Lund - Klosterängshöjden / Tjurbacken-mtb/cxspår?

ALK

Medlem
Har varit förskräckligt förkyld i veckan så internetcyklandet har dominerat min träningstid. Jag och kollega diskuterade nyligen att Klosterängshöjden i Lund har stor potential att bjuda på en trevlig liten runda med många backar. Skrylle MTB-spår har lyft kvalitén på Lundacyklandet väldigt mycket men det är inget man kör på lunchen.

Jag både cyklar, springer och promenerar då och då på Klosterängshöjden och grämer mig varje gång att där inte finns fler stigar. En runda jag lyckades springa för ett par år ser ut som nedan, nu kanske den är helt igenväxt. Den är mer eller mindre helt friktionsfri med de som promenerar om man kör lugnt den korta delen man delar. Vissa delar har redan skakig stig, vissa delar är igenväxta, vissa delar behövs klippas fram..

Detta är rent spekulativt, men vad tror ni? Är jag dum i huvudet? Ska vi försöka nöta fram något sådant? Förslag på annat? Ska man kolla om kommunen kan göra något? Någon annan som brukar internetcykla på Klosterängshöjden?

Bilagor

• Skärmavbild 2016-05-15 kl. 18.36.17.png
    Skärmavbild 2016-05-15 kl. 18.36.17.png
    156.8 KB · Besök: 419
Senast ändrad:

J-A

Medlem
Det låter väl som en bra plan! Joggare mm har ju St. Hans backar så det är väl helt rimligt att MTB-åkare ska få ha något också :) Lunds kommun har ju dessutom oftast inget mot cyklister.
Kanske t.o.m. något litet hopp i nerförsbacken?

ALK

Medlem
I de båda "stora" backarna som vätter mot norr borde ju finnas potential för hopp. I den längsta och brantaste av dem, den östra, finns ju redan något av en störtloppsstig. Har både gasat ner för den själv så att hard-tailen nästan skakat sönder och har sett andra göra det. Den är ju nästan för brant att både springa och gå i.. Där finns ju faktiskt och något drop också som ser livsfarligt ut.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Körs en del MTB och CX på/i St Hans backar, även man såklart behöver visa lite mer hänsyn där.
Förra året arrangerade vi även tävling där.

Det är ju helt klart intressant, aldrig varit iväg på det hållet med bågen.

ALK

Medlem
Ja St. Hans är ok, men det finns ju inget dedikerat spår man känner sig ostörd och en fin dag kryllar det av olika aktiviteter.

Minns tävlingen. Det var regnigt och lerigt.

ALK

Medlem
Hej,

Är det någon av er som skämtar aprillo med mig? Var rekade lite på klosterängshöjden idag. Någon har påbörjat ett riktigt fint jobb på stig genom skogssträckan som inte var där ner jag skrev startade denna tråden. Andra cyklister? Löpare? Promenerare?

Jag fortsatte lätt röjning.

Senast ändrad:

Buhl

Ny medlem
Hej!

Jag var och cyklade i Klosterängshöjden för första gången igår. Det verkar som ett bra område. Jag kunde dock inte inte någon stig på den östra sidan ner mot E22:an.

ALK

Medlem
Hej. Tyvärr är den stigen igenväxt, om det ens var en stig.

Kommunen enligt Sydsvenskan satsa ett par miljoner på klosterängshöjden för att göra den mer trevlig och bland annat bygga utegym. Vi skulle försöka kontakta någon och se om de kan göra en liten officiell bana till oss..

Buhl

Ny medlem
Okej, det var tråkigt att höra. Man skulle kanske kunna höra med friluftsfrämjandet. De hade en mountainbiketur nu i september som gick bland annat på Klosterängshöjden och de har väl delvis ansvar för MTB-slingan i Skrylle.1

DanielW

Medlem
Kontakten i Skrylle har skett med Skryllegården (friluftsfrämjandet), markägare. Jag har en annan kontakt på kommunen som kan ev kan skicka vidare till den som är ansvarig för förvaltningen av området. PM:a gärna mig så kan vi snacka.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nöbbelöv har jag inte koll på men det är tävling på Sankt Hans backar på lördag (10:15 första racet). Kom och kör eller titta så får du en bra runda att följa där.

NLC

Aktiv medlem
Tog en liten rektur i regnvädret på väg hem igår, upp över Klosterängshöjden till tjurarna och ner på andra sidan. Går nog väldigt bra att köra sig trött här, men av det jag såg funkar det nog lika bra med CX som MTB för det blev mer grusgång än stig. Ska kolla mer noggrant någon dag med bättre väder.

HAL 9000

Medlem
ALK sa:
Detta är rent spekulativt, men vad tror ni? Är jag dum i huvudet? Ska vi försöka nöta fram något sådant? Förslag på annat? Ska man kolla om kommunen kan göra något? Någon annan som brukar internetcykla på Klosterängshöjden?

Jag tycker att detta är ett jättebra initiativ! Det har ju gått ett år, men jag hoppas att det finns fler som fortfarande är intresserade av att försöka hitta på något. Precis som du springer och promenerar jag ibland på Klosterängshöjden, och sedan jag började cykla mtb i våras och blev biten har jag många gånger också tänkt på potentialen för stadsnära cykling där. Inte minst nu när det börjar mörkna och en kvällstur till Skrylle blir ett lite meckigare projekt. Så ja, jag är gärna med på något. Jag tänker ungefär såhär:

Jag tror absolut det vore en bra idé att kontakta kommunen för att i första läget försöka ta reda på hur konkreta planerna på den där aktivitetsparken egentligen är. Jag har sökt lite men hittar ingenting bland kommunens offentliga (av de som är sökbara via webben) handlingar om detta. Det närmsta är detaljplanen för ridhuset som tydligen ska byggas på åkern nordost om KÄH. Där har de en intressant konceptskiss på olika tänkbara aktiviteter på KÄH förutom ridstigar, som innefattar "Bikepark/BMX". Tänk om man kunde få till t.ex. en pumptrackbana, eller varför inte en officiellt sanktionerad mtb-slinga? Kanske med inslag av teknikbana i stil med detta?

Men i väntan på det tycker jag att man också redan skulle kunna nöta fram en enklare stig redan nu. Kanske i stil med den på ALK:s karta i första inlägget. Är man flera som cyklar går det kanske lättare, särskilt nu på hösten när det slutat växa så himla mycket. Jag tror att man skulle kunna utnyttja de stora sluttningarna åt norr och framför allt öster rätt ordentligt och dra en stig i flera slingor/serpentiner där för att få till lite mer längd. Där är det ju fullständigt outnyttjat och oberedd mark där man inte inverkar på andra användare alls.

Vad tror ni? Någon som är intresserad av att försöka sig på något?

Håller med, vore väldigt trevligt med en bikepark/mtbslinga i Lund! Kan tänka mig att hjälpa till på något sätt. Har dock småttingar hemma så har inte jättemycket tid till förfogande men nöta spår bör man hinna med.

HAL 9000

Medlem
the.danny.smith sa:
Håller med, vore väldigt trevligt med en bikepark/mtbslinga i Lund! Kan tänka mig att hjälpa till på något sätt. Har dock småttingar hemma så har inte jättemycket tid till förfogande men nöta spår bör man hinna med.

Kul att du vill vara med och nöta!
Jag har varit där några gånger och rekat, röjt och börjat trampa/cykla upp en slinga ungefär där den första kilometern på slingan i ALK:s inlägg går. Det var mestadels mer än meterhögt gräs och en en hel del småsly av hagtorn, vildrosor och annat som rivs fint. Men jag har gett mig fan på att det ska bli en stig igen, och nu finns en sträckning som jag tror kan funka och som i princip går att cykla, men jag tror det kan vara svårt att hitta stigen ännu. Den följer till stor del den gamla stigen, men jag har lagt till några små grejer för att det ska bli lite längre och framför allt roligare.
Jag har lite idéer om hur stigen skulle kunna fortsätta sen, men skulle gärna bolla lite med andra. Jag pm:ar sen.

Buhl

Ny medlem
Jag har varit och gått runt lite för att spana in läget. Man kan tydligt se cykelspår och stigar. Det ser riktigt najs ut! Jag har dock inte själv varit och cyklat där på ett tag. Det hade varit kul med en uppdaterad karta över den påbörjade stigen, så man kan spana in den!

HAL 9000

Medlem
Kul med fler som kollar in KÄH!

Här är en karta där jag försökt rita in den första delen av slingan som jag försökt bröta upp i grönt. Den är ca 700 m lång i nuläget (till frågetecknet i bild 2). Slingan gör en krök uppför den lilla kullen i början, sedan förbi de tre stora stenbumlingarna som syns på bilden, och fortsätter sedan söderut uppe på bullervallen. Sen går den ner till vänster ganska brant och tvärt, och vänder norrut nedanför vallen, och gör en liten lov upp mot de tre stenarna igen, förbi en liten ek. Sedan en stor sväng ned mot vägen, och upp igen. Därefter fortsätter den mer eller mindre rakt fram mellan läplanteringarna norrut.
Stigkarta171009.PNG

Därefter går det bra att fortsätta rakt fram och runt kullarna till grusvägen i norr. Det finns antydan till stig. Men jag tänker att det hade varit kul att försöka pressa ut en så lång slinga som möjligt ur östsluttningen, och funderar på något slags serpentinslinga i stil med den röda på andra bilden. Jag har varit uppe där och rekat lite, men där finns inte riktigt något etablerat än. Jag märkte att det fanns någon mindre stenbumling här och var. Sånt hade ju varit kul att ta hand om och försöka göra något hinder/hopp/dropp av framöver.
Stigkarta171009ider.PNG

Jag tänker att det hade varit gött om det går att fixa en längre slinga på Östsidan som är såpass upptrampad att folk kan hitta den och hjälpas åt att nöta vidare. I ett senare skede kan man kanske fortsätta med att fixa lite hinder och kanske dra fler slingor längs nordsluttningen och den andra kullen på ett sätt så att allt kan kopplas ihop.

Vad tror ni om de tankarna? Vad för slags stig skulle ni helst vilja ha?

Jag har också lite svårt att komma iväg, men pm:a gärna om någon vill snacka mer eller försöka mötas upp där vid tillfälle.

ALK

Medlem
Bra cyklat i allt snår och skit, den gick att följa idag. Jag cyklade hela baklänges idag och bröt av lite ogräs och taggbuskar. Ska försöka cykla den så ofta som möjligt från och med nu. Det kommer nog bli en tuff kamp mot växtligheten..

Har mer eller mindre inte varit där alls i sommar. Ska ta och kolla in den påbörjade stigen i det norra av de västliga skogspartierna igen vid tillfälle. Den var rätt trevlig och cykelbar för ett år sedan och det är inte mycket som växer från just marken där inne…

Undra är kommunen ska börja röja där och börja bygga utegym etc. Kanske skulle maila dem och kolla.

HAL 9000

Medlem
Roligt att du som TS hittat tillbaka. Håller med om att det kommer att bli en hård kamp mot naturen. Men nu har vi en sådär fem månader framför oss när det inte kommer att växa särskilt mycket. Och om man skulle gå på mattan av dött gräs etc. med en kratta på de värsta ställena tror jag det skulle förbättra mycket. Det underlättar ju också väldigt om vi är fler som hjälps åt att dra taggbuskar och ogräs. Om man vill kan man koka soppa på en del av det.

Jag cyklade skogsbiten någon gång i somras. Den behövde väl lite småfix, men jag tyckte den i stort sett var framkomlig och fin. Kan man kombinera det med stig runt kullarna ungefär som i din ursprungliga karta så kan det bli en riktigt bra och under omständigheterna omväxlande runda.

Jag tror att det finns ett nytt grönstrukturprogram som håller på att tas fram i kommunen som inte är beslutat än, där de planerna nog kommer finnas med. Har själv försökt ringa utan framgång hittills. Det är väl bara bra om vi är fler som är engagerade och nyfikna!

Har varit där och cyklat men kanske inte i dina spår (med CX). Ska försöka hinna få med den rundan några gånger under hösten på väg till jobbet.

ALK

Medlem
Satte upp en svinful skylt för att lura in andra inte ont anande cyklister på sträcka 1. Får väl se hur många timmar den är kvar innan full student demolerar.

Lite rörigt efter 10 meter för där delar sig spåret

Bilagor

• IMG_1240.JPG
    IMG_1240.JPG
    335 KB · Besök: 149

error_fatsug

Ny medlem
Kan tänka mig hjälpa till med att röja och försöka få till något. Inte cyklat MTB så länge, men satan vad roligt det är.

HAL 9000

Medlem
ALK sa:
Lite rörigt efter 10 meter för där delar sig spåret

Din skylt har fått stå kvar. Nu har stigtomten dessutom varit framme och snitslat upp ordentligt så att ingen ska behöva komma vilse i vildmarken.

Här finns tex svar på frågan "mtb?":
IMG_20171020_105808.jpg

Stigen har också blivit lite längre. Den svänger nu upp på östsluttningen i några rätt branta kurvor, gör en lov söderut och sedan tillbaka norrut och slutar i nuläget mitt i ingenstans i vad som är tänkt att bli en till sväng uppåt/tillbaka, bara några meter innan dowhillspåret på norra sidan. Så vill man kan man avsluta genom att ta det ner igen. Eller, om man som jag tycker det är kul, är det bara att fortsätta att bana väg i obruten mark.

Jag gillar utmaningar, men det finns flera ställen med korta klättringar som jag sällan eller aldrig klarar. Tex den första lilla kullen, eller de nya svängarna uppför sluttningen. Jag är lite nyfiken, beror det bara på min kassa teknik, eller är det helt enkelt för brant, lerigt, gräsigt, eller för snäva kurvor?
Klarar ni hela stigen?

ALK

Medlem
Bra jobbat HAL9000! Följde spåret fram till downhillsegmentet idag löpandes. Relativt bra uppmärkt och roliga svängar.

Vi borde få fler att cykla det. Får aktivera mitt Facebook eller fråga en vän som kan tipsa folk på Lundeni, skrylle stigcyklister och kanske regnbågsbanan.

Man skulle också kunna lägga ett stravasegment hela vägen fram till downhill för lite hets.

HAL 9000

Medlem
Kul att det gick att hitta! Jag ser fram emot att höra vad du och andra tycker om att ta sig upp för de där svängarna på cykeln. Funkar det?

Jag hann också med en sväng i förmiddags. Roligt att fler varit där och nött och hjälpt till att knipsa lite, bl.a i "Törnrosdalen".

Det låter som en bra idé att berätta för fler som kan tänkas vara intresserade. Ett stravasegment för hela den nuvarande stigen borde vi absolut fixa. Sen om/när det blir en fungerande fortsättning (började snitsla vidare lite smått idag) så kan man ju också bygga på med fler segment. Jag har nog inget riktigt bra gps-spår att utgå från, men det kan nog ordnas, om inte du har och vill lägga upp?

Jag funderar på om man inte skulle kunna göra ett identiskt segment för löpning också? Det kan ju också vara intressant för folk som gillar att springa stig, och de hjälper ju samtidigt till att nöta. Win-win, eller vad tror ni?

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
HAL 9000 sa:
Jag funderar på om man inte skulle kunna göra ett identiskt segment för löpning också? Det kan ju också vara intressant för folk som gillar att springa stig, och de hjälper ju samtidigt till att nöta. Win-win, eller vad tror ni?

Yes, det tror jag är en bar idé om man snabbare vill ha en farbar stig.

HAL 9000

Medlem
Om du håller ögonen öppna efter ALK:s träskylt precis till höger om grusgången där stigen startar bör du hitta utan problem, om du menar den nya stigen på östra sidan.

CX har jag för dålig koll på. Det är ju inga stenar, rötter, drop och sånt i nuläget, och inte heller några lerbad. Det är fortfarande i princip gräs hela vägen och möjligen lite mjukt och slirigt med smalare däck. De första 50 m och en kort bit nere på platten innan den svänger upp på backen igen är surast. Testa!

ALK

Medlem
Löpsegment:
https://www.strava.com/segments/16386863

Ska fixa cykel också.

Jag utlyser en tävling med en oanvänd kinalampa med minst 6000000 megalumen i potten där man är med och tävlar om man cyklar eller springer segmentet innan slutet på november. Återkommer med tävlingsregler för er granskning.

ALK

Medlem
Denna finns alltså i potten snart.

Bilagor

• 0D3909FB-C119-4B54-9192-EA94F63027F5.jpeg
    0D3909FB-C119-4B54-9192-EA94F63027F5.jpeg
    110.8 KB · Besök: 53
  • 6FD4D659-7DFB-4CF7-B0FB-05246591B37E.jpeg
    6FD4D659-7DFB-4CF7-B0FB-05246591B37E.jpeg
    91.9 KB · Besök: 82
  • F15643EF-5112-4F8C-9E55-8F73D0C63B76.jpeg
    F15643EF-5112-4F8C-9E55-8F73D0C63B76.jpeg
    148.7 KB · Besök: 66

HAL 9000

Medlem
ALK sa:
Jag utlyser en tävling med en oanvänd kinalampa med minst 6000000 megalumen i potten där man är med och tävlar om man cyklar eller springer segmentet innan slutet på november. Återkommer med tävlingsregler för er granskning.

Grymt! Här ska det rejsas! Är det rentav ett batteri på 10000 kAh som följer också?

ALK

Medlem
Cykel-segmentet kinalampan. Garmin dog pga batteribrist så tracken är från iphone. Jag uppdaterar det senare om den inte funkar.

https://www.strava.com/segments/16392133

Svängarna på slutet är fullt cyklingsbara och jobbiga, HAL9000. Svårast är nog svängen upp på lilla kullen i början som är hal och mitt i liten brant.

Klippte upp entren till det norra skogssegmentet. Det är lite svårt att följa i början sen är det ok med stockar/pinnar längs stigen.

Senast ändrad:

HAL 9000

Medlem
Strålande fixat med segmenten!

ALK sa:
Svängarna på slutet är fullt cyklingsbara och jobbiga, HAL9000. Svårast är nog svängen upp på lilla kullen i början som är hal och mitt i liten brant.

Ok, vad bra. Då blir det till att teknikträna ordentligt på "Kinalampan" i vinter. Håller också med om att lillkullen är värst. Den skulle nog behöva antingen få lite större radie, och/eller en omgång med spaden.

Provade spåret idag, konstaterade att det inte var farbart för mig på min CX med nuvarande teknik. Det var serpentinsvängarna uppför som blev för svåra. Kunde däremot cykla genom halva Skryllerundan så det kändes bra.

Buhl

Ny medlem
testade nu på kvällen med lampa, men det var för svårt. Såg för dåligt och blev lite tagen på sängen över hur kladdigt det var. Får igen när det är ljust ute, men det verkar än så länge riktigt bra! :)

ALK

Medlem
Så tävlingen är igång. Jag ser mig själv som utan tävlan, så just nu är det bara en tävlande i form av Anders H. Starkt cyklat i mörkret!

Utlottning av lampan sker alltså 1:e december. Alla är med oavsett tid.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    6 KB · Besök: 60
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer