helpunka.

Om man som Nino väger vad 80 kg inkl. cykel/utrustning och kör FS med bra teknik, har 60 mm däck på 30 mm fälg med rätt tryck i däcken har jag svårt att se att inserts skulle behövas för att undvika genomslag.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
"Nino used a Pepi’s Tire Noodle in the rear tire to prevent flats".

Inte provat Pepis än själv då de verkar vara slut överallt men det går kanske att rulla vidare som med tuber.

På xcm rullar man inte vidare mot service som på xco tror jag :)

Även Nino slår nog igenom bak ibland, det är stor skillnad på att vara pigg i huvudet och ha 60 minuter anaerobt i kroppen. Överlag kör/körde han mer punka än de andra i topp 10.
 

skier

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Sixten Fors sa:
Jag förmodar att inserts används för att kunna cykla utan luft till service om det blir punka pga. valfri anledning (t.ex. spik i däcket, ripped sidewall). Inte för att skydda fälgarna mot genomslag i stenkistor, förutsatt att det inte redan är halv/helpunka.

Om man som Nino väger vad 80 kg inkl. cykel/utrustning och kör FS med bra teknik, har 60 mm däck på 30 mm fälg med rätt tryck i däcken har jag svårt att se att inserts skulle behövas för att undvika genomslag.
Det är ett genomslagsskydd, sen hjälper det förstås till att hålla däcket på fälgen också, men det är inte huvudsyftet. Rätt däcktryck är något av en utmaning inom xc eftersom man vill ha tillräckligt lågt tryck för att ha grepp i uppförsbackar och kurvor trots lågt mönster samtidigt som man inte vill slå sönder däcken mot fälgarna på vägen utför igen.

Nino kör bredare fälgar än många andra, det gör ju tyvärr också att luftkammaren blir lägre (och bredare) så att han lättare får genomslagspunktering.
 

kais01

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
skier sa:
Sixten Fors sa:
Jag förmodar att inserts används för att kunna cykla utan luft till service om det blir punka pga. valfri anledning (t.ex. spik i däcket, ripped sidewall). Inte för att skydda fälgarna mot genomslag i stenkistor, förutsatt att det inte redan är halv/helpunka.

Om man som Nino väger vad 80 kg inkl. cykel/utrustning och kör FS med bra teknik, har 60 mm däck på 30 mm fälg med rätt tryck i däcken har jag svårt att se att inserts skulle behövas för att undvika genomslag.
Det är ett genomslagsskydd, sen hjälper det förstås till att hålla däcket på fälgen också, men det är inte huvudsyftet. Rätt däcktryck är något av en utmaning inom xc eftersom man vill ha tillräckligt lågt tryck för att ha grepp i uppförsbackar och kurvor trots lågt mönster samtidigt som man inte vill slå sönder däcken mot fälgarna på vägen utför igen.

Nino kör bredare fälgar än många andra, det gör ju tyvärr också att luftkammaren blir lägre (och bredare) så att han lättare får genomslagspunktering.
höjden blir inte lägre mer än bråkdelar av mm. däremot ökar diametern och volymen, vilket medför dels lägre idealt tryck för sas en given höjd/hårdhet/bärighet, dels att progressiviteten i hårdheten minskar.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
kais01 sa:
skier sa:
Sixten Fors sa:
Jag förmodar att inserts används för att kunna cykla utan luft till service om det blir punka pga. valfri anledning (t.ex. spik i däcket, ripped sidewall). Inte för att skydda fälgarna mot genomslag i stenkistor, förutsatt att det inte redan är halv/helpunka.

Om man som Nino väger vad 80 kg inkl. cykel/utrustning och kör FS med bra teknik, har 60 mm däck på 30 mm fälg med rätt tryck i däcken har jag svårt att se att inserts skulle behövas för att undvika genomslag.
Det är ett genomslagsskydd, sen hjälper det förstås till att hålla däcket på fälgen också, men det är inte huvudsyftet. Rätt däcktryck är något av en utmaning inom xc eftersom man vill ha tillräckligt lågt tryck för att ha grepp i uppförsbackar och kurvor trots lågt mönster samtidigt som man inte vill slå sönder däcken mot fälgarna på vägen utför igen.

Nino kör bredare fälgar än många andra, det gör ju tyvärr också att luftkammaren blir lägre (och bredare) så att han lättare får genomslagspunktering.
höjden blir inte lägre mer än bråkdelar av mm. däremot ökar diametern och volymen, vilket medför dels lägre idealt tryck för sas en given höjd/hårdhet/bärighet, dels att progressiviteten i hårdheten minskar.
+1
Höjden på hjulet (diameter/rullomkrets) påverkas knappt märkbart med samma ca 2,25" däck på 25 vs 30 mm fälg.
Det är nog fler som kör 30 mm än 25 mm i 2019 XCO WC. Det innebär helt riktigt att Nino på 30 mm har bredare fälgar än många andra, men samtidigt samma bredd som ännu fler som också kör 30 mm.
Bredare fälgar (30 mm vs 25 mm) ger mindre risk för genomslag/genomslagspunka.
 

kais01

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
nja, den bredare fälgen inbjuder till lägre tryck. och som sagt progressiviteten minskar.
 

skier

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Min empiriska undersökning med 25, 27 och 30 mm fälgar (de tre bredder jag har just nu) visar iaf att jag skrotar de bredare bakfälgarna snabbare. Spelar ju mindre roll vad det beror på, genomslag blir det och inserts gör stor skillnad för mig.
 

Jensen

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
konscious sa:
Jensen sa:
jofahjalm sa:
Har Nino slutat köra Dugast?
Sen strax innan os i rio kör han numera inte tub utan kanttråd
Antar att du menar tubeless :)

För övrigt läste jag någonstans att däcken Scott-Sram teamet använder numera har en helt annan ply/stomme med högre TPI än vad vi kan köpa. Ger ett däck mindre rullmotstånd och vikt. Gammalt men ändå intressant https://bikerumor.com/2017/03/06/ma...ikon-aspen-xc-race-tires-plus-casing-details/
jag menar att han körde tub (som i tubdäck, inte tubeless däck) och nu kanttråd (som han med stor sannolikhet kör tubeless). eller vad menar du? ;-) skrev för övrigt i tidigare inlägg att de just körde däck med högre tpi ;-)
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Sixten Fors sa:
Jag förmodar att inserts används för att kunna cykla utan luft till service om det blir punka pga. valfri anledning (t.ex. spik i däcket, ripped sidewall). Inte för att skydda fälgarna mot genomslag i stenkistor, förutsatt att det inte redan är halv/helpunka.

Om man som Nino väger vad 80 kg inkl. cykel/utrustning och kör FS med bra teknik, har 60 mm däck på 30 mm fälg med rätt tryck i däcken har jag svårt att se att inserts skulle behövas för att undvika genomslag.
för att kunna köra ännu lägre tryck utan att däcken kavlar?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer