Lvg racer!

Mullman1985

Ny medlem
Lvg racer!
Tjabba, helt ny på detta med racer, har tävlat och åker fortfarande mycket mtb.
Men nu är utmaningen Vätternrundan. Målet är ta sig runt.
Så cykel måste inhandlas. Är kansks lite snål men sätter 10k som budget.
Måste den Väga under 8kg eller var går gränsen? Kan man köra Vätternrundan på på cx med 1x11 med matchvikt på 9.5kg. Utan att dö.
Är fälgbroms en utdöende sak?
Antar att nått mer komfortabelt är att föredra. Tittat på nån bianchi sempre pro, och infinitio nått att ha? Också Merida cx 600. Men just tveksam med vikt. Gillar ju dock skivbroms. Också scott solace 30..

Wilier Triestina Izoard också.​

Nån som kan hjälpa mig😅

Bengt-re

Aktiv medlem
Lvg racer!
Du kan åka på 2x8 också. Välj bara passande kassett så. Bromssystem och vikt spelar inte någon större roll. Bra sadel, bra sittställning, bra däck och väl vald kassett så fixar du det där. Focusera på att sitta bra (och aerodynamiskt) samt att hålla allt i gott skick. Bra lättrullade däck är något som underlättar.

Öva....

Grimpeur

Aktiv medlem
Lvg racer!
Är målet att ta sig runt så skulle jag satsa på en komfortabel cykel. Jag körde min första vättern på en nishiki alu hybrid. Minns det som en mycket komfortabel och mycket trevlig tur. Året efter blev det karbonräser och tidmål. Var även det roligt men rejält tufft under tiden. Gång ett var det korv stopp, lasagne stopp, prata vid kontrollerna och umgås gång två var det ingen sådan lyx.

Peth

Aktiv medlem
Lvg racer!
Aldrig kört Vättern, men väl en del andra långa lopp. Har aldrig cyklat på någon jättelätt cykel, men tagit mig hela vägen i alla fall. Hitta en snygg cykel som passar i storlek och se till att du har bra däck på så ska du se att det kommer gå bra.

GurraG

Aktiv medlem
Lvg racer!
Jag har cyklat en gång runt sjön även om jag lovat mig själv att aldrig göra det. 9-10kg alucykel, själv (hakade ibland på passerande gäng när jag kände för det), typ 10 timmar. Köp en cykel som passar dig och lägg ned tiden på att träna är mina småpengar.

Batavus

Aktiv medlem
Lvg racer!
Jag har trampat runt med en Wilier Triestina, och det gick bra. Det var första gången. Jobbigast då tyckte jag var att ta sig dit och hem, inkl. att få sova litet innan start. Jag förbjuder dig att ha vätska eller mat kvar när du går i mål, hihi! DSCF0002.jpg

ostrand

Aktiv medlem
Lvg racer!
10k räcker absolut till en begagnad bra racer.

Storleken och att cykeln passar just dig är viktigare än om det är kolfiber eller aluminium i ramen.

11-delad Shimano 105 är en utmärkt modern växelgrupp som du borde kunna få en cykel med till din budget. Annars funkar nyareTiagra 10-delad också väldigt bra.

Lägg några tusen på ett par bra skor och bibs om du inte redan har, viktigt att ha bra grejer vid långturer.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer