[LVG] Hur viktig är vikten på en racer?

charlies

Ny medlem
Har börjat fundera på att köpa en landsvägscykel, men är helt grön på området så alla tips är välkomna :)
När det gäller MTB strävar iallafall jag efter en lätt cykel, hur viktig är vikten på landsväg? Vilka andra aspekter ska jag titta på? Är t.ex. lätta/lättrullade hjul viktigare än övriga komponenter? Aeroram?
För att förenkla det hela lite: budget 20-30 000:-

//Y

JT

Ny medlem
Personligen så tycker jag 30000 spänn är helt galet för mycket att lägga på en cykel innan man har en aning om vad man vill att cykeln ska ha för egenskaper. Sannolikheten att man träffar rätt med första cykeln är liksom så minimal när man inte har en susning om vad det är man ska ha. Och det spelar ingen roll hur mycket man läser sig till i förväg. Vissa saker går inte att läsa sig till.
Mitt tips är att köpa en klart billigare cykel, 10-15000 kanske. Lägg fokus enbart på att försöka få cykeln att passa storleksmässigt. Skit i komponenter, hjul, aero, vikt och annat tjafs. Om det är några komponenter du ska bry dig om så är det kontaktpunkter: sadel, pedaler/skor, styre. Resten kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Inget är dåligt i den prisnivån.
Cykla sen på den cykeln ett tag. Känn efter. Laborera lite med sittställning. Få en uppfattning om vad du gillar. Sen när du kört några hundra mil och dels fått en känsla för om lvg-cykling är din grej och även fått en känsla för vad du gillar, då kan du börja fundera på vad du vill förändra. Då kan du börja nosa på smådetaljer som vikter och aerodynamik.

HaraldN

Aktiv medlem
Min erfarenhet (som kan vara kontroversiell...) är att vikten framför allt spelar roll för hur snabb cykeln KÄNNS, snarare än hur snabb den egentligen är. En lätt cykel känns rappare när man gör korta ryck, eller försöker ställa av folk uppför.

Om du är en glad motionär, som mest cyklar för nöjes skull, tycker jag därför att vikten är ytterst viktig. Det ska ju vara roligt!

Som du redan fått tips om är det också vettigt att spara vikt där det märks mest, vilket är de rörliga delarna. Hjul och vevparti är alltså bra ställen att satsa på.

För att krångla till det lite så är styvheten också viktig för hur rapp cykeln känns, så det gäller att spara vikten klokt...

Edit: Såg att JT skrivit ett inlägg samtidigt som mitt, som var långt mycket mer förnuftigt. Läs det i första hand är mitt tips...

Senast ändrad:

Pebben

Ny medlem
charlies skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat fundera på att köpa en landsvägscykel, men är helt grön på området
> så alla tips är välkomna :)
> När det gäller MTB strävar iallafall jag efter en lätt cykel, hur viktig är vikten på
> landsväg? Vilka andra aspekter ska jag titta på?
> Är t.ex. lätta/lättrullade hjul viktigare än övriga komponenter? Aeroram?
> För att förenkla det hela lite: budget 20-30 000:-

För dom pengarna får du en bra cykel som inte väger bly. Men du kan också köpa en "Apsnygg" cykel. Kanske inte den lättaste du kan få tag på i den prisklassen. Men utan att blinka en av de snyggaste som överhuvudtaget går att få tag på och det oavsett prisklass. Sen att det är en Wilier gör inte saken sämre;7).

http://www.bikebuster.se/detaljer/120930.html#

Sen kan du lägga stålarna som blir över på pedaler, hjälm, skor, kläder mm mm. Det kostar det också.

Den här är inte dum den heller.

http://www.bikebuster.se/detaljer/121005.html

Men du kommer säkert få en massa bra tips om vad som är bättre o.s.v Men snyggare? Nä knappas om du frågar mig. Du vet, det är som med konst. Vissa förstår, andra gör det inte;/)

Sen tycker jag att hjulen/däcken är värda att lägg en krona på också. Hellre det än att gå upp ett snäpp i "gruppnivå". Men det är jag det.

Sen har JT en poäng i det han skriver. Men visst har man råd så varför inte. Pengar är en fråga om prioriteringar;7)

Lycka till med din nya cykel.

Senast ändrad:

Miss Lycka

Ny medlem
HaraldN skrev:
> Min erfarenhet (som kan vara kontroversiell...)
> är att vikten framför allt spelar roll för hur
> snabb cykeln KÄNNS, snarare än hur snabb den
> egentligen är. En lätt cykel känns rappare när
> man gör korta ryck, eller försöker ställa av
> folk uppför.

När kommer den som åker av ifatt om ingen väntar?
Då är en rappare cykel snabbare.

geologen

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det människor som tjänar så bra att de knappt vet vad de ska göra med pengarna. Det som är 10 000 för en genomsnittlig löntagare kanske är 50 000 för en i en helt annan inkomstklass...

charlies

Ny medlem
Tack för era snabba svar!
JT: Du har nog rätt i det att det är svårt att hitta rätt direkt på första cykelköpet, men samtidigt känns det onödigt att "slänga ut" pengar på en cykel man med största sannolikhet kommer byta ut inom kort...(gjorde den missen med mtb innan) Har ju ändå cyklat en hel del, fast då inte landsväg.

HaraldN: Ja, motionär är jag men som du påpekar så vill man ju att det ska vara riktigt roligt och kännas snabbt :)

Pebben

Ny medlem
charlies skrev:
> Har börjat fundera på att köpa en landsvägscykel, men är helt grön på området
> så alla tips är välkomna :)
och
> För att förenkla det hela lite: budget 20-30 000:-

"När Shimano presenterade Ultegra Di2 i juni med samma elektronik som Dura Ace Di2 i ca 200 gram tyngre förpackning men till mindre än halva priset spekulerades om kompletta cyklar modell 2012 för strax över strax under 20.000 kr"

Jag vet inget om cykeln i sig. Men det känns som om detta kan vara något.

http://www.cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=594

Men jag skulle välja en Wilier 7 dagar i veckan. det är ju ändå en Wilier;7) Och har du redan börjat titta på en. Ja då är det en Ickefråga, för min del.

charlies

Ny medlem
Pebben: cykeln du länkat till låter ju onekligen prisvärd, men snyggfaktorn är inte så stor och det är ju viktigare än man kan tro ;)

Ska ner till Cykelcity i Lund nu i veckan och tänkte snacka lite med dom och se om dom kanske har något på rea som kan passa mig (förmodligen har dom inte det eftersom jag behöver en "minicykel"...)
Vad gäller komponenter har jag inga problem att byta ut till finare vid senare tillfälle eftersom jag har en cykeltillverkare i familjen. Största problemet är nog att hitta en cykel i rätt storlek med mina 153 cm i strumplästen. Vilken ungefärlig storlek ska jag leta efter?

//Y

charlies

Ny medlem
Per.F skrev:
> Iofs brukar det väl kunna vara lättare att hitta
> bra rabatter på 'ovanliga storlekar'?

Ja det är ju sant. Men när jag skulle köpa mtb fanns det ingen butik som hade tagit hem så små cyklar (14"), fick specialbeställa. Kanske är annat med landsvägscyklar?

NLC

Aktiv medlem
Kolla även in t.ex. Corratec Dolomiti på BikePro (www.bikepro.se) i Malmö. XS/46:an ska va rätt lagom för en person på just 153 har jag hört, iaf var den det 2010. Fast jag vet inte om de har några kvar så här års.

Senast ändrad:

Niko/Frost

Aktiv medlem
Håller 100% med JT, köp en cykel för 10.000, kör en säsong och sälj den för 6.500-7.000 kr. Den erfarenheten för 3.000-3.5000 kr till ditt nästa cykelköp är rysligt väl investerade pengar.

Plus att har du aldrig prövat DuraAce så är 105 faktiskt riktigt bra, sålänge du inte har DA-erfarenhet att jämföra med... så vad du vet, än så länge, är en 10.000 kr hoj sjukt bra! Dra nytta av det...

Och också...

Även om du har 30 år i ryggen som rutinerad MTB-cyklist så är den erfarenheten inte värd vatten när du ska köpa din första racer. De är helt enkelt för olika...

charlies

Ny medlem
Tack för era tips! Mr Orange, den Specialized:en såg fin ut, ska titta närmare på deras cyklar.
Niko/Frost, jag förstår ju det förnuftiga i det du och JT skriver, men...ja ni vet...

Pebben

Ny medlem
http://www.cykelmagneten.se/index.php?main_page=contact_us

Dom kan vara värda att slå en signal. Göran är sällan omöjlig och det skulle förvåna mig om inte han/dom skulle kunna hjälpa dig med en ny fin cykel ;7)

Sen är frågan vad du menar med en "minicykel".

Jag är 171 och kör på M på min Wilier. Och ja jag vet att dom skiljer sig lite mellan modellerna. Men M är inom rätt spann och det är oavsett modell. Resten fixar jag med stolpe och styrstam mm.

Frågan är om du skall ha en S eller XS. Nej jag tror att du ska ha en XS. Dock finns båda till bra pris hos BB.

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
charlies skrev:
Största problemet är nog att hitta en cykel i rätt
storlek med mina 153 cm i strumplästen. Vilken
ungefärlig storlek ska jag leta efter?

//Y

:)

Image007.jpg

Mavve

Aktiv medlem
Niko/Frost skrev:
> Håller 100% med JT, köp en cykel för 10.000,
> kör en säsong och sälj den för 6.500-7.000 kr.
> Den erfarenheten för 3.000-3.5000 kr till ditt
> nästa cykelköp är rysligt väl investerade
> pengar.
>

Eller så lägger man ca 2000kr på en framefit hos Benny på veloposition.se och få rätt direkt!
Min cyclefit kostade ca 4000kr med alla delar som byttes. Men oj vad bra det blev!

charlies

Ny medlem
bumpar upp den här tråden igen för nu har jag köpt cykel :)

Jag tog dig på orden Pebben och kontaktade Cykelmagneten, tack för det tipset! Dom var verkligen hjälpsamma!

En sån här landade det på:
wiliercento1.jpg

(Ursäkta den röriga bakgrunden...)
//Yvonne

charlies

Ny medlem
Globalistic skrev:
> För 30000 får du en fin Specialized.

Jag tror det räcker med en racer för tillfället, men tack för tipset ;)

fuchs

Medlem
Dessutom är willier ful och tung ;) (det gäller såklart inte för TS hoj)

Lätta cyklar är jätte bra! Varför ska man släpar mer material än nödvändigt med sig?

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
MTBiker skrev:
> Sweet! Ser snabb ut!

Gör den? Jag tycker den ser ut att ge en väldigt upprätt sittställning, men det kanske bara är bilden. Vad är det för drop från sadeln till överdelen på styret?

Globalistic

Aktiv medlem
charlies skrev:
> bumpar upp den här tråden igen för nu har jag
> köpt cykel :)
>
> Jag tog dig på orden Pebben och kontaktade
> Cykelmagneten, tack för det tipset! Dom var
> verkligen hjälpsamma!
>
> En sån här landade det på:
>
> (Ursäkta den röriga bakgrunden...)
> //Yvonne

Är det en Cento i bakgrnden?

charlies

Ny medlem
Stumpy: har inte finjusterat sittställningen än, är gott om mån att sänka styret. Drop just nu är ett par centimeter. Bilden är tagen på rätt så nära håll så den ger lite fel proportioner.

Globalistic: cykeln i bakgrunden är en Cervèlo under uppbyggnad

schture

Aktiv medlem
Blir sittställningen lättare än ramen om man sänker styret med 3 cm? Enligt Tour blir styret 2 cm lättare än ramen om man gångrar ramvikten med skostorleken. Alltså vem har rätt egentligen?

MTBiker

Aktiv medlem
Stumpy skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sweet! Ser snabb ut!
>
> Gör den? Jag tycker den ser ut att ge en väldigt
> upprätt sittställning, men det kanske bara är
> bilden. Vad är det för drop från sadeln till
> överdelen på styret?

Svårt att få till ett jättedropp om man inte är jättelång. Är ju en fördel att nå ner till pedalerna. Men ja, jag tycker den ser snabb ut.

Mange.

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Det är billigare att ta av ett par kilo på
> kroppen.

ja, men för att lätta cykeln behöver man bara trycka på köp och skruva lite, inom 1 vecka med lite tur kan man ha lättat massor..

JKolmo

Aktiv medlem
charlies skrev:
> Globalistic: cykeln i bakgrunden är en Cervèlo
> under uppbyggnad

Hmmm, jag skådar en Rancilio Silvia + Rocky också. Men kör förbövelen bättre bönor än Illy ;-)

Senast ändrad:

charlies

Ny medlem
JKolmo skrev:
> Hmmm, jag skådar en Rancilio Silvia + Rocky
> också. Men kör förbövelen bättre bönor än
> Illy ;-)

Aha, nån som kan sina grejjer :)
Illybönorna var ett nödköp på Ica, första och sista gången - verkligen!

Little Stereo

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Det är billigare att ta av ett par kilo på
> kroppen.
Det är lättare att bli av med några kilon om man köper en dyr cykel i stället för mat... :-) T

mikko

Medlem
Little Stereo
Det är lättare att bli av med några kilon om man köper en dyr cykel i stället för mat... :-) T

WIN-WIN alltså, både lättare cykel och mindre vikt på kroppen.
Det var det bästa bantningsknep jag har hört i år.

/MK

charlies

Ny medlem
Frasse skrev:
> Va fan gör du med VHF:en i köket?

Haha! Det är ju världens bästa köksradio - och snygg dessutom =D

Edit: det är alltså en radiopejl inte en VHF. Men det är ju kul att nån känner igen gamla Sailorprylar :)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer