Lös framväxelhållare

spenstberg

Ny medlem
Lös framväxelhållare
"Hållaren" för min framväxel är lite lös och kan röra sig lite fram och tillbaka och lite i sidled. Kan man dra fast denna om man har en vevlageravdragare?
Eller är det nått annat som är fel? Är det fel växelhållare tro?`Har köpt cykeln begagnad och försökt ställa in framväxeln, men då "hållaren" inte sitter helt fast så är denna justering svår.
Nån som har nått tips att ge?
PICT7535_small.JPG ht=725

Anders H

Aktiv medlem
Lös framväxelhållare
Oj, det där såg läskigt ut. Kan du inte slänga den där plåtbiten och montera en vanlig växel med klamma? Det ser ju ut som om den sitter fastspänd med vevlagret så du behöver nog en avdragare:
Archive_Product_images_27_Large_27-023_l.jpg ht=307

49:90 på Biltema.

spenstberg

Ny medlem
Lös framväxelhållare
Kan man ha en växel med klamma om cykeln är heldämpad?
Trodde det var därför som växeln sitter där den sitter eftersom det kommer röra sig vid fjädring annars

Anders H

Aktiv medlem
Lös framväxelhållare
Säkert är det så. Kan inget om såna där konstiga cyklar, det var en chansning. Avdragaren lär passa i alla fall. Du kan ju pröva att bara dra åt eller kanske kan du shimsa med nåt om det glappar?

SebbeK

Aktiv medlem
Lös framväxelhållare
Om inte jag minns fel så är det där en s.k typ-e framväxel.
Men jag ser inga problem i att montera en "vanlig" framväxel runt ramen.

dr7

Medlem
Lös framväxelhållare
Om vevlagret sitter i kedjestaget och därmed rör sig relativt sadelröret (ser ut så på bilden) är det väl ingen bra idé att montera framväxeln på sadelröret. (Men jag har aldrig sett ett sånt länkage i verkligheten så jag vet egentligen inte.)

SebbeK

Aktiv medlem
Lös framväxelhållare
Leden ligger väl framför vevlagret? (till höger i bild)
Rör att montera växel på ovanför vevlagret? (kan ju vara en sån där stump just för detta, som finns på vissa ramar)

spenstberg

Ny medlem
Lös framväxelhållare
Nu är vevlgret åtdraget och framväxelns fäste sitter fast ordentligt.
Nu lyckades jag till och med få till en vettig växelinställning. Skoj.

Enligt cykelhandlaren så är det en sån där framväxel som gäller på denna typ av cykel.
Om man ska byta växel så byter man hela kitet med växel och fäste.

Tack alla för snabba svar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer