Lunsenliknande cykling.

Hulken

Medlem
Lunsenliknande cykling.
Jag var till Lunsen utanför Uppsala och cyklade i lördags och det området passade mig perfekt. Lagom tekniskt och INGA jobbiga backar, vilket gjorde att jag orkade längre.
Nu letar jag fler liknande områden i Stockholm/Uppsalatrakten (utgår från Märsta) och vill ha tips.
Jag har cyklat rätt mycket runt Märsta/Sigtuna/Väsby men där finns inget som påminner om Lunsen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Stockholmsområdet består ju av olika bergsträckningar och förkastningssprickor. Då blir det guppigt. De gånger jag har cyklat Järva längs Mälaren har det känts lite mer slätt än tex Hellas.

I Hellas kan man hitta en del flow om man cyklar av alla stigar uppe på ett berg.

mcperand

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Jag var till Lunsen utanför Uppsala och cyklade i lördags och det området passade mig perfekt. Lagom tekniskt och INGA jobbiga backar, vilket gjorde att jag orkade längre.
Nu letar jag fler liknande områden i Stockholm/Uppsalatrakten (utgår från Märsta) och vill ha tips.
Jag har cyklat rätt mycket runt Märsta/Sigtuna/Väsby men där finns inget som påminner om Lunsen.
Väl uppe i Nåsten är det ganska platt och terräng som liknar Lunsen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lunsenliknande cykling.
Lunsen känns ändå ganska unikt med sina minimala höjdskillnader. Ändå är det lite upp och ner hela tiden, och tekniskt kul. Var väldigt länge sen jag var där!

mcperand

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Jag har aldrig varit där?!
Då har du missat något! Nu är orientering inte MTB, men i orienteringskretsar räknas skogen som lite av ett livskryss, man ska ha orienterat där någon gång. Det finns bra cykelstråk från Bergsbrunna i norr hela vägen ner till Alsike, småbrutet med en skön blandning av flow och krux.

Skogling

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Då har du missat något! Nu är orientering inte MTB, men i orienteringskretsar räknas skogen som lite av ett livskryss, man ska ha orienterat där någon gång. Det finns bra cykelstråk från Bergsbrunna i norr hela vägen ner till Alsike, småbrutet med en skön blandning av flow och krux.

Efter att ha genomgått småbarnsåren och bortgångna föräldrar så kanske 2022 bjuder upp till dans?

Min Scalpel skulle nog trivas just i Uppsala. Dessutom. :)

@Jensen

voidolf

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Ja, det är väl klubbat nu att ett nytt Sundsvall ska byggas där.
OT, men sett det där sägas på flera ställen nu och undrar som Sundsvallsbo vad som menas. Visst, man har breddar och asfalterat lite (redan grusade och breda) skidspår, byggt en tillgänglighetsbana i anslutning och en del "lättare" nya cykelleder byggs med grus. Men allt som var värt och cykla på (om man nu inte gillar att pressa elljusspår extra mycket) är ju kvar.

mcperand

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
OT, men sett det där sägas på flera ställen nu och undrar som Sundsvallsbo vad som menas. Visst, man har breddar och asfalterat lite (redan grusade och breda) skidspår, byggt en tillgänglighetsbana i anslutning och en del "lättare" nya cykelleder byggs med grus. Men allt som var värt och cykla på (om man nu inte gillar att pressa elljusspår extra mycket) är ju kvar.
Och så ska de bygga bostäder för 55 000 personer fram till 2050 i Lunsen, motsvarande invånarantalet i Sundsvall.

ooms

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Förvisso en intresseförening, men är nog det mest lättillgängliga materialet om vad kommunstyret planerar: https://www.sydostrauppsala.se/

Skogling

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Varför bygga på en åker när man kan förstöra ett naturreservat som består av skog? Det vet ju alla, att man måste skövla skogen!

Bajs-apor.

mcperand

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Varför bygga på en åker när man kan förstöra ett naturreservat som består av skog? Det vet ju alla, att man måste skövla skogen!

Bajs-apor.
Nu ska vi kanske inte blanda in allvar i tråden, men fälten i Långhundradalen (Danmarks gärde och all mark norr och öster om Lunsen) har klassats som odlingsmark av riksintresse. Korrigerat för antalet soltimmar är det Sveriges bördigaste åkrar[1] och anses vara vitala för landets matproduktion.

[1] Det finns några fält i Skåne som producerar mer i absoluta tal, men LHD ligger precis hack i häl. Gammal sjöbotten med vad som tydligen ska vara perfekt jord.

Fundadores

Aktiv medlem
Lunsenliknande cykling.
Nu ska vi kanske inte blanda in allvar i tråden, men fälten i Långhundradalen (Danmarks gärde och all mark norr och öster om Lunsen) har klassats som odlingsmark av riksintresse. Korrigerat för antalet soltimmar är det Sveriges bördigaste åkrar[1] och anses vara vitala för landets matproduktion.

[1] Det finns några fält i Skåne som producerar mer i absoluta tal, men LHD ligger precis hack i häl. Gammal sjöbotten med vad som tydligen ska vara perfekt jord.

Nej åkermarken ska sparas. Jag hade hellre sett en expansion i Tierp och andra områden. Tror det finns en smärtgräns för hur Uppsala kan expandera och man måste nog tänka att alla kan inte få bo här.

Hulken

Medlem
Lunsenliknande cykling.
Tack för svar. Nåsten skall provas. Tar gärna emot fler tips, om det finns. Jag skall också harva runt lite mer i Lunsen, det är ju ett ganska stort område.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer