Lite tips för clean, funktionell cockpit

tolgraven

Aktiv medlem
Tycker jag fått till båda mina riktigt bra nu och tänkte kanske kan inspirera någon. Varken styret fullt med prylar eller avsaknad av allt vad prylarna tillför är ju speciellt kul, iaf för oss som inte enbart fincyklar på ensliga landsvägar i dagsljus.

Lösning 1, out-front-fäste och stacka på höjden.
77D25FAF-572F-43B6-9C98-290572A4146F.jpeg

Från toppen:
Dator
Lampa 1 (fäst på tutan under)
Tuta med trådbunden fjärrkontroll (fäst där normalt sitter gopro-fäste på undersidan av out front-fästet)
Lampa 2 (normalt skärmad)

Fjärren till tutan har jag dragit under bar tapen, moddat lite och satt fast under hooden så den kan aktiveras genom att klämma på rätt område. Supersmidigt och låter som fan (och bra att ljudet är koncentrerat rakt framåt).

Lösning 2, bar extender monterad lågt och uppåner:

6633A1EB-79E3-4AB5-AC61-F055B020A4FC.jpeg

Från vänster:
Kombinerad lampa och tuta med trådbunden fjärrkontroll, samma koncept som på andra cykeln
Vanligt garminfäste
USB-driven kaoslampa (dragit sladden permanent in i väskan som skymtas längst ner på bilden, så när jag behöver mer tryck än vad andra lampan ger är det bara ha med en powerbank och koppla in)
Dropper-reglage (nyligen införskaffad, positionen superergonomisk från hood men lite för långt in och upp för att nås enkelt från drop, måste alltså komma på nåt stabilt sätt att extenda extendern för att ska bli användbar).

Ok, såklart inte fullt lika cleant som att skippa commuterprylarna helt, men rätt schysst ändå tycker jag. Typ allt är inköpt från Aliexpress för ungefär noll pengar (från säljare som skickar från Polen/Tjeckien så ingen tull/avgift)

Vad säger ni? Och bidra gärna om ni har några liknande tips på prylar eller knep som kan förhärliga området.

Ps. japp jag har både aerostyre och dropper, sue me!

tolgraven

Aktiv medlem
Det är väl inte hela världen, men är det inte ett STÖD man ser på första bilden?

Stöd är legit om man har för vana ta cykeln på pendeln till Sörmland.
Synd att ingen fattar det ;( livet är hårt

Funderat på att tillverka en disclaimer-sticker med utförlig förklaring av användningsområdet lest people think me a heathen men landat i att jag trivs som rebell. Fight the power

One day there'll be dozens of us. DOZENS!

Senast ändrad:

tolgraven

Aktiv medlem
Vad har du droppern till..? bekvämlighet att sitta kvar på sadeln med en fot i marken vid rödljus?

Precis! Det, och bli mer aero i nedförsbackar 😎

Nä men rätt hög traditionell crossgeometri plus sitter ännu högre, och förkärlek för gravel modell nedförsbackar jag annars måste hänga bakom sadeln för att känna mig säker på att inte flyga över styret... cykel 2 är nämligen lika najs både i stan och skogen.
(fattar ej grejen med att man plötsligt "måste" ha massa flare på styret bara för man gravlar)

tolgraven

Aktiv medlem
Jösses.

Jag tycker min cockpit är cleanare. Kanske behöver en tuta dock. 🤪

Ja, det vore ju drömmen! Men dator/gps är ett måste för mig (även om jag kan en rutt/område blir jag ofta distraherad och kör fel utan nåt som piper på mig), rejäl tuta är guld för att kunna varna folk från långt avstånd och därmed slippa sakta ner (och kunna göra det utan positionsbyte en skön bonus), minst en lampa måste sitta på permanent för annars glömmer jag bort att montera de gånger en behövs...

Som sagt, ett nödvändigt ont för många av oss och då är det najs att kunna få det iaf hyfsat cleant. Men ja, allt är såklart relativt.

Lingon

Aktiv medlem
En clean cockpit med allt internt blir ju tyvärr allt annat än funktionell när det är dags för service.

tolgraven

Aktiv medlem
En clean cockpit med allt internt blir ju tyvärr allt annat än funktionell när det är dags för service.
Fast är man tät nog för en sån pjäs och väljer meka själv gör man det väl för att det är najs, så är det alltför mycket pilla och inte ger en power är det väl bara lämpa över arbetet på nån slags... person som servar cyklar för pengar? Eller är det så överjävligt att proffsen svarar sån förfrågan med en örfil och ett "jag är inte din träl"?

Vad gör folk då isf? Köper/får en ny? Lite casual försäkringsbedrägeri? Skaffar fixie?

Glad jag slipper tampas med såna bekymmer, låter förjävligt.

Lingon

Aktiv medlem
Fast är man tät nog för en sån pjäs och väljer meka själv gör man det väl för att det är najs, så är det alltför mycket pilla och inte ger en power är det väl bara lämpa över arbetet på nån slags... person som servar cyklar för pengar? Eller är det så överjävligt att proffsen svarar sån förfrågan med en örfil och ett "jag är inte din träl"?

Vad gör folk då isf? Köper/får en ny? Lite casual försäkringsbedrägeri? Skaffar fixie?

Glad jag slipper tampas med såna bekymmer, låter förjävligt.
Har man elväxlar, hydrobromsar och hittat rätt höjd på styrstammen, så behöver man nog inte riva i det så ofta. Styrlagret behöverman ju knappast byta på en finvädersräser tex.
Men på en pendlare/cx/mtb skulle jag inte välja intern dragning.

anders_

Aktiv medlem
Vad är det för vajerände som sticker ut vid vänster vevarm på första bilden?
Det är lite långt ifrån framväxeln för att vara änden på växelvajern tycker jag.

tolgraven

Aktiv medlem
Vad är det för vajerände som sticker ut vid vänster vevarm på första bilden?
Det är lite långt ifrån framväxeln för att vara änden på växelvajern tycker jag.
Haha gott sinne för detaljer här alltså. Den är lös, precis bytt från compact till standard (inte för att jag är macho utan för att jag fick ett gammalt ultegra gratis, satte compacten på crossen och nu kan använda min effektvev på båda cyklarna, jävla gött!!). Men happy kom emellan innan jag hann klart.

tolgraven

Aktiv medlem
EF34F5D5-15F0-43BF-A863-34E3E08EA68E.jpeg
70897E0C-29D0-4377-A98D-B68B4BEF030F.jpeg
Fast med "rätt" (istället för pedagogisk) vinkel ser ju även mina städade ut. Iaf jämfört med ett vanligt styre med ens en endaste grej på.

Senast ändrad:

tolgraven

Aktiv medlem
En iPad Pro i kartfacket känns som nästa naturliga steg. Google Maps i split screen med Wahoo-appen vore faktiskt en rätt ok cykeldator, när jag tänker efter...

Peth

Aktiv medlem
Det är navdynamo, men tveksamt om den klarar att ladda både en platta och driva lampan. Så, det får nog bli ett bilbatteri.

Akronym

Aktiv medlem
Toppbilden - vad är det för något bizarrostyre? Är frontplattan i stammen liksom ”inbyggd” i styret?

Och är det ett dropperreglage på höger sida?
Ser ut som typ ett sånt här styre

tolgraven

Aktiv medlem
Toppbilden - vad är det för något bizarrostyre? Är frontplattan i stammen liksom ”inbyggd” i styret?

Och är det ett dropperreglage på höger sida?
AliExpress, EC90 (så lustigt döpa ett märke efter annat märkes dyraste produktlinje haha, men inga anmärkningar på det jag köpt från dem).
Det som får det att se ut att smälta ihop är... eltejp! Mycket nöjd med resultatet, närmsta jag kan komma ett integrerat styre på min budget haha.

Dropperreglage yes.

Olmo

Aktiv medlem
Ingen cykeldator, sportklocka med gps på handled, ljus på hjälm, ringklocka på sadelstolpe, mobilen i backficka - så har du en clean cockpit :)

tolgraven

Aktiv medlem
Det som får det att se ut att smälta ihop är... eltejp! Mycket nöjd med resultatet, närmsta jag kan komma ett integrerat styre på min budget haha.
Oops, jag hade fel fel fel. Vad är bättre än massa eltejp? Sträckt sådan.
24AB680B-F847-4C82-A225-C1E9999A40A2.jpeg

Får se om jag nån vacker dag lyckas rita upp och få något liknande 3dprintat för diggar verkligen looken, men verkar faktiskt hålla rätt bra som det är.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Idag har jag cleanat upp kockpitten med tre grejjer

1) Ringklocka "Mounty Special Andy Pro".
Den är väl inte så värst liten och diskret. Men den sticker inte upp så mycket som de brukar göra iaf. Ser bättre ut.
(det cleanaste jag har annars är en styrstamspacer-pingla på racern, allt i metal, den är kanon, men på MTB var det här det bästa jag kunde komma på)
/edit: har ju förresten en hide-my-bell på grushojen också, då kan man sätta reflexen under på GoPro-fästet. Det är ju det absolut bästa faktiskt! Men den finns inte för 35mm-styre. Extremt tråkigt måste jag säga.

_A011025.jpg_A011050.jpg_A011047.jpg

2) Reflex till Garmin out-front-mount.
Hemgjort med en liten bit patentband (svartmålat). Skruvade direkt i hålrummen där på fästet.
Beställde två små reflexer, de är väl gjorda för att sitta under ett lyse. Riktigt små och smutta. Men passar ju bra att sätta under något annat också tydligen :)

_A011020.jpg_A011043.jpg_A011045.jpg

3) Dropper-remote med I-Spec. Men det är ju så självklart så det behöver inte närmare presentation :)

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Idag har jag cleanat upp kockpitten med tre grejjer

1) Ringklocka "Mounty Special Andy Pro".
Den är väl inte så värst liten och diskret. Men den sticker inte upp så mycket som de brukar göra iaf. Ser bättre ut.
(det cleanaste jag har annars är en styrstamspacer-pingla på racern, allt i metal-den är kanon, men på MTB var det här det bästa jag kunde komma på)

Visa bilaga 515977Visa bilaga 515978Visa bilaga 515979

2) Reflex till Garmin out-front-mount.
Hemgjort med en liten bit patentband (svartmålat). Skruvade direkt i hålrummen där på fästet.
Beställde två små reflexer, de är väl gjorda för att sitta under ett lyse. Riktigt små och smutta. Men passar ju bra att sätta under något annat också tydligen :)

Visa bilaga 515983Visa bilaga 515981Visa bilaga 515982

3) Dropper-remote med I-Spec. Men det är ju så självklart så det behöver inte närmare presentation :)
Tjusigt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer