Lösningsmedel (för kedjetvättande) 2022

Det kanske är en självklarhet för de flesta här men det var det inte för mig en gång i tiden så jag tar upp det ändå; bara för att en kedja ser splittrans ren och fin ut på insidan så behöver det inte nödvändigtvis innebära att den är ren på ett djupare plan där det verkligen räknas. Det var så jag insåg att min vaxning hade gått åt pipan eftersom jag inte hade lyckats göra rent på djupet. När jag väl gjort det var det easy Street hela vägen efteråt och alla dagar med att stå med potatisborstar, starka lösningsmedel, tandborstar, Muc-off borstar och fan och hans moster var plötsligt över.

Försöker inte övertyga någon utan bara säga att jag var skeptisk mot vax initialt men det ÄR verkligen galet mycket lättare när man väl gjort rent kedjan EN gång. :) Med olja så blir det som ett klister mellan rollarna och då måste man upprepa proceduren gång på gång.

Oavsett, lycka till och ha en skön cykelsommar alla! :)

HejaSverige!

Aktiv medlem
Hur rengör man en kedja på ett djupare plan menar du, om det inte räcker att den ser ren och fin ut på insidan?

Senast ändrad:

retrieverdog

Aktiv medlem
Fan. Jag köpte just Muc-Off dry för jag tänkte prova en flashig produkt för första gången någonsin. Varför läste jag den här tråden?! (Tänker ändå prova den. Om inte annat så luktar den mysigt. 😅)

aben

Aktiv medlem
Det kanske är en självklarhet för de flesta här men det var det inte för mig en gång i tiden så jag tar upp det ändå; bara för att en kedja ser splittrans ren och fin ut på insidan så behöver det inte nödvändigtvis innebära att den är ren på ett djupare plan där det verkligen räknas. Det var så jag insåg att min vaxning hade gått åt pipan eftersom jag inte hade lyckats göra rent på djupet. När jag väl gjort det var det easy Street hela vägen efteråt och alla dagar med att stå med potatisborstar, starka lösningsmedel, tandborstar, Muc-off borstar och fan och hans moster var plötsligt över.

Försöker inte övertyga någon utan bara säga att jag var skeptisk mot vax initialt men det ÄR verkligen galet mycket lättare när man väl gjort rent kedjan EN gång. :) Med olja så blir det som ett klister mellan rollarna och då måste man upprepa proceduren gång på gång.

Oavsett, lycka till och ha en skön cykelsommar alla! :)
För att inte tala om resten av drivlina och cykeln, jag rankar nog vax som det största som hänt de senaste två årtionden efter bredare däck. Så mycket roligare att cykla och underhålla cykeln.

JPL

Aktiv medlem
Jag inser att jag nog har väldigt rena och ”icke-dammiga” miljöer att cykla i jmf med väldigt många. Jag har inte gjort rent kedjan sedan typ februari/mars, och nu efter 20-25 st ”bara-torka-av-smörja-in-och-torka-av-igen-rutin”, snurrar den på bra utan rassel eller växelproblem. Jag har gjort rent trissorna kanske 3-4 gånger, då dessa geggar igen lite, men i övrigt lugnt.

Haskamorald

Ny medlem
För min pendlingscykel brukar jag med jämna mellanrum smörja ordentligt med valfri wet lube och ställa i solen, då löser oljan upp den mesta ingrodda smutsen och det går att torka upp nästan allt med en trasa

Makten

Aktiv medlem
Alltså, drivlinan måste ju inte vara ren på utsidan. Håller man den smord så borde rimligen gojset arbeta sig utåt. Jag tvättar aldrig kedjor och jag kör med våtsmörj (i skogen) större delen av året eftersom vax och torrsmörja inte funkar när det är det minsta blött. Drivlinan ser inte jätterolig ut men den fungerar tillfredsställande.

Edit: Trissor och framdrev brukar man dock behöva karva lite på ibland. Det gäller dock även vax, verkar det som.

Pfaff

Aktiv medlem
Sant, men jag har använt Finish Lines gröna. 😖😬 Vilket jag bara gör om jag vet att jag ska cykla i regn. Enda som funkar. Man får halva marken med sig hem.

Det är nog utmärkande för våtsmörj i allmänhet och inte märkesspecifikt.
Ligger liksom i sakens natur att en våtfast smörj är klistrig för att inte tvättas bort.

C-dale

Aktiv medlem
Jag har samma kedja (SRAM Red) på som jag satte dit för Södertälje 200 i november för övrigt. Den har gått en tjuga, trainersäsongen och ca 300 utemil. Fortsatt under 0,5% sträckning. Det har inte hänt med andra smörjmedel tidigare. Den har aldrig varit helt ren men alltid smord.
Är det inte mera kedjans förtjänst? Eller har du slitit ut Red kedjor med andra smörjor? Enligt div. källor verkar 12-delade ,kedjor i toppversionerna väldigt tåliga .

zinkpasta

Aktiv medlem
Det är nog utmärkande för våtsmörj i allmänhet och inte märkesspecifikt.
Ligger liksom i sakens natur att en våtfast smörj är klistrig för att inte tvättas bort.
Jag känner mig tvingad att påpeka att Muc off verkar vara i en klass för sig, jag har tidigare använt Finish line green (och kommer ev gå tillbaka till den i höst när dry lube regnar bort på mindre än en tur) mfl andra våtsmörj, men aldrig varit på den här kläggnivån.

Saknas bara glitter, ett samarbete med Peaty's kanske vore något.

zinkpasta

Aktiv medlem
Fan. Jag köpte just Muc-Off dry för jag tänkte prova en flashig produkt för första gången någonsin. Varför läste jag den här tråden?! (Tänker ändå prova den. Om inte annat så luktar den mysigt. 😅)
Jag har ingen beef med dry lube-varianten, och känner folk som kör med den och är nöjda (jag har precis börjat använda den så vågar inte uttala mig än), så det kanske kan lugna lite iaf. :-)

Pfaff

Aktiv medlem
Jag känner mig tvingad att påpeka att Muc off verkar vara i en klass för sig, jag har tidigare använt Finish line green (och kommer ev gå tillbaka till den i höst när dry lube regnar bort på mindre än en tur) mfl andra våtsmörj, men aldrig varit på den här kläggnivån.

Saknas bara glitter, ett samarbete med Peaty's kanske vore något.

Kan det vara så att jätteklistrig=sitter som fan, drar åt sig allt under elefantstorlek.
Mindre klistrig= tvättas bort. Attraherar inget större än ilskna hundar.

Aldrig kan man bli riktigt nöjd.

Utom jag då, som inte har problem att vid behov lägga på lite torrväderssmörj mitt i regniga turen.

Makten

Aktiv medlem
Kan det vara så att jätteklistrig=sitter som fan, drar åt sig allt under elefantstorlek.
Mindre klistrig= tvättas bort. Attraherar inget större än ilskna hundar.

Aldrig kan man bli riktigt nöjd.

Utom jag då, som inte har problem att vid behov lägga på lite torrväderssmörj mitt i regniga turen.
Mja, det finns fungerande mellanting. Jag använder oftast Shimanos helt vanliga wet lube (för MTB då). Den är ganska lättflytande och funkar åtminstone hyfsat i väta. Men är det riktig misär så försvinner den lite för fort.
Det fina är att det går att hålla drivlinan hyfsat ren genom att bara torka av överflöd.

Cyklar man mycket grusväg så är det värre, för jag tror damm är den största bofven när det kommer till kakbildande.

zinkpasta

Aktiv medlem
För att återknyta till rengöring: ni i Team såpa, var är det som gäller? Grön grumme, ratio 1:10, blanda med kokande vatten, lägg i tät behållare och skaka som fan, låt stå och skrubba sen skinande rent.. eller nåt annat sätt?

Pfaff

Aktiv medlem
Mja, det finns fungerande mellanting. Jag använder oftast Shimanos helt vanliga wet lube (för MTB då). Den är ganska lättflytande och funkar åtminstone hyfsat i väta. Men är det riktig misär så försvinner den lite för fort.
Det fina är att det går att hålla drivlinan hyfsat ren genom att bara torka av överflöd.

Cyklar man mycket grusväg så är det värre, för jag tror damm är den största bofven när det kommer till kakbildande.

Tror jag med. Och det senare verkar vara de förhållanden där jag cyklar mest. Med alla cyklar. Men torrsmörj och lite kakbildande.

Batavus

Aktiv medlem
Tycker ni inte det är litet kul också, att göra rent kedja och sånt? - Litet som att tvätta fönster och ha en skinande blank diskbänk, hihi!

Trim

Aktiv medlem
Nu har jag provat Biltemas gammal blå vätskan pensel tvätt slå i kakor burk tog putsa med luftgevär borsten annvndare alldrig borsten lika utan drag lappar enbart där för luftgevär på cykel kjedjan funkar den bra med kladd handskar vätskan hällde jag genom 10 kaffe filter 1x4 i omgångar och brände upp senare kaffe filter. kjedjan vaxa jag och hängde upp på tork i gas svets tråd satte dit kjedje lås så går ta kjedjan utan kjedje brytaren.
För vax vet jag att amoniack löser upp vaxet.

Snuten

Aktiv medlem
Undrar om inte jag använder Muc Off wet lube nånting?! Måste kolla ikväll. Och kolla kedjorna. Anv visserligen huvudsakligen på racer, men de växlar väldigt bra. Asfalt? Hmm

Hur rengör man en kedja på ett djupare plan menar du, om det inte räcker att den ser ren och fin ut på insidan?
Det enda som spelar roll i kedjan är friktionen som är mellan rollarna. Utsidan på kedjan spelar alltså ingen roll för funktionen. När man använder olja så agerar det som ett slags klister som drar till sig smuts i alla dess former. Med oljan blir det en pasta som gör att kedjan blir trögare. Tänk dig att du står i en pool och ska springa. Vattnets motstånd gör att du måste ta i mer för att förflytta dig. Det är så oljan fungerar när den blir smutsig (bara olja utan smuts är självklart en helt annan sak). När det kommer till vax så är det torrt så den greppar inte tag i skiten och således är det lättare att både hålla rent, underhålla och hålla längre.

Så för att svara på din fråga så krävs det lite mer jobb att komma åt skiten som är mellan rollarna och ju mer olja (läs klister) du sätter dit, desto fler gången får du upprepa rengöringsprocessen i en oändlig loop. Med vax så slipper du klistret som drar åt sig smuts (i alla fall i än mycket mindre utsträckning).

Det är därför jag aldrig kommer gå tillbaka till olja MEN, det kräver, som sagt, att man verkligen gör rent den från början då olja och vax inte är bästa polare direkt. Jag misslyckades första gången eftersom jag inte insåg att det krävdes en hel del lacknaftabad innan den var helt ren. När jag väl fick till det så var det super. Tänk dig en kedja som ser helt ren ut, som du kan ta på med fingrarna utan att få något skit på dig och som inte gnisslar överhuvudtaget... vem kan inte gilla det? ;)

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu har jag testat att tvätta en muc off wet asphalt lube-kedja med Grumme grönsåpa plus hett vatten (tillsammans i tätt kärl, skaka, låt stå två dygn, sen skölja med rent vatten och borsta, även om det senare inte direkt behövdes), och det blev helt klart bra, iaf så långt jag kan bedöma innan kedjan har monterats på en cykel. Ren, och löper lätt.

Nu får den soltorka och sen på med ny olja. Kan väl återkomma när den testats på riktigt också..

(Fö testade jag att tvätta en annan kedja med lysfotogen, det funkade betydligt sämre.)

Före grönsåpa:
PXL_20220725_192824858.MP.jpg

Efter:
PXL_20220727_110125557.jpg

Batavus

Aktiv medlem
Ja, det var skillnad! Pille-jag hade nog inte låtit det gå så långt innan puts. Kolla kransar och kassett innan kedjan åker på.

Fredrik S

Aktiv medlem
Tycker ni inte det är litet kul också, att göra rent kedja och sånt? - Litet som att tvätta fönster och ha en skinande blank diskbänk, hihi!
Tycker väl inte att det är speciellt kul, men tyvärr lider jag av en psykisk defekt som gör att jag "måste" ha kedjan och kassetten på lvg-hoj i ett sådant skick att jag kan spegla mig i den.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, det var skillnad! Pille-jag hade nog inte låtit det gå så långt innan puts. Kolla kransar och kassett innan kedjan åker på.
Jo, de (och trissorna) är mekaniskt rengjorda.. Kan hålla med om att detta gick en bit över när man borde agerat, samtidigt har jag inte direkt märkt några problem (men har säkert tappat några watt i friktion iofs).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Var kan man köpa SRAMs fabriksfett? Har åkt ett par rundor på det och som alltid får man ut ett par tre fina rundor med skinande och tyst drivlina innan någon annan smet måste på. Bästa jag har haft. :)

kais01

Aktiv medlem
har också tyckt fabriksfett känns bra ett tag. men det sliter enligt adam kerins testeri sin tystnad hårt på kedjan redan från start.

när det gäller finishline grön tycker jag det är en riktigt bra lösning för längre turer. men upprepad användning en riktig smutsmagnet. så till vardags föredras en mer kortllivad tunnare produkt.

till växelförarlänkar och liknande är den verkligen kanon:)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker fabriksfettet gör jobbet minst lika bra som FL gröna utan att skita ner. Nu ska jag testa att göra ren lite lagom och gå på med squirt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Finns det något bra alternativ till Muc Offs drylube (gul flaska)? Den är helt klart min favorit, då den smöjer men inte kladdar. Nu när det är blött och geggigt så försvinner den dock snabbt och en flaska går åt alltför fort. Muc Offs blå wetlube är katastrof som Zinkpasta skriver, lyckas på något sätt plocka upp asfalt i skogen och sen sitter skiten som berget :).
Finish Lines gröna är väl OK (håller otroligt länge), men jag tycker den kladdar mer än man skulle önska.
Jag kör alltså gärna drylube även i vinter om det finns någon som håller aningen bättre än Muc Offs gula (eller om man kan köpa stora flaskor till vettigt pris någonstans). Någon som hittat något mirakelmedel?
Edit: ovan gäller alltså MTB, pendlaren får wetlube.

Rattnalle

Aktiv medlem
Finns det något bra alternativ till Muc Offs drylube (gul flaska)? Den är helt klart min favorit, då den smöjer men inte kladdar. Nu när det är blött och geggigt så försvinner den dock snabbt och en flaska går åt alltför fort. Muc Offs blå wetlube är katastrof som Zinkpasta skriver, lyckas på något sätt plocka upp asfalt i skogen och sen sitter skiten som berget :).
Finish Lines gröna är väl OK (håller otroligt länge), men jag tycker den kladdar mer än man skulle önska.
Jag kör alltså gärna drylube även i vinter om det finns någon som håller aningen bättre än Muc Offs gula (eller om man kan köpa stora flaskor till vettigt pris någonstans). Någon som hittat något mirakelmedel?
Edit: ovan gäller alltså MTB, pendlaren får wetlube.
Smoove. Det är som Squirt ungefär men håller mycket bättre.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag tycker Squirt samlar skit. Visst är det mindre med skit men skit lika fullt. Sega svarta klumpar på in- och utsida länkar.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker Squirt samlar skit. Visst är det mindre med skit men skit lika fullt. Sega svarta klumpar på in- och utsida länkar.
I mitt fall ledde även det svarta klegget som skapades av Squirt till chainsuck vid framväxling, något jag aldrig drabbats av tidigare. Efter återgång till drylube har jag aldrig drabbats av chainsuck igen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det uppstår ofelbart när det blandas med olja. Typiskt när man inte lyckats få kedjan helt ren. Eller om man överdoserar grovt kanske. Det sista är Smoove mer känslig för eftersom den är lite segare och hänger kvar bättre.

Mina kedjor håller sig som regel i stort sett rena på utsidan. Chainsuck är inte heller något jag råkat ut för på väldigt länge.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det uppstår ofelbart när det blandas med olja. Typiskt när man inte lyckats få kedjan helt ren. Eller om man överdoserar grovt kanske. Det sista är Smoove mer känslig för eftersom den är lite segare och hänger kvar bättre.

Mina kedjor håller sig som regel i stort sett rena på utsidan. Chainsuck är inte heller något jag råkat ut för på väldigt länge.
Oljan verkar samlas upp från Stockholmsvägarna. Vet inte om jag överdoserar. En droppe/länk brukar leda till lite mer rassel. Med att låta vaxet rinna lätt med kedjan vevas, dvs en sträng blir kedjan tyst. Vevar några varv och låter den torka in, i regel minst 8-10 tim. Torkar i regel av efter en bit in på torkningen. Efter 10 ml landsväg har jag små svarta klumpar insida länkar, svart krage runt ytterlänksidornas kanter, mörk ton på drev och lite kladd på trissor. Mao samma typ av skit och beteende som på t ex FL Gröna men mindre med svart smet också.

Jag vill ha ett vax som i princip dunstar, hårdnar och innehåller bra smörj men som inte kladdar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljan verkar samlas upp från Stockholmsvägarna. Vet inte om jag överdoserar. En droppe/länk brukar leda till lite mer rassel. Med att låta vaxet rinna lätt med kedjan vevas, dvs en sträng blir kedjan tyst. Vevar några varv och låter den torka in, i regel minst 8-10 tim. Torkar i regel av efter en bit in på torkningen. Efter 10 ml landsväg har jag små svarta klumpar insida länkar, svart krage runt ytterlänksidornas kanter, mörk ton på drev och lite kladd på trissor. Mao samma typ av skit och beteende som på t ex FL Gröna men mindre med svart smet också.

Jag vill ha ett vax som i princip dunstar, hårdnar och innehåller bra smörj men som inte kladdar.
Lustigt.
Jag kör förvisso bara i skogen med mina Squirtade kedjor. Är ju en helt annan sorts smuts.

Topp