Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)

RockyM

Medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
https://www.bike24.com/p2213829.html?q=gold standard
OS & VM Guld 2016 24mm fälg hade Nino 2016 iom Maxxis kom in som sponsor men hade inga däck som dög till OS. De fick special-tillverka däck som kreti o pleti inte kan köpa. Dessa däck fanns endast i 29".
Jenny vinner därför sina guld på Dugast-tub eftersom hon körde på 27,5"

Man har vunnit DH tävlingar med semislick bak så grepp är inte första prio ens på DH.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
Bredare fälgar (30 mm vs 25 mm) ger mindre risk för genomslag/genomslagspunka.
Finns det underlag för detta påstående?
Det är Min sammanfattning av mina egna erfarenheter och allt jag hört/läst/sett i ämnet. Exempel på ett test nedan, Schwalbe 2,35" däck, testade på 25/30/35/40 mm fälg där 30-35 mm var bäst https://www.pinkbike.com/news/rim-widths-comparison-test-mountain-bike.html

Detta är inget bevis som håller i domstol, bara är ett inlägg i debatten.
 

Crocko

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
happymtb.fr sa:
Frankrike är ett rätt komplicerat land.

De Gaulle sa nåt i stil med "Hur kan man styra ett land där det finns 258 olika sorter av ost".

Man kan se ostsorter som nån form av formulering av åsikter. Frankrike har många sorter av olika smakstyrkor. Alla möts regelbundet på en ostbricka.

Sverige har, kanske, 5 ostsorter? Grevé, präst, herrgård, svecia och västerbottenost. Få sorter, nära till jämnstarka och sällan fler sorter tillsammans på bordet...
Tyvärr är du inne på något intressant, dock har vi minst 700 sorters olika produkter med kvarg i, en icke utredd konspiration av socialstyrelsen och Arla, inte i något annat land i väst världen oroar man sig för att befolkningen skall dö av brist på mjölkproteiner.

Sorgligt att detta lands korv och osttraditioner lett till att det är lättare att hitta 20 sorters falukorv i butiken än en enda inhemsk lagrad och god påläggskorv, bortsett från Västerbotten och någon vällagrad präst har vi inte en enda hårdost värd namnet. Men detta är lite av den svenska charmen, någon bestämmer i allmänhetens bästa intresse vad som är rätt och för att det skall passa alla blir det lätt & lagom så det istället inte passa någon, då kommer janten fram i oss och vi knyter handen i fickan, sen går vi minsann till butiken och köper en tub mjukost med skinksmak i ren protest.

Internet med forum har äntligen givit svenskarna en plats och ett mod att uttrycka sina inre förtryckta känslor och därför reagerar vi starkt mot vissa typer av inlägg, bra att vi har en egen åsikt, synd att det slår mot personer och ibland missas säkert en del bra fakta, men många här är eniga om att alla sanningar inte kommer från Sixten eller Tour-magasin, men jag gillar faktist Sixten, Håkan och Emmer trådar då det alltid drar igång en hälsosam diskussion om än med lite one-liners och påhopp, men man kan ju sålla efter eget förstånd hoppas jag.

Och nej, vet inte vilka breda däck jag skall montera på skogshojen än, men hjulen kommer vara 30mm breda :)
 

kais01

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Sixten Fors sa:
happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
Bredare fälgar (30 mm vs 25 mm) ger mindre risk för genomslag/genomslagspunka.
Finns det underlag för detta påstående?
Det är Min sammanfattning av mina egna erfarenheter och allt jag hört/läst/sett i ämnet. Exempel på ett test nedan, Schwalbe 2,35" däck, testade på 25/30/35/40 mm fälg där 30-35 mm var bäst https://www.pinkbike.com/news/rim-widths-comparison-test-mountain-bike.html

Detta är inget bevis som håller i domstol, bara är ett inlägg i debatten.
och jag röstar alltså på det omvända. så länge det rör sig om samma däck på olika breda fälgar.

grundat på egen erfarenhet, men också på det faktum att större volym dels ger lägre progessivitet i däckets fjädring, dels att man rimligtvis kör med lägre tryck när däcket har större diameter, dels kör lite framfusigare när komforten ökar.

kör man av outgrundlig anledning med samma tryck när diametern ökar blir förstås resultatet ett annat. men vem skulle göra det?

trots detta föredrar jag bredare fälg. och genomslagspunka får man ändå väldigt sällan. det är helt enkelt inte en grej som bör avhålla en från fördelarna med lite bredare fälg. kör man slanglöst är det närmast en ickefråga.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
kais01 sa:
Sixten Fors sa:
happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
Bredare fälgar (30 mm vs 25 mm) ger mindre risk för genomslag/genomslagspunka.
Finns det underlag för detta påstående?
Det är Min sammanfattning av mina egna erfarenheter och allt jag hört/läst/sett i ämnet. Exempel på ett test nedan, Schwalbe 2,35" däck, testade på 25/30/35/40 mm fälg där 30-35 mm var bäst https://www.pinkbike.com/news/rim-widths-comparison-test-mountain-bike.html

