Liten undran ang. köp & sälj...

Skogling

Aktiv medlem
Måste bara fråga.

När man kikar på annonser så förundras jag ofta över hur skitiga vissa prylar är.

En del prylar som t.ex. drev och kassetter är så skitiga att man ej ser skicket.

Jag skulle aldrig köpa, eller sälja så.

Säljer man otvättade kläder också?

Tänker jag galet nu? ?

Skogling sa:
Måste bara fråga.

När man kikar på annonser så förundras jag ofta över hur skitiga vissa prylar är.

En del prylar som t.ex. drev och kassetter är så skitiga att man ej ser skicket.

Tänker jag galet nu? ?

Det kan ju vara så att vissa inte vill bli av med sina grejer och därför väljer att inte presentera dem i attraktivt skick. Själv har jag en massa prylar som jag skulle "behöva" sälja, men eftersom jag inte ens bemödar mig med att lägga ut en annons så antar jag att de måste bli kvar på hyllan. #hoarder

Senast ändrad:
Har du någonsin tittat på bilannonser på blocket? Ännu roligare! Det är många som har någon sorts problem med sina handleder som hindrar dem från att fotografera i annat än porträttläge:

Screenshotfrom2019-01-1416:02:13.png

Screenshotfrom2019-01-1416:01:59.png

Screenshotfrom2019-01-1416:01:31.png

Och hur tror man att man skall kunna få sålt en cykel om den är fotad från fel sida och med kedjan på fel drev?

Fulkinesen sa:
Har du någonsin tittat på bilannonser på blocket? Ännu roligare! Det är många som har någon sorts problem med sina handleder som hindrar dem från att fotografera i annat än porträttläge:
Eller bara halva bilen från samma håll tre gånger, fast uppenbart tre olika foton. Ofta grisiga bilar i mörker under nån gatlykta också.. :-P

Jag har två stycken skinande XX1 kassetter liggandes, har dock väldigt svårt att avgöra om de är slita eller inte. Kanske ska lägga ut på Köp&Sälj för att få en dom :)

När vi nu är inne på ämnet undrar jag varför det är så väldigt många 53/39-vevpartier till salu. Blev det för tungtrampat?

Skogling sa:
Måste bara fråga.

Tänker jag galet nu? ?

Du kan få köpa en nytvättad Assos Habu av mig!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag är mer förundrad över alla elprylar såsom trainers, gps-klockor, wattmätare och cykeldatorer som annonseras ut för butikspriser eller i bästa fall ett par procent under.

20% prutmån på köp och sälj är det väl som gäller?

grenhall sa:
Jag är mer förundrad över alla elprylar såsom trainers, gps-klockor, wattmätare och cykeldatorer som annonseras ut för butikspriser eller i bästa fall ett par procent under.

Det är väl därför man inte annonserar på blocket "kompis bra pris" osv. När du köper mjölk för 10kr (eller vad den nu kostar) antar jag attdu inte betalar 8kr?

NickPick sa:
grenhall sa:

Det är väl därför man inte annonserar på blocket "kompis bra pris" osv. När du köper mjölk för 10kr (eller vad den nu kostar) antar jag attdu inte betalar 8kr?

Jag brukar försöka prissätta mina begagnade varor rimligt. Men jag ser att andra inte gör detsamma alltid. Därav min kommentar. Däremot upplever jag samma fenomen på Blocket. Folk verkar tro att priset på annonsen är slutgiltigt och odiskutabelt och så är det sällan. På vilket vis skulle dagligvaruhandeln vara ett riktmärke för priser på begagnade varor som säljs av privatpersoner? Det är vitt skilda saker och inte ens nära en relevant jämförelse.

grenhall sa:
NickPick sa:
grenhall sa:

Jag brukar försöka prissätta mina begagnade varor rimligt. Men jag ser att andra inte gör detsamma alltid. Därav min kommentar. Däremot upplever jag samma fenomen på Blocket. Folk verkar tro att priset på annonsen är slutgiltigt och odiskutabelt och så är det sällan. På vilket vis skulle dagligvaruhandeln vara ett riktmärke för priser på begagnade varor som säljs av privatpersoner? Det är vitt skilda saker och inte ens nära en relevant jämförelse.

Jag tror hen menar latexmjölk. Det verkar rimligt att inte pruta ner den begagnade från 10 till 8 kr/l

De är trots allt en skillnad på blocketpriser o på happypriser. Blocket så är de en mentalitet att de ska ingå prutmån på typ 20 %. Happypriser är rätt hårt sätta de ggr jag handlat om de inte skrivs med "ge bud" eller "om priset är för högt..."

Nu är kanske inte alla priser så men majoriteten.
Här vet ju folk om mer vad grejerna är värda o på så vis får inte folk grejerna sålda för överpris. Blocket är de mindre kunskap ofta.

planetx sa:
De är trots allt en skillnad på blocketpriser o på happypriser. Blocket så är de en mentalitet att de ska ingå prutmån på typ 20 %. Happypriser är rätt hårt sätta de ggr jag handlat om de inte skrivs med "ge bud" eller "om priset är för högt..."

Nu är kanske inte alla priser så men majoriteten.
Här vet ju folk om mer vad grejerna är värda o på så vis får inte folk grejerna sålda för överpris. Blocket är de mindre kunskap ofta.

Det är ju även en skillnad på vilka köpare man hittar på blocket och på happy. Senast jag annonserade samma vara på båda sidorna fick jag ett flertal seriösa svar från happy. På blocket ville en snubbe byta cykeln mot två PA-högtalare och ett mixerbord.

Alltså, nu tycker jag att det gnälls lite väl på blocket och dess klientel! Visst finns det lite udda typer där men sådana finns även på happy k&s. Jag har haft flera oseriösa intressenter på både happy och blocket (samt olika k&s sidor på fb) när jag sålt prylar.

Sen tycker jag att vi i Sverige rent generellt begär överpriser för vårt begagnade skräp och det gäller även happy plus att folk verkar bli oerhört kränkta om någon vill pruta lite. När folk tänker sig att man skall betala mer för begagnade prylar än nya blir det ju bara löjligt.

DarthVidar sa:
Alltså, nu tycker jag att det gnälls lite väl på blocket och dess klientel! Visst finns det lite udda typer där men sådana finns även på happy k&s. Jag har haft flera oseriösa intressenter på både happy och blocket (samt olika k&s sidor på fb) när jag sålt prylar.

Sen tycker jag att vi i Sverige rent generellt begär överpriser för vårt begagnade skräp och det gäller även happy plus att folk verkar bli oerhört kränkta om någon vill pruta lite. När folk tänker sig att man skall betala mer för begagnade prylar än nya blir det ju bara löjligt.

Är det annorlunda i andra länder menar du?

Oskar sa:
DarthVidar sa:

Är det annorlunda i andra länder menar du?

Det är ofta billigare att köpa begagnat ifrån exempelvis uk trots frakt än att köpa ifrån någon i Sverige, så, ja. När jag har prutat upplever jag att det tagits emot med ro.

Förr när jag "fyndade" mycket beggade skivor på tradera förundrades jag ofta över att folk både begärde och dessutom betalade mer för en begagnad skiva än vad den kostade på exempelvis ginza/cdon/etc (exakt samma skiva)... Så jag slutade att köpa från svenska säljare och köpte sedan uteslutande ifrån utlandet. Samma gäller prylar till figurspel (om man nu håller på med sånt) för övrigt, men nu börjar det bli lite väl mycket ot ;-)

Senast ändrad:
Har prylar legat ute veckor/månader, så är det satta priset definitivt för högt. Då kan man ge ett but på vad man tycker att varan är värd för en själv. Om säljaren tycker den är värd mer, så är det bara att meddela det. Det tråkiga är de som inte ens besvärar sig med att svara. Då vet man inte ens om de sett meddelandet.

Jag funderar på om folk blivit mer skygga när det kommer till att buda på saker. Jag får aldrig skambud på mina prylar längre. Lite ledsamt.

Bästa annonserna är ju ändå "Intressekoll". Förmodligen är ingen intresserad av din S-wörks fullskiten med allt för 900kr under rek-pris.

zinkpasta sa:
Är det bara jag som då och då mailar folk som intressekollar och upplyser om att jag inte är intresserad?

Underbart, skall börja omg!

Något jag stör mig på är formuleringen många inleder med: "Nu säljer jag min"
Som om man verkligen gått o väntat på en Volvo V70 eller annan dussinpryl...

Nu säljer jag min otvättade intressekoll. Talar endast svenska. Sista priset kompisar har jag nog av.

OBS! Lånad mail.

SGS sa:
Nu säljer jag min otvättade intressekoll. Talar endast svenska. Sista priset kompisar har jag nog av.

OBS! Lånad mail.

Nu är det inget telefonnummer som gäller snarare. "pga social fobi: skriv gärna! Sköter gärna hela affären utom upphämtning via sms"

Intressekoll är rätt murket. Brukar alltid dyka upp när det går att annonsera gratis, gärna utan tänkt pris också!

NickPick sa:
SGS sa:

OBS! Lånad mail.

Nu är det inget telefonnummer som gäller snarare. "pga social fobi: skriv gärna! Sköter gärna hela affären utom upphämtning via sms"

Intressekoll är rätt murket. Brukar alltid dyka upp när det går att annonsera gratis, gärna utan tänkt pris också!

"Intressekoll" används väl mest av de som vill ha för mycket för sina prylar och vill se om någon är dum nog att visa intresse.

NickPick sa:

så ska jag också börja skriva. uppger nästan aldrig telefonnummer och när jag gör det ber jag folk att inte ringa, men det respekterar de inte ibland inte. har lokaliserat detta hänsynslösa beteende till mänskor födda 1940-1976.

Tillbaka
Topp