Lite hjälp i djungeln av vevpartier. Hur vet jag vad som passar mitt SM-BB52 vevlager?

EpicEra

Ny medlem
Lite hjälp i djungeln av vevpartier. Hur vet jag vad som passar mitt SM-BB52 vevlager?
Sätter i år ihop min första MTB från scratch för att jag vill lära mig mer och for the fun of it.
Har dock fassnat med att ramen redan har ett vevlager, Shimano SM-BB52 installerat.
Hur vet jag vilka vevpartier som passar detta?

Bilder på bygget utlovas såklart!
Tack :)

sdx

Aktiv medlem
Passar till Shimano: FC-M580/660/760/770) sen beror det på om det är boost sen passar slx xt xtr vev och det mesta hänger på vilket Q factor veven har för att passa ramen så vevarna går fritt.

s

Aktiv medlem
Typ 99% av alla med 24mm axel. Finns säkert något undantag så du behöver dubbelkolla när du hittat något som du finner intressant men du kan utgå från allt med 24mm i dina sökningar.
Då har du något som passar vevlagret men sen, som sdx också är inne på, skall ju vevpartiet även matcha om du har boost baknav och eventuellt extra bred ram som kräver högre q faktor.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag tycker inte du ska låta ett 150:- vevlager styra ditt val av vevparti.
Leta upp den vev du vill ha istället och anpassa lagret efter det.

EpicEra

Ny medlem
Passar till Shimano: FC-M580/660/760/770) sen beror det på om det är boost sen passar slx xt xtr vev och det mesta hänger på vilket Q factor veven har för att passa ramen så vevarna går fritt.
Hur vet jag om det är boost och Q factor? Väldigt ny på detta så lagom svårt att lista ut saker.
Men antar att jag måste lista ut boost och Q factor för att gå vidare.

Typ 99% av alla med 24mm axel. Finns säkert något undantag så du behöver dubbelkolla när du hittat något som du finner intressant men du kan utgå från allt med 24mm i dina sökningar.
Då har du något som passar vevlagret men sen, som sdx också är inne på, skall ju vevpartiet även matcha om du har boost baknav och eventuellt extra bred ram som kräver högre q faktor.
Ah, så man kan gå på diameter måttet bara förutsatt att.. "vevcylindern?" har rätt längd för att nå ut på båda sidorna? Verkar vara 9.6cm genom så antar att jag behöver något med längd runt 15.6cm för att få plats med vevar. Men alla mått på vevpartier kanske mäts med vevarna på?

Jag tycker inte du ska låta ett 150:- vevlager styra ditt val av vevparti.
Leta upp den vev du vill ha istället och anpassa lagret efter det.
Det går ju absolut. Men skulle också innebära kostnar för att skaffa tools att ta ut gamla lagret
och jag lär mig inte så mycket på det. Mindre miljövänligt också ;)

moros

Aktiv medlem
Hur vet jag om det är boost och Q factor? Väldigt ny på detta så lagom svårt att lista ut saker.
Om du skriver vilken ram och årsmodell så kan du få hjälp här, eller lägg upp några bilder.

marr

Moderator
Forumvärd

Ah, så man kan gå på diameter måttet bara förutsatt att.. "vevcylindern?" har rätt längd för att nå ut på båda sidorna? Verkar vara 9.6cm genom så antar att jag behöver något med längd runt 15.6cm för att få plats med vevar. Men alla mått på vevpartier kanske mäts med vevarna på?

Det går ju absolut. Men skulle också innebära kostnar för att skaffa tools att ta ut gamla lagret
och jag lär mig inte så mycket på det. Mindre miljövänligt också ;)
Ett lager håller kanske en säsong. Du kommer behöva verktyg ändå.

EpicEra

Ny medlem
Om du skriver vilken ram och årsmodell så kan du få hjälp här, eller lägg upp några bilder.
IMG_20210415_140545.jpg

Qj står det på den också.
Vitus Escarpe VRX 2019.

EpicEra

Ny medlem
Ett lager håller kanske en säsong. Du kommer behöva verktyg ändå.
Fast det är ju lite som att säga att ett par skor håller en säsong.
Skiljer sig från en maraton löpare mot en som tar bilen överallt.

På min nuvarande cykel så är jag inne på säsong 3 och lagren funkar finfint.
Och verktyg köper man ju ihop med det som lär bytas när det är dags tänker jag.

s

Aktiv medlem
Längden på axeln brukar inte skrivas ut förutom om det är fatbike special vilka har bredare vevhus.
Annars är standarden 68 eller 73 mm vevhus. Alla normala vevpartier för MTB klarar båda. Man lägger till shims bara om det är ett 68mm vevhus.

moros

Aktiv medlem
Escarpe VRX 2019 har boost så vitt jag kan se vid en snabb titt i Googles gömmor

EpicEra

Ny medlem
Längden på axeln brukar inte skrivas ut förutom om det är fatbike special vilka har bredare vevhus.
Annars är standarden 68 eller 73 mm vevhus. Alla normala vevpartier för MTB klarar båda. Man lägger till shims bara om det är ett 68mm vevhus.

Ah, okej. Så man köper 73mm om man är osäker helt enkelt. Good to know, tack :)

Escarpe VRX 2019 har boost så vitt jag kan se vid en snabb titt i Googles gömmor
Vad innebär boost?

moros

Aktiv medlem
Boost är bredden på naven, 148mm bak. Påverkar kedjelinjen, dvs klingan/vevparti skall vara för boost. Boost är rådande standard.

marr

Moderator
Forumvärd
Såhär fungerar i princip alla gångade shimano bb.
Dvs, det finns en produkt som passar både 68 och 73mm hus.

Med tanke på att du verkar ha en spacer på din ram så har du 73mm vevhus.

Mitt råd är att köpa ett slx vevparti med 24mm axel för boost. Så är du hemmma :) hur många växlar tänker du dig bak? 11 eller 12?
Q7Clh.png

EpicEra

Ny medlem
Boost är bredden på naven, 148mm bak. Påverkar kedjelinjen, dvs klingan/vevparti skall vara för boost. Boost är rådande standard.
Ah, topp. Som sagt en djungel när man är ny. Tack.

Nja, 68 eller 73 är alltså måttet på vevhuset.
Bitarna börjar fall på plats ^^"

Såhär fungerar i princip alla gångade shimano bb.
Dvs, det finns en produkt som passar både 68 och 73mm hus.

Med tanke på att du verkar ha en spacer på din ram så har du 73mm vevhus.

Mitt råd är att köpa ett slx vevparti med 24mm axel för boost. Så är du hemmma :) hur många växlar tänker du dig bak? 11 eller 12?
Visa bilaga 482537
Snyggt! Tackar.
Jag skulle ju gilla att ha 12 växlar men kör lite på att hålla koll på begagnat eller bra deals och tar det som
dyker upp. Har ingen stress att plocka upp delarna för jag har en cykel att köra under tiden jag pysslar med denna. Saknar i princip alla delar så :p

EpicEra

Ny medlem
Så hur tyder man denna annonsen exempelvis?

Shimano 105 FC-5800 vevparti, FC-M580 är samma som FC-M5800? 105står för 105mm, inte boost?

moros

Aktiv medlem
Så hur tyder man denna annonsen exempelvis?

Shimano 105 FC-5800 vevparti, FC-M580 är samma som FC-M5800? 105står för 105mm, inte boost?
105 är landsvägsgrupp så det kan du strunta i. Vevpartiet är lite av en undantag men annars heter Shimanos grejer oftast en eller två bokstäver för att beskriva komponenten, t.ex. RD för Rear Derailleur, sen R för road och M för MTB, sen siffror där högre förstasiffra är högre upp på stegen om man säger så. Idag är de hyffsat konsekventa men det finns undantag, här krockar två snalika modellnummer. 105 landsväg med gamla LX för MTB

Ett tips är att bara googla på modelnummer, i 9/10 fall så har du en Shimanolänk bland de första som alltid ger dig detaljer

moros

Aktiv medlem
Här är ju ett exempel på ett Boost vevparti för 12-delat (kan köra 11-delat på det med). 175 mm arm kanske är för långt för vissa.

EpicEra

Ny medlem
105 är landsvägsgrupp så det kan du strunta i. Vevpartiet är lite av en undantag men annars heter Shimanos grejer oftast en eller två bokstäver för att beskriva komponenten, t.ex. RD för Rear Derailleur, sen R för road och M för MTB, sen siffror där högre förstasiffra är högre upp på stegen om man säger så. Idag är de hyffsat konsekventa men det finns undantag, här krockar två snalika modellnummer. 105 landsväg med gamla LX för MTB

Ett tips är att bara googla på modelnummer, i 9/10 fall så har du en Shimanolänk bland de första som alltid ger dig detaljer

Rörigt när man letar begagnat. Men bra info, tackar!

Här är ju ett exempel på ett Boost vevparti för 12-delat (kan köra 11-delat på det med). 175 mm arm kanske är för långt för vissa.

Den var något tydligare att förstå i alla fall. Funderade på den ett tag men tror jag vill ha 170mm.

EpicEra

Ny medlem
Har folk några förslag på tyska butiker som säljer MTB delar?
Bler inge mer UK beställningar nu när dom inte är med i EU längre då det blir ganska dyrt.
Andra EU butiker går ju också bra. Hittils har jag hittat bikediscount och bike24.

EpicEra

Ny medlem
De två du nämner är väl de flestas "go-to", men du har ju www.rosebikes.se/ https://r2-bike.com/ och https://www.bike-components.de/ också. Bikester såklart, som idag känns mer svensk än tysk dock. På hemmaplan kan det vara värt att kolla Atredo och Cykelgear. Bikeshop (Norge) kan också ha bra deals ibland

Tack, ska in och kika lite. Behöver lista ut vad jag bör ha för hjul.
Hjul hubbar verkar ju också ha massa olika standards, och vissa verkar inte ens kunna ta 12 växlat om man ska köra det heller. Lutar i alla fall åt ett Deore 11 eller 12 växlat system.

Bonus info: Årets första krasch är avklarad. flög över styret och gjorde en fin kullerbytta in i skogen!
Klarade mig med endast skrubbsår så säsongen fortsätter oförändrat :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer