(Lite OT) Vilken Hundkompis ?

Bikzz

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en Hund-kompis någongång i framtiden, om några år. Men vemdå och vilken ras ?

Någon som är smart och rolig och inte skäller, med väldigt liten jaktinstinkt, lekfull, som kan hänga på små turer men som inte behöver springa jämt. Inte för stor, och inte för lat, som kan springa med ibland.

Några förslag ?

MAMTB

Aktiv medlem
Storlek?
Vi har en malteser hane. Väger 5,5kg och är väldigt lekfull, smart, lättlärd, älskar att springa, kanon att ha i familjer. Ingen jakt i våran men däremot vaktar han rätt mycket, särskilt småbarn vaktar/skyddar han. Håller man kortklippt så är pälsskötseln väldigt smidig. Fäller inte ett hårstrå. Älskar natur men funkar även i en lägenhet.
Han följer med mig på lite löpturer i skogen ibland. Tycker även om att vara på sjön och åka båt.

Stor hund i liten kropp brukar jag beskriva han som.

larsaw

Aktiv medlem
Tror att pudel kan funka ganska bra (kanske även kungspudel men folk tenderar att bli jätterädda när dom ser högre (stora) hundar lösa i skogen, var sig dom är hundrädda eller ej. Vi har nu Portugisisk Vattenhund men dom är rätt jobbiga att ha som cykelhund då dom har stort jaktintresse samt egen "initiativ förmåga"... Jag kör den äldre av dom i dragsele kopplad i flexi-koppel med en flexande draganordning (för att jämna ut ryck), det funkar fint men inte när det är för mycket vägval för draghunden...

Sup

Medlem
Vi fastnade för en svart dvärg-schnauzer för snart 6 år sedan som är lagom på många sätt. Väger drygt 6 kg. Fäller inte men måste klippas/ryckas ibland. Är lugn men man kan lätt få fart på honom om man så vill. Mycket lättlärd, lyhörd och lekfull. Ingen långdistanslöpare men springer ganska kvickt korta sträckor. Ingen jaktinstinkt (i alla fall inte vår) men vaktar sitt område. Vi behöver inget larm 🙂 När han väl hörs så låter han betydligt större än vad han är. En stor hund i liten kropp brukar dom beskrivas som så man får mycket hund. Finns två modeller större också (mellan- och riesenschnauzer) om man tycker det är för lite hund. En mycket charmig hundras med karaktär. Absolut ingen mespropp 😉

arcamone

Aktiv medlem
Kelpie! Bästa hunden någonsin. Gillar människor och är lagom stor. Allt-i-allohund i Australien både på får och nöt, fast inte vallig i vanliga fall som en del rena vallhundar nog är. Funkar som tjänstehund och annat om man vill.
/David

Olas

Medlem
Om du är villig att även stimulera hunden mentalt skulle en Tollare kunna funka. Brukar normalt inte rekommendera rasen, men en stimulerad tollare är den ultimata trailhunden. Men får de inte arbeta med huvudet blir de lätt din värsta mardröm

Crocko

Aktiv medlem
Om du är villig att även stimulera hunden mentalt skulle en Tollare kunna funka. Brukar normalt inte rekommendera rasen, men en stimulerad tollare är den ultimata trailhunden. Men får de inte arbeta med huvudet blir de lätt din värsta mardröm
Tänkte säga samma sak, har en kompis som har en blandning visla tollere, den är verkligen helt ultimat, men alla roliga hundar kräver ju i regel något av sin ägare.
Här hemma finns det 3 olika divor, schäfer blandis, schäfer/bordercollie och en ridgback, alla funkar bra att cykla med men man får hålla koll på andra som rör sig i skogen och inte roas av när 45kg hund rasar fram i 30 knyck.

C-dale

Aktiv medlem
Tänkte säga samma sak, har en kompis som har en blandning visla tollere, den är verkligen helt ultimat, men alla roliga hundar kräver ju i regel något av sin ägare.
Här hemma finns det 3 olika divor, schäfer blandis, schäfer/bordercollie och en ridgback, alla funkar bra att cykla med men man får hålla koll på andra som rör sig i skogen och inte roas av när 45kg hund rasar fram i 30 knyck.
Hur är det med Ridgebacken? Vill den jaga annat än lejon och hur pallar den en kärv svensk vinter?

Crocko

Aktiv medlem
Hur är det med Ridgebacken? Vill den jaga annat än lejon och hur pallar den en kärv svensk vinter?
Den är ju som alla ”sight-dogs” vinthundsbesläktade triggad av flyende byten så den jagar glatt allt som inte vill bli jagat, något man får ta med i beräkningarna men det går att jobba ner till en hanterbar nivå.
Det är ju ingen polarhund men med ett täcke så går det bra, det är tassarna som på alla hundar som ger upp först. Det är definitivt mer som att adoptera en ny familjemedlem än att skaffa hund, de är ju avlade att fatta beslut själva med tanke på ursprungsuppgifterna och det sitter kvar, en stor del egen personlighet men jag skulle inte byta bort det för en sekund.

Men det är ju definitivt som natt och dag jämfört med schäfer/bordercollie blankisen med 2 bruksraser som bara ber om att få uppgifter att lösa. Jag har ju definitivt en förkärlek för hundar med lite mer fysisk närvaro, men skulle jag resonera helt från praktiska perspektiv så är ju en runt 20kg hund betydligt smidigare än 40kg ditos, men att hänga med i skogen kan de alla.

C-dale

Aktiv medlem
Den är ju som alla ”sight-dogs” vinthundsbesläktade triggad av flyende byten så den jagar glatt allt som inte vill bli jagat, något man får ta med i beräkningarna men det går att jobba ner till en hanterbar nivå.
Det är ju ingen polarhund men med ett täcke så går det bra, det är tassarna som på alla hundar som ger upp först. Det är definitivt mer som att adoptera en ny familjemedlem än att skaffa hund, de är ju avlade att fatta beslut själva med tanke på ursprungsuppgifterna och det sitter kvar, en stor del egen personlighet men jag skulle inte byta bort det för en sekund.

Men det är ju definitivt som natt och dag jämfört med schäfer/bordercollie blankisen med 2 bruksraser som bara ber om att få uppgifter att lösa. Jag har ju definitivt en förkärlek för hundar med lite mer fysisk närvaro, men skulle jag resonera helt från praktiska perspektiv så är ju en runt 20kg hund betydligt smidigare än 40kg ditos, men att hänga med i skogen kan de alla.
Tack.Intressant.

Crocko

Aktiv medlem
Är man intresserad av rasen så finns det en väldigt utvecklad rasklubb med flera olika sektioner runt om i landet, dessutom så är min känsla att man lyckats hålla aveln under god kontroll, även för 7-8 år sen när halva Östermalm ville ha en RR så blev det galet många kullar, och man jobbar mycket med att kartlägga hälsoutvecklingen vilket verkar fungera bra..

Det är inte den enklaste av hundar och man skall vara medveten om vad det innebär att ha 45 kg fysiskt fulländad hund i andra änden av kopplet, men väl integrerad i en familj är det ena riktiga clowner som bjuder på så många skratt.

Jag skulle ju bara ha en lagom stor Parson Russel tills jag delade soffa med en RR en natt och vaknade upp skedad av en fantastik hund som jag än idag förvånas av dagligen.
Låter som värsta införsäljningen, men koncensus är att det finns bra människor att prata med och uppfödarverksamheten är bra, sen får jag väl bara varna för hur beroendeframkallande ett RR möte kan bli.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
D1EEA778-4AFD-49D3-A4E8-F8AA03EAC6EE.jpeg
Triwa är en kul stigcykelkompis. 4 årig portugisisk vattenhund, tik. Klarar av att springa lös, även bland folk och fä. Har nästan helt slutat gå efter vilt. Får ganska stor frihet efter som hon sköter sig och kommer rappt på inkallning (försiktig vissling). Klarar även av att löpa nära och byta sida på kommando.

Lite skällig, inte minst på mig när jag pratar med någon eller tar paus då hon vill iväg... Hemma lite vaktig och skäller igång på både tidningsbud och hjärnspöken. Hittills aldrig aggressiv mot någon eller något tack och lov. Svår relation med grannens katter som spöar upp henne när de behagar...

Dyker i varje blöthåla. Ju skitigare desto bättre. Erstaviks bevattningsdamm/dynghåla med trögt innehåll är en klar favvo.

Ett barnkärt kramdjur när så behövs.
DCA11ED9-543D-4DD7-95E7-03163D144480.jpeg

Bikzz

Aktiv medlem
Kul med alla tips ! En sak som hindrat mig so far är att jycken inte kan vara ensam så länge ? Stämmer det ? Man måste ju kunna ta en långrunda själv ibland, eller göra saker osv ... ? Rhodesian Ridgeback är väl en Drake från Harry Potter ?

larsaw

Aktiv medlem
Visa bilaga 435294Triwa är en kul stigcykelkompis. 4 årig portugisisk vattenhund, tik. Klarar av att springa lös, även bland folk och fä. Har nästan helt slutat gå efter vilt. Får ganska stor frihet efter som hon sköter sig och kommer rappt på inkallning (försiktig vissling). Klarar även av att löpa nära och byta sida på kommando.

Lite skällig, inte minst på mig när jag pratar med någon eller tar paus då hon vill iväg... Hemma lite vaktig och skäller igång på både tidningsbud och hjärnspöken. Hittills aldrig aggressiv mot någon eller något tack och lov. Svår relation med grannens katter som spöar upp henne när de behagar...

Dyker i varje blöthåla. Ju skitigare desto bättre. Erstaviks bevattningsdamm/dynghåla med trögt innehåll är en klar favvo.

Ett barnkärt kramdjur när så behövs.Visa bilaga 435290
Härligt att höra åtminstone EN som lyckats få till en lösgående Portis, du är den FÖRSTA jag hört om faktiskt (jo ett kullsyskon till vår hane kan också gå lös men bara på lydnadsplan och med två dagars svält innan...)
Älskar också

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Härligt att höra åtminstone EN som lyckats få till en lösgående Portis, du är den FÖRSTA jag hört om faktiskt (jo ett kullsyskon till vår hane kan också gå lös men bara på lydnadsplan och med två dagars svält innan...)
Älskar också
Har även en stigcyklande granne med en prortis-grabb som också klarar att gå lös bredvid stigcykeln. Den ligger ännu tightare vid husse än min lite nyfikna krabat.

Det var Mr Handley här på Happy som inspirerade mig. Då med två lösa portisar. Numera en kvar tror jag.

På 3 säsongers cykling har vi klarat oss undan med en utskällning. Desto fler glada möten.

DanielS

Aktiv medlem
Kul med alla tips ! En sak som hindrat mig so far är att jycken inte kan vara ensam så länge ? Stämmer det ? Man måste ju kunna ta en långrunda själv ibland, eller göra saker osv ... ? Rhodesian Ridgeback är väl en Drake från Harry Potter ?
Olika individer har ju olika behov av stimulans och motion. De varierar nog också rätt mycket hur lång tid hunden kan vara ensam. Det tar också en viss tid att träna upp hunden att vara ensam. Vissa klarar det bra, andra hundar fixar inte alls att vara själva. Jag vet några som inte ens kan lämna hunden hemma medan de går till mataffären.

Men fördelen är ju att man lär sig att läsa av hur hunden mår. Man märker efter ett tag rätt tydligt hur den mår av att lämnas ensam olika långa perioder.

Men 5-6 timmar är väl någon slags max-tid som rekommenderas, så här säger Agria:

En längre cykel-runda som utgår från hemmet funkar ju bra, men ska man ut på en heldags-runda eller åka iväg någonstans över dagen/flera dagar så bör man ju ha någon som kan passa hunden. Även om man kan lämna hunden när man sticker ut på en 4-timmars runda så blir det ju mer av en heldags-aktivitet eftersom man måste anpassa resten av dagen till hundens behov.

Edit: lät väl lite negativ ovan..det är ju otroligt trevligt att ha hund och det ger mycket tillbaka. Jag skulle inte vilja vara utan honom :-) Men om man har hobbys, som t ex cykling, där man vill vara borta från hemmet under lite längre perioder, så blir det ju lite begränsande om man bor själv och saknar hundkära vänner/släktingar i närheten.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vi har Triwis på ur å skur-dagis. Hon har buskul där även om varje lämning är ett trauma.
Kostnaden är en annan pilsner...

Jonatan F

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning har jag träffat folk med Staffordshire bullterrier på vandring bland annat. De verkar ju passande om man läser om lynne etc på nätet? Har själv en fru som kräver hund i framtiden..

Lol Tolhurst

Aktiv medlem
Jag rekommenderar en vizsla!
Gizmo är 16 mån, har skällt tre gånger totalt, har honom lös största delen av tiden och bangar aldrig för nåt och älskar alla. Snabbare än mig ner i järvsö och åre, älskar heldagar med cykling o löpning, en kung på att campa o har just introducerat honom till kajak.

606AD415-9DE8-49BF-B50F-9A9E4BD4E64A.jpeg
F71FBBD0-EA9B-4839-AF9C-0517FCF66057.jpeg

SalkinL

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning har jag träffat folk med Staffordshire bullterrier på vandring bland annat. De verkar ju passande om man läser om lynne etc på nätet? Har själv en fru som kräver hund i framtiden..
Staffarna är lite av hundarnas pajasras. Knasiga och knäppa. Väldigt mycket personlighet. Lite på och av. Busa en stund sedan sova, inget mellanting. Tror säkert en staffe hade passat. Men mycket handlar nog om individen och hur man uppfostrar den med, inte bara ras.

Våran är bara för lat för att hänga med på cykling. Hon är mer explosiv, tänk 100m löpare. Men fantastiskt glad och go. Ingen vakt eller jaktinstinkt. Älskar alla hon träffar.

Många fina kompisar i tråden :)
Tidigare labrador, underbar tillgiven älskar allt familjehund, men lite för tung för längre motionsrundor (37kg vältränad)

Numera Engelsk Springer Spaniel.
Positivt:
Flocktillgiven, lätt, älskar att springa i skogen och på fjället, både sommar och vinter. Mjuk och underbar personlighet.
Älskar att slapp inomhus och köra 110% utomhus vid aktivitet

Negativt(?):
Lite jobb att ha hund med längre päls.
Kräver lite klippning och borstning. Klipper henne lite kortare på vintern för att undvika snöbollar i pälsen då vi spenderar en del tid till fjälls.

9B27DAAA-9EDF-473C-B1BF-67176819D881.jpeg
D6A3B352-2BE7-436E-9ECB-38A80CC69022.jpeg

Lol Tolhurst

Aktiv medlem
Många fina kompisar i tråden :)
Tidigare labrador, underbar tillgiven älskar allt familjehund, men lite för tung för längre motionsrundor (37kg vältränad)

Numera Engelsk Springer Spaniel.
Positivt:
Flocktillgiven, lätt, älskar att springa i skogen och på fjället, både sommar och vinter. Mjuk och underbar personlighet.
Älskar att slapp inomhus och köra 110% utomhus vid aktivitet

Negativt(?):
Lite jobb att ha hund med längre päls.
Kräver lite klippning och borstning. Klipper henne lite kortare på vintern för att undvika snöbollar i pälsen då vi spenderar en del tid till fjälls.

Visa bilaga 435743Visa bilaga 435744
Svärföräldrar har en springer, ger en +1 till den, otroligt öppen o glad och med på det mesta!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Gällande cykling med hund finns lite av inspirationstråd

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer