Livslängd GP5000TL

spongebob

Medlem
Livslängd GP5000TL
Rullade fram den inte så stöldbegärliga hybriden för en tur till stan. Den har fått ärva ett set med Conti5000 från racern, ett TL o ett standard av någon outgrundlig anledning. TL däcket har sprickor runt om medan standard däcket är i prima skick. Har gått ca 300 mil och förvarats mörk större delen av tiden. Nu sitter det slang i båda, kan det vara det som gör att TL däcket är moget för pension eller håller det inte längre än så. Köpte dessa för 20 månader sedan. Biltemakvalitet eller är det slangen ?

Pfaff

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Rullade fram den inte så stöldbegärliga hybriden för en tur till stan. Den har fått ärva ett set med Conti5000 från racern, ett TL o ett standard av någon outgrundlig anledning. TL däcket har sprickor runt om medan standard däcket är i prima skick. Har gått ca 300 mil och förvarats mörk större delen av tiden. Nu sitter det slang i båda, kan det vara det som gör att TL däcket är moget för pension eller håller det inte längre än så. Köpte dessa för 20 månader sedan. Biltemakvalitet eller är det slangen ?

Jag har för mig att ha läst att TL-däcket är tunnare än slangdäcket. Karkassen är iaf 180 tpi mot slangdäckets 320 tpi.

Willie

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Jag hade liknande problem på mina GP5000TL förra våren, reklamerade dem och fick nya och de funkade prima. Kanske samma batch vi hade?

Mina sprickor uppkom redan efter någon månad dock.

//W

spongebob

Medlem
Livslängd GP5000TL
Låter märkligt. Bild?
1E21E5B9-6224-403C-9F86-E31122C314C6.jpeg

Spacekitty

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Jag tror fortfarande att dom är pumpade för hårt, och kanske är piloten överviktig. Det finns en tråd där h•n tror att däcken ska pumpas med minst 6,5 bar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Fast de ska ju tåla 7,5 bar i TL-varianten. Om fälgen klara det är en annan sak...

Men nog sliter det på däcken att köra dem på maxtryck. Max är ju likssom max - mer än så och ond bråd död händer. Bilen har maxfart på 200 km/h, men misstänker att den inte håller så länge om man kör på max hela tiden.....

Pfaff

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Men nog sliter det på däcken att köra dem på maxtryck. Max är ju likssom max - mer än så och ond bråd död händer. Bilen har maxfart på 200 km/h, men misstänker att den inte håller så länge om man kör på max hela tiden.....
Absolut.
Men inte fan ska ett däck spricka på det där viset. Nånsin.
Jag hade ett Conti 4Season som sprack alldeles ovan fälgkanten med våldsam ljudutveckling och hastig tryckförlust som följd. Reklamerade och fick ett nytt.

d_anders

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
De där problemen hade jag på ett gp4000 för ett par år sen. Dumt nog reklamerade jag aldrig. Det andra lika gamla däcket hade inga problem.

efj

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Även mina på tempocykeln har spruckit efter väldigt få mil, borde kanske prova en reklamation på dem? Dock inte alls lika illa som crevassen spongebob råkat ut för... Tänkt att det inte gör något innan, vad säger expertisen? Pumpade hårt men inte max.
62569552-047F-41E4-9360-4D145AC69089.jpeg
A66BDED9-B979-47FC-91B9-17A68A68F9D8.jpeg

glitch

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Även om det skulle vara en tjock cyklist och maxtryck ska dem inte spricka så där. Däck testas med betydligt högre maxtryck.

Pfaff

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Men är det där inte lite av en myt? Jag monterade ett 6 år gammalt oanvänt gp4ks2 på en cykel i fjol - noll problem och ser som nytt ut.

Aaaaah! Du kommer att dö! 😄

2006 deltog jag i ett mc-evenemang i Mandello del Lario (Comosjön för ni som inte fattar direkt). En gammal kompis från Stockholm kom på att han skulle köra med på sin nyinköpta men definitivt inte nya BMW R75. Han lovade att se till att hojen skulle vara i bra skick innan vi for iväg.
Det var den inte. Jag svär på att däcken var lika gamla som motorcykeln, gissningsvis 25-30 år och spruckna ungefär som på TS bild, man såg corden i botten av sprickorna. Så förutom diverse andra missöden som tex genomrostat bromsstag gick färden genom Europa i max 100 kmh vilket sannolikt inte heller var särskilt genomtänkt. Men vi och främst han kom faktiskt hem utan däckexplosion. Gudarna skyddar dårarna.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Dålig batch låter som troligaste förklaringen. Jag kör alltid (förutom på stigar och grus med crossen) med maxtryck i däcken och har inte fått någon punka, sprickor eller haft några som helst andra problem med mina däck på fem år nu (frånsett en punka på en hyrcykel utomlands [Mavicdäck]). Då kör jag ändå i genomsnitt drygt 1000 mil per år. Kört Conti 4Season, GP4000, 5000 och Soumi dubbdäck under denna period.

Senast ändrad:

efj

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Dålig batch låter som troligaste förklaringen. Jag kör alltid (förutom på stigar och grus med crossen) med maxtryck i däcken och har inte fått någon punka, sprickor eller några som helst andra problem med mina däck på fem år nu (frånsett en punka på en hyrcykel utomlands [Mavicdäck]). Då kör jag ändå i genomsnitt drygt 1000 mil per år. Kört Conti 4Season, GP4000, 5000 och Soumi dubbdäck under denna period.
Känns rimligt ja. Av fyra gp5000tl jag haft har jag nu reklamerat tre:
1x 28mm rullar på bra.
1x 28mm reklamerat till Rose omedelbums, de återbetalade då det var dubbelt så tjockt på ett ställe och vobblade.
2x 25mm spruckna enligt bilder ovan - reklamerade till Wiggle för 10 min sedan, tack för input!

spongebob

Medlem
Livslängd GP5000TL
Jag tror fortfarande att dom är pumpade för hårt, och kanske är piloten överviktig. Det finns en tråd där h•n tror att däcken ska pumpas med minst 6,5 bar.

Yes, så var det innan min kunskap om däcktryck hamnade på en acceptabel nivå tack vare Happy 😃
Men baserat på den trådens lärdomar så har trycket varit mer anpassat till vad fälgarna var beräknade för tryck.
Sprickor har uppstått nu under vintern med reducerat tryck. Fanns inte i höstas.
Min vikt är kanske inte tävlingsmässig så här tidigt på säsongen men 75 kg skall inte sabba några däck. Må så vara att pendarskrället väger en del men det är nog inte orsaken. Tar en sväng till Lbs och hör om det går att reklamera?

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Mitt 32 mm GP 5000 TL sprack på ett annat sätt efter typ 600 mil. Runt 700 mil som bakdäck på bilden.

Visa bilaga 472984
Håller säkert minst lika många mil till ;) Såg cykeln (och däcket) inne på cykelcity efter din hemkomst från det imponerande USA-äventyret. Förstår inte varför du inte bytte däck längs vägen? Kri hade väl cykeln inne på verkstad när ni kommit längre än halvägs?

Senast ändrad:

mhenry

Aktiv medlem
Livslängd GP5000TL
Jag hade med ett reservdäck men jag orkade faktiskt inte byta och tyckte det var en bättre idé att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa. Obegripligt i efterhand kanske, men där och då i tävlingsläge orkade jag inte fixa nåt som inte var trasigt. Vi hade också klämt en massa slangar i Colorado vilket var oerhört stressigt så det var nog också bidragande.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer