Luftverschmutzung?

Stisse

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Tja!

Har på sistone klurat en del på vilka skadliga effekter det kan ha på kropp och lungor att cykla bredvid en starkt trafikerad väg. Tänker då inte på risken att bli påkörd utan mer på hur mycket skit man drar i sig. Tanken slog mig här för ett tag sedan sista biten till jobbet, en svag uppförslutning där man vissa mornar vill trycka ut det sista i benen så att säga. Då andas man mot slutet som en blåsbälg och har ibland en puls på 180+.

Borde man kanske införskaffa sig ett munskydd med filter? Man ser ju ut som en mupp i dem, samt att det blir ju löjligt varmt på sommaren.

Blir det värre att konditionsträna i Göteborgsluft (mitt exempel) än att bara befinna sig i den? Eller är det så att det goda i att man rör på sig tar ut det ev skadliga, totalt sett alltså?
Typ att lungor och hjärta tar lite stryk men resten av kroppen ändå mår bättre, jämfört mot att lungorna haft det bra av att bilpendla men resten av kroppen förfallit... typ att lungorna tar stryk men resten av kroppen mår fint - jämfört mot att lungorna haft det bra av att bilpendla men resten av kroppen förfallit... Hjärta och blodkärl är ju känsliga för koloxid, kväveoxider och ozon, men eftersom det tränas så kanske det blir ett nollsummespel på något vis.

Men vad vet jag? Jag kommer i alla fall trampa på till och från kneget så ofta jag kan - men ska jag hålla andan de sista värsta 5 minuterna bredvid Hisingsleden? Är ju gammal UV-rugbyspelare så det borde ju kanske gå ;)

Leo

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Så länge man inte har besvär av luften tror jag inte man behöver tänka på att skaffa skydd. Är man däremot astmatiker eller allergisk mot något som kan irritera så är det ju kanske en lösning. Ett enkelt tips för att se hur mycket skit du får i dig är att snyta dig när du kommer till jobbet, ser pappret grått/svart ut så har du fått i dig en del. :-P

Som exempel så funkar detta "snyttest" utmärk om man precis har spraylackat en cykelram utan skyddsmask... ;-)

/Leo

Wilier

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Stisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja!
> Tanken slog mig här för ett tag sedan sista biten till jobbet, en svag
> uppförslutning där man vissa mornar vill trycka ut det sista i benen så att säga. Då andas man mot
> slutet som en blåsbälg och har ibland en puls på 180+.
>
>
> Men vad vet jag? Jag kommer i alla fall trampa på
> till och från kneget så ofta jag kan - men ska jag
> hålla andan de sista värsta 5 minuterna bredvid
> Hisingsleden? Är ju gammal UV-rugbyspelare så det
> borde ju kanske gå ;)

Av just den anledningen du nämner och just den vägen du nämner är min anledning till att inte vara ett pendalsvetto. Skällen är i och för sig fler. Bland annat är det för mycket jobb för lite cykling, ta på sig massa kläder och cykla i 25 minuter. Sen är det även luften, känns som att det är ett nollsummespel vad det gäller god hälsa.
Sen är det en så jäkla tråkig väg att cykla så jag är rädd att tappa lusten för cykling. Därför sitter jag i min sköna bil och lyssnar på trevlig musik till och från jobbet å spyr ut avgaser på cykelpendlarna.

Per

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Stisse skrev:
> Tänker då inte
> på risken att bli påkörd utan mer på hur mycket
> skit man drar i sig.

Det är nog ganska mycket. Å cykla i rusningstrafik motsvarar kanske att röka 20 cigaretter om dagen. Värst är det naturligtvis på vintern. Dubbdäcken, som märkligt nog är tillåtna i Sverige, river ju upp och sprider massvis av gifter.

Snarare än gasmask eller munskydd tror jag på separata cykelleder som dras så långt ifrån bilarna att luften är någorlunda ren. Ett dubbdäcksförbud vore också på sin plats. Statistiskt skulle det sannolikt rädda fler liv än fartkamerorna de nu håller på o placerar ut.

ad

Ny medlem
Luftverschmutzung?
I förra veckan var luften så dålig vid de mest trafikerade gatorna (Nobelvägen och
Amiralsgatan, om jag inte minns fel) i Malmö att det gick ut en varning på radion
att man skulle undvika att gå eller cykla där.

Stisse

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Wilier skrev:
> Av just den anledningen du nämner och just den
> vägen du nämner är min anledning till att inte
> vara ett pendalsvetto. Skällen är i och för sig
> fler. Bland annat är det för mycket jobb för lite
> cykling, ta på sig massa kläder och cykla i 25
> minuter. Sen är det även luften, känns som att det
> är ett nollsummespel vad det gäller god hälsa.
> Sen är det en så jäkla tråkig väg att cykla så jag
> är rädd att tappa lusten för cykling. Därför
> sitter jag i min sköna bil och lyssnar på trevlig
> musik till och från jobbet å spyr ut avgaser på
> cykelpendlarna.

Håller andan när just du kör förbi :)

Per skrev:
> Dubbdäcken, som märkligt nog är tillåtna i Sverige,
> river ju upp och sprider massvis av gifter.

Ahhrg! Tänkte inte på dem heller...ännu mer ve och fasa.

Senast redigerad av en moderator:

V8-Robban

Medlem
Luftverschmutzung?
Ja, dubbdäcken borde verkligen förbjudas! Ju förr dess bättre!!!
Till och med i Norge har de fattat att det dör fler människor av små asfaltspartiklar i luften, än i olyckor orsakade av halka.

Stisse

Ny medlem
Luftverschmutzung?
V8-Robban skrev:
> Ja, dubbdäcken borde verkligen förbjudas! Ju förr
> dess bättre!!!
> Till och med i Norge har de fattat att det dör
> fler människor av små asfaltspartiklar i luften,
> än i olyckor orsakade av halka.

Jag var faktiskt på besök i Oslo i helgen. Körde på ringled norr om stan, då jag plötsligt mitt på leden åker förbi en skylt där det står nåt i stil med "Zon: Gebyr mot piggedekk" - tolkade detta som "zon där det är förbjudet med dubbdäck".
Öh, jaha.... Så jag fick genast stanna och ta av däcken och köra sista biten på skivorna :)
Skämt åsido, fick ju chansa på att ingen Politi skulle se mig. Hushållskassan klarar definitivt inte av norska trafikböter som jag misstänker är höga.

V8-Robban

Medlem
Luftverschmutzung?
Gebyr betyder avgift.
Det kostar alltså några kronor i avgift att köra med dubbdäck i Oslo-området.
Men eftersom jag själv kör dubbfritt, har jag ingen aning om var, eller hur, man betalar denna avgift.

Alfsomfan

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Har för mig att piggdekksgebyr i Oslo är för slitaget på vägarna. Gäller dessutom bara om man parkerar i Oslo, kör man genom så behöver man inte betala piggdekksgebyr.

Wilier

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Markus F skrev:
> Rent allmänt känns det som om det är många
> påståenden och få fakta i den här tråden..

sheldon har inget om detta på sin sida sedu.

42Hz

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
_40619543_bike_pollution20.jpe

C-dale

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Här i Gbg hade vi dessutom inversion under en vecka för ett tag se´n. Läkarna räknade med ett ökat antal dödsfall o avrådde från motion. Skethalten i Mölndal var 100 ppm.nånting o i centrum ,Friggagatan, var den 345.
Ett extra trist faktum är att inversionen uppstår när det är kallt o vackert väder utan den vanliga benknäckarblåsten .(

Abbesnabb

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Japp, då cyklade jag! (host host)

Skrämmande att vi i staden förlitar oss på att vinden ska blåsa bort skiten "någon annanstans" för gör den inte det på tre dagar så är det kört och dödsfallen ökar.

Thunen

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Ja vad smart att förbjuda dubbdäcken, det är ju bättre att folk i norra sverige kör ihjäl sig än att sydläningarna får i sig lite giftiga ämnen.

Markus F

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Thunen skrev:

> bättre att folk i norra sverige kör ihjäl sig än
> att sydläningarna får i sig lite giftiga ämnen.

Vadå, det bor ju ingen ovanför Gävle i allafall.

Johan S

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Jag gissar att koloxidutsläppen från avgaserna är de skadligaste, även om partiklar från dubbdäcken kan vara farliga. Nog med spekulationer. Är det ingen som kan bidra med fakta från kommunens miljökontor el dylikt? Hinnner inte söka själv, måste jobbajobbajobba...

Per

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Om jag förstått saken rätt ökar dubbdäcken utsläppen av farliga tungmetaller fem gånger. I de flesta europeiska länder är dubbdäck förbjudna eller belagda med mycket strikta restriktioner, dels av miljöskäl dels för att de totalt fördärvar vägbanorna. Upptäcker polisen att man har dubbdäck i Tyskland får man omedelbart körförbud. Får inte ens köra av vägen, utan det blir bärgning direkt. Varför skulle vi inte kunna vara lika civiliserade i Sverige?

AndersS

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Jag har själv tvekat länge till att börja pendla till Volvo just pga den vägsträckan som du beskriver. Nu har jag ivarjefall cyklat där ett par gånger och det kommer att bli mera så snart slasket är borta. Vad jag förstår så finns det ingen bra alternativ väg heller!?

Får se hur länge man lever.. =)

//Anders

AndersS

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Jag hittade en intressant diskussion i ämnet på ett annat cykelforum. Det här är taget ur diskussionen;

Now, about the risk itself. My wife receives The New England Journal of Medicine, and in it's October 21, 204 issue there is an article about "Exposure to Traffic and the Onset of Myocardial Infarction." This is a very interesting article, with several references I want to read. This is a study of heart attacks by 691 people exposed to traffic in Augsburg, Germany. The exposure could be either by being in a car in traffic, a bicycle, or public transportation. Here is an interesting quote:

Quote:
The short-term health effects of air pollution on the cardiovascular system have been studied intensively in the past decade. Particulate matter is considered to be of primary concern(20,21) Studies of exposure to ambient particles have indicated that passengers in cars and buses have a greater exposure than is measured at a distance of 100 m or more from vehicular traffic. (22,23) The concentrations of particulate matter varied according to the route and the density of the traffic and might resemble concentrations at urban curbsides. For people traveling by car or bus, exposure to particulates is about two times as high as for cyclists. (22,24-26) Although high rates of ventilation increase the amount of particles deposited in the airways, (22,25,26) cyclists may be able to l/eave congested situations (i.e., polluted microenvironments) more quickly than people in cars or buses.(22)

http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=73048&highlight=air+pollution+health

Det verkar som att vi kommer att leva längre än bussåkarna och bilisterna... =)

Stisse

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Man kan iofs köra vägen genom Biskopsgården och via skogen (Svartemosse området) och sen ner till Volvo PVH. Men för mig blir det en liten omväg, jag kommer från Bräcke och kör över Lundbytunnelns västra mynning så det får bli leden från Shellraff och uppåt.

orienteraren

Ny medlem
Luftverschmutzung?
Läste ett abstract från en studie (nej jag orkade itne läsa hela) där man konstaterat att folk som utövade konditionsträning i stadsmiljö hade mkt lättare att få astma/många fler som hade astma än folk som häll på med konditionträning i obygden. Dessutom tog den upp att "vanliga" människor var mkt "friskare" än dessa konditionstränare. Slutsatsen var att då konditionsfolk "omsätter" mer luft än en vanlig person, kommer inte ihåg siffrorna exakt men det var nåt i stil med att den mängd luft som en löpare omsätter under 2h löpning motsvarar vad en stillasittande person omsätter under ett dygn och om man då springer där det är fullt med avgaser, gummipartiklar o allat bös så är det ju egentligen inte konstigt att det är dåligt för kroppen...

Stisse

Ny medlem
Luftverschmutzung?
orienteraren skrev:
> Läste ett abstract från en studie (nej jag orkade
> itne läsa hela) där man konstaterat att folk som
> utövade konditionsträning i stadsmiljö hade mkt
> lättare att få astma/många fler som hade astma än
> folk som häll på med konditionträning i obygden.
> Dessutom tog den upp att "vanliga" människor var
> mkt "friskare" än dessa konditionstränare.
> Slutsatsen var att då konditionsfolk "omsätter"
> mer luft än en vanlig person, kommer inte ihåg
> siffrorna exakt men det var nåt i stil med att den
> mängd luft som en löpare omsätter under 2h löpning
> motsvarar vad en stillasittande person omsätter
> under ett dygn och om man då springer där det är
> fullt med avgaser, gummipartiklar o allat bös så
> är det ju egentligen inte konstigt att det är
> dåligt för kroppen...

Det var lite så jag tänkte från början. Jag skaffar mig bättre kondis - men drar i mig mer skit än den gubbfete i V70:n som dundrar förbi. Dock har jag nog lägre blodtryck etc. etc än denne - men ändå. För att trösta mig så intalar jag mig att studien som Anders S visade gäller.

Senast redigerad av en moderator:

cerro

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Thunen: När norrlänningarna nu prompt behöver dubbdäck får de väl sätta på snökedjor då.

Dubbdäck annars är inte bara dåligt, en fördel är att de sliter upp vägbanan lite och ökar friktionen. Det gör att vägen håller lite längre. Gäller bara om det är lite dubbdäck och inte alla kör med det.

Dubbdäck och saltförbud borde det vara. dubbdäck är ju bara bra på is medans vinterdäck är bättre på snö så saltar man inte vägarna så behövs inte dubbdäck lika mycket om det är snö och slask som det är vanligtvis brukar vara i södra Sverige.

Daner

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Klart att partikelhaltet är mycket högre på vintern, men det kommer inte enbart från dubbdäck när så mycket sand och grus lägs ut på vägen att det tar veckor att sopa bort den varje vår. Varför är det så att de allra flesta spår i asfalt är bredare än hjulbredden på de flesta personbilar? Kan det vara så att tunga lastbilar (OBS! utan dubbdäck) som kör på sandade vägar orsaker mycket mer vägslitage än personbilar med dubbdäck?

Förstår ni att det bästa sättet för odubbade vinterdäck att få fäste på is är om dubbdäck ruggar upp ytan lite? Är det någon som förespråker snökedjor som har någonsin kört med dem? Tror ni verkligan att de är bättre än dubbdäck när det gäller vägslitage?

rikard

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Slitaget på vägbanan beror av fordonsvikten (eg boggielasten, men typ) upphöjt till 4. Det innebär att en lastbil sliter som ett par tusen vanliga bilar. Synd att skatten inte är därefter.

/rikard

Daner

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Rikard,

Borde inte det vara en någorlunda direkt samband mellan slitaget på vägbanan och utökningen av luftburen partiklar? Jag förstår att en del av spårbildning kan vara pga komprimering av underlaget, men även så ser jag införskaffandet av tullar eller extra skatt på dubbdäck som bara ett till sätt att komma åt pengar som har mycket svagt föränkring i verkligheten.

rikard

Aktiv medlem
Luftverschmutzung?
Det har jag ingen aning om och det lär vi aldrig få veta. Det är en av de grejerna som vv medvetet begränsar forskningen på (vägslitage alltså).

Det är alldeles för billigt att köra bil och alldeles för dyrt att äga bil. Det är min bestämda åsikt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer