Lovön - Så bra det blev!

Aron

Moderator
Lovön - Så bra det blev!
E5D_9788_21.04.20_00005-För sociala media-2.jpg

Debatten om Fornstigens tillgänglighet har stundtals varit ganska upprörd. Nu är de nya förordningarna på plats och jag provcyklade den nya MTB-leden förra veckan.

Den nya reservatsförordningen förbjuder cykling på Fornstigen, Barfotastigen och ridlederna. Ett nytt MTB-spår har märks upp. I övrigt gäller allemansrätten.

I korthet har det blivit bättre för alla. Det är tydligt att man inte får cykla på ridspåren, strövarna får ha Fornstigen för sig själva, stigcyklisterna har fått ett MTB-spår som är avsevärt roligare än Fornstigen, och i övriga skogen förutsätts alla kunna samsas enligt allemansrätten.

Fornstigen var aldrig värd en omväg, utan mer något som lokalbefolkningen cyklade i brist på annat. Det nya spåret är däremot riktigt bra!

E5D_9520_21.04.20_00016-För sociala media-2.jpg

Efter en kort transportsträcka på väg börjar en anslutningsstig som leder upp till huvudspåret. Därefter går den välmarkerade leden i en åtta. Stigarna består av smal ljuvligt slingrig singletrack och bjuder på massor av fina hällar. Långa sträckor går precis intill Mälaren och i nordvästra hörnet stupar det tiotals meter rakt ned i sjön. Det är riktigt vackert.

Man har lyckats minimera vägsträckorna rätt väl och det fanns bara några få meter här och där som såg ut att dränera långsamt.

E5D_9530_21.04.20_00026-För sociala media-2.jpg

Totalsträckan är ca 20 km och jag graderar den till blå. Stigen är teknisk och involverad och har ett par röda sektioner som kan ta några försök innan man klarar.

Bra jobbat av alla som engagerat sig i detta! Hatten av!

Min slutsats, och ett litet tips till förbudsivrare, är att bästa sättet att styra bort stigcyklister från en viss stig är att märka upp en bättre i närheten.

E5D_9856_21.04.20_00073-För sociala media-2.jpg

Mikva

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Var hittar man mer info om detta spår?
Cyklade Ursvik i helgen och lyfter på hjälmen för alla som är involverade i det spåret. Men fler dedikerade MTB spår i Stockholm är alltid uppskattat.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Jag har kikat på denna: Lovö-spåret Route

Fast tycker det varit smidigare att starta från mitten av åttan. Man får dock inte ut 2 mil då.

Aron

Moderator
Lovön - Så bra det blev!
Var hittar man mer info om detta spår?
Cyklade Ursvik i helgen och lyfter på hjälmen för alla som är involverade i det spåret. Men fler dedikerade MTB spår i Stockholm är alltid uppskattat.
Jag startade från runda parkeringen på Drottningholm och korsade stora vägen, rakt förbi stallet. Första skylten dök upp ett par hundra meter längre fram.
Ett annat alternativ är att utgå från någon av parkeringarna längre ut på Lovön. Då hamnar man mitt i det göttigaste.

fredrikw

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Jag har kikat på denna: Lovö-spåret Route

Fast tycker det varit smidigare att starta från mitten av åttan. Man får dock inte ut 2 mil då.
Spåret är omdraget på ett par ställen jämfört med den filen, men det är så bra uppmärkt så det gör inte så mycket.

sideshow

Medlem
Lovön - Så bra det blev!
Håller med Aron om att spåret blev riktigt bra. Kan dock vara grym lera i början när det är höst, men det torkade upp tidigt i vår. Har en del utmanade krux som jag inte hoppas byggs bort.

Jag var helt övertygad förra sommaren att det skulle ta år att få en ersättningsstig men det kom på skam rejält, nya spåret var klart i princip när Fornstigen stängde. Applåd åt alls som drivit på men också till markförvaltaren för det snabba införandet.

ponx

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Smaken är ju olika. Jag gillade fornstigen mer eftersom man kunde hoja iväg och sen slapp man se folk på ett par timmar. När jag cyklat nya sträckningen så har det varit folk överallt. Kanske har med covid att göra. Sen cyklade jag mest för att få bomba ner för backen efter LV-installationerna innan man korsar vägen inför sista biten.

clara

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Smaken är ju olika. Jag gillade fornstigen mer eftersom man kunde hoja iväg och sen slapp man se folk på ett par timmar. När jag cyklat nya sträckningen så har det varit folk överallt. Kanske har med covid att göra. Sen cyklade jag mest för att få bomba ner för backen efter LV-installationerna innan man korsar vägen inför sista biten.
Trängseln har med covid att göra! Kaos på alla parkeringar på helgerna. Tidigare år typ halvfullt...

DanielS

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Bor i närheten, håller med, tycker det blev bra!

Att det är mer folk i skogen iom covid får man väl försöka se som något positivt..

andersson.n

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Hojade delar av rundan idag! Bra lila markeringar, väldigt fin natur! Tyckte jag höll bra tempo tills jag blev omcyklad av samma snubbe två (!) gånger, man blir kränkt för mindre!! 😭

Crossmax

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Tummen upp för tydliga markeringar och fin dragning! Helt klart åt det mer lättåkta hållet, så säkerligen en uppskattad slinga om man är nybörjare, men naturen njuter man av oavsett hur duktig man är.

Masjevel

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Åkte slingan för första gången idag. Håller med om bra markering. Det var bara vid ett tillfälle det tog en stund innan jag fattade vilket håll jag skulle åka åt. Det var vid en T-korsning, grusväg, där jag efter en stund såg att man skulle höger där.
Anser mig inte vara nybörjare men tyckte nog det var lite klurig på en del ställen. Gjorde några felaktiga linjeval på några ställen och fick lov att hoppa av.
Åkte aldrig Fornstigen så kan inte jämföra med den men den här dragningen var rolig.

Mötte två personer på slingan, båda utan cykel men med hund. Inte knökfullt mao.
B5F2FA0F-B811-4CF0-86D7-2BE8519AAEF6.jpeg
0A6147F6-8C15-4444-9939-E0234765DE56.jpeg

HöK

Ny medlem
Lovön - Så bra det blev!
Tyvärr har nu alla tekniska utmaningar byggts bort. Rötter är avsågade, stenar flyttade och träd bredvid stigen borttagna så stigen nu rundar de svåra partierna. Tråkig utveckling enligt mig. Jag hoppas innerligt att dom som gjort det har fått godkänt från resarvatsförvaltaren.

mcperand

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Tyvärr har nu alla tekniska utmaningar byggts bort. Rötter är avsågade, stenar flyttade och träd bredvid stigen borttagna så stigen nu rundar de svåra partierna. Tråkig utveckling enligt mig. Jag hoppas innerligt att dom som gjort det har fått godkänt från resarvatsförvaltaren.
Jag gillade verkligen leden som den var. Vet vi vilka som ”putsat” den och på vems uppdrag? Jag frågar av ren nyfikenhet och absolut ingen annan anledning.

Putte--

Aktiv medlem
Lovön - Så bra det blev!
Jag körde slingan för första gången idag och jag gillade den skarpt med undantag för transportsträckan genom det höga gräset med brännässlor vid stallet.
Tekniskt kul både upp och ner. Vissa flowiga partier hade varit ännu bättre med lite uppbygda curves. Men det är ju bara en önskan. Nu var det ju tvärtorrt i spåret trots skyfallen som kommit, blir spännande att köra det till hösten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer