[lvg] däckproblem storlek på höjden

karlr

Medlem
hej forat

Har köpt mig en halvgammalt hemmabygge (i guess, nån annan som byggt) med aningens korta bakstag. 23 mm däck satt på och jag bytte till ett par michelin race pro 4, också 23 mm. med blåa fälgband för det blir snyggt till. Nu till problemet, bakdäcket tar i framväxelklämman. Tidigare ägare har filat på klämman en smula. Jag har jiddrat med däck och slang och montering ett par timmar innan jag gav upp och satte tillbaka gamla däcket.
nya däcket:
rasertajt2.jpg

skruven till klämman drog en repa i däcket innan jag skruvade ett halvt varv extra så den vinklades rätt. Inte mkt space där heller.

Det är nån enstaka mm som mest och inget alls på något ställe. Men med gamla däcket är det lite mer.

Vad göra?
Det här är mina förslag som egentligen är frågor, alltså:
* finns det däck med olika höjd? Det gamla är ett mavic aksion
* kan man fulmeka sin ram till en direkt-mount?

Bilagor

karlr

Medlem
Det är en del filat redan. Kan våga fila lite till, men inte så mycket. Bulten är ju lätt ordnad förstås. Hade varit skönt med en smula mer marginal på min sida.

Drosa

Aktiv medlem
Är det en gammal stålram??? I så fall så har den med stor sannolikhet ställskruvar bak i hjul-
infästningen. Prova att skruva bak de så långt det går så hjulet kommer en aningen längre bak
i ramen.

karlr

Medlem
det är en i titan
dropsen bak är i de närmaste vertikala, man kan dra lite i fälgen för ngt extra, men på sin höjd nån mm.

Indurain

Medlem
kapa bort fästanordningen,sedan limmar du klämman med araldit, (fixera klämman med en slangklämma under 24h)

karlr

Medlem
Ok, det kanske skulle kunna vara något. Känns som en bra ful-mek =)

Jag antar att man kan värma bort den så småningom ifall man behöver byta av nån anledning?

Känns lite "onödigt" att kapa en titanram pga däckhöjd. Köp ett bakhjul med 23mm innerbredd på fälgen och då får du ner höjden på däcket markant och även komforten ökar.

karlr

Medlem
Den där klämman i kolfiber såg bra ut. tack för den, nu närmar jag mig känner jag.

23 mm innerbredd på fälgen, vilket mått är det? jag tog mått nu på fälgen och från bromsyta till bromsyta är det ca 22 mm. Fälgen ifråga är Mavics instegsfälg (har jag för mig, gamle ägaren har plockat bort klibborna).

falgbredd.jpg

(klipper bilden från annan tråd här på forat) Det mått jag mätte var det som på bilden står 30 på. Är det det måttet som är innerbredden?

sen är det åttadelad krans bak, vet inte om det gör nån skillnad heller.

karlr

Medlem
ah, nu tror jag att jag fattar. Köp ett bredare hjul så blir luftkammaren lägre? Alltså innerbredden är det som står 23 mm i bilden? blir det verkligen mer bekvämt?
Tyvärr är det ett annat problem med det och det är att kedjestagen också är tajta. Ett bredare däck/fälg kommer inte att funka.

janolle

Aktiv medlem
På 90-Talet va nog 23mm att betrakta som "Ballongdäck" Det fanns en tid då 18mm rullade
lättare änn 28mm nu 30 år senare , då är det tvärtom ?

gandhi

Aktiv medlem
Det där är en rätt bred fälg att köra 23 mm däck på. Men det är det nya svarta att köra med 23 mm fälgar på lvg så du är helt rätt :-)

Principiellt så skall däcket "spännas upp" mellan två fälgkanter som håller i kanttråden och för ett givet däck så borde det innebära att ju bredare mellan fälgkanterna desto lägre däckprofil (duckar). En smalare fälg innebär mer "glödlampeprofil" på däcket, så om det är trångt med ett 23 mm däck på en 23 mm fälg så blir det nog svårt att hitta en fälg/däck-kombo som ger mer utrymme mellan sadelrör och däck.

/K

karlr

Medlem
E det? kul =)

Borde inte ett smalare däck ge mer space framåt, och även åt sidorna? Alltså, jag kör på nuvarande fälg men jag byter till 19-20 mm brett däck istället. I kombination med din [gandhis] nya klämma så borde det göra det hele, tänker jag.

fälgen i sig innebär inga problem i nuläget. men har jag fattat det rätt att det borde vara bättre att byta till smalare däck och smalare fälg. givet att inte däcket blir ännu högre så kommer det räcka med kolfiberklämman. Så det är väl en budgetfråga då om jag fixar ny fälg också.

tack för hjälpen

/karl

gandhi

Aktiv medlem
Börja med klamman (och en framväxel som är "braze-on"). Michelin Race Pro4 är bra däck och blåa däcksidor är fint till titan. Är det Shimanoväxlar? En framväxel för 8-delat: http://www.ebay.co.uk/itm/SHIMANO-F...sure_cycling_bikeparts_SR&hash=item51b27a17f1

Hur ser Michelindäcket ut på fälgen när det är pumpat? Har du mätt bredd och höjd med skjutmått? Jag är lite nyfiken för jag grunnar lite på ett par feta 29er-fälgar till crossen med 23 mm innermått och 30 mm yttermått parat med 30-33 mm däck. Analogt med ett par 23 mm däck på 23 mm (yttermått) fälg...

Drosa

Aktiv medlem
Det verkar vara lite konstiga mått på den där ramen vad det verkar. Vet du vad det är för märke
på ramen?? Öststaterna gjorde väl en del titanramar på 90-talet.

karlr

Medlem
japp. shimano. Jag börjar så. Syrlindan är också blå numera så det vore fint om så mycket som möjligt kunde vara det. braze-on och klamma it is. Tack!

Jag ordnar med michelindäcket imorgon. hade på det gamla däcket idag när jag tog en tur i blåsten.
Återkommer asap.

karlr

Medlem
Finns inget märke på ramen, inget som jag kan se. Tänkte köra en undersökning här på forat om det med. Fast i visa din titan-hoj-tåden. Förstod det som, av säljarn, att det var titan från ryska utbåtsindustrin (fast det låter lite som en skröna) så det är nog en öststatare. Eller om materialet är ihopasatt i landet. Det vet jag inte. 90tal är det nog iallafall. Det är en 1-tums gaffel.

såhär såg den ut när jag köpt den. hittils ändrat styre och stam, och däck då. Återkommer med ny bild.

nytillskotteticykelparken.jpg

gandhi

Aktiv medlem
Åh! Gjord av plutoniumkontaminerad ubåtstitan från Murmansk, no less ;-)

karlr skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstod det som, av säljarn, att det var titan
> från ryska utbåtsindustrin (fast det låter lite
> som en skröna) så det är nog en öststatare.

karlr

Medlem
Eftersom man gränslar ramen så är det väl tur att man iafall hunnit skaffa barn...
Lyser inte grönt, dessbättre, varken ramen eller jag =)

dackmichelin4.jpg

Nu har jag mätt några mått.
fälgbredd 21,1 mm
däckbredd 23,8 mm
däck&fälghöjd 43,0 mm
Insåg först senare att du kanske vill ha däckhöjd över fälg. Är det så? isf får jag återkomma med det måttet.

vet inte om den här bilden säger något extra, men här är den ifall.
kassnarbilddack.jpg

åsså satt bilderna på tvärs. Nåja, hjul är ju runda, det är ju en fördel i det här läget

karlr

Medlem
så det är ju inte riktigt ditt 23mm på fälg. blir det jämförbart ändå?
har mätt med skjutmått i plast från biltema.

Drosa

Aktiv medlem
Om vi utgår från att det är sant att det är en rysksovjetisk ram och att du vill hotta
upp den med lite dekaler så har vi här ett förslag: Project 971 Sjtjuka-B.
Sjtjuka är ryska för gädda och det är en atomdriven attackubåt.

gandhi

Aktiv medlem
Eller "Vostok" i stora kirylliska bokstäver.

Ser ut att vara en bra däck/fälg-kombo. Inte några tendenser till glödlampeprofil där inte. Du behöver inte mäta mer, av närbilden att döma så ser det ut som om fälgen och däckhöjd är ungefär lika.

Senast ändrad:

karlr

Medlem
fina förslag på namn! och fin Vostok-klibba. Får se om man kan åstakomma något i den stilen

Skönt med däcken. tack för det Gandhi

klämma och braze-on-växelväljare beställd!

tror att däckhöjden står för mer än 50%. Kan kolla en vända när jag kommer hem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer