Logan Smögen

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Den här cykeln den REX förde under namnet Logan fel är pedal drev tar i smala rör ramen bak rören och sadel är skav typ bytt och åtgärdat ekror är inte rostfritt utan galvade ekerniplar förniklade.
jo kedje skyddet stod för ved klyvningen därav smältlims lagning är svart målad över nu det är inget fel på cykeln ram är 54 cm stål sadel bytt från lassal till ätranverket no130 sadelstålpe är klämfäste borde byta till kläm sko för sadekskenor 25.4 mm cykeln väger 19 kilo gemetrin är kompakt bör inte byta styre till bakåt veven är nära hjulet 28 tum käns som stegrings kick om man sitter rakare och kör över något på ramen står det Scandinavia dessain.

Jo frågan var växel SRAM S7 hitta info om plocka loss bakhjul vajer.

Bilagor

• IMG_20200608_161336_7.jpg
    IMG_20200608_161336_7.jpg
    1.7 MB · Besök: 372
Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Jag är inte bekant med sök på forumet borde varit under REX då lite dumt starta tråd förvirar.
Jo var hittar information om SRAM S7 naväxel som sitter på cykeln.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Logan Smögen
Logan såldes av Coop om jag inte minns fel. Jag fattar det som att felet är att någonting i vevpartiet tar i ramen. Börja kolla där så att du inte slösar tid och pengar i onödan. Angående navet går det sannolikt att googla fram manualen från SRAM.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Det stämer att Coop sålde Logan morbror köpte cykel där den är fixat av morbror tidigare som ägde cykeln han nöp bynglade in svingen precis där framdrev kungarna gick förbi och tog växlarna är Sram S7 vill bara kunna ta loss vajer lyfta hjul och eker rikta efter tumt luft och för däck byte framledes service.

Jag googlar om SRAM S7 får se vad man får fram jag tackar och bockar för info även om inlägget hamnade fel.

Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Logan Smögen
Få gånger jag småfnissar, till sambons förtret, när jag läser ett inlägg. Men detta var verkligen roligt! Och svaret måste bli: Kör inte över Scandinavia dessain.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Jag har hittat med Google som vanligt fanns nerladdning PDF så det skall nog gå bra få till Logan Smögen cykeln den fungerar bra annars men den cykeln hade bara 3 fel ett framdrev som tog i ramrör vid minsta lager glapp samma som BKC cykel och en sadel som var en pina lång cykla på och lite väl rak vinkel till pedaler från sadel går inte gubbe cykla rak ställning vid styr byte original är bästa styret och går inte kompenseras med sadel flytta
Jag var hos morbror när han levde han tog rörtong och träklossar hade lossat vevpartiet och nöp i bak rör ram där drevet tog blev ca 1 cm
IMG_20220425_153627_8.jpg
frigång från ram sedan.
Jag lackerade över smältlims lagning och vevarmar original svart. Sedan är sadel klämma av den absolut sämsta typen på marknaden orginal sadel kom jag ej överäns med bytt ut.

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Intressant se svenska cyklar läser på cykelpendlarn webbplats de mästa är ju asiatiska delar hopplock nu mera till och med Rumänien till verkade cykel malaisa delar.
Såg att BKC danska cyckel gammal ram fanns bild memil damcykel historia ram var BKC med Sram komponenter i ursprungliga var Torpedo schwenfurt var vevpartiet drev som tog i ram också som Logan Smögen bilden var även på BKC herrcykel samma ta i ramrör som damcykel.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Är och cykel testa 6 mil till Haparanda hamn testa ut nästa test blir med bytt bakdrev från 18 kuggar till 19 kuggar kommer inte till rätta branta bakar på 1 växel och över växlad på 7 nerför.

Det är inte så bra vägrenar från Kalix skråvlig asfalt men från nikala vägskäl är det cykelväg in mot Haparanda.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Ram är 54 och styrstam är max insertian höjd märk vrider styre från plan handtag med bak vinkel till cross uppåt och bakåt vinkel skall se om domningar i händer försvinner växel är jag nu mera nöjd med det 18 kuggdrevet bak passar nog bättre för 26 tum cykel på den här 28 tum passar 19 kugg bak bra.

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Ibland har man tur nu vet jag vevpartiet är för typ vilka verktyg man behöver och fabrikat med komplement av Shimano är inte 100 utan 1/2 hybrid typ av båda i verktyg borde vara Sram.

Bilagor

• IMG_20220622_175239_7.jpg
    IMG_20220622_175239_7.jpg
    299.1 KB · Besök: 21
  • IMG_20220622_180215_0.jpg
    IMG_20220622_180215_0.jpg
    395.1 KB · Besök: 20

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Ser ut som VP nav liknande Asaklitt men campangnol uppbyggnad gavlar är annurlunda för typ inte pin hak utan vevlager splainad typ.

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Vevhuset bredd finns 68 mm eller 73 mm finns även med italiensk gänga och är då 70 mm (campangnolo)?

Men här är det 68 mm.
VP-BC73ME
L (BC 1.37x24T)R
68+2x124.5

Den var 38x29/18=61.2 tum utväxling. Hade hjulstorleken varit26= 27 då hade det varit 57 tum.
Jag har 38 kugar fram och 19 bak hjulstorkek är 28 tum=29 blir på 4 växeln direkt i tum 38x29/19=58 tum
Tappade drev låsring i gräsmattan höll på 3 dar och leta fann den rakt under går ett 10 meters område och letat.
IMG_20220623_112607_7.jpg

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Drev är samma som Shimano anväder men skillnaden mellan Torpedo och Sram är att Sram måste vändas utåt tar i plåt skydd under drevet trycker in mot nav och nöter inte alls tänkt så på navet drev sida på Sram S7 jag stoppade dit 19 kugg från Torpedo schwenfurt de är samma drev på gammal Troffe morsans var bakdrev 20 kugg fram är ca 40 någonting skall kolla är en fast växel kompromiss.

Glad midsommar på er
Hälsar Norrbotten special svenskt fabrikat.
Alias Trim.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Vevparti Clas Ohlson för Asaklitt ebik modell VP-BC73ME
Gänga är BC1.37x24T en inch gänga
68+2x124.5 den är 70 mm på Logan ser Biltema har axel 122 mm. Är gjord för 68 ram parti fäste brädden.

Morsans fast växel Troffe novo special 20 kugg bak och fram är 46 kugg hjul 28 tum 29x46/20=66.7 tum utväxling nu är jag inte klok på hjul storlek från tidens cykelbok hur skall räknas 28= 27 eller 28 = 29 eller om 26 blir 27 tum i ekvationen.?

Norrbotten special får mig tänka på Kalix bygg och plåt herbert Nilsson när de frågade fabrikat saken refererade bara till företaget Kalix bygg och plåt 😉

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Om ekring blir på de 28 tum fälgar bak 300 mm ekrer och fram 305 mm och till hörande nipplar i rostfritt M 2.3 navet bak får hålla så länge Sram S7 har på forumet rekommenderar Shimano Nexus 7 tyckte inte plast box vid nav höll måttet.

Är lätt glöms lägga 1 växeln när man skruvar bort box och monterar till baka då missar den funktion Sram S7
Använder växlar flitig ligger hellre högre pedal frekvens med jämn hög fart.

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Logan Smögen
Jag vet inte hur mycket du pillat med växelnavet och tillhörande klickbox men jag har lite erfarenheter att dela.

Klickboxen är en förbrukningsvara, den går sönder med jämna mellanrum. Tyvärr är den epoxylimmad vilket innebär att man inte kan öppna den utan "våld".

Fjädern innuti boxen kan vara svår att få tillbaka på sin plats, jag har öppnat boxen med varierande resultat. En video som visar hur det går till hittar man här:

Precis som med andra navväxelreglage så är det nog av vikt att ha fräsha vajrar & höljen med så lite friktion som möljigt. Även växelreglage kan gå sönder vid för stor kraft.

Ang navet så produceras det inte längre vad jag vet. Jag har personligen inte öppnat det och även om shimano nexus säkerligen håller högre kvalité så är anordningen med stift och klickbox betydligt enklare att ta av och på.

En video som visar växlingsfunktiktionen samt lite montering finns här:

Mer fokus på montering finns här:

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Skall kolla surf mängden innan jag ser på video film här har inte laddat ens ner från Google Sram S7 beskrivning listat ut med av plocka hjul till baka har inte använt morbror ärva cykel så mycket.

Skruff

Aktiv medlem
Logan Smögen
Okey, tänkte mest om det kärvar på riktigt. Finns säkert sprängskiss också.

Löste det sig med däckdimensionerna?
Här finns annars en lista som kan hjälpa:

Jag är nyfiken på din ätran-sadel har du foto?

Hur använder du cykeln i allmänhet? Är det mest till butiken eller cyklar du långt med den? (Kanske är det samma sak på dina breddgrader... 😄)

Skruff

Aktiv medlem
Logan Smögen
Skall kolla surfmängden innan jag ser på videofilm här. Har inte ens laddat ner Sram S7 beskrivningen från Google. Listat ut det med hjälp av att plocka av hjul och sätta tillbaka. Har inte använt cykeln så mycket, ärvde den av morbror.
Om du vill kan jag i all vänlighet strukturera upp texterna en aning när jag svarar på dom. På så sätt kanske tråden får fler läsare. 😊

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen

Hur använder du cykeln i allmänhet? Är det mest till butiken eller cyklar du långt med den? (Kanske är det samma sak på dina breddgrader... 😄)
Det är både och butik och lite längre turer har kört bil tidigare nu har tagit cykeln gjort lite cykel svängar med Logan Smögen och miyata on off rodrunner blev på vår kanten 3 mils svängar varannan dag och en 6 mila sväng till Haparanda hamn blir någon mil sväng och se om in när området Kalix kommun och Haparanda kommun Övertorneå kommun och Överkalix kommun.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Klick box video på montering av (Hum)? röda saken följde med ut med klick box första gången lossa jag sätter in rör och stift och sedan röda plast med på ur gröp axel med plast inre lås Kant lite vidga på plats bit sedan monterar jag box då vid av montering sitter den kvar sen måste se till ha låg växel i anars missar hävarm i box rör stift.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen

Däcken är IRC däck 37-622(28x1 5/8x1 3/8 / 700x35c är samma fabrikat som orginal monterade på vissa miyata.
Ser i bok att fälgarna kan ekra längd variera på fabrikat har mätt från böj inner till ände som det står i boken blir precis så mejsel går invändigt på nippel i spåret är gängad med M2.3 och 8 mm gäng på toppen av ekra har gäng snitt M 2.3.
IMG_20220628_103834_5.jpg

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Logan Smögen
Det är både butik och lite längre turer. Har kört bil tidigare, nu tar jag cykeln. Har gjort lite cykelsvängar med Logan Smögen och miyata on off rodrunner, det blev på vårkanten 3 mils svängar varannan dag och en 6 mila sväng till Haparanda hamn. Blir någon mils sväng för att se om i närområdet; Kalix kommun och Haparanda kommun, Övertorneå kommun och Överkalix kommun.
Okey.
Kul med din cykel. Medan många här köper hem 10 saker åt gången från nätet utan att tveka verkar du ha fått ihop delar genom åren på många olika ställen.

Har din miyata orginalsadel? Och i så fall, vilken föredrar du?

Klickbox video på montering av (Hum)? röda saken. Den följde med ut med klickboxen första gången jag lossade den. Jag sätter in rör och stift och sedan röda plastbiten på urgröpt axel. Kan vidga plastbiten så den låses i kanten. Sedan monterar jag boxen, då vid av montering sitter den kvar. Sen måste man se till attattha ha låg växel i, annars missar hävarmen i boxen röret/stiftet.
Jo, men det låter så som jag gör det också. Man får också vara aktsam så man inte böjer stiftet. Det krävs lite pill för att få allt på plats ibland.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Det klarnade med ekvationen inch utväxling med däck då är 27 tum det min klass kompis svor ve och förbanelse Tun smal däck grusad väg Kant över på sin tid då på helkama cykeln.

Sadel på miyata on off rodrunner är inte orginal utan muudialita har klätt om under skumplast blev lite för tryck mjuk men klarar sig med lite ner vinkel fram sitter längst bak på sadeln bror köpte den med sadeln på var några månader begagnad och växel bak löphjul plåt krokig räta till med demontering riktning av de löphjul plåtarna till nedersta.

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Logan Smögen
Det klarnade med ekvationen inch utväxling med däck då är 27 tum det min klass kompis svor ve och förbanelse Tun smal däck grusad väg Kant över på sin tid då på helkama cykeln.

Sadel på miyata on off rodrunner är inte orginal, utan muudialita. Har klätt om under med skumplast, blev lite för mjuk men funkar med lite nedåt vinkel framåt. Sitter längst bak på sadeln, bror köpte den med sadeln på, den var några månader begagnad. Bakväxeln var krokig, rätade till den genom demontering, riktning av de löphjul plåtarna till nedersta.

Okey. Kul med Helkama, kör själv nästan uteslutande en sådan nu. Original var den oväxlad men slängde på ett treväxlat nexus hjul samt bredare däck. Har 50 mm på bakdäck och 48 mm fram (tog vad som fanns).

På ramen står det 'made in Finland' och har lösa planer på att den kanske ska få rulla runt lite i sitt hemland i sommar. Har vänner att hälsa på där.

Men innan något sådant stort projekt blir av så får det svetsas på frambromsfästen på gaffeln.

Skriv om det behövs hjälp ang utväxlingsberäkning, kan troligen hjälpa i så fall.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Jag har nog fått klarhet i det jag behövde veta har två bra böcker en som beskriver 1960 till1980 cykeln Tidens cykelbok Och hjul ekring och den andra boken 1990 till 2004 tag hand om din cykel av Chris sidwells där stötdämpare och skivbromsar hydrauliska finns med med beskrivning så fungerar komponenter i cykeln.

Har hållit på med lite varje är nästan pernsonär.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Jag har nog fått klarhet i det jag behövde veta har två bra böcker en som beskriver 1960 till1980 cykeln Tidens cykelbok Och hjul ekring och den andra boken 1990 till 2004 tag hand om din cykel av Chris sidwells där stötdämpare och skivbromsar hydrauliska finns med med beskrivning så fungerar komponenter i cykeln.

Har hållit på med lite varje är nästan pernsonär.
Cykeln var min brors ärvda av morbror som gick bort för några år sedan min bror gick bort för 6 år sedan och hans pojkar har egna skaffat sig men cykel finns att cykla på vid besök av dem och sedan är det inte så dåligt ha cykel i väl fungerande sick.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Tagit vaxat kjedjan får se hur det fungerar på kjedjan funkar det bra blir de miyata on off rodrunner i tur gör samma sak på kjedjan.

Fick justera vevpartiet och baknav lager spel spruta lite kjedje olja under bak drev plåt på stora lagret efter tagit lös drev nu går den korrekta lätt i vevpartiet och baknav.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Kjedjan är som en skallerorm skallra fabrikat TEC har inget rulle rör utan gavlar är press så i stället in från vardera hållet i sidor länkarna men rull hål är stor så rulle skaller uppstår har bytt till vest tyska U kjedjan finns en likvärdig Taiwan kjedjan märkt med Saturnus symbol nu är det tystare kjedjan på cykeln och vaxade även den kjedjan.

Den här tråden var inte tänkt annars än en snabb fråga och fått mer svar än jag trodde jag skulle få klarhet i.

Trim

Aktiv medlem
Logan Smögen
Kjedjan är som en skallerorm skallra fabrikat TEC har inget rulle rör utan gavlar är press så i stället in från vardera hållet i sidor länkarna men rull hål är stor så rulle skaller uppstår har bytt till vest tyska U kjedjan finns en likvärdig Taiwan kjedjan märkt med Saturnus symbol nu är det tystare kjedjan på cykeln och vaxade även den kjedjan.

Den här tråden var inte tänkt annars än en snabb fråga och fått mer svar än jag trodde jag skulle få klarhet i.
Jag smorde upp (Logan stjärnan) lite i baknavet Sram S7 med Husqvarna vinkelväxel fett= röjsågasfett för vinkel växel .

Topp