[LVG] Nu är det hjul igen

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Är sugen på nya hjul till nästa säsong.
Rullar idag på Aksium så kanske inte är så svårt att uppgradera?

Jag tror mig vilja ha lättare hjul, eller snabbare hjul (som jag ändå inte är nog snabb för att ha nytta av). Sen är det ju snyggt med lite profil.

Ligger ganska stadigt på 95kg och tänkte nog inte hyvla bort mer än 5 kilo över vintern.

Vill jag behålla min sambo (det vill jag nog ändå, hon är snäll för det mesta) så får jag inte spendera mycket mer än 5000 på ett hjulpar.

Det är fälgbroms som gäller och jag har kollat på lite olika och tror mig vilja köra med aluhjul.

Fulcrum racing 3
Campa Zonda
Mavic ksyrium Elite

Finns det några jag missar?

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

Bilagor

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Har du Shimano-komponenter på cykeln i övrigt så är valet busenkelt av de där; Fulcrum alla dagar i veckan!
(Racing 3 är samma hjul som Zonda, bara ekringen som skiljer)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
ooms sa:
Har du Shimano-komponenter på cykeln i övrigt så är valet busenkelt av de där; Fulcrum alla dagar i veckan!
Jajemen shimano rakt igenom. Gissar det finns risk för spöstraff om jag skaffar zonda då, även om dessa lockar mest till det förmånliga priset de finns att köpa för.

Bengt-re

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
ooms sa:
Jajemen shimano rakt igenom. Gissar det finns risk för spöstraff om jag skaffar zonda då, även om dessa lockar mest till det förmånliga priset de finns att köpa för.
Men zonda är fina!

Pfaff

Aktiv medlem
Zonda är bra. Men tyngre än Hunt. Och åtminstone jag känner ingen skillnad. Varken i styvhet eller rull.
18 mm inner mot Zondas 17. Utseende är ju en smaksak men jag gillar Hunts diskreta lasergravyr. Priset är väl ugf detsamma.

Crocko

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Är sugen på nya hjul till nästa säsong.
Rullar idag på Aksium så kanske inte är så svårt att uppgradera?

Jag tror mig vilja ha lättare hjul, eller snabbare hjul (som jag ändå inte är nog snabb för att ha nytta av). Sen är det ju snyggt med lite profil.

Ligger ganska stadigt på 95kg och tänkte nog inte hyvla bort mer än 5 kilo över vintern.

Vill jag behålla min sambo (det vill jag nog ändå, hon är snäll för det mesta) så får jag inte spendera mycket mer än 5000 på ett hjulpar.

Det är fälgbroms som gäller och jag har kollat på lite olika och tror mig vilja köra med aluhjul.

Fulcrum racing 3
Campa Zonda
Mavic ksyrium Elite

Finns det några jag missar?
Fulcrum är väl ungefär som första nivån av uppgradering av systemhjulen men har ett bra rykte och gör säkert jobbet bra, Zonda var det första "fin" hjulen jag unnade mig, minns inte exakt vad jag betalade men det kändes definitivt som en uppgradering och de är riktigt trevliga att använda tubeless eftersom man inte ens behöver tejpa, sen kan jag intyga att de håller oavsett hur vinter dieten går.

Bengt-re

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Swisside Pion då? lite tyngre (ca 1780) visserligen.
Tror att de är bra hjul. Zonda är dock snyggare i mina ögon. Du lär nog bli nöjd oaktat vilka du väljer - det är hjul som fått bra kritik båda alternativen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Okej nu börjar det ändå närma sig, bara drygt två månader tills vi har barmark...

har trissat upp budgeten lite så äldre cosmic i alu kanske kan vara något?
annars gick det att få byggt hjul med dt350 och RR511 för runt 5000 hos wheelproject.com

Singular

Aktiv medlem
Okej nu börjar det ändå närma sig, bara drygt två månader tills vi har barmark...

har trissat upp budgeten lite så äldre cosmic i alu kanske kan vara något?
annars gick det att få byggt hjul med dt350 och RR511 för runt 5000 hos wheelproject.com

Ser man på, de måste ha utgått ur sortimentet under bara de senaste veckorna! Jag rullar på ett par likadana själv som brukshjul på racern och jag är mycket nöjd i stort. Cosmic Pro Carbon har inte i någon inkarnation varit en lättviktare men brummar på rätt bra ändå. Med sin aluminiumfälg under kolfiberkåpan är det lätt att leva med dem - de bromsar bra i alla väder, tåler värme, kräver inga specialbelägg (om man varierar med andra aluminiumhjul) och har inga förbehåll för däck/slang. De mäter typ 17mm inuti och har trubbig 45mm-profil så typ modern guldlocksstandard. Mina har gått tre år i alla väder, så det börjar nog bli dags att byta ut lagren i baknaven men bortsett från det inte ens riktat dem.

Inga dåliga hjul, men det är den äldre, högre och smalare varianten med mer utpräglad V-profil.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Ser man på, de måste ha utgått ur sortimentet under bara de senaste veckorna! Jag rullar på ett par likadana själv som brukshjul på racern och jag är mycket nöjd i stort. Cosmic Pro Carbon har inte i någon inkarnation varit en lättviktare men brummar på rätt bra ändå. Med sin aluminiumfälg under kolfiberkåpan är det lätt att leva med dem - de bromsar bra i alla väder, tåler värme, kräver inga specialbelägg (om man varierar med andra aluminiumhjul) och har inga förbehåll för däck/slang. De mäter typ 17mm inuti och har trubbig 45mm-profil så typ modern guldlocksstandard. Mina har gått tre år i alla väder, så det börjar nog bli dags att byta ut lagren i baknaven men bortsett från det inte ens riktat dem.
Ja jag gillade att det var just alu med en kolfiberkåpa. Vikten kändes ändå helt okej för det hjulparet.
Jag har sneglat lite på kolfiberhjul också men med min vikt vill jag nog ha bromsverkan från alu, speciellt i regn (med tre barn så kan abstinensen inte alltid vänta tills det är bra väder utan man får ta de tillfällen som ges :LOL:

Läste i någon recension att några hade haft problem med att vatten kryper innanför i kolfiberkåpan vid regn och stannar där mer eller mindre och inte slungas ut nog bra vid dräneringen, är det något du upplevt?

Singular

Aktiv medlem
Ja jag gillade att det var just alu med en kolfiberkåpa. Vikten kändes ändå helt okej för det hjulparet.
Jag har sneglat lite på kolfiberhjul också men med min vikt vill jag nog ha bromsverkan från alu, speciellt i regn (med tre barn så kan abstinensen inte alltid vänta tills det är bra väder utan man får ta de tillfällen som ges :LOL:

Läste i någon recension att några hade haft problem med att vatten kryper innanför i kolfiberkåpan vid regn och stannar där mer eller mindre och inte slungas ut nog bra vid dräneringen, är det något du upplevt?
Ja, det är möjligt att fånga vatten på insidan av kåpan i riktigt jävla grisväder (eller om man tvättar/spolar lite väl entusiastiskt). Lösningen är att hålla/ställa hjulen lutade med dräneringshålen som lägsta punkt och eventuellt peta lite i hålen (det är precis så att ytspänningen kan hålla de sista dropparna kvar).

Vikten är som sagt ett litet aber - min erfarenhet är att uppgiven vikt är väl i underkant (och det har ju förstås aaaaldrig hänt förr på cykeldelar...). En nackdel som är av större vikt i verkliga livet än när man väl cyklar är att kolfiberkåpan inte tåler någon större belastning och att man därmed inte får/kan/bör hänga cykeln i hjulen. Jag har åken hängda i framhjulet på en vägg, så jag får lydigt byta ut det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer