Lönsamt att bygga cykel?

David Stjernström

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Hej, jag är sugen på att köpa ram och delar för att bygga antingen en mtb eller racer. Jag vet dock att det ofta blir dyrare och tanken är att sälja cykeln när den är färdig och förhoppningsvis iallafall gå jämt ut. Vad tror ni? Är det möjligt? Tanken är att köpa alla delar begagnade.

erolwi

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Hej, jag är sugen på att köpa ram och delar för att bygga antingen en mtb eller racer. Jag vet dock att det ofta blir dyrare och tanken är att sälja cykeln när den är färdig och förhoppningsvis iallafall gå jämt ut. Vad tror ni? Är det möjligt? Tanken är att köpa alla delar begagnade.
Bör ju gå men tycker generellt att fraktkostnaden för privatpaket dödar beg marknaden för (ofta skrymmande) cykeldelar. Men bor du i Stockholm kan du ju få tag på mycket och hämta grejerna på cykel. Då kan det gå.

jonte987

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Det stämmer att det blir dyrare så det bör ju bli svårt att sälja den om det inte är en unik product. Har man en massa delar man vill bli av, framför allt hjul och gaffel så tror jag det kan funka med en billig ram.

-Andy-

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Det beror lite på. Jag återanvände väldigt mycket befintliga delar som jag redan hade när jag bygga ihop min nuvarande racer och det gjorde det väldigt mycket billigare än att köpa en helt ny cykel. Jag sålde även delar som jag hade hemma och inte behövde och använde sedan pengarna för att köpa sånt jag behövde. Men då fick jag t.ex. bara 11 delade växlar och inte 12 delat som jag hade önskat, men inte hade råd med.

Det finns ofta saker på rea om man letar runt och har is i magen eller så kan man göra som du har tänkt och köpa beggat, men då får du sålla lite bland överprissatta annonser. Lägg upp lite köpas-annonser. Jag är en av de som brukar skumma igenom köpas-annonserna och sedan kontakta potentiella köpare om jag har något att sälja som jag inte behöver.

Bonzo

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Inte riktigt vad du frågar om, men det är inte helt lätt att få vettigt betalt för en cykel med begagnade delar heller.
Jag byggde en cykel, visserligen med nya delar inköpta på olika reor, och landade på total byggkostnad på någonstans mellan 25-27k. Motsvarande katalogcykel kostade då strax under 35k.
Satte ut en annons innan cykeln ens var provcyklad, men jag har för mig att det högsta budet jag fick var strax norr om 15k.

David Stjernström

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Inte riktigt vad du frågar om, men det är inte helt lätt att få vettigt betalt för en cykel med begagnade delar heller.
Jag byggde en cykel, visserligen med nya delar inköpta på olika reor, och landade på total byggkostnad på någonstans mellan 25-27k. Motsvarande katalogcykel kostade då strax under 35k.
Satte ut en annons innan cykeln ens var provcyklad, men jag har för mig att det högsta budet jag fick var strax norr om 15k.
Det har du rätt i, det kan nog bli lite svårt

Pfaff

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?

Varför i hela friden köper du ett bygge för att sedan sälja, tom innan du ens provkörd???

ers

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Tror sällan det går ihop att bygga själv, däremot är det ju riktigt kul och man kan välja sina favorit detaljer direkt. Gjorde det själv för några månader sedan ☺️

erolwi

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Tror det gäller att hitta rätt hoj för att det ska gå. En klassisk italiensk racer som man fixar från bruksskick till utställninsskick kan funka. En -90-tals cyclepro i aluminium—>omöjligt. De flesta hojarna i spannet däremellan—>i princip omöjligt.

Pfaff

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Det här med lönsamhet..
Jag byggde min lvg på en Kinesis RTD ram. Den hittade jag för GBP 750, ~ 9000 SEK. Hjul Hunt ”as good as new” GBP 233 ~ 2800 SEK, ett komplett gruppset SRAM Red/Force 2500 SEK, nytt FSA SLK vevparti ~ 3000 SEK, sadelstolpe Enve beg 1000, sadel beg Berthout 1000, övrigt, däck, kedja, kablar, styre etc säj 3000. S:a ~ 22500:-
En motsvarande färdigbyggd med Ultegra går på 31000:-
Bästa cykeln jag har ägd, och den lär förbliva i min ägo.

E37C8C26-9502-4966-B898-1EDC486C1F01.jpeg

ejma

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
De tycks finnas många som bygger cyklar utan någon tidigare erfarenhet och det blir många fel. Risken att en hobbymonterad cykel har fullösningar tror jag är betydligt större än en fabriksmonterad.

Tore krok

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Fabriks-speccade hojjar är svintråkigt och man får byta allt ändå. Byggt alla min hojjar från delar senaste 15 åren. Kommer nog bara köp färdig hojj om man köper toppmodeller för 100k +

n3wton

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Det här med lönsamhet..
Jag byggde min lvg på en Kinesis RTD ram. Den hittade jag för GBP 750, ~ 9000 SEK. Hjul Hunt ”as good as new” GBP 233 ~ 2800 SEK, ett komplett gruppset SRAM Red/Force 2500 SEK, nytt FSA SLK vevparti ~ 3000 SEK, sadelstolpe Enve beg 1000, sadel beg Berthout 1000, övrigt, däck, kedja, kablar, styre etc säj 3000. S:a ~ 22500:-
En motsvarande färdigbyggd med Ultegra går på 31000:-
Bästa cykeln jag har ägd, och den lär förbliva i min ägo.

Visa bilaga 575240
Sådär kan man absolut göra! Men TS har ju ambitionen att sälja och gå jämnt ut. Frågan är om du fått 22 500 kr för cykeln när den var färdigbyggd.

Ska man bygga cykel är det för att man vill ha något som inte finns, eller att man tar det man får till lägsta pris.

Bonzo

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Varför i hela friden köper du ett bygge för att sedan sälja, tom innan du ens provkörd???
Jag byggde cykeln med avsikt att använda den, men när den stått färdig i flera månader utan att jag kommit ut på tur insåg jag att jag tycker mer om att skruva än att cykla.
Gissar att han tyckte det var kul att bygga.
Precis så.

Nu blev iofs cykeln aldrig såld, så en vacker dag kanske den blir använd också.

jarek996

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Det blir billigare. Mycket billigare. Gäller bara att hitta rätt butiker. De vanliga som tipsas om här på forumet är inte "rätt" butiker för att få det billigt
Varför butiker ? Det finns massa fantastiska sidor på nätet , var kan man köpa mycket billigare. Köper själv mycket från Tyskland , Frankrike , Österrike och INGEN nätbutik kan slå "privata" annonser ( t.ex. ny SUPER RECORD EPS - komplett , för 2800 EUR , BASSO PALTA ram - ny 1100 EUR , EASTON EC90 disc hjul - 900 EUR ) .
Man måste bara VÅGA handla privat ( från utlandet menar jag ) .

Guaruska

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Varför butiker ? Det finns massa fantastiska sidor på nätet , var kan man köpa mycket billigare. Köper själv mycket från Tyskland , Frankrike , Österrike och INGEN nätbutik kan slå "privata" annonser ( t.ex. ny SUPER RECORD EPS - komplett , för 2800 EUR , BASSO PALTA ram - ny 1100 EUR , EASTON EC90 disc hjul - 900 EUR ) .
Man måste bara VÅGA handla privat ( från utlandet menar jag ) .
Det oxå. Inget jag skrev utesluter det du skriver. Ebay.de e ett bra ställe oxå. Deras sökmotor e skräp, men om man hänger där tillräckligt länge så lär man sig ett life-hack eller två

Pfaff

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Sådär kan man absolut göra! Men TS har ju ambitionen att sälja och gå jämnt ut. Frågan är om du fått 22 500 kr för cykeln när den var färdigbyggd.

Ska man bygga cykel är det för att man vill ha något som inte finns, eller att man tar det man får till lägsta pris.
Förträngde det här med försäljning.
Men absolut inte, i bästa fall ~12' gissningsvis. Det får jag ju ändå om jag skulle sälja ett par år senare. Men man säljer inte sina barn. De får slita i saltgruvorna!

n3wton

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Förträngde det här med försäljning.
Men absolut inte, i bästa fall ~12' gissningsvis. Det får jag ju ändå om jag skulle sälja ett par år senare. Men man säljer inte sina barn. De får slita i saltgruvorna!
Instämmer! Har ett gäng cyklar där funktion och affektion vida överstiger marknadsvärdet. Tänk, det är som att ha en hemlig guldklimp i garaget!

Min mest värdefulla cykel i garaget är en av de jag själv sätter minst värde på. De jag ser som oersätterliga är värda kanske 5-15 000 kr på sin höjd.

Aron

Moderator
Lönsamt att bygga cykel?
Sen är ju frågan vad som menas med lönsamhet. Om tanken är att gå med någon slags vinst behöver man också ta hänsyn till den tid det tar att jaga reor och beganatprylar. Timmlönen när allt är sammanräknat lär hamna på ungefär samma nivå som för en Kongolesisk daglönare.

fiskarn

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Jag förstår mycket väl att man bygger en cykel till sig själv. Men att hålla på och bygga och sälja känns ju inte som den mest lukrativa verksamheten. Känns som man får göra det för det är kul och skita i om man tjänar något på det.

mzi

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Sedan kan det ju vara att man tycker det är förbenat kul att jaga komponenter och sätta dem på cyklar. Jag vet minst ett cykelbud i Stockholm som har ovanan att göra det titt som tätt. Då kanske möjligheten att tjäna ett par hundralappar - eller i alla fall inte gå back - kan vara lockande.

DanielS

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?
Ska man sälja kan det ibland bli mer pengar om man säljer i delar istället för en hel cykel.

Satt ihop ett litet excel-ark senast jag sålde en cykel och kom fram till att jag förmodligen kunnat få ca 10% högre totalsumma om jag sålt i delar.

hm

Aktiv medlem
Lönsamt att bygga cykel?

Lättast och minst risk är nog att fynda en komplett hoj och sälja den för mer än man gav ...
Är nöjet att skruva , så plocka isär och ihop den först ..
Men gissar att pryljakten är lockelsen här , fynda delar som så småningom blir en helhet. Klart den också kan gå men är nog något svårare .. :)

Topp