Litet lätt och prisvärt vajerlås

micro553

Medlem
Hej

Ska iväg på lite cykelturer i vår och sommar och söker ett litet och lätt vajerlås för låsning av cykel t.ex. vid fika lunch osv.

Har redan ett godkänt "riktigt" lås då cykeln behöver låsas "ordentligt". Dock är det för klumpigt för att släpas med vid långturer.

Gärna om det finns med kodlås så man slipper tänka på nyckel.

Kom med era bästa tips :)

Abus combiflex 202 har vi använt till barnvagnar på diverse ställen utan att blivit bestulna. men en cykel kanske man vill ha lite mer säkerhet på. Väldigt lätt och smidigt men räcker nog med en avbitartång för att forcera.

Kanske abus 205?

Jag använder Abus Combiflex Pro 202.
Funkar fint i ryggfickan och ganska lång wire som dras ihop till rätt längd.
Använder den senast på fikapauser på Gran Canaria.
Säkert? Nej, den klipps nog lätt av med hjälp av en avbitare men det är i alla fall inte bara att gå iväg med cykeln.

Luzen sa:
Säkert? Nej, den klipps nog lätt av med hjälp av en avbitare men det är i alla fall inte bara att gå iväg med cykeln.

Hur lång är vajern egentligen, verkar ju både billig och praktiskt, just för stopp vid fik/lunchställe etc där man egentligen har koll genom fönster men att det ändå känns lite otryggt att den står helt olåst och slänger i sig fortare än nödvändigt bara för det...

En plastad vajer från Jula som man låset fast med ett litet hänglås i framklingan - inte så säkert, men går inte bara rycka och går inte cykla iväg på direkt om man klipper vajern.

Det blir lätt att ta med iaf.

Bilagor

• 620055.jpg
    620055.jpg
    11 KB · Besök: 44
Aliide sa:
Luzen sa:

Hur lång är vajern egentligen, verkar ju både billig och praktiskt, just för stopp vid fik/lunchställe etc där man egentligen har koll genom fönster men att det ändå känns lite otryggt att den står helt olåst och slänger i sig fortare än nödvändigt bara för det...

201 är 70 cm, 202 är 90.
Jag brukade använda en 201 på motorcykelresa, att låsa fast hjälm och skinnpaj på hojen vid rast. Men för en cykel är nog den längre vajern på 202 bättre om cykeln ska låses fast i någonting.
Vajern går av klippa med en vanlig avbitare så något stort hinder är det inte, men det är bekvämt.

Tillbaka
Topp