Detta är inget bevis som håller i domstol, bara är ett inlägg i debatten.
och jag röstar alltså på det omvända. så länge det rör sig om samma däck på olika breda fälgar.

grundat på egen erfarenhet, men också på det faktum att större volym dels ger lägre progessivitet i däckets fjädring, dels att man rimligtvis kör med lägre tryck när däcket har större diameter, dels kör lite framfusigare när komforten ökar.

kör man av outgrundlig anledning med samma tryck när diametern ökar blir förstås resultatet ett annat. men vem skulle göra det?

trots detta föredrar jag bredare fälg. och genomslagspunka får man ändå väldigt sällan. det är helt enkelt inte en grej som bör avhålla en från fördelarna med lite bredare fälg. kör man slanglöst är det närmast en ickefråga.
Jag har punkterat stommen ett antal gånger så att slanglöst är tyvärr inte lösningen till allt... detta trots 28-30psi i bakdäcket (kan hända att det var mindre när jag fick punka eftersom jag kollar inte trycket varje gång)

@Sixten: tack!
jag tänkte mest på punkatålighet och hade hoppats att det kom från ett "tysk" test där man slår på däcket med olika mycket energi och förhoppningsvis från olika riktningar...
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
@crocko: jag ska inte debattera antal mjölkprodukter men det ligger nåt i det du säger! ? Matutbudet reflekterar delvis efterfrågan också samt att folk verkar inte vågar köpa nåt annat än vad dom stora erbjuder. Tänk hur mycket som skulle vara kvar i en butik om man tog bort allt från Scan, Skogaholms och Arla. Att stödja dom små producenter skulle öka variation i sortiment.
 

konscious

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
RockyM sa:
https://www.bike24.com/p2213829.html?q=gold standard
OS & VM Guld 2016 24mm fälg hade Nino 2016 iom Maxxis kom in som sponsor men hade inga däck som dög till OS. De fick special-tillverka däck som kreti o pleti inte kan köpa. Dessa däck fanns endast i 29".
Jenny vinner därför sina guld på Dugast-tub eftersom hon körde på 27,5"

Man har vunnit DH tävlingar med semislick bak så grepp är inte första prio ens på DH.

Som vanligt måste det vara en kompromiss mellan vikt, fäste och rullmotstånd.
Allt utvecklas i en noggrann utprovad strategi och plan med syfte att vara snabbast runt en XCO bana, med alla dess variabler som inte kan framställas me något enkelt samband som att Däck med Xmm bredd på fälg med Ymm bredd är bäst.


Det går även att vinna på en HT, men det krävs även att någon speciell som trampar också,

Skrmavbild2019-03-31kl.18.48.21.png
 
Senast ändrad:
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
freddag sa:
jag funderar också på ersättare till mina racing ralph 2.35. enligt internet är många 2.6-tumsdäck egentligen lite mindre och kanske ungefär som racing ralph 2.35.

teorier:
bontrager xr2: https://www.bike24.com/p2306265.html
kenda saber pro: https://www.bike-components.de/en/Kenda/Saber-SCT-Pro-29-Folding-Tyre-p63155/
maxxis ikon: https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ikon-3C-MaxxSpeed-EXO-WT-TR-29-Faltreifen-p69495/
maxxis rekon race 2,35 (hittar ingen "actual width" för detta däck, kanske är smalt): https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Rekon-Race-Dual-EXO-TR-29-Folding-Tyre-p66193/

vikten verkar vara typ 750 gram för dessa däck. mina racing ralph 2.35 vägde 800 g så det är väl ok.

mest sugen är jag på kenda eftersom det vore kul att ha kenda. men bontrager xr2 sägs vara hållbara, och det vore trevligt. synd att alla däck är så dyra bara.
För att bidra lite till tråden kan jag meddela att rekon race 2,35 mäter 57,2 mm på en 25 mm bred fälg. I andra änden av cykeln sitter ett wtb Ranger 2,25 på likadan fälg, det är 57,0 mm brett. Borde således kvala in på listan med breda XC-däck kan tyckas!
 

Singular

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Nino vill vinna tävlingar och gör det också. För att vinna tävlingar behöver man köra fort, gärna snabbare än sina konkurrenter.
Med allt annat lika (mönster, gummiblandning etc) kommer ett däck på en bredare fälg, med ett lägre tryck (som ju är kopplat till föregående) och inte minst med ett tätare/lättare/finare stomme/konstruktion/tjocklek att rulla snabbare. Allt ovanstående gör dock däcket mer känsligt inte minst för genomslag, så jag ser det som fullständigt naturligt att laget har testat ut vilken eventuell nedsida i fart/tid man har på att lägga till ett inlägg (sannolikt mindre än att smala ner fälgen, tjocka upp däcket och öka trycket) och också lyssnat till det gamla visdomsordet "för att vara först i mål måste man komma i mål".

Fan, de här gubbarna och gummorna gör inget annat än att fundera på och förbereda sig för att hatta runt en bana så snabbt som möjligt (kanske för att precis som motionärer hinna sitta i bastun så länge som möjligt...), så jag tror inte att det bortom de rent affärsmässiga delarna av verksamheten (just att man cyklar på grejer från rätt firma) är någon slump att utrustningen ser ut på ett visst sätt vid varje givet tillfälle.
 

kais01

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
konscious sa:
RockyM sa:
https://www.bike24.com/p2213829.html?q=gold standard
OS & VM Guld 2016 24mm fälg hade Nino 2016 iom Maxxis kom in som sponsor men hade inga däck som dög till OS. De fick special-tillverka däck som kreti o pleti inte kan köpa. Dessa däck fanns endast i 29".
Jenny vinner därför sina guld på Dugast-tub eftersom hon körde på 27,5"

Man har vunnit DH tävlingar med semislick bak så grepp är inte första prio ens på DH.

Som vanligt måste det vara en kompromiss mellan vikt, fäste och rullmotstånd.
Allt utvecklas i en noggrann utprovad strategi och plan med syfte att vara snabbast runt en XCO bana, med alla dess variabler som inte kan framställas me något enkelt samband som att Däck med Xmm bredd på fälg med Ymm bredd är bäst.


Det går även att vinna på en HT, men det krävs även att någon speciell som trampar också,
fick han inte bryta på os? var det islagspunka.. ?
 

RockyM

Medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Om nino & jenny vann OS-guld så måste det vara svårt att bryta samma lopp????????

Nu körde väl scott "inlägg" på Cape Epic, inte på XCO?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
RockyM sa:
Om nino & jenny vann OS-guld så måste det vara svårt att bryta samma lopp????????

Nu körde väl scott "inlägg" på Cape Epic, inte på XCO?
Nino kör det på xco med.

Det är alltid en chansning på vikt och sannolikhet för haveri. Chapman's regler gäller inte bara bilar utan även cyklar.
 

konscious

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
kais01 sa:
konscious sa:
RockyM sa:
https://www.bike24.com/p2213829.html?q=gold standard
OS & VM Guld 2016 24mm fälg hade Nino 2016 iom Maxxis kom in som sponsor men hade inga däck som dög till OS. De fick special-tillverka däck som kreti o pleti inte kan köpa. Dessa däck fanns endast i 29".
Jenny vinner därför sina guld på Dugast-tub eftersom hon körde på 27,5"

Man har vunnit DH tävlingar med semislick bak så grepp är inte första prio ens på DH.

Som vanligt måste det vara en kompromiss mellan vikt, fäste och rullmotstånd.
Allt utvecklas i en noggrann utprovad strategi och plan med syfte att vara snabbast runt en XCO bana, med alla dess variabler som inte kan framställas me något enkelt samband som att Däck med Xmm bredd på fälg med Ymm bredd är bäst.


Det går även att vinna på en HT, men det krävs även att någon speciell som trampar också,
fick han inte bryta på os? var det islagspunka.. ?
Du tänker kanske på den grymt starke cyklisten Peter Sagan som punkade bort sina chanser?

Skrmavbild2019-03-31kl.22.48.36.png
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Doominator1 sa:
I andra änden av cykeln sitter ett wtb Ranger 2,25 på likadan fälg, det är 57,0 mm brett. Borde således kvala in på listan med breda XC-däck kan tyckas!
Monterade ett WTB Ranger 29x2.25" igår på XM481 30 mm fälg, det mätte 59,5 mm brett.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Fast inte hört någon säga att man ska välja bredare fälg för det går fortare uppför och på platten, utan det är nerför man i så fall har någon vinst på det så det är väl ingen nyhet. Men en bekräftelse såklart.
 

Singular

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
konscious sa:
Det visar sig att bredare fälgar än 25 mm inte ger tidsmässiga fördelar med ett TL 2,25 RR på en XC bana.

https://www.mbr.co.uk/news/wide-rims-roll-faster-386271

Konklusionen
“choose the rim width that offers the best bike handling”.
Nja, snarare att det är försumbara skillnader på platten och svagt uppför (1%ish skillnad) med samma däcktryck. Om 30mm-fälgar är snabbare utför, är det väl däremot att anta att de är snabbare totalt så lite sanning finns det i det. Jag kan ge mig fan på att Colin Chapman sagt någonting om hastighet och kontroll också (vad är det skidåkarna säger - har man kontroll går det inte tillräckligt fort? :D ).

Jag har generellt sett inte mycket till övers för Jonas Colting (mer än att han är en uppfriskande karaktär bland lite för många hurtiga, härliga och lite för medietränade idrottare - på samma sätt som kompisen som utvecklar sprittourettes efter några glas vin på parmiddagar och förstör det ångestladdade pratet om kvadratmeterpriser med att vara ful i mun), men hans käpphäst "Does it make the spaceship go faster?" är rätt bra när det kommer till racing. Breda fälgar är snabbare på en av tre typer av terräng, men lika på de andra två? Då blire breda fälgar. BRAAAP.

Att köra snabbt handlar ju inte bara om att kunna trampa upp sig i en viss fart utan även att hålla den när det börja svänga och skaka. Alla som vill ha en handgriplig kurs i det där är välkomna att låna min 26"-Superlight med gammel-Crossmax och uppleva skillnaden mellan att spinna upp ett par små lätta hjul (med gammeldass innervidd) vilket är rena drömmen till att kasta in densamma i lite stalp och feldoseringar där en modern 29:a med stabilt breda fälgar rullar om helt utan ansträngning (medan mina vita knogar vittnar om något annat...).
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Singular sa:
Jag kan ge mig fan på att Colin Chapman sagt någonting om hastighet och kontroll också (vad är det skidåkarna säger - har man kontroll går det inte tillräckligt fort? :D ).
Det gäller ju all racing :)

Det jag syftade på ovan var mer, inte ordagrant nu "om bilen inte faller ihop precis efter mållinjen är den för tungt byggd". Det är ju här man ibland chansar lite för mycket och saker går sönder innan mållinjen. Men med de små marginalerna som det är idag och att alla andra chansar så måste man själv också göra det för att kunna hinna med, oavsett sportgren.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Twist/tanke om test ovan.
1. Om XM1501 25 mm och 30 mm (+170 gram) var lika snabba uppför borde ett 30 mm hjulset som vägde som 25 mm vara snabbare. Alltså att 30 mm fälgbredd är så mycket bättre att det kompenserar för 170 gram extra vikt.
2. Det tidigare testet ovan med 25/30/35/40 mm fälgarna gav att 30-35 mm fälg var bättre och snabbare än 25 mm. Gav bättre "bike handling".
3. Sammantaget båda testerna, 25 mm är sämre.
 

mv70

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Finns väll tester som säger tvärt emot. Vill minnas nåt om bredare Ikon var snabbare än smal ikon typ. Ok kanske inte från vitamininstitutet men ändå ?
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Jo det är förstås sant. Minns inte om det var Bobby, Gordon eller Sheldon Brown som publicerade ett test i slutet av 90-talet där smalare fälgar/däck alltid var bäst. Och att optimal fälgbredd för mtb-däck alltid var 17 mm.
 

konscious

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Konsensus är att detta är det enda testet (min länk ovan) med vetenskapligt värde som visar att det inte föreligger någon skillnad mellan 25mm och 30 mm breda fälgar om man vill vinna tid.

Powerdata och tider från 3 olika cyklister på samma bana, cykel men olika breda fälgar som enda skillnad.

Detta bevisar tydligt att du inte blir snabbare med 30mm breda fälgar i jämförelse med 25mm enl ovan.

Pinbikeartikeln är inte ett test snarare en åsikt om vad han tycker, ser inget vetenskapligt värde mer än hans "confirmation bias"
 

Singular

Aktiv medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
konscious sa:
Konsensus är att detta är det enda testet (min länk ovan) med vetenskapligt värde som visar att det inte föreligger någon skillnad mellan 25mm och 30 mm breda fälgar om man vill vinna tid.

Powerdata och tider från 3 olika cyklister på samma bana, cykel men olika breda fälgar som enda skillnad.

Detta bevisar tydligt att du inte blir snabbare med 30mm breda fälgar i jämförelse med 25mm enl ovan.

Pinbikeartikeln är inte ett test snarare en åsikt om vad han tycker, ser inget vetenskapligt värde mer än hans "confirmation bias"
...inte någon märkbar skillnad uppför eller på platten, ja. Men...
 

aland33

Medlem
Lite bredade däck för XCO/XCM (2.35)
Om vi kommer tillbaka till huvudfrågan angående däck och skippar fälgbredd...

Har någon jämfört Rekon Race mot Ralph/Ray combon? Är kantgreppet jämförbart? Eller Aspen? Hur jämför ni Aspen mot Rekon Race mot Ralph/Ray?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer