Lossa vevparti Stout

Healons

Medlem
Lossa vevparti Stout
Tänkte byta till singelklinga på grabbens 2015 Rockhopper från Specialized.
Nån som lossat ett Stout-vevparti?

ena sidan jag hittar säger ”banka på” den andra säger att det är ”self extraction”

nån som vet?

ambientzz

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
Self extraction är precis vad det låter. Det sitter en yttre bult som är ganska stor (10 mm?) skulle jag gissa på. Den ska sitta kvar och ordentligt åtdragen. Sen har du en inre som är mindre (8mm). När du skruvar ut den inre kommer sen till slut att trycka mot den yttre och dra med sig ut vevarmen. Klart. Obs! Killgissar lite baserat på min gamla Truvativ stylo vevparti:)

Stumpy

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
Lossa insexorna som håller vänster vevarm. Skruva sedan bort "skruvlocket" (förspänningsskruven) i mitten av den veven (insex också?). Dra eller knacka loss armen. Knacka sedan på den frilagda axeln ut drivsidan.

Berk

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
Ja, du har tur att den verkar ha moderna Shimano HollowTech 2 system!

När du sätter på den igen måste du sätta rätt förspänning med skruven innan du drar fast de två bultarna på verarmen.

Healons

Medlem
Lossa vevparti Stout
Ah. Grymt tackar. Då är det samma som på min egna mtb fast där sitter det inte en insex på försoänningsskruvwn utan en plastbit som krävde specialverktyg från Shimano (fast jag tog en bred plastbit...)

Healons

Medlem
Lossa vevparti Stout
Sen en annan fråga. Det jag hittat på nätet om Stout är att dom har 76 bcd. Men när jag mäter så får jag det till samma som på min egna 104 bcd. Är bcd samma som cc mått tvärsöver skruvarna?

dabac

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
Sen en annan fråga. Det jag hittat på nätet om Stout är att dom har 76 bcd. Men när jag mäter så får jag det till samma som på min egna 104 bcd. Är bcd samma som cc mått tvärsöver skruvarna?
En del vevpartier är ju 5-armade. Då blir det lite svårt att mäta tvärsöver för att få diametern. För dem är det frestande att mäta bult-till-bult istället. Finns översättningstabeller för bult-till-bult och diameter. 76 och 104 kanske är samma?

Stumpy

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
En del vevpartier är ju 5-armade. Då blir det lite svårt att mäta tvärsöver för att få diametern. För dem är det frestande att mäta bult-till-bult istället. Finns översättningstabeller för bult-till-bult och diameter. 76 och 104 kanske är samma?
På 5-armade är det enklaste att mäta radien och multiplicera med 2.

dabac

Aktiv medlem
Lossa vevparti Stout
På 5-armade är det enklaste att mäta radien och multiplicera med 2.
Visst, men precisionen man får i det beror lite på vilken typ av vevparti/vevlager det är. Finns det en hjälpsam vevarmsbult i mitten är det lättare.
Och eftersom det handlar om cyklar så finns det naturligtvis ett par olika standarder som ligger nära nog att kunna förväxlas men tillräckligt långt ifrån för att vara kompatibla.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer