Lockout Fox Factory Float 32 - aldrig helt låst

trumpeten

Aktiv medlem
Har problem med lockout på Fox Factory Float 32, den blir aldrig riktigt låst. Om möjligt vill jag gärna ha den helt styv när i låst läge.
Testade först att spänna vajer med det hjälpte inte. Sen lyfte jag upp topcap och testade att vrida mutter till helt låst läge, men den blir inte riktigt låst.
Antar att det är någon typ av service som behövs på gaffeln? Eller finns det någon enkel quick fix?

Upp till 10 mm rörelse har jag haft på mina Fox 32.
En hade mer under en period, men genomgång av FIT4-dämparen löste detta.

Ordet lockout är lite missvisande då det inte är ett fysiskt lås som gör din gaffel helt stel. Det kommer alltid att finnas en viss känsla av dämpning. Det som sker när du låser är att flödet av olja i dämparen begränsas eller stoppas.
Om det är väldigt lite skillnad mellan öppen och stängd kan det vara läge för service. Ett problem skulle kunna vara för lite olja i dämparen.

Tack för svar! Blev lite fundersam i samband med att köpte en annan cykel (nästan ny) där skillnaden är stor mellan låst/inte låst. Som du skriver, inte helt stel men ändå väldigt styv. Låter som dags för service på den gamla…
Var fixar jag det bäst i södra Stockholm? Eller någon som kan ställa upp och visa hur jag gör det själv? Mot ersättning naturligtvis.

Tillbaka
Topp