[LVG] Råd vid hjulköp.

Sarek

Medlem
[LVG] Råd vid hjulköp.
Hej. Jag skulle vilja ha lite råd vid hjulköp, jag kollar på tre olika hjulpar och jag har svårt att välja så jag skulle vilja lite råd, min budget är 16000kr. Jag skall ha kantråd och passa till Shimano 11 delat och jag tävlar inte utan det är ett par motionslopp per år som jag kör (cyklar ca:700mil om året). Jag väger ca:60 kg. Dessa hjul har jag kollat på . Kom gärna med andra förslag.

Fulcrum Racing Zero Nite.

Mavic R-sys SLR WTS.

Mavic Cosmic Carbon 40C WTS.

//Stefan

[LVG] Råd vid hjulköp.
Första frågan är lätt, jag måste sätta någon gräns för det skall ju köpa krans och däck summan sticker annars iväg.

Andra frågan Jag ganska brant när skall hem efter träning (10%) Jag bor på västkusten.

Tredje Frågan Jag vet inte om jag satsa vikt eller aero, Jag har kollat på DA c24 och dom är intressanta.

//Stefan

[LVG] Råd vid hjulköp.
Har du väldigt gott om pengar är det ju ett angenämt problem, men om inte skulle jag nog nöja mig med lite enklare hjul och lägga resten av pengarna på en fin cykel-resa till varmare breddgrader.

DA c24 är väldigt fina hjul för pengarna.
För ungefär samma pengar kan du även bygga upp ett par hjul med nav från DT240 eller Royce Racing.
Då blir hjulen förstås lite tyngre.

För mig överväger känslan av nästan hantverksaktig tillverkning (Royce Racing) framför lättast möjliga. Tävlar man är det såklart en annan sak.

[LVG] Råd vid hjulköp.
DA C24. Men om du vill ha swoscheffekt säger jag Mavic Cosmic. Fast troligen är du gladare med C24 och pengar över till cykelresa som sagt.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Även om man en max budget så vill man ju inte betala för mycket, Det är som du skriver DA c24 är jätte fina hjul som många rekommenderar. kanske får tänka om å spara lite pengar till annat. Jag kollade på Royce Racing man blir sjuk å titta på deras nav.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Har även haft DA C35 i tänkarna, problemet är att tittar och tittar tills slut vet inte vad man vill ha. Har även haft tankar att köpa ett par DA C24 och ett par kina hjul med högre profil.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Roycenav, Sapimekrar, Mavicfälgar, titankassett
> och du är under 10000.

Och då snackar vi förstås Royce "vanliga" nav (apropå Sareks kommentar längre upp "blir sjuk av att titta på dem)

Royce bling-bling-nav är helt sanslösa; Guld-looken..

Skulle dock välja något annat än Mavics lösa fälgar.
Son eller HED kanske. Eller Stans Alpha?

[LVG] Råd vid hjulköp.
Pegorelli skrev:
> Son eller HED kanske. Eller Stans Alpha?

I så fall Son eller HED bak och Stans Alpha fram, särskilt med nav för 11-delat.

/Håkan

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Är det någon som har testat Fulcrum Racing Zero
> hjulen? dom är inte super lätta eller aero utan
> jag tänkte som allround hjul.

Som sagt DA C24
Billigare. Sämre?

Sorry, kunde inte låta bli.
Det är ju du som ska handla.

Att du inte kan bygga hjul är ingen ursäkt här på Happy. Det finns bra hjulbyggare där ute.
Under 1000 spänn för arbetet.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Jag har Fulcrum Racing Zero som köptes för några år sedan. Dock har jag svårt att komma med någon direkt vettig review i förhållande till andra hjul. Jag hade Fulcrum Racing 7 innan och det är klart att det blev en enorm skillnad. Provade även ett par fulkineser i karbon men de höll ju inte så länge haha.

Jag tycker mina Zero spinner som små katter och uppför går galant. Köpte dem från Tyskland för 6 TSEK så det var helt OK pris också för den delen.

/Ingvar

[LVG] Råd vid hjulköp.
Med den budgeten hade jag surfat in på Justridingalong. Fälgar: Hed Ardennes. Ekrar: CX-ray. Nav: White industries eller Chris King. Bättre blir det inte.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Jag skall kolla lite mer DA C24 och fulcrum. När man googlar så är det många som rekommenderar dessa hjul. Å spara lite pengar till annat.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Köpte ett par nya Zipp 303:or (tub) för 2/3 av din budget förra våren och är riktigt nöjd med hjulen.
Lätta nog för att fungera utmärkt för alpcykling, inte känsliga för sidovind, hyfsat aerodynamiska och känns robusta.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Var köpte du dina ZIPP? Nu vet jag inte hur prisbilden var förra året, men billigt var det nu är ju jag intresserad kanttråd dom ju "lite" dyrare.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Var köpte du dina ZIPP? Nu vet jag inte hur
> prisbilden var förra året, men billigt var det
> nu är ju jag intresserad kanttråd dom ju "lite"
> dyrare.

XXL faktiskt, de körde en kampanj. Tråla http://shopping.google.de och http://shopping.google.co.uk så kanske det dyker upp något.
Tyvärr är det inga vidare valutakurser för fynd just nu...

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Vad tror ni om dessa?
> Mavic Ksyrium SLR.

Lätta och styva men med extremt dålig aerodynamik och kanske onödigt smala.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> men om man jämför dom med fulcrum racing zero
> nite

Bontrager har ju 19,5mm innerbredd på sina nya LVG-fälgar för 23-25mm-däck.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Jag kommer nog inte cykla snabbare med Bontrager
> 19,5mm mot fulcrums 15mm.

Men sannolikt bekvämare!

[LVG] Råd vid hjulköp.
Bredare fälgar för större luftkammare för komfort och sidogrepp. Kunna köra 25-28mm däck för ännu mer komfort.

25mm fram och 28mm bak skulle ge bra med komfort.

[LVG] Råd vid hjulköp.
Problemet är att det är inte alla tillverkare som har bredare fälgar som ex dom jag tittar på (Fulcrum o Mavic) sedan skulle jag tycka det var gott 28mm bak, men jag får inte plats ( max 25mm)

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Problemet är att det är inte alla tillverkare
> som har bredare fälgar som ex dom jag tittar på
> (Fulcrum o Mavic) sedan skulle jag tycka det var
> gott 28mm bak, men jag får inte plats ( max 25mm)

Jorå, Fulcrum Racing 5 LG har bredare fälg.

Frid!

[LVG] Råd vid hjulköp.
Sarek skrev:
> Då var det beställt. Det blev ett par Fulcrum
> Racing Zero Nite.

Det blir säkert riktigt trevligt! :-)
Funderar själv på nya hjul, men rullar vidare ett tag till på de gamla som det känns.

Frid!

[LVG] Råd vid hjulköp.
Det var många som rekommenderade DA C24, men jag valde att köpa ett par Fulcrum Racing Zero Nite. men nu kommer jag kolla lite efter högre profil men det har jag inte bråttom att köpa. ( kanske kinahjul)

Tillbaka
Topp