Lurad på årsmodell vid köp av cykel, säljaren duckar alla samtal.

exydo

Aktiv medlem
Hej.
Köpte en begagnad cykel här på forumet av en medlem, vi hade kontakt ett både via Happy och mobil.
Jag kollade om det var en 2018 eller 2019 med säljaren och han skrev att det var en 2019 så jag åkte ner och hämtade cykeln.
Dagen efter tog jag in den till min LBS och för att justera in växlarna och kolla över den, han frågade mig varför jag köpte en 2018 och inte en 2019 som jag sade jag skulle göra....
Han visade mig bilder på en 2019 och slog även på serienumret och det visade sig vara en 2018 och inte 2019 som säljaren skrivit och påstått.
Skrev till säljaren att det saknades delen för att ställa in returen och även att han dragit sönder styret, men även att det inte är den årsmodell han sagt.
Han gick med på att står för delen till dämparen men styret hävdade han att det var en begagnad cykel han sålde.
Nu försöker jag få tag på han just när det gäller årsmodell på cykeln då jag anser att jag betalat för en 2019 och inte en 2018 som jag fick, upptäckte även att att nya dekaler på dämparen var ditsatta för att dölja skrapmärken på den.

Har försökt ringt han 8 gånger men inget svar, ingen respons på sms heller.
Fått rådet av en jurist att stämma personen men först att kolla upp innan så han inte har pågående ärenden hos kronofogden.

Några tips hur jag får tag på personen?

Gushem

Aktiv medlem
Jag tänker att du borde ha undersökt cykeln ordentligt innan du köpte den,. Stämma personen låter omständigt och eventuellt dyrare än cykeln. allt du nämner hade du kunnat upptäcka innan du köpte cykeln, om du undersökt den.

nadderf

Aktiv medlem
Om det är 2018 eller 2019, kan ju bero på när den plockades ut. Stämma personen känns lite väl, om det inte är stora belopp.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Oj. Varför kollade du inte själv upp om det var en 2019 om det var så viktigt för dig?
Ja det brukar ofta vara enkelt att bild-googla. Sen kan man visserligen tycka att det ska stå korrekt modellår, annars kan man hellre som säljare välja årsmodell "okänd" för att slippa bli ökänd...

ooms

Aktiv medlem
Om det är 2018 eller 2019, kan ju bero på när den plockades ut. Stämma personen känns lite väl, om det inte är stora belopp.
Precis, inte alls säkert att säljaren visste att det var en 2018. Han kanske köpte den 2019 och utgick därför från att det var en 2019.
Ska du lyckas med den stämningen måste du bevisa att säljaren visste att det var en 2018 och inte en 2019. Det är nog i princip omöjligt.

exydo

Aktiv medlem
Ja det brukar ofta vara enkelt att bild-googla. Sen kan man visserligen tycka att det ska stå korrekt modellår, annars kan man hellre som säljare välja årsmodell "okänd" för att slippa bli ökänd...
Vad det står i annonsen är en sak men när du skriver och frågar specifikt om det är en 2018 eller 2019 så blir det lite annat.

exydo

Aktiv medlem
Precis, inte alls säkert att säljaren visste att det var en 2018. Han kanske köpte den 2019 och utgick därför från att det var en 2019.
Ska du lyckas med den stämningen måste du bevisa att säljaren visste att det var en 2018 och inte en 2019. Det är nog i princip omöjligt.
Har hittat bilder på säljaren med cykeln i maj 2018 så det bevisningen är ok.

nadderf

Aktiv medlem
Vad är det för cykel? Ofta kan det inte skilja mkt i pris på en 2018 eller 2019, om ramen och geometrin är den samma.

exydo

Aktiv medlem
Vad är det för cykel? Ofta kan det inte skilja mkt i pris på en 2018 eller 2019, om ramen och geometrin är den samma.
En spark SL, ramen är samma men du vet precis som jag att cyklar sjunker i värde för varje årsmodell. Hade personen svarat och vi hade kunnat diskutera saken så hade det säkert lösts på ett smidigt sätt.

nadderf

Aktiv medlem
En spark SL, ramen är samma men du vet precis som jag att cyklar sjunker i värde för varje årsmodell. Hade personen svarat och vi hade kunnat diskutera saken så hade det säkert lösts på ett smidigt sätt.
Ja men det beror ju oxå helt på vilken pris den gick för, kollar man annonser så kan ibland en 2019 vara billigare än 2018 beroende på skick osv som är viktigare på en begagnat hoj.

Jacke89

Aktiv medlem
Du har köpt cykeln beggad? Sen om han ljugit är det endå du som får kontrollera det.
Vill han inte svara är det inte så mycket att göra åt det.

exydo

Aktiv medlem
Skick är en parameter, årsmodell en annan. Om du anser dig vara beredd att betala x kronor för en 2019 och i tron att du köper en 2019 men det visar sig vara en 2018 så blir det väldigt fel oavsett skick. Hade säljaren sagt att vet du vad det är en 2018, då hade jag endera kunnat välja köpa den eller avstå alternativt be säljaren gå ner i pris. Vi var överens om ett pris på en cykel som skulle vara en 2019 vilket det inte var.

jonte987

Aktiv medlem
Klart det spelar roll och inte fan beror det på när den plockades ut.
Har 2019 annan baktriangel än 18 eller kom den 2020?

Sen är väl problemet att många som köper en scott i butik inte har koll på MY

Nypåmtb

Aktiv medlem
Spelar väl ingen roll om det är en 2018 eller 2019 om ramens geometri inte är förändrad? Om 2019 var innebar en helt ny uppdaterad geometri hade du väl sett det på plats?
Alla begagnade cyklar har lite skavanker, finns dom inte där från början så är det du som skaffar dom. Själv tycker jag nästan det är skönt när en ny fin cykeln fått lite små märken, då behöver man inte noja :)

exydo

Aktiv medlem
Du har köpt cykeln beggad? Sen om han ljugit är det endå du som får kontrollera det.
Vill han inte svara är det inte så mycket att göra åt det.
Och det är just därför man drar det som ett förenklat tvistemål och se vad utfallet blir.

IM

Aktiv medlem
Det är alltid (?) tråkigt att känna sig lurad efter en affär. Förhoppningsvis gör säljaren rätt för sig och ni kommer överens.

I annat fall: alla har rätt att göra en dålig affär; bättre lycka nästa gång.

Jacke89

Aktiv medlem
Och det är just därför man drar det som ett förenklat tvistemål och se vad utfallet blir.
Jag har svårt att se vart det leder till men visst prova.

Kan förstå din situation, tråkigt när folk inte är ärlig. Men samtidigt får väl köpare se över objektet själva, Speciellt när det börja komma upp pris.

cg

Ny medlem
+1
Tror du kommer få mkt svårt att övertyga någon om att du har "rätt" och att säljaren lurat dig. Gällande årsmodell/tillverkningsår etc så är det ytterst svårt som köpare om man går in i en butik och ska köpa en cykel (om man inte är väldigt intresserad och påläst innan köp) om cykeln är av en specifik årsmodell, man förutsätter nog att alla är "nya" cyklar vilket dom är. Sen är det ofta inte ens någon skillnad mellan ex modelår 2018 och 2019 i färg etc utan kanske endast någon komponent som är utbytt (om ens det).

Frågade du om orginalkvitto från butiken han köpt den?

Gällande skrapmärkena etc så handlar väl det mest om vad ni skrev i köpeavtalet gällande befintligt skick etc

Alltid tråkigt när man inte känner sig nöjd efter ett köp

Stålhäst

Aktiv medlem
Frågan var väl tips på hur du får tag på personen? och eftersom du skriver ett inlägg på detta forum säger jag PM, ring, eller SMS.

Tror inte du får så mycket hjälp på ett forum för cyklister, här svarar nog bara folk som vill visa upp sig litet.

Vänd dig till någon juridisk kunnig eller liknande istället, om du känner dig lurad och det handlar om mycket pengar. Det finns säker någon lösning!

ejma

Aktiv medlem
Vilket tillverkningsår anger ramnumret? Som sagt brukar "modellåret" vara byggt med delar tillverkade året innan inklusive ram.

exydo

Aktiv medlem
Spelar väl ingen roll om det är en 2018 eller 2019 om ramens geometri inte är förändrad? Om 2019 var innebar en helt ny uppdaterad geometri hade du väl sett det på plats?
Alla begagnade cyklar har lite skavanker, finns dom inte där från början så är det du som skaffar dom. Själv tycker jag nästan det är skönt när en ny fin cykeln fått lite små märken, då behöver man inte noja :)
Skavanker är inga problem, det är ju som sagt ingen ny cykel och skicket är överlag helt ok. Det är bara att dämparen är ett år äldre och när jag ska sälja den så är det plötsligt en ett år äldre cykel.
Det är synd att man inte har ett "good/Bad guy" system som på klockforum :)

ooms

Aktiv medlem
Skick är en parameter, årsmodell en annan. Om du anser dig vara beredd att betala x kronor för en 2019 och i tron att du köper en 2019 men det visar sig vara en 2018 så blir det väldigt fel oavsett skick. Hade säljaren sagt att vet du vad det är en 2018, då hade jag endera kunnat välja köpa den eller avstå alternativt be säljaren gå ner i pris. Vi var överens om ett pris på en cykel som skulle vara en 2019 vilket det inte var.
Som sagt, det här med årsmodell verkar vara väldigt viktigt för dig, så det framstår ju väldigt märkligt varför du inte kollade upp det själv.

exydo

Aktiv medlem
Som sagt, det här med årsmodell verkar vara väldigt viktigt för dig, så det framstår ju väldigt märkligt varför du inte kollade upp det själv.
Jag gjorde det men det satt skyddsfilm på cykeln så därför frågade jag säljaren specifikt vilken modell det var.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Skavanker är inga problem, det är ju som sagt ingen ny cykel och skicket är överlag helt ok. Det är bara att dämparen är ett år äldre och när jag ska sälja den så är det plötsligt en ett år äldre cykel.
Det är synd att man inte har ett "good/Bad guy" system som på klockforum :)
Ok jag förstår. Även om andrahandsvärde är viktigt så är det inget kul att tänka på :)
Även en 2019 sjunkar snabbt i värde. Behåller du cykeln i ett par år så är det nog skit samma för andrahandsvärdet om det är en 2018 eller 2019.
Vad är det för gaffel och bakdämpare som sitter på? Många Rock Shox gafflar kan uppgraderas ganska billigt (och ändras ofta). Jag köpte tex en Lyrik Ulitmate 2020, den är redan gammal då det kommit en ny debon air av årsmodell 2021 :)

Berk

Aktiv medlem
Om det fanns ingen större ändringar i ram eller komponenter, ser jag inte att årsmodell gör en relevant skillnad. Skicket av cykeln kan vara jättebra eller jättedåliga oavsedd om den är från 2018 eller 2019. Man måste alltid noggrann kolla på skicket av en begagnad cykel inför köpet.

exydo

Aktiv medlem

exydo

Aktiv medlem
Enligt detta (avser dock bil) bör du kunna få rätt. Dock måste du kunna bevisa att säljaren antingen skrivit eller sagt att det var en 2019. Frågan är dock om det är värt risken och kostnaden att dra det till rätten.
Det är inte dyrt heller att stämma någon om det rör sig under 22000:-, men som sagt jag hade personligen löst det på smidigare sätt:)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Söker jag på Scott spark SL så ser det ut som dom bytt från Sram till Shimano mellan dessa årsmodeller. Bryr man sig mycket om MY så borde man ju också ha koll på vad det sitter på för växel. Jag tror nog inte detta är något att gräva i utan ta det som en läxa och ut och cykla.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Väljer du att stämma personen så fundera på vad du själv tycker känns rimligt och vettigt. Vill du häva köpet? Vill du ha kompensation? Vad är i så fäll en skälig kompensation?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Väljer du att stämma personen så fundera på vad du själv tycker känns rimligt och vettigt. Vill du häva köpet? Vill du ha kompensation? Vad är i så fäll en skälig kompensation?
Säljaren beställer och betalar en 12-bitars smörgåstårta med lax och räkor till TS närmaste konditori? :giggle:

exydo

Aktiv medlem
Jag har skrivit till säljaren vad jag anser är rimligt och det är det jag fyllt i ansökan.

ambientzz

Medlem
Kan ju ha hänt en del med geo och dylikt mellan årsmodeller, så jag kan förstå irritationen över just detta.

Stumpy

Aktiv medlem
Vad är det för trams?!?!?
Man köper väl en cykel för att cykla på? Om det är samma cykel under två årsmodeller, så spelar det ingen roll vilken det är.

exydo

Aktiv medlem
Vad är det för trams?!?!?
Man köper väl en cykel för att cykla på? Om det är samma cykel under två årsmodeller, så spelar det ingen roll vilken det är.
Om du köper en bil som jag säger är 2019 och sen visar sig vara 2018 skulle det kännas ok?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer