(LVG) Näradödenupplevelse på väg 13

Snuten

Aktiv medlem
Frugan och jag tog en i övrigt härlig lvg-tur i trakterna norr om Höör idag. Fantastiska Åsa-Nissevägar och lite spännande grus på 26 mm racerdäck.

Mot bättre vetande valde vi att köra en liten bit på väg 13. Allt var trevligt tills en person i en vit Skoda kombi(?) bränner förbi oss samtidigt som vi möter ett par bilar. Hade vi vinglat några cm i sidled hade barnen som väntade på oss därhemma kunnat få vänta väldigt länge.
Bara någon minut senare möter vi ett MC-gäng med ca 15-20 MC som kör på två led i bredd. Inga problem. Problemet uppstår ett ögonblick senare när ett as i en silvrig SAAB 9-5 kombi med tända backljus (bara det...) kör om oss samtidigt som vi möter motorcyklarna. Det kunde ha blivit en skön pyttipanna bestående av både motoriserade och icke motoriserade tvåhjulstrafikanter, med risig gammal SAAB i mitten.

Nu blev det inte det även om det var ännu mindre marginaler än stunden innan när puckot i Skodan körde om. Men man funderar: Är det ens möjligt att cykla landsväg? Är det lämpligt att båda föräldrarna till småbarn kör i samma klunga? Hur skall man göra för att komma åt dessa presumtiva mördare? Kan man bara bli trött?

Azog

Aktiv medlem
Låter både otrevligt och välbekant. Skönt att ni klarade er.

Väg 13 är en sån där otrevlig väg som är lite för smal för sin trafikmängd och den reella hastigheten folk håller. Synd, för den är bitvis rätt fin annars.

Personligen cyklar jag inte så mycket landsväg längre och sånt här är en klart bidragande orsak, tyvärr.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Den har man ju praktiserat och jag kanske hade fel, men rent intuitivt kändes det inte bra denna gång. Vet inte vad det hade lett till.
Intuitivt känns det sällan bra tycker jag, men det ÄR skillnad för bilisten på att faktiskt köra ihjäl någon och att "uppfostra" densamma. Ni lär ju blivit toktutade på och dåren hade kanske t o m försökt bromsa på er....

Fredrik S

Aktiv medlem
Känner igen mig i det du beskriver. Bilister som skall köra om trots att det inte finns plats inträffar i stort sett varje runda.
Ser det även ofta från förarsätet i bilen då min väg hem från jobbet går längs en väg som är populär bland cyklister.
Håller på med triathlon på låg hobbynivå o min lösning har blivit att bedriva i stort sett all cykelträning inomhus på zwift.
Om jag någon gång känner att jag vill ut på en runda så blir det på vägar med extremt låg trafik. Finns dessbättre gott om riktigt små asfaltvägar i anslutning till min bostad där kan oftast är ensam på vägen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Frugan och jag tog en i övrigt härlig lvg-tur i trakterna norr om Höör idag. Fantastiska Åsa-Nissevägar och lite spännande grus på 26 mm racerdäck.

Mot bättre vetande valde vi att köra en liten bit på väg 13. Allt var trevligt tills en person i en vit Skoda kombi(?) bränner förbi oss samtidigt som vi möter ett par bilar. Hade vi vinglat några cm i sidled hade barnen som väntade på oss därhemma kunnat få vänta väldigt länge.
Bara någon minut senare möter vi ett MC-gäng med ca 15-20 MC som kör på två led i bredd. Inga problem. Problemet uppstår ett ögonblick senare när ett as i en silvrig SAAB 9-5 kombi med tända backljus (bara det...) kör om oss samtidigt som vi möter motorcyklarna. Det kunde ha blivit en skön pyttipanna bestående av både motoriserade och icke motoriserade tvåhjulstrafikanter, med risig gammal SAAB i mitten.

Nu blev det inte det även om det var ännu mindre marginaler än stunden innan när puckot i Skodan körde om. Men man funderar: Är det ens möjligt att cykla landsväg? Är det lämpligt att båda föräldrarna till småbarn kör i samma klunga? Hur skall man göra för att komma åt dessa presumtiva mördare? Kan man bara bli trött?
Sänkt hastighet, fler fartkamror, fler poliser ute, hårdare körkortsutbildning....

Jacke89

Aktiv medlem
Tyvärr är det så det ser ut på vägarna, ohyggligt tråkigt. Folk bryr sig inte, är stressade, Visar dåligt med respekt/hänsyn, sköna snabba bekväma bilar, kanske inte är nykter, läser trafiken dåligt med fel bedömningar osv osv ..

Har någon bilist någonsin i detta land bötfällts för att brutit mot trafikförordningen 3 kap 33 § vid en omkörning av cyklist om cyklisten inte har blivit påkörd?

"Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

Fredrik S

Aktiv medlem
Har någon bilist någonsin i detta land bötfällts för att brutit mot trafikförordningen 3 kap 33 § vid en omkörning av cyklist om cyklisten inte har blivit påkörd?

"Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."
Det har jag extremt svårt att tänka mig.

Snuten

Aktiv medlem
Reflexväst och stingpinne?

Allvarligt talat, nu tror jag kanske inte att det hjälpt just i detta fallet, men någon slags reflexväst måste jag skaffa så fort som möjligt. Hade visserligen delvis klarröda kläder på mig, men varselklädsel ger kanske associationer till barn, vägarbetare och poliser.

Eller så provocerar det dårarna än mer...

steen

Aktiv medlem
Är väl tyvärr den allmänna attityden "jag, jag, jag..." som speglar sig även ute på vägen. Varför inte införa "nära-döden-upplevelser" i körkortsutbildningen?!
Människan är fantastisk, men folk är hemska!

/steen

Murdock

Aktiv medlem
Min lösning är att cykla gravel för att slippa trafik. De gånger jag är uppe på landsvägen kollar jag alltid bakåt när jag möter en bil, inte så roligt så jag skall nog skramla ihop till en Garmin Varia. Det bör förhoppningsvis ge mig lite framförhållning innan jag bör köra ner i diket.

Sedan verkar det som om bilisterna är snällare mot ensamma cyklister, jag har klarat mig rätt bra hittills - håller mig alltid rejält nära högerkanten. Med mina 47mm däck är jag typ aldrig rädd för potthål i asfalt.

Min lösning är att cykla gravel för att slippa trafik. De gånger jag är uppe på landsvägen kollar jag alltid bakåt när jag möter en bil, inte så roligt så jag skall nog skramla ihop till en Garmin Varia. Det bör förhoppningsvis ge mig lite framförhållning innan jag bör köra ner i diket.

Sedan verkar det som om bilisterna är snällare mot ensamma cyklister, jag har klarat mig rätt bra hittills - håller mig alltid rejält nära högerkanten. Med mina 47mm däck är jag typ aldrig rädd för potthål i asfalt.
Varia är bra att ha men sedan någon uppdatering sedan tycker jag den varnar lite sent. Hade också velat ha möjligheten att stänga av ljudet/larmet, då hade jag inte haft några problem att ha den på under gruppkörningarna men vill inte vara den som har en tjutande Garmin var och varannan sekund.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har också nästan helt slutat med landsvägscykling p.g.a. farorna. Håller mig till skogen, eller sträckor med dedikerad cykelbana eller väldigt lite trafik. Många bilister håller avstånd och beter sig vettigt, men några gör inte det, och det räcker för att avskräcka mig i alla fall. Jag har till och med varit med om att en bil medvetet gasat på och kört väldigt snabbt, väldigt nära mig på en i övrigt helt tom raksträcka.

Hallonsaft

Ny medlem
Cyklar nästan bara ensam, mest mindre asfaltvägar/oljegrus/grus/cykelbana. Enda riktigt otrevliga incidenten på 3 år/ 350 mil är en husbil som körde rakt över cykelbanan utan att se sig för. Tycker inte trafiken är något egentligt problem i Jönköpingstrakten. Det är snarare MTB som står för de otäcka olyckorna häromkring.

Snuten

Aktiv medlem
Den där Variagrejen begriper jag inte riktigt. Varnar den oavsett hur en bil närmar sig bakifrån? Om så är fallet känns det ju inte så värst mkt säkerhetshöjande. En backspegel borde vara bättre för då kan man både se hur och att någon närmar sig. Blinkandet kan man ju lösa med en vanlig laddbar baklampa.

Eller har jag missat ngn väsentlig funktion med Varia?

ooms

Aktiv medlem
Cyklar nästan bara ensam, mest mindre asfaltvägar/oljegrus/grus/cykelbana. Enda riktigt otrevliga incidenten på 3 år/ 350 mil är en husbil som körde rakt över cykelbanan utan att se sig för. Tycker inte trafiken är något egentligt problem i Jönköpingstrakten. Det är snarare MTB som står för de otäcka olyckorna häromkring.
Samma sak i Uppsalatrakten, finns enormt många små fina lågtrafikerade asfaltvägar, i princip i alla väderstreck. Ytterst sällan jag råkar ut för någon incident med bilist, men så cyklar även jag oftast ensam.

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Efter nästan nittio mil med touringcykel så är jag heeelt övertygad om att Svensson, när han gör en totalt hjärndöd omkörning, bara tycker att det räcker med att han drar ihop axlarna lite så smiter han förbi. För i 98% av idiotierna så är det en han. Vad man kan göra åt det?? Ingen aning. mvh borano20

ejma

Aktiv medlem
Riksvägarna är sällan trevliga att cykla på. Vid lågtrafik kan de vara okej.

motionisten

Aktiv medlem
Landsväg har bara blivit läskigare för varje år som gått de sista tio åren. Nog en kombination ackumulerade läskiga upplevelser och att trafiken blivit farligare. Slutat köra klunga sista tre åren, törs inte längre. Klubbkläder verkar även reta upp folk eller att se för 'proffsig' ut.
Konstigt nog det enda som forfarande känns ok på landsväg är att cykla i mörker med lysen. Bilisterna håller faktiskt ut bättre då och kör inte om med möten. Antagligen blir aggrotänket i reptilhjärnorna inte aktiverat när de inte ser lycra och bockstyren utan bara lysen!
Blir mest grusväg och skogen numera, men saknar lvg utan otrygghetskänslan som numera alltid kommer när man är ute. Man vill ju inte sluta som roadkill i nåt dike....

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Landsväg har bara blivit läskigare för varje år som gått de sista tio åren. Nog en kombination ackumulerade läskiga upplevelser och att trafiken blivit farligare. Slutat köra klunga sista tre åren, törs inte längre. Klubbkläder verkar även reta upp folk eller att se för 'proffsig' ut.
Konstigt nog det enda som forfarande känns ok på landsväg är att cykla i mörker med lysen. Bilisterna håller faktuskt ut bättre då och kör inte om med möten. Antagligen blir aggrotänket i reptilhjärnorna inte aktiverat när de inte ser lyckra och bockstyren utan bara lysen!
Blir mest grusväg och skogen numera, men saknar lvg utan otrgghetskänslan som numera alltid kommer när man är ute. Man vill ju inte sluta som roadkill i nåt dike....
Cykelresa till Spanien när coronaeländet är ”över”!?

Bengt-re

Aktiv medlem
Kanske skulle börja med att cykla på vänster sida för att lösa dessa problem🤪
Hej.. Efter nästan nittio mil med touringcykel så är jag heeelt övertygad om att Svensson, när han gör en totalt hjärndöd omkörning, bara tycker att det räcker med att han drar ihop axlarna lite så smiter han förbi. För i 98% av idiotierna så är det en han. Vad man kan göra åt det?? Ingen aning. mvh borano20
Invented for a reason

Den där Variagrejen begriper jag inte riktigt. Varnar den oavsett hur en bil närmar sig bakifrån? Om så är fallet känns det ju inte så värst mkt säkerhetshöjande. En backspegel borde vara bättre för då kan man både se hur och att någon närmar sig. Blinkandet kan man ju lösa med en vanlig laddbar baklampa.

Eller har jag missat ngn väsentlig funktion med Varia?
När fordonet kommer inom 140(?)m bakom sig så piper den till och hamnar som en prick i kanten av datorn. Sen kan du följa hur den kommer allt närmare dig. På så sätt blir man inte överraskad av att det kommer en bil. Det uppmärksammar en extra om fordonet kommer snabbt.
Sen ändrar själva lampan beteende när bilen närmar sig, börjar blinka å ha sig. Upplever det som att fler bilar håller lite bättre avstånd när jag har den. Och så är det skönt att slippa bli överraskad av att det kommer ett fordon bakifrån.

vad fan är det med er jävla lipsillar? Man ska väl för fan kunna åka bil utan att behöva slå av vägmarkeringsföljaren. Att vrida på en ratt leder omedelbart till rattaxlar och kostar samhället mångmiljardbelopp i form av vård och omsorg. För att inte tala om att röra bromsen, det är än värre för kroppen och dessutom är det en katastrof för klimatet när man måste köra igen tiden som man förlorat på bromsandet. Tänk på det nästa gång det är för varmt, för kallt, regnar, inte regnar, blåser eller snöar.

marr

Moderator
Forumvärd
När fordonet kommer inom 140(?)m bakom sig så piper den till och hamnar som en prick i kanten av datorn. Sen kan du följa hur den kommer allt närmare dig. På så sätt blir man inte överraskad av att det kommer en bil. Det uppmärksammar en extra om fordonet kommer snabbt.
Sen ändrar själva lampan beteende när bilen närmar sig, börjar blinka å ha sig. Upplever det som att fler bilar håller lite bättre avstånd när jag har den. Och så är det skönt att slippa bli överraskad av att det kommer ett fordon bakifrån.
Att den blinkar gäller inte för den versionen som är stvzo klassad tror jag.

stefank

Medlem
Klubbkläder verkar även reta upp folk eller att se för 'proffsig' ut.
Att vara ute och cykla på en tempocykel verkar också reta upp folk. Ytterst sällan att jag är med om "incidenter" när jag cyklar solo på landsvägscykel, även med klubbdräkt, känns mycket vanligare när jag är ute på tempocykeln.
Sen att det är extra läskigt om nån kör om för nära på den kanske bidrar till iaktagelsen.

Knuppe

Medlem
Kör numera bara i skogen, gamla räsern står i garaget och går enbart på trainer. Det är helt enkelt för farligt att röra sig på cykel bland folk idag, känner mig säkrare på crossen än i trafiken. Lite synd då jag minns när jag tränade inför VR2010 tror jag det var som jag även genomförde var riktigt najs att cykla på sommarkvällarna.

borano20

Aktiv medlem
Kör numera bara i skogen, gamla räsern står i garaget och går enbart på trainer. Det är helt enkelt för farligt att röra sig på cykel bland folk idag, känner mig säkrare på crossen än i trafiken. Lite synd då jag minns när jag tränade inför VR2010 tror jag det var som jag även genomförde var riktigt najs att cykla på sommarkvällarna.
Hej.. Att cykla sent är en bra lösning. Finns små, billiga lysen att köpa. Fixa några olika rundor där man vet att asfalten är OK, sen så.. mvh borano20

ooms

Aktiv medlem
Vore intressant att pricka in rapporterna på en karta för att se hur utbrett problemen är. Här i tråden är det ju många som verkar gett upp lvg helt pga trafiksituationen, medan ex.vis jag i uppsalatrakten och en annan i Jkpg-trakten inte upplever några större problem alls.
Alt om det är viss typ av väg som är utsatt, själv undviker jag ex.vis vältrafikerad riksväg om jag kan, men det finns ju triljoner andra mycket finare vägar att cykla på...

johan44

Aktiv medlem
Har också lagt ner lvg och läget på vägarna var en faktor. Körde mest på ekerö, så nära stockholm men fullt utblommat hillbillyland. Och nu har som bekant hembyggdsföreningen fått mtb förbjudet. Snart cykelfri zon på ön, rör inte min pick up!

ooms

Aktiv medlem
Om det nu är "hillbillys" som är problemet så verkar ju gravel vara en dålig "lösning", om det är nånstans "hillbillys" far runt så är det ju på grusvägar.

borano20

Aktiv medlem
Appropå. Undra hur så kallade autopiloter hanterar cyklister? Nu är det väl inte tillåtet att köra med dessa, men det lär ju folk skita i. Förhoppningsvis bromsar den, om den ser cykeln..
Hej.. Det är väl just det som algoritmerna ska fixa före systemet släpps. Plus juridiken. mvh borano20

Pfaff

Aktiv medlem
Vi bodde i Ystad några år och hade ofta anledning att köra just väg 13. Hårt trafikerat, smal och bitvis väldigt dålig sikt. Den var då ökänd för trafikolyckor vilket vägverket förebyggde genom att lusa ner den med fartkameror. De lär ju inte förebygga plattade cyklister men eftersom nollvisionen enbart handlar om bilister såg det väl bra ut på pappret.
Annars är skånska småvägar i regel rätt bra att cykla lvg på, bara man håller sig undan riksvägarna. Samt 101 och 108:an samt säkert någon därtill.

izar

Aktiv medlem
Kan någon meddela rando gubbarna och gummorna som körde 120mil i helgen att det är livsfarligt och lika bra att lägga ner att köra på asfalterade vägar.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag cyklar på ekerö ibland, inte jätteofta, och har inte haft något problem alls med att någon kör nära. Men, som mest fyra pers. Ofta bara 2 eller en. Men, en bil dumpade vatten på mig från en flaska när de körde förbi, whatever, det var varmt ute.

Däremot på en 90 väg, med klubb, bara 500 meter tills nästa småväg, då byter en mötande motorcykel fil, kör i vår fil, fast vi kör i vägrenen och passerar en 30 cm ifrån. Den jefeln hade jag sänkt om jag kunnat det utan risk för egen hälsa. Jag kör mc själv.

Stervelo

Aktiv medlem
Finns det någon "bra" kamera som filmar både framåt och bakåt på ett vettigt sätt? Jag ids inte åka runt med två kameror, helst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer