Lösa bort belägget på kedjan - vad ska användas?

imsoja

Ny medlem
hej igen!

Jag råkade lämna min kedja ute för torkning en alldeles för lång tid. Åskvädret kom, det haglade och resultatet blev en kedja med orange belägg här och där... Klantigt av mig!

Hur kan man lösa det där belägget? Det är inte riktigt rost för kedjan är rostskyddat (HG73) och dessutom är det en tämligen ny kedja (300 km). Avfettning fungerar sisådär till sånt. Ska jag ta diesel, lacknafta eller vad? Jag hörde att coca-cola löser rost utomordentligt bra men kan det även påverka kedjan själv?

Snälla hjälp!

/maciek "imsoja"

Jensen

Aktiv medlem
smörja. säker på att det inte är lite rost? är kedjan inte i rostfritt rakt igenom så lär den få lite ytrost, VÄLDIGT ytligt när den blivit blöt o torkar. för att få bort det, smörj kedjan.

Tz

Ny medlem
klart det är rost, vad skulle det annars vara? finns inget "rostfritt" som inte rostar, allt rostar förr eller senare. rostfritt innebär bara att stålet är utspätt, och det brukar vara i olika grad, dvs oxidationen fördröjs mer eller mindre.

jag vet inte, men inte skulle jag låta en tvättad kedja torka? jag brukar spreja lite 5.56 el nåt för att hålla oxidationen borta. thinnerbad, varmt vatten, torka m kompressor och omedelbart smörja tycker jag är idealet. en hårtork kan väl ersätta kompressorn.

men när nu rost uppstått; borsta med ren stålborste och olja den - det ska väl räcka.

mvh Tomas

Muerto

Ny medlem
Hade en rostig kedja efter vintern. Drog på lite olja och körde lite med den. Vips var rosten borta.

Bianchi oskar

Ny medlem
fotogen funkar prima! brukar bli lite rost på min kedja på p2an när jag har tvättat den... men på med lite fotogen med en pensel o det försvinner :)

neodym

Ny medlem
WD-40 och 5-56 är väl rostlösande, iaf WD-40. Borde väl vara rätt bra att spruta på lite, det smörjer ju också , till skillnad från fotogen och dyl.

Ma Vic

Ny medlem
Har råkat ut för det där et par gånger när jag inte orkat torka kedjan ordentligt efter tvätt av cykeln. Det är inga problem dock, endast lite ytrost. På med ditt vanliga smörjmedel och kör en tur så är det borta.

plumse

Aktiv medlem
Det är bara att olja in och ge sig ut å trampa! Var inte orolig vad som kan gå snett om du behandlar kedjan på "fel" sätt nu när rosten hamnat där. Skadan är ju redan skedd och det kan faktiskt inte bli värre.
Som sagt, olja in och fortsätt ha skoj!
[edit]: förtydligande

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